..Keolis 5132, på Klarabergsgatan i Stockholm den 1 december 2013. Två veckor senare kunde bussen fira sin 17-årsdag.
(http://i43.tinypic.com/oiy551.jpg)
Tänk att denna vagntyp ändå har varit en ikon för innerstadens busstrafik i 20 år... Stockholm blir sig aldrig likt när dessa odödliga bussar snart är puts väck.
Ja de har verkligen präglat stadsbilden i Stockholm. En riktig prydnad har de blivit där.
Det hade varit kul om Keolis gjorde iordning två eller tre och skänkte till Svof och Spårvägsmuseet.
Bussarna har trots allt varit en stor del av Stockholms stadsbild de senaste åren, och det hade varit trevligt att kunna se dem även i framtiden.
Fin bild!
Citat från: Boggi skrivet 12 januari 2014, 01:56:19 AM
Det hade varit kul om Keolis gjorde iordning två eller tre och skänkte till Svof och Spårvägsmuseet.
Bussarna har trots allt varit en stor del av Stockholms stadsbild de senaste åren, och det hade varit trevligt att kunna se dem även i framtiden.
Finns en Maxci bevarad hos Svenska Spårvägssällskapet :)
Hej !
Är det 5158 som finns bevarad ?
Mvh Peter Ö
Det stämmer.
// Niclas
Verkligen en läcker bild, Bernt. Busstrafiken kommer inte vara sig lik när dessa är borta, inte.
Bättre buss till stadstrafik får man leta efter
Citat från: DEB skrivet 11 januari 2014, 23:56:27 PM
Tänk att denna vagntyp ändå har varit en ikon för innerstadens busstrafik i 20 år... Stockholm blir sig aldrig likt när dessa odödliga bussar snart är puts väck.
20 år är väl dock lite att ta i; snarare är det väl typ 17 år?
Citat från: JDS skrivet 12 januari 2014, 21:50:26 PM
20 år är väl dock lite att ta i; snarare är det väl typ 17 år?
Första serieleveranserna skedde hösten 1993, så det blir väl tjugo år? Men busstypen var kanske inte ikon ända från början ;)
Citat från: Greger Larsson skrivet 12 januari 2014, 21:58:07 PM
Första serieleveranserna skedde hösten 1993, så det blir väl tjugo år? Men busstypen var kanske inte ikon ända från början ;)
Precis, det var först när de oxblodsröda bussarna försvann som H18 uppnådde ikonstatus!
1993 tyckte man att MaxCi var ett under av modernitet :D
Jag kan bara instämma, det kommer aldrig att bli samma sak att köra en MAN som en MaxCi, så även jag kommer att sakna dessa i mina ögon mycket robusta och trevliga bussar.
Frågan är om vi tycker likadant om Säfflebyggena i 8500-serien om tio år...
Omnicityn som efterträdde MaxCi:n på många håll uppnådde åtminstone enligt mina erfarenheter aldrig samma kvalitet.
Som det sagts på annat håll på forumet känns de lite som Stockholms motsvarighet till Londons Routemasters, en ikon för stadens lokaltrafik helt enkelt.
//Fredrik
Ja man borde bevara 2-3 st till eftervärlden. Absolut!
Spårvägsmuseet skulle absolut ha en.
Nu ett litet sidospår:
Hur är det förresten med Spårvägsmuseet? Skall dom flytta? Sist jag var där i somras prata någon om rivningshot av byggnaden?
Jo, det stämmer. Som det nu ser ut blir Spårvägsmuseet kvar på Södermalm till 2017. Då beräknas det nu pågående bygget av den nya bussdepån i Mårtensdal vara färdigt, som skall ersätta nuvarande Söderhallen. Så ingen museiflytt före 2017 var det senaste jag hörde. När flytten sen genomförs bär det ut till nya lokaler i Norra Djurgårdsstaden
/Peter
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 januari 2014, 19:49:18 PM
Jag kan bara instämma, det kommer aldrig att bli samma sak att köra en MAN som en MaxCi, så även jag kommer att sakna dessa i mina ögon mycket robusta och trevliga bussar.
Frågan är om vi tycker likadant om Säfflebyggena i 8500-serien om tio år...
Hahaha! Kul! Nej, knappast va? ;D När det gäller Volvo var Vegan den allra sista gedigna lågentrébussen, även om 8700 var ganska okej. När det gäller 8500 och även dagens 8900 upplever jag det som att Volvo nästan nått ner till OmniCity I-klass. Tyvärr.
Det finns inget mer uppiggande idag år 2014 än att få förmånen att framföra en välbevarad CN113CLB, MaxCi eller Vega och tänka:
"Oj, på 1990-talet kunde man verkligen bygga bra stadsbussar"
Jag kan bara instämma i kören! jag skulle nog vilja säga att detta är världens bästa buss!!!
Citat från: BussThomas skrivet 19 januari 2014, 13:01:08 PM
Jag kan bara instämma i kören! jag skulle nog vilja säga att detta är världens bästa buss!!!
Som uppväxt med CR112 och CN113 instämmer jag.
Citat från: Peter Rost skrivet 19 januari 2014, 11:32:49 AM
Jo, det stämmer. Som det nu ser ut blir Spårvägsmuseet kvar på Södermalm till 2017. Då beräknas det nu pågående bygget av den nya bussdepån i Mårtensdal vara färdigt, som skall ersätta nuvarande Söderhallen. Så ingen museiflytt före 2017 var det senaste jag hörde. När flytten sen genomförs bär det ut till nya lokaler i Norra Djurgårdsstaden
/Peter
De nya lokalerna som efter vad jag hört skall vara i Frihamnstrakten kommer att bli betydligt mindre än dagens museum varför det var osäkert vad som skulle hända med delar av den nuvarande samlingen.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 januari 2014, 20:10:17 PM
De nya lokalerna som efter vad jag hört skall vara i Frihamnstrakten kommer att bli betydligt mindre än dagens museum varför det var osäkert vad som skulle hända med delar av den nuvarande samlingen.
//Fredrik
Samma bekymmer som försämringen i och med att de två polismuseumen blev ersatt av ett enda. Det gamla Polistekniska museet på Sörentorp är ju idag nästan helt nedpackat i olika förråd, och bara någon enstaka bil i taget kan visas i lokalerna som tillhörde det nedlagda Telemuséet.
Tråkigt när så mycket intressant historia bara packas ner och glöms bort. Om det ens sparas vill säga...
Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2014, 20:56:16 PM
Samma bekymmer som försämringen i och med att de två polismuseumen blev ersatt av ett enda. Det gamla Polistekniska museet på Sörentorp är ju idag nästan helt nedpackat i olika förråd, och bara någon enstaka bil i taget kan visas i lokalerna som tillhörde det nedlagda Telemuséet.
Tråkigt när så mycket intressant historia bara packas ner och glöms bort. Om det ens sparas vill säga...
Finns säkert de som anser att museer är sånt man hade förr i tiden. Själva företeelsen museum borde alltså föräras ett eget museum - ett metamuseum! Jag vet i alla fall en sak som hör hemma där (Djurgårdslinjens göteborgsmustanger) ;D
Citat från: JDS skrivet 19 januari 2014, 21:06:59 PM
Finns säkert de som anser att museer är sånt man hade förr i tiden. Själva företeelsen museum borde alltså föräras ett eget museum - ett metamuseum! Jag vet i alla fall en sak som hör hemma där (Djurgårdslinjens göteborgsmustanger) ;D
"När du fått för dig att nostalgi var nåt man höll på med förr i tiden, men att sådant är ute och hopplöst omodernt idag".Ungefärligt citat ur ett nummer av Svenska MAD på 1980-talet... ::)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 januari 2014, 20:10:17 PM
De nya lokalerna som efter vad jag hört skall vara i Frihamnstrakten kommer att bli betydligt mindre än dagens museum varför det var osäkert vad som skulle hända med delar av den nuvarande samlingen.
//Fredrik
Ja, de nya lokalerna ute i Djurgårdsstaden är mindre. Kan väl nämna att museets samling kommer att gallras, men inget kommer att slopas på något sätt, utan det som inte får plats kommer att magasineras.
http://stockholmprojekt.blogspot.se/2013/12/sparvagsmuseet-far-ny-skepnad-i.html
Ett rejält fordonstekniskt museum vore nåt. I stil med Flygvapenmuseum och Arsenalen, och behöver inte nödvändigtvis ligga mitt i Stockholms innerstad. Tänk om man i ett sådant stort museum kunde få in hela Spårvägsmuseum, hela det gamla Polistekniska museet, några avställda bussar från SSS och SvOF samt idag okörbara tåg som står i Faringe. Samt några större trafikflygplan. Till en början.
Ett svenskt Brooklands helt enkelt.
www.brooklandsmuseum.com
www.londonbusmuseum.com
Ersa
Har du ett förslag som ligger närmare.
museum-sinsheim.de
/Lennart