En riktig stadsbuss... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 11 januari 2014, 23:42:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

..Keolis 5132, på Klarabergsgatan i Stockholm den 1 december 2013. Två veckor senare kunde bussen fira sin 17-årsdag.

DEB

Tänk att denna vagntyp ändå har varit en ikon för innerstadens busstrafik i 20 år... Stockholm blir sig aldrig likt när dessa odödliga bussar snart är puts väck.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Niklas Bygdestam

Ja de har verkligen präglat stadsbilden i Stockholm. En riktig prydnad har de blivit där.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Boggi

Det hade varit kul om Keolis gjorde iordning två eller tre och skänkte till Svof och Spårvägsmuseet.
Bussarna har trots allt varit en stor del av Stockholms stadsbild de senaste åren, och det hade varit trevligt att kunna se dem även i framtiden.

Joakim Wahlberg

Fin bild!

Citat från: Boggi skrivet 12 januari 2014, 01:56:19 AM
Det hade varit kul om Keolis gjorde iordning två eller tre och skänkte till Svof och Spårvägsmuseet.
Bussarna har trots allt varit en stor del av Stockholms stadsbild de senaste åren, och det hade varit trevligt att kunna se dem även i framtiden.
Finns en Maxci bevarad hos Svenska Spårvägssällskapet :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Peter Öden

Hej !

Är det 5158 som  finns bevarad ?

Mvh Peter Ö

Niclas Wennerlid

Bussmupp

Verkligen en läcker bild, Bernt. Busstrafiken kommer inte vara sig lik när dessa är borta, inte.

yngrot

Bättre buss till stadstrafik får man leta efter 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: DEB skrivet 11 januari 2014, 23:56:27 PM
Tänk att denna vagntyp ändå har varit en ikon för innerstadens busstrafik i 20 år... Stockholm blir sig aldrig likt när dessa odödliga bussar snart är puts väck.

20 år är väl dock lite att ta i; snarare är det väl typ 17 år?

Greger Larsson

Citat från: JDS skrivet 12 januari 2014, 21:50:26 PM
20 år är väl dock lite att ta i; snarare är det väl typ 17 år?

Första serieleveranserna skedde hösten 1993, så det blir väl tjugo år? Men busstypen var kanske inte ikon ända från början ;)

JDS

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 januari 2014, 21:58:07 PM
Första serieleveranserna skedde hösten 1993, så det blir väl tjugo år? Men busstypen var kanske inte ikon ända från början ;)

Precis, det var först när de oxblodsröda bussarna försvann som H18 uppnådde ikonstatus!

Niklas Bygdestam

1993 tyckte man att MaxCi var ett under av modernitet :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Frippe Fribas

Jag kan bara instämma, det kommer aldrig att bli samma sak att köra en MAN som en MaxCi, så även jag kommer att sakna dessa i mina ögon mycket robusta och trevliga bussar.
Frågan är om vi tycker likadant om Säfflebyggena i 8500-serien om tio år...
Omnicityn som efterträdde MaxCi:n på många håll uppnådde åtminstone enligt mina erfarenheter aldrig samma kvalitet.
Som det sagts på annat håll på forumet känns de lite som Stockholms motsvarighet till Londons Routemasters, en ikon för stadens lokaltrafik helt enkelt.
//Fredrik

mackanz

Ja man borde bevara 2-3 st till eftervärlden. Absolut!
Spårvägsmuseet skulle absolut ha en.

Nu ett litet sidospår:
Hur är det förresten med Spårvägsmuseet? Skall dom flytta? Sist jag var där i somras prata någon om rivningshot av byggnaden?