En riktig stadsbuss... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 11 januari 2014, 23:42:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Jo, det stämmer. Som det nu ser ut blir Spårvägsmuseet kvar på Södermalm till 2017. Då beräknas det nu pågående bygget av den nya bussdepån i Mårtensdal vara färdigt, som skall ersätta nuvarande Söderhallen. Så ingen museiflytt före 2017 var det senaste jag hörde. När flytten sen genomförs bär det ut till nya lokaler i Norra Djurgårdsstaden

/Peter

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 januari 2014, 19:49:18 PM
Jag kan bara instämma, det kommer aldrig att bli samma sak att köra en MAN som en MaxCi, så även jag kommer att sakna dessa i mina ögon mycket robusta och trevliga bussar.
Frågan är om vi tycker likadant om Säfflebyggena i 8500-serien om tio år...

Hahaha! Kul! Nej, knappast va? ;D När det gäller Volvo var Vegan den allra sista gedigna lågentrébussen, även om 8700 var ganska okej. När det gäller 8500 och även dagens 8900 upplever jag det som att Volvo nästan nått ner till OmniCity I-klass. Tyvärr.

Det finns inget mer uppiggande idag år 2014 än att få förmånen att framföra en välbevarad CN113CLB, MaxCi eller Vega och tänka: "Oj, på 1990-talet kunde man verkligen bygga bra stadsbussar"

BussThomas

Jag kan bara instämma i kören! jag skulle nog vilja säga att detta är världens bästa buss!!!

sa0azs

Citat från: BussThomas skrivet 19 januari 2014, 13:01:08 PM
Jag kan bara instämma i kören! jag skulle nog vilja säga att detta är världens bästa buss!!!
Som uppväxt med CR112 och CN113 instämmer jag.

Frippe Fribas

Citat från: Peter Rost skrivet 19 januari 2014, 11:32:49 AM
Jo, det stämmer. Som det nu ser ut blir Spårvägsmuseet kvar på Södermalm till 2017. Då beräknas det nu pågående bygget av den nya bussdepån i Mårtensdal vara färdigt, som skall ersätta nuvarande Söderhallen. Så ingen museiflytt före 2017 var det senaste jag hörde. När flytten sen genomförs bär det ut till nya lokaler i Norra Djurgårdsstaden

/Peter
De nya lokalerna som efter vad jag hört skall vara i Frihamnstrakten kommer att bli betydligt mindre än dagens museum varför det var osäkert vad som skulle hända med delar av den nuvarande samlingen.
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 januari 2014, 20:10:17 PM
De nya lokalerna som efter vad jag hört skall vara i Frihamnstrakten kommer att bli betydligt mindre än dagens museum varför det var osäkert vad som skulle hända med delar av den nuvarande samlingen.
//Fredrik

Samma bekymmer som försämringen i och med att de två polismuseumen blev ersatt av ett enda. Det gamla Polistekniska museet på Sörentorp är ju idag nästan helt nedpackat i olika förråd, och bara någon enstaka bil i taget kan visas i lokalerna som tillhörde det nedlagda Telemuséet.
Tråkigt när så mycket intressant historia bara packas ner och glöms bort. Om det ens sparas vill säga...

JDS

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2014, 20:56:16 PM
Samma bekymmer som försämringen i och med att de två polismuseumen blev ersatt av ett enda. Det gamla Polistekniska museet på Sörentorp är ju idag nästan helt nedpackat i olika förråd, och bara någon enstaka bil i taget kan visas i lokalerna som tillhörde det nedlagda Telemuséet.
Tråkigt när så mycket intressant historia bara packas ner och glöms bort. Om det ens sparas vill säga...

Finns säkert de som anser att museer är sånt man hade förr i tiden. Själva företeelsen museum borde alltså föräras ett eget museum - ett metamuseum! Jag vet i alla fall en sak som hör hemma där (Djurgårdslinjens göteborgsmustanger)  ;D

Ersa

Citat från: JDS skrivet 19 januari 2014, 21:06:59 PM
Finns säkert de som anser att museer är sånt man hade förr i tiden. Själva företeelsen museum borde alltså föräras ett eget museum - ett metamuseum! Jag vet i alla fall en sak som hör hemma där (Djurgårdslinjens göteborgsmustanger)  ;D

"När du fått för dig att nostalgi var nåt man höll på med förr i tiden, men att sådant är ute och hopplöst omodernt idag".
Ungefärligt citat ur ett nummer av Svenska MAD på 1980-talet... ::)

Peter Rost

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 januari 2014, 20:10:17 PM
//Fredrik

Ja, de nya lokalerna ute i Djurgårdsstaden är mindre. Kan väl nämna att museets samling kommer att gallras, men inget kommer att slopas på något sätt, utan det som inte får plats kommer att magasineras.

http://stockholmprojekt.blogspot.se/2013/12/sparvagsmuseet-far-ny-skepnad-i.html

Ersa

Ett rejält fordonstekniskt museum vore nåt. I stil med Flygvapenmuseum och Arsenalen, och behöver inte nödvändigtvis ligga mitt i Stockholms innerstad. Tänk om man i ett sådant stort museum kunde få in hela Spårvägsmuseum, hela det gamla Polistekniska museet, några avställda bussar från SSS och SvOF samt idag okörbara tåg som står i Faringe. Samt några större trafikflygplan. Till en början.
Ett svenskt Brooklands helt enkelt.

www.brooklandsmuseum.com
www.londonbusmuseum.com

groenis

Ersa
Har du ett förslag som ligger närmare.

museum-sinsheim.de

/Lennart