Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Erik Tannerbring skrivet 14 november 2013, 12:20:32 PM

Titel: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Erik Tannerbring skrivet 14 november 2013, 12:20:32 PM
Volvo B715 kunde levereras med fyra olika bakaxel utväxling varav en med norrlandsväxel.

Följande utväxling

5,57:1
4,87:1
4:87:1-6,65:1
6:14:1-8,38:1
Är det någon som vet eller var man kan få fram vilken utväxling SJ0001 levererades med?
Skylten på bakaxeln fattas tyvärr!

Tacksam för tips.
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 november 2013, 12:23:53 PM
5,57 enligt dokumentation, framgår även av Sv Busshistoria.

Uppgift troligen från SJ Fordonsblad.
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Erik Tannerbring skrivet 14 november 2013, 12:34:21 PM
Tack för svar! Jag kollade för längre sedan på busshistoria men då fanns ingen uppgift om utväxling, det kanske är uppdaterat nu på senare tid.
SJ fordonsblad? Var kan man få tag på det? Eller kopia?
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Erik Tannerbring skrivet 14 november 2013, 12:48:24 PM
Ursäkta det var jag som blandade ihop uppgifter från sv busshistoria.
Sökte på CFN 626 och den fanns ingen uppgift om utväxling. Skulle vara intressant att få se SJ fordonsblad även på denna buss.

Tanken är att byta utväxlingen på SJ 0001 så det är för det jag är så nyfiken.

Enligt vår gamla Volvo mekaniker är det 4:87:1 som är den som är intressant att byta till. Högsta utväxlingen är ju den med Norrlandsväxel och den kommer vi nog inte byta till då det är mycket mer jobb och kommande strul med.
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 november 2013, 13:02:10 PM
Norrlandsväxeln har ju samma utväxling. Byte till 4.87 ökar väl teoretiska toppfarten med drygt 10 km/h
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Erik Tannerbring skrivet 14 november 2013, 13:16:52 PM
Det skulle vara förnämligt om man kan åka i 70 utan den varvar ihjäl sig. Vi kommer även byta motor till TD70. Då slipper man CAV pump och den veka konstruktionen till turbo.
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 november 2013, 13:19:40 PM
Citat från: Erik Tannerbring skrivet 14 november 2013, 13:16:52 PM
Det skulle vara förnämligt om man kan åka i 70 utan den varvar ihjäl sig. Vi kommer även byta motor till TD70. Då slipper man CAV pump och den veka konstruktionen till turbo.

Haken blir väl att bussen inte längre är "original" efter detta....trimmad "moped"  ;D
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Erik Tannerbring skrivet 14 november 2013, 13:55:17 PM
Fördelen är att DT70 passar utan att bygga om något förutom lite på motorn då det skiljer buss/lastbil.
Jag kommer ju självklart spara original motorn Td67c. Det är svårt eller nästan omöjligt att hitta delar till Cav systemet idag och om 10år säkert ännu svårare.
När insprutnings pumpen rasade så fick jag köpa delar i England och priserna är avsevärt högre en till Bosch! Td70 har ju Bosch pump!

Gäller att se framåt! Den nya miljödieseln med 5% Rme och våra miljövänner vill höja till 10% problemet är att Rme börjar ruttna efter 3månader och är aggressivt för slangar och delar i pumpen, blir en beläggning som får vissa delar att kärva.

01:an fick en ny tank i rostfritt i somras, Det blev ny bränsleledning i plast och då frågade leverantören om den skulle vara RME beständig!
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: saurer skrivet 14 november 2013, 17:09:28 PM
Det finns ju B58
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: saurer skrivet 14 november 2013, 17:21:05 PM
man måste modifiera medbringaren på pinjongen för att passa på den fyrbultade vikingmedbringaren
B58 är sex eller åttabultad kommer inte ihåg
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Erik Tannerbring skrivet 15 november 2013, 09:57:02 AM
Är det någon som vet vad bakaxeln heter i fråga? Det är samma axel b.l.a Viking och Titan. Holmsjö har en klump men dom behövde veta fabrikatet.
Tyvärr har vi ju blästrat bort typskylen på bussen!
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Erik Tannerbring skrivet 15 november 2013, 10:15:01 AM
Kan den heta EW85B??
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 november 2013, 13:23:56 PM
Citat från: Erik Tannerbring skrivet 15 november 2013, 10:15:01 AM
Kan den heta EW85B??

Hade inte Titan grövre bakaxel än Viking? Bäst du fotar din klump och mejlar bilden till Holmsjö. Finns det inget stansat i godset?
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Erik Tannerbring skrivet 15 november 2013, 14:07:51 PM
Hittade ett nr Volvo 331794. Då ska det vara 7-39 i utväxling. Min andra B715 CFS967 har samma nummer och där finns brickan kvar och är 8-39 i utväxling..
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 november 2013, 14:58:20 PM
7-39 = 5,57 utväxling
8-39 = 4,87
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: saurer skrivet 15 november 2013, 17:09:06 PM
tror du ska glömma lastbilsaxlar ,har inte koll men frågan är om det fanns någon med någon högre utväxling
kanske någon continentbil
du ska nog leta efter en B58
Och får du tag på en från senare delen av 70talet  ,kan du nog åka undan ,speciellt om du får i en modernare td70 som orkar dra runt den högre utväxlingen
kommer inte ihåg utväxlingen vi har just nu men den ska göra 95 km/h vid 2000 rpm
0ch 11 00/20 i däck dimension ,i realiteten är max ca 85 km/h beroende på  130 volvo hästar
det finns en b58 axel med högre utväxling  ,men då fordras det nog mer än 130 hk för att det ska bli bekvämt
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 november 2013, 17:12:09 PM
Men är det inte enklare att då skaffa sig en B58 eller B10:a om man vill åka undan?

Mopederna var ju inte byggda för några sådana farter så att byta buss måste vara det bästa.
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: saurer skrivet 15 november 2013, 17:36:46 PM
finessen är att du kan tuffa runt i sjuttio åttio utan att det skriker i motorn
våran b57:a blev som en dröm med välisolerad motorhuv och 1500 varv och sjuttiofem på mätaren
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Erik Tannerbring skrivet 15 november 2013, 18:29:39 PM
Jag har en 4,87:1 klump så det blir att byta den till att börja med. Tanken är att kunna köra i 70km/h utan att varva ihäl sig, tre motorer på 55000mil så där har man nog svaret att det inte fungerar.

Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 november 2013, 19:12:34 PM
Citat från: Erik Tannerbring skrivet 15 november 2013, 18:29:39 PM
Jag har en 4,87:1 klump så det blir att byta den till att börja med. Tanken är att kunna köra i 70km/h utan att varva ihäl sig, tre motorer på 55000mil så där har man nog svaret att det inte fungerar.
Jo men nuvarande motor lär ha gått strax över 10000 mil och lär säkert hålla din livstid eftersom bussen inte rullar i daglig linjetrafik med ett otal förare där många i ilskan över att inte fått något modernare plågade bussen

Vill du kunna åka fortare finns det ju uppsjö av modernare bussar byggda när bussar kördes fortare än 70 att köpa

det verkar lite konstigt att ersätta något som fungerar, en annan sak om det inte funnits fungerande drivlina i bussen och heller inte gått att skaffa
lite som om man skulle sätta in en V8 i Gdg 1 1/2 plans bussen
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: saurer skrivet 15 november 2013, 19:57:37 PM
Beror väl på vad man ska använda fordonet till
vill man ha orginal och ett museeskick så visst ska man ha kvar en låg utväxling,men vill man använda det och visa upp det och framförallt åka på olika tillställningar så kan en uppväxling vara att att föredra
Det är nog många äldre motorer som blivit ihjälvarvade i dagens trafik av ovarsamma chaufförer dom dragits med av den moderna trafikrytmen
sen ska man skilja på fordon och fordon
Titel: SV: Utväxling Volvo B715
Skrivet av: Erik Tannerbring skrivet 15 november 2013, 20:49:48 PM
Självklart kan man ställa klockan och starta tidigare eller köpa en nyare buss. Jag har fått de svar med utväxlingen så det tackar jag för :)