Utväxling Volvo B715

Startat av Erik Tannerbring, 14 november 2013, 12:20:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

saurer

tror du ska glömma lastbilsaxlar ,har inte koll men frågan är om det fanns någon med någon högre utväxling
kanske någon continentbil
du ska nog leta efter en B58
Och får du tag på en från senare delen av 70talet  ,kan du nog åka undan ,speciellt om du får i en modernare td70 som orkar dra runt den högre utväxlingen
kommer inte ihåg utväxlingen vi har just nu men den ska göra 95 km/h vid 2000 rpm
0ch 11 00/20 i däck dimension ,i realiteten är max ca 85 km/h beroende på  130 volvo hästar
det finns en b58 axel med högre utväxling  ,men då fordras det nog mer än 130 hk för att det ska bli bekvämt

Lars-Håkan_E

Men är det inte enklare att då skaffa sig en B58 eller B10:a om man vill åka undan?

Mopederna var ju inte byggda för några sådana farter så att byta buss måste vara det bästa.

saurer

finessen är att du kan tuffa runt i sjuttio åttio utan att det skriker i motorn
våran b57:a blev som en dröm med välisolerad motorhuv och 1500 varv och sjuttiofem på mätaren

Erik Tannerbring

Jag har en 4,87:1 klump så det blir att byta den till att börja med. Tanken är att kunna köra i 70km/h utan att varva ihäl sig, tre motorer på 55000mil så där har man nog svaret att det inte fungerar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 15 november 2013, 18:29:39 PM
Jag har en 4,87:1 klump så det blir att byta den till att börja med. Tanken är att kunna köra i 70km/h utan att varva ihäl sig, tre motorer på 55000mil så där har man nog svaret att det inte fungerar.
Jo men nuvarande motor lär ha gått strax över 10000 mil och lär säkert hålla din livstid eftersom bussen inte rullar i daglig linjetrafik med ett otal förare där många i ilskan över att inte fått något modernare plågade bussen

Vill du kunna åka fortare finns det ju uppsjö av modernare bussar byggda när bussar kördes fortare än 70 att köpa

det verkar lite konstigt att ersätta något som fungerar, en annan sak om det inte funnits fungerande drivlina i bussen och heller inte gått att skaffa
lite som om man skulle sätta in en V8 i Gdg 1 1/2 plans bussen

saurer

Beror väl på vad man ska använda fordonet till
vill man ha orginal och ett museeskick så visst ska man ha kvar en låg utväxling,men vill man använda det och visa upp det och framförallt åka på olika tillställningar så kan en uppväxling vara att att föredra
Det är nog många äldre motorer som blivit ihjälvarvade i dagens trafik av ovarsamma chaufförer dom dragits med av den moderna trafikrytmen
sen ska man skilja på fordon och fordon

Erik Tannerbring

Självklart kan man ställa klockan och starta tidigare eller köpa en nyare buss. Jag har fått de svar med utväxlingen så det tackar jag för :)