Utväxling Volvo B715

Startat av Erik Tannerbring, 14 november 2013, 12:20:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Tannerbring

Volvo B715 kunde levereras med fyra olika bakaxel utväxling varav en med norrlandsväxel.

Följande utväxling

5,57:1
4,87:1
4:87:1-6,65:1
6:14:1-8,38:1
Är det någon som vet eller var man kan få fram vilken utväxling SJ0001 levererades med?
Skylten på bakaxeln fattas tyvärr!

Tacksam för tips.

Lars-Håkan_E

5,57 enligt dokumentation, framgår även av Sv Busshistoria.

Uppgift troligen från SJ Fordonsblad.

Erik Tannerbring

Tack för svar! Jag kollade för längre sedan på busshistoria men då fanns ingen uppgift om utväxling, det kanske är uppdaterat nu på senare tid.
SJ fordonsblad? Var kan man få tag på det? Eller kopia?

Erik Tannerbring

Ursäkta det var jag som blandade ihop uppgifter från sv busshistoria.
Sökte på CFN 626 och den fanns ingen uppgift om utväxling. Skulle vara intressant att få se SJ fordonsblad även på denna buss.

Tanken är att byta utväxlingen på SJ 0001 så det är för det jag är så nyfiken.

Enligt vår gamla Volvo mekaniker är det 4:87:1 som är den som är intressant att byta till. Högsta utväxlingen är ju den med Norrlandsväxel och den kommer vi nog inte byta till då det är mycket mer jobb och kommande strul med.

Björn Forslund

Norrlandsväxeln har ju samma utväxling. Byte till 4.87 ökar väl teoretiska toppfarten med drygt 10 km/h

Erik Tannerbring

Det skulle vara förnämligt om man kan åka i 70 utan den varvar ihjäl sig. Vi kommer även byta motor till TD70. Då slipper man CAV pump och den veka konstruktionen till turbo.

Björn Forslund

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 14 november 2013, 13:16:52 PM
Det skulle vara förnämligt om man kan åka i 70 utan den varvar ihjäl sig. Vi kommer även byta motor till TD70. Då slipper man CAV pump och den veka konstruktionen till turbo.

Haken blir väl att bussen inte längre är "original" efter detta....trimmad "moped"  ;D

Erik Tannerbring

Fördelen är att DT70 passar utan att bygga om något förutom lite på motorn då det skiljer buss/lastbil.
Jag kommer ju självklart spara original motorn Td67c. Det är svårt eller nästan omöjligt att hitta delar till Cav systemet idag och om 10år säkert ännu svårare.
När insprutnings pumpen rasade så fick jag köpa delar i England och priserna är avsevärt högre en till Bosch! Td70 har ju Bosch pump!

Gäller att se framåt! Den nya miljödieseln med 5% Rme och våra miljövänner vill höja till 10% problemet är att Rme börjar ruttna efter 3månader och är aggressivt för slangar och delar i pumpen, blir en beläggning som får vissa delar att kärva.

01:an fick en ny tank i rostfritt i somras, Det blev ny bränsleledning i plast och då frågade leverantören om den skulle vara RME beständig!

saurer

saurer

man måste modifiera medbringaren på pinjongen för att passa på den fyrbultade vikingmedbringaren
B58 är sex eller åttabultad kommer inte ihåg

Erik Tannerbring

Är det någon som vet vad bakaxeln heter i fråga? Det är samma axel b.l.a Viking och Titan. Holmsjö har en klump men dom behövde veta fabrikatet.
Tyvärr har vi ju blästrat bort typskylen på bussen!

Erik Tannerbring

Björn Forslund

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 15 november 2013, 10:15:01 AM
Kan den heta EW85B??

Hade inte Titan grövre bakaxel än Viking? Bäst du fotar din klump och mejlar bilden till Holmsjö. Finns det inget stansat i godset?

Erik Tannerbring

Hittade ett nr Volvo 331794. Då ska det vara 7-39 i utväxling. Min andra B715 CFS967 har samma nummer och där finns brickan kvar och är 8-39 i utväxling..

Björn Forslund

7-39 = 5,57 utväxling
8-39 = 4,87