Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Lars skrivet 30 augusti 2013, 13:59:53 PM

Titel: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Lars skrivet 30 augusti 2013, 13:59:53 PM
Enligt information jag fått på telefon har Nobina vunnit hela Värmland och kör 10 nya friska år åt VTAB.
Bara att gratulera.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: jstern skrivet 30 augusti 2013, 14:29:48 PM
Det låter som ljuv musik för öronen. Tack för att det inte blir ett kollektiv av små bussföretag som tar över. :) :)
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 augusti 2013, 14:35:03 PM
Citat från: Lars skrivet 30 augusti 2013, 13:59:53 PM
Enligt information jag fått på telefon har Nobina vunnit hela Värmland och kör 10 nya friska år åt VTAB.
Bara att gratulera.
Låter inte bra att en enda aktör breder ut sig så här. Till slut står vi utan lokal busskompetens. Typiskt svenskt beteende.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 augusti 2013, 15:47:45 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 augusti 2013, 14:35:03 PM
Låter inte bra att en enda aktör breder ut sig så här. Till slut står vi utan lokal busskompetens. Typiskt svenskt beteende.

Hur menar du nu? Breder ut sig? Den lokala busskompetensen finns väl just hos Nobina som kört där i urminnes tider? Det vore väl skillnad om några lokala företagare slogs ut, men nu är det ju oförändrat framöver!
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 augusti 2013, 16:06:46 PM
Underbart.  Lite synd att Jönsson mfl i Sunne blir utan.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Jan skrivet 30 augusti 2013, 16:41:49 PM
Någon som glömmer att Nobina tappade all trafik i Karlstad tätort vilket ej kompenseras av denna ökning.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Lars skrivet 30 augusti 2013, 17:32:33 PM
Citat från: virtual1 skrivet 30 augusti 2013, 15:47:45 PM
Hur menar du nu? Breder ut sig? Den lokala busskompetensen finns väl just hos Nobina som kört där i urminnes tider? Det vore väl skillnad om några lokala företagare slogs ut, men nu är det ju oförändrat framöver!
Japp det är rätt att Nobina kört vissa delar sedan "urminnes tider" främst  i västra o södra Värmland men det har funnits många mer aktörer i Värmland som nu slås ut vad gäller linjetrafik.
Skolkörningen ingår inte denna upphandlingen.

Förenade Buss (http://www.forenadebuss.se/trafikforetag/) tappar stort på detta vilkas medlemsföretag kör stor trafik i Värmland medlemsföretagen är:
Arvika Bussbolag, Solstabuss, Nysätersbuss, Vänerbuss, Filipstad Buss   , Bograngens Buss, Hjerpe Buss, Jönssons Buss, Larsson-Resman   , Molkom Buss, Nordmarkens Busstrafik, OJ Buss, Årjängsbussarna

Det företag som kört längst i sin företagsform på sina linjer är Jönsson Buss enligt tidigare undersökningar, detta kan ju fortsätta om trenden med underentreprenörer hos Nobina även drabbar Värmland.

Sedan har vi Nettbuss so har betydande trafik i Säffleområdet, finns även några små entreprenörer som har ett fåtal bussar bl.a. Skillingmarksbuss

Detta är ett betydlig skillnad för Nobina mot tidigare
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: jstern skrivet 30 augusti 2013, 18:44:07 PM
Jag förstår inte vad folk har emot de stora bolagen som tex. Nobina? Som jag skrivit förut har jag kört för stora bolag och mindre bolag min erfarenhet är att stora bolag ser sina medarbetare som en resurs/tillgång medans de små bolag jag kört åt ser medarbetarna som en börda. Så sluta släng skit på de stora bolagen, dom försöker ändå ha nöjda medarbetare.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Walter skrivet 30 augusti 2013, 21:25:03 PM
Någon som vet antalet bussar, krav sånt anbudsgivare i övrigt?

gissar att en del av befintliga vagnar kan följa med in i nästa avtal vilket kanske gett en fördel.

Grattis till Nobina.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Otto skrivet 30 augusti 2013, 21:47:47 PM
Vet inte antal bussar, men samtliga bussar ska vara fabriksnya.
Dvs de lågentre'er som trafikerar Hammarö och närområdet runt Karlstad får inte användas. Dom klarar den tekniska specifikationen
men det ska vara nytt. Ska bli intressant att se om det blir liknande bussar eller annat fabrikat.
Nobina har ju övervägande Volvo så varför inte fortsätta med det.

Sen ska det bli intressant att se hur det tas emot av resenärerna när det framkommer att det inte ska vara toalet på några bussar.
/Otto
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Ersa skrivet 30 augusti 2013, 21:52:08 PM
Citat från: jstern skrivet 30 augusti 2013, 18:44:07 PM
Jag förstår inte vad folk har emot de stora bolagen som tex. Nobina? Som jag skrivit förut har jag kört för stora bolag och mindre bolag min erfarenhet är att stora bolag ser sina medarbetare som en resurs/tillgång medans de små bolag jag kört åt ser medarbetarna som en börda. Så sluta släng skit på de stora bolagen, dom försöker ändå ha nöjda medarbetare.

Men då du inte arbetat för alla smååkare i Västernorrland, Västerbotten och Värmland kanske du bör vara lite försiktig med att uttala dig negativt om dessa? Att du i en annan tråd ville framställa Byberg och KR som smååkare visar att du är lite fel ute.
Sanningen är inte svartvit. Det finns flera oserösa åkare, men även många smååkare där de anställda trivs bra. Jag har arbetat för två av dessa sämre åkare kortare tider, men även trivts oerhört bra hos andra smååkare.
Det är ofta även stor spännvidd inom giganterna. Inom samma storföretag kan kvaliteten och förartrivseln skilja sig enormt mellan två angränsande trafikområden.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: The Boxer skrivet 31 augusti 2013, 10:40:38 AM
Citat från: jstern skrivet 30 augusti 2013, 18:44:07 PM
Jag förstår inte vad folk har emot de stora bolagen som tex. Nobina? Som jag skrivit förut har jag kört för stora bolag och mindre bolag min erfarenhet är att stora bolag ser sina medarbetare som en resurs/tillgång medans de små bolag jag kört åt ser medarbetarna som en börda. Så sluta släng skit på de stora bolagen, dom försöker ändå ha nöjda medarbetare.

Finns nog både ock !!  Har väl inte så bra erfarenheter när företag växt sig för stora .. Det kommer in chefer som har yrket chef , sen om det är en russinskrynklarfirma eller ett buss bolag eller nåt annat är inte så noga..  8) Med dom kommer ekonomer och "management by excel"  där allt ska dissekeras till minsta kommatecken är det ingen trivsam och effektiv arbetsplats längre,där folk hjälps åt i bägge riktningar....

OBS! därmet inte sagt att inte ordning på pengar är viktigt.  alla måste ju ha mer i slutet av dagen än i början ::)
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Björn Ax skrivet 31 augusti 2013, 11:31:45 AM
Citat från: jstern skrivet 30 augusti 2013, 18:44:07 PM
Jag förstår inte vad folk har emot de stora bolagen som tex. Nobina? Som jag skrivit förut har jag kört för stora bolag och mindre bolag min erfarenhet är att stora bolag ser sina medarbetare som en resurs/tillgång medans de små bolag jag kört åt ser medarbetarna som en börda. Så sluta släng skit på de stora bolagen, dom försöker ändå ha nöjda medarbetare.

Har också kört för både stora och små företag. Det stora företag jag körde för var mindre bra gällande personalfrågor. Så det spelar nog ingen roll om det är litet företag eller stort. Sitter det fel personer på fel plats inom företaget så blir det kaos av det iaf.

Sen är det säkert skillnad mellan nobina i södra delarna och nobina i norra delarna av landet. Allt beror som sagt på vilka personer som sitter på dom platser som har något med personalfrågor att göra.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2013, 11:53:06 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 31 augusti 2013, 11:31:45 AM
Har också kört för både stora och små företag. Det stora företag jag körde för var mindre bra gällande personalfrågor. Så det spelar nog ingen roll om det är litet företag eller stort. Sitter det fel personer på fel plats inom företaget så blir det kaos av det iaf.

Sen är det säkert skillnad mellan nobina i södra delarna och nobina i norra delarna av landet. Allt beror som sagt på vilka personer som sitter på dom platser som har något med personalfrågor att göra.

Det har till viss del på dagens företagskultur att göra, men även på gamla traditioner och lokal kultur.
På storbolagens kontor i t.ex Värmland, Västernorrland, Västerbotten samt även i Uppsala har det länge varit mer regel än undantag att trafikledare och i vissa fall även trafikcheferna skall ha D-behörighet samt helst ha jobbat sig upp till kontoret från busschaufförsyrket på t.ex SJ Buss, Postens diligenstrafik eller Linjebuss.
På storbolagens SL-trafikområden finns det en helt annan "SL-företagskultur" vilket innebär att chefer, mellanchefer, gruppchefer och trafikledare inte alls behöver ha körvana eller ens D-behörighet. Trafikledare placeras centralt, och behöver knappt ha åkt runt på linjerna som de ska trafikleda senare.

Sen beror det, som Björn Ax säger, även på vilken lokal ledning som sitter och styr olika trafikområden. Detta leder till att vissa skribenter här älskar Nobina men avskyr Veolia, medan andra skribenter känner precis omvänt. Medan andra älskar att arbeta på storbolag medan andra inte kan föreställa sig det. Detta beror på var de olika individerna arbetat och vid vilken tidpunkt.
Problemet är att dessa olika skribenter vägrar förstå varandra, och kan inte acceptera att deras "heliga arbetsgivare" inte passar alla. Att andra kan ha andra åsikter om arbetsgivaren som de trivs på.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Walter skrivet 31 augusti 2013, 14:06:36 PM
Citat från: Otto skrivet 30 augusti 2013, 21:47:47 PM
Vet inte antal bussar, men samtliga bussar ska vara fabriksnya.
Dvs de lågentre'er som trafikerar Hammarö och  närområdet runt Karlstad får inte användas. Dom klarar den tekniska specifikationen
men det ska vara nytt. Ska bli intressant att se om det blir liknande bussar eller annat fabrikat.
Nobina har ju övervägande Volvo så varför inte fortsätta med det.

Sen ska det bli intressant att se hur det tas emot av resenärerna när det framkommer att det inte ska vara toalet på några bussar.
/Otto


Inte heller de nästan nya 9700 som köptes 2012? Verkar lite Dalarna över det.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2013, 18:27:36 PM
Citat från: Walter skrivet 31 augusti 2013, 14:06:36 PM
Inte heller de nästan nya 9700 som köptes 2012? Verkar lite Dalarna över det.

Lågentrékrav även på de längsta expresslinjerna samt de mest avlägsna skollinjerna ute i skogen innebär att två år unga normalgolvare måste bort, ja. Vilket även skett i bl.a Kalmar län, Uppsala län och Roslagen tidigare.
Här kan man tycka att huvudmannen genom kommunikation med nuvarande operatör berätta att de inte behöver inköpas nya normalgolvare just nu, pga avvaktande inför kommande fordonskrav om drygt 2-3 år. Lite mer långsiktig planering borde väl även landstingspolitiker klara av?
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2013, 18:43:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2013, 18:27:36 PM
Lågentrékrav även på de längsta expresslinjerna samt de mest avlägsna skollinjerna ute i skogen innebär att två år unga normalgolvare måste bort, ja. Vilket även skett i bl.a Kalmar län, Uppsala län och Roslagen tidigare.
Här kan man tycka att huvudmannen genom kommunikation med nuvarande operatör berätta att de inte behöver inköpas nya normalgolvare just nu, pga avvaktande inför kommande fordonskrav om drygt 2-3 år. Lite mer långsiktig planering borde väl även landstingspolitiker klara av?

Mja i Kalmar län är det normalgolv som gäller på Raskenlinjerna, där var det andra miljökrav som innebar att Swebus/ Nobina fick fasa ut några år gamla Setra och Volvo när det blev ett nytt avtal.

Sedan att frångå ålderskravet i löpande avtal bara för att någon eller några operatörer ska ges en ekonomisk fördel i pågående eller kommande avtal blir heller inte schysst, ska man göra en sådan sak ska det gälla samtliga och kombineras med att ersättningen från beställaren sänks i motsvarande grad.

Ungefär som man gjorde i Sörmland i början på 2000 talet när en operatör fick lov att fortsätta med ett avtal där snittåldern översteg kravet mot att man delade vinsten med Länstrafiken genom en lägre ersättning.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 31 augusti 2013, 20:50:15 PM
Citat från: virtual1 skrivet 30 augusti 2013, 15:47:45 PM
Hur menar du nu? Breder ut sig? Den lokala busskompetensen finns väl just hos Nobina som kört där i urminnes tider? Det vore väl skillnad om några lokala företagare slogs ut, men nu är det ju oförändrat framöver!
Nobina har varken funnits i urminnes tider eller är svenskägt. Det är ett gansak nytt påfund. Jag vill värna om de svenska företagen så att vi får ha dem kvar. Det finns ingen nationell vinst i att anlita utländska storföretag.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: torrentjohan skrivet 31 augusti 2013, 22:29:14 PM
Kan ju inte vara särskilt bekvämt att åka runt i låggolv på långa sträckor i Värmland?
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2013, 22:58:02 PM
Citat från: torrentjohan skrivet 31 augusti 2013, 22:29:14 PM
Kan ju inte vara särskilt bekvämt att åka runt i låggolv på långa sträckor i Värmland?

Låggolv blir det inte, men väl lågentre. Det är väl jämbördigt med att jämföra med SL 639. Två timmar och 10 mil i Volvo B9S, vilket utökas till 14 mil och nästan tre timmar varje sommar. Utan fällbara stolar.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: j-a skrivet 31 augusti 2013, 23:09:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2013, 22:58:02 PM
Låggolv blir det inte, men väl lågentre. Det är väl jämbördigt med att jämföra med SL 639. Två timmar och 10 mil i Volvo B9S, vilket utökas till 14 mil och nästan tre timmar varje sommar. Utan fällbara stolar.
Eller en resa mellan Karlstad-Långflon ;)det kommer nog att bli en höjdare ;)
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: The Boxer skrivet 01 september 2013, 08:43:18 AM
Citat från: j-a skrivet 31 augusti 2013, 23:09:26 PM
Eller en resa mellan Karlstad-Långflon ;)det kommer nog att bli en höjdare ;)

Speciellt utan toalett också... 8)
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: John P skrivet 02 september 2013, 10:00:05 AM
Citat från: The Boxer skrivet 01 september 2013, 08:43:18 AM
Speciellt utan toalett också... 8)

Det lär väll finnas lågentrébussar med toalett också, dock väldigt ovanligt.
Gick det inte lågentré med toa i Sundsvallstrakten t.ex ?
Den stora nackdelen med detta är väll att det blir ännu färre sittplatser i bussen....
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: John P skrivet 02 september 2013, 10:55:45 AM
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2013, 18:27:36 PM
Lågentrékrav även på de längsta expresslinjerna samt de mest avlägsna skollinjerna ute i skogen innebär att två år unga normalgolvare måste bort, ja. Vilket även skett i bl.a Kalmar län, Uppsala län och Roslagen tidigare.
Här kan man tycka att huvudmannen genom kommunikation med nuvarande operatör berätta att de inte behöver inköpas nya normalgolvare just nu, pga avvaktande inför kommande fordonskrav om drygt 2-3 år. Lite mer långsiktig planering borde väl även landstingspolitiker klara av?

Jag håller med !
Behöver man ändå byta ut kanske man inte behöver köpa helt fabriksnytt utan kan flytta andra bussar för att få ned medelåldern och höja standarden...

Att inte ens så nya bussar kan användas är också oerhört dåligt, inte ens lågentré. .
Högre och högre krav tenderar att driva upp kostnaderna vilket måste tas ut i form av högre priser och/eller höjd skatt. Höjda biljettpriser kan göra att färre åker kollektivt och att köra helt nya bussar med färre passagerare i är väll knappast miljövänligare än att köra något äldre bussar med fler passagerare i ? ???... Nyare bussar kan i många fall göra kollektivtrafiken mer attraktiv, fast på linjer där komfortabla normalgolvsbussar t.ex Volvo 9700 ersätta av lågentrébussar så kan man undra, speciellt om det rör sig om nyare bussar som ersatts.
Man skall  inte heller underskatta renovering av bussar, de Nobina-
bussar som renoverats för Dalatrafik tycker jag ser ut att ha blivit mycket fina och dessutom lär väll motorerna ha uppgraderats så att de klarar högre miljökrav... 

Lågentré är bra där det är mycket stopp, mycket barnvagnar, mycket äldre, det är även lättare att ta ombord rullstolar, det sistnämda under förutsättning att det finns hållplats med någorlunda hög kantsten..

Väldigt många linjer i Värmland är nog dessa behov små och nackdelarna med lågéntre överväger nog ofta. Nej Värmland borde tittat lite mer på Kronoberg tror jag....
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Lars skrivet 02 september 2013, 13:08:33 PM
Nu har meddelande om upphandlingen kommit på VTABs hemsida
http://www.varmlandstrafik.se/nyhet/klart-vem-som-ska-k-ra-v-ra-linjebussar (http://www.varmlandstrafik.se/nyhet/klart-vem-som-ska-k-ra-v-ra-linjebussar)
Även på Nobinas hemsida har nyheten presenterats
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-i-Varmland/ (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-i-Varmland/)

Inga detaljer och om övrigas anbud presenteras men det står att det handlar om drygt 160 nya bussar.
även stadstrafiken i Arvika ingår.
Idag har Nobina 65% av trafiken och mellan tummen och pekfingret ökar de därmed med ca 60 bussar och
detta motsvarar ju ungefär tappet av Karlstadsbuss i antal vagnar men trafikvolymen blir nog lägre då bussarna rullar större del av dygnet.
Det som poänteras av Lars Bull är att han nu får samlad trafikledning inom länet för all linjetrafik, VTAB behöver bara prata med 1 åkare.
Sedan har vi ju alla beställningsturer på glesa linjer och udda tider som körs av en radda taxibolag, men det är ju en annan historia.

Edit: Länk till Nobina
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 02 september 2013, 19:32:08 PM
En Scaniachef tycker till (http://www.bussmagasinet.se/2013/08/scanias-busschef-detaljkrav-gor-busstrafiken-onodigt-dyr/) om kollektivtrafikmyndigheternas detaljkrav som i många fall sägs fördyra trafiken utan t.ex att öka resandet.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: homer skrivet 02 september 2013, 21:56:38 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2013, 18:43:27 PM

Sedan att frångå ålderskravet i löpande avtal bara för att någon eller några operatörer ska ges en ekonomisk fördel i pågående eller kommande avtal blir heller inte schysst, ska man göra en sådan sak ska det gälla samtliga och kombineras med att ersättningen från beställaren sänks i motsvarande grad.


Är väl precis vad SL gör i Stockholms innerstad där Keolis har fått nån form av dispens för MaxCi
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 september 2013, 22:06:38 PM
Citat från: homer skrivet 02 september 2013, 21:56:38 PM
Är väl precis vad SL gör i Stockholms innerstad där Keolis har fått nån form av dispens för MaxCi

Där har man ett tillsvidare avtal sedan Busslink såldes till Keolis
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Cero skrivet 02 september 2013, 23:06:19 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 augusti 2013, 20:50:15 PM
Nobina har varken funnits i urminnes tider eller är svenskägt. Det är ett gansak nytt påfund. Jag vill värna om de svenska företagen så att vi får ha dem kvar. Det finns ingen nationell vinst i att anlita utländska storföretag.

Jag håller definitivt med, men tyvärr upplever jag att det är väldigt få som tänker på det sättet. Både privatpersoner, företag och politiker tänker kortsiktigt på den egna plånbokens innehåll i stunden och ska ha det som är billigast här och nu. Att tänka på framtida konsekvenser finns inte riktigt och definitivt inte om det inte finns någon personlig vinning i det hela. Väldigt få tycks klara av att koppla dagens individuella agerande till framtida intäktsmöjligheter. Sedan tycks Sverige vara ganska unikt med att i stort sett alltid anse att det som är tillverkat eller tillhandahållet utanför landets gränser är mycket bättre, oavsett om fakta eller omvärld säger raka motsatsen.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Kimsan skrivet 02 september 2013, 23:26:01 PM
Har bara jobbat för storföretag i Malmö-trakten och är inte nöjd med företagens personalhantering. Slit o släng, högre chefer har oftast ingen erfarenhet av branchen utan har plockats utifrån för som dem uttrycker det "få nytt perspektiv på det hela". Med andra ord spara
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Ersa skrivet 03 september 2013, 00:17:53 AM
Citat från: Cero skrivet 02 september 2013, 23:06:19 PM
Sedan tycks Sverige vara ganska unikt med att i stort sett alltid anse att det som är tillverkat eller tillhandahållet utanför landets gränser är mycket bättre, oavsett om fakta eller omvärld säger raka motsatsen.

Tja, fast just kvalitetsmässigt har ju de svenska busstillverkarna Volvo (8500), Scania (OmniCity) och Helmarks karosser inte direkt imponerat ens på den inhemska marknaden de senaste 10-15 åren. Så just där förstår jag att många trafikföretag tröttnat på tillverkningsfel, dålig service och slarvande verkstäder.
Däremot är det underligt hur lite vi svenskar brytt oss om våra egna största företag rent allmänt. Bl.a har kortsiktig planering gjort att många svenskägda företag sålts ut till utländska ägare. Volvo PV, Bilspedition, ASG, Linjebuss, Vin & Sprit mm. Och inom några få år kan nog Scania vara helt tyskägt.
I Storbritannien, Tyskland, Frankrike och även Ryssland är det helt otänkbart att låta statschefen/premiärministern m.fl att åka något annat än i en lyxbil/limousine av ett inhemskt märke, medan det i Sverige inte alls behöver vara en Saab eller Volvo.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Clabbe skrivet 07 september 2013, 11:11:23 AM
Enl insändare i dagens NWT, var inte Nobina billigast: http://nwt.se/asikter/insandare/article1373093.ece
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Ersa skrivet 07 september 2013, 11:36:58 AM
Citat från: Clabbe skrivet 07 september 2013, 11:11:23 AM
Enl insändare i dagens NWT, var inte Nobina billigast: http://nwt.se/asikter/insandare/article1373093.ece

Åhå. Rent spontant kan man ju då börja hoppas på ett trafikområde med en stor operatör som inte tvingas spara in på tomkörningsminuter, detaljer, service och reservdelar hela tiden; utan kan köra hela avtalstiden med någorlunda nöjd personal, nöjda resenärer, trevliga tjänstemän och fungerande fordon.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 september 2013, 11:52:22 AM
Citat från: Clabbe skrivet 07 september 2013, 11:11:23 AM
Enl insändare i dagens NWT, var inte Nobina billigast: http://nwt.se/asikter/insandare/article1373093.ece

Det är ett allmänt spritt missförstånd - tydligen också bland värmländska fritidspolitiker - att upphandlaren alltid skall ta det billigaste anbudet. Så behöver det inte alls vara. Det är fullt tillåten att väga in en kvalitetsvärdering också bara det anges i anbudsunderlaget hur denna kvalitet beräknas. Ett sådant system kan förvisso gynna stora företag som Nobina helt enkelt därför att de har bättre rutin på att göra en bra kvalitetsdeklaration.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Stefan P skrivet 07 september 2013, 12:11:40 PM
Hej

Jag läste på Värmlandstrafik hemsida. Det var både kvalite och pris som avgjorde upphanlingen.
Värmlandstrafik har enligt egen utsago anlitat utom stående kvaitetsrevisorer.

mvh Stefan P
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Stefan P skrivet 07 september 2013, 12:14:24 PM
Hej

Enligt Värmlandstrafik hemsida rör det om 160 bussar som skall sättas i trafik dec. 2014.

mvh Stefan P
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Hagri skrivet 08 september 2013, 18:55:22 PM
Nobina har vunnit en hel del upphandlingar den senaste tiden. Det blev inga överklaganden i Värmland och var det något mer överklagande än i Borås i V-G regionen?
Hade det varit tveksamheter i tilldelningen i Värmland borde de det blivit överklagande från de som känt sig förfördelade.
I pressen har det varit skriverier som byggt på felaktiga siffror. Bland annat lyckades Säffletidningen få till det att Säffle Kommun skulle få betala 25 miljoner mer per år vilket enligt tidningen skulle bli 300 miljoner mer på 10år!!!??. I nästa tidning kom det en rättelse med den riktiga siffran som är 1,3 miljoner mer per år. Det är klart att tidningens felaktiga information river upp frågor och känslor när också både Förenadebuss/Nysätersbuss och Nettbus förlorar sina avtal i kommunen.
Läs mer på Säffle Kommuns hemsida (http://www.saffle.se/sv/stora-nyhetsarkivet/fel-siffror-i-saffletidningen-om-kostnader-for-kollektivtrafiken/)
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Lars skrivet 08 september 2013, 20:21:20 PM
Att insändaren kommer från någon som inte är insatt i hela omvandlingsprocessen märks väl.
Troligtvis även kompis med någon lokal bussåkare som är missnöjd med upphandlingen.
Jag förstår att det känns tungt på många håll men det var ju inte så längesedan de privata tog hand om Karlstadsbuss.

Med tanke på att priset gick upp med 8% från avtalen 2004 så är inte kostnaden så värst mycket.
Nu handlar det ju även om kvalité och det är bra att den finns så att den som lämnar anbud i verkligheten kör med det material mm som man lovat i anbudet.
Hur hade kvalitén och förarlöner och förutsättningar blivit om priset gått ner?

Det jag inte gillar i nya anbudet är att kvalitén på långlinjer blir sämre då komfortbussarna med WC försvinner.
Det blir lågentré utan WC och bagageutrymme, det ska däremot bli bagagehylla över hjulhusen.

Det var 3 företag som lämnade in anbud: Nobina, Nettbuss och Förenade buss 
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: CR skrivet 08 september 2013, 21:40:50 PM
Citat från: Hagri skrivet 08 september 2013, 18:55:22 PM
Det blev inga överklaganden i Värmland och var det något mer överklagande än i Borås i V-G regionen?
Hade det varit tveksamheter i tilldelningen i Värmland borde de det blivit överklagande från de som känt sig förfördelade.
Eftersom tilldelningsbeslutet kom den 2 september, så har den som eventuellt vill överklaga till den 11 september på sig. Enligt lagen så får slutgiltigt trafikavtal först skrivas på av parterna (Nobina och Värmlandstrafik) tio dagar efter tilldelningsbeslut, alltså först den 12 september.

Så än så länge går det inte att avgöra hurvida det blivit något överklagande eller inte....

Och eftersom det är kvalitetsutvärdering så finns alltid en risk för överklagande, speciellt som Värmlandstrafik valt en kvalitetsmodell som mig veterligt aldrig prövats i rättslig instans. Värmlandstrafik har valt en kvalitetsmodell som kallas "språngbrädan" vilken skiljer sig markant från det som varit vanligt de senaste åren med kvalité efter SIQ- modellen.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Hagri skrivet 09 september 2013, 12:37:14 PM
Citat från: CR skrivet 08 september 2013, 21:40:50 PM
Eftersom tilldelningsbeslutet kom den 2 september, så har den som eventuellt vill överklaga till den 11 september på sig. Enligt lagen så får slutgiltigt trafikavtal först skrivas på av parterna (Nobina och Värmlandstrafik) tio dagar efter tilldelningsbeslut, alltså först den 12 september.

Så än så länge går det inte att avgöra hurvida det blivit något överklagande eller inte....
OK. Jag lutade mig åt ett uttalande som Värmlandstrafiks VD Lars Bull gjorde i Säffle-Tidningen och utgick från att tiden för överklagade var passerad. "Eftersom upphandlingen är klar och kontraktet påskrivet finns ingen återvändo menar Lars Bull."
Men som tidigare framgått vet vi att man inte kan lita på vad Säffle-Tidningen skriver och detta var ytterligare påminnelse om det.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Lars skrivet 09 september 2013, 15:17:40 PM
Citat från: Hagri skrivet 09 september 2013, 12:37:14 PM
OK. Jag lutade mig åt ett uttalande som Värmlandstrafiks VD Lars Bull gjorde i Säffle-Tidningen och utgick från att tiden för överklagade var passerad. "Eftersom upphandlingen är klar och kontraktet påskrivet finns ingen återvändo menar Lars Bull."
Men som tidigare framgått vet vi att man inte kan lita på vad Säffle-Tidningen skriver och detta var ytterligare påminnelse om det.
Det skulle inte alls förvåna mig om Bull har sagt detta för att skynda på processen, men det kan ju vara så att parterna avböjt att överklagat och upphandlingen är klar. Vi får avvakta vad som händer.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 september 2013, 16:57:56 PM
Citat från: Lars skrivet 09 september 2013, 15:17:40 PM
Det skulle inte alls förvåna mig om Bull har sagt detta för att skynda på processen, men det kan ju vara så att parterna avböjt att överklagat och upphandlingen är klar. Vi får avvakta vad som händer.

Man har alltid rätt att överklaga fram till sista dagen oavsett vad man uttryckt tidigare. Så även om de båda övriga anbudsgivarna sagt att de inte tänker att överklaga har de inte frånhänt sig rätten att göra det.

Har Värmlandstrafik och Nobina träffat avtal om trafiken innan överklagandetiden gått ut så ogiltigförklaras detta om någon överklagar. Jag betvivlar dock starkt att Nobina skulle ha skrivit på ett avtal redan nu om de mot förmodan fått det erbjudandet.





Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 10 september 2013, 03:09:52 AM
Herr Bull ska nog vakta sin tunga lite, inget är klart förens tidigast 12sept då avtalet kan skrivas på enligt LOU och bli juridiskt bindande, dvs 10 dagar efter det var klart när det gäller anbudet!
Så den infon dom har via länken http://www.varmlandstrafik.se/nyhet/klart-vem-som-ska-k-ra-v-ra-linjebussar (http://www.varmlandstrafik.se/nyhet/klart-vem-som-ska-k-ra-v-ra-linjebussar) och hur han har uttalat sig i Säffle Tidningen (NWT) är inte riktigt san.
Bara detta kan vara ett brott mot LOU då han kan vilseleda ev överklaganden att det är för sent att överklaga!

Det kanske blir en sväng till med anbud pga VD's dumma uttalande och info på deras egen hemsida?

Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 september 2013, 08:19:25 AM
Citat från: Klaverdörr skrivet 10 september 2013, 03:09:52 AM
Herr Bull ska nog vakta sin tunga lite, inget är klart förens tidigast 12sept då avtalet kan skrivas på enligt LOU och bli juridiskt bindande, dvs 10 dagar efter det var klart när det gäller anbudet!
Så den infon dom har via länken http://www.varmlandstrafik.se/nyhet/klart-vem-som-ska-k-ra-v-ra-linjebussar (http://www.varmlandstrafik.se/nyhet/klart-vem-som-ska-k-ra-v-ra-linjebussar) och hur han har uttalat sig i Säffle Tidningen (NWT) är inte riktigt san.
Bara detta kan vara ett brott mot LOU då han kan vilseleda ev överklaganden att det är för sent att överklaga!

Det kanske blir en sväng till med anbud pga VD's dumma uttalande och info på deras egen hemsida?

Lars Bulls uttalande enligt Värmlandstrafiks hemsida är inte mycket att invända emot. Han har bara sagt att själva upphandlingen är klar och berör överhuvudtaget inte möjligheten till överklagande. Att sådan är möjlig lär nog bussbolagen känna till från annat håll så jag skulle vilja se den domstol som kan få detta till brott mot LOU. Hans uttalande är helt i enlighet med hur det brukar låta när en myndighet eller ett offentligägt bolag har avslutat själva upphandlingsprocessen.

Det som står på hemsidan är inte samma sak som stod i Säffle-Tidningen och jag undrar med vilken rätt du kan påstå att Bull blev rätt citerad.


Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Lars skrivet 10 september 2013, 13:31:48 PM
På Varmlandstrafiks eget forum kan man ställa frågor om upphandlingen till VTAB
http://www.varmlandstrafik.se/forum/diskussions-mne/trafikupphandling-0 (http://www.varmlandstrafik.se/forum/diskussions-mne/trafikupphandling-0)

Lars Bull har redan svarat på ett par inlägg och citerar hans förklaring på kvalité i upphandlingen

"Framtiden kräver ökad kollektivtrafik och den i sin tur kräver ökad kvalitet och hänsyn till miljön.

På den punkten handlar upphandlingen om vem som bäst kan beskriva hur de motsvarar de krav som vi har ställt uppför de kommande tio åren"


Sedan får jag berömma Lars Bull och VTAB för att de även tänker på lönsamhet för den som kör trafiken, i detta ingår ju även att de förare som arbetar inom trafiken får rimliga arbetsförhållanden.
Den som är inne i branschen vet att personalen är det som det oftast först sparas in på.

Citat i slutet på hans inlägg där han svarar varför inte lägsta budet i pris vann.

"Kollektivtrafiken och kunderna har varit och är förlorare på grund av de lönsamhetsproblem som finns i branschen och som också är ett hinder för utveckling av trafik och kvalitet. Det betyder inte att inte alla inblandade gör sitt bästa för att hantera verksamheten, men frågan om hur man åstadkommer upphandlingar som tillgodoser behovet av lönsamhet och kvalitet är en diskussion som pågått i åratal och den kritik vi tidigare har fått är varför vi enbart har sett till pris och inte till kvalitet i upphandlingarna."


Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: CR skrivet 13 september 2013, 11:23:30 AM
Förenade Buss har överklagat upphanlingen till Förvaltningsrätten och den är nu stoppad tillsvidare. Precis som jag tidigare spekulerat invänder FB mot kvalitetutvärderingsmodellen, och de har nog faktiskt från vad jag kan utläsa rätt mycket på fötterna.
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Clabbe skrivet 18 september 2013, 07:06:06 AM
Dagens NWT om överklagandet http://nwt.se/arbeteekonomi/article1380895.ece4
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: virtual1 skrivet 18 september 2013, 09:02:50 AM
Citat från: Clabbe skrivet 18 september 2013, 07:06:06 AM
Dagens NWT om överklagandet http://nwt.se/arbeteekonomi/article1380895.ece4

Den länken fungerar inte...
Titel: SV: Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 18 september 2013, 09:31:31 AM
Man måste vara inloggad på NWT:s sida för att kunna läsa artikeln.