Tja, vad som skall man säga om detta. kanske ändå ett rätt bra resultat? Kunde varit värre. Fast åksjuka kanske mer är artikelförfattarens vinkling av resultatet.
http://www.dn.se/sthlm/var-tionde-busschauffor-en-dalig-forare
fast vissa blir tydligen åksjuka. har själv vid ett tillfälle fått beröm från en resenär då jag tydligen körde så att hon inte blev åksjuk, för tydligen så brukade hon vanligtvis bli åksjuk
Jodå, vissa förare kan få folk att bli åksjuka som inte annars brukar bli det. Det är främst "pumpkörningen" som orsakar detta, men också för häftig körning i kurvor. Och blir man inte åksjuk kan man bli spänd. Det har jag råkat ut för själv när jag har åkt med förare som är oförutsägbara i körningen, så att jag omedvetet har spänt mig för att kunna parera häftiga oförutsägbara rörelser. När man går av bussen efter en sådan färd kan man känna sig näst intill både utpumpad och stel i kroppen. Därför brukar jag tacka de förare som kör bra för att visa dem min uppskattning. Det är sådana förare jag har som förebild när jag själv kör.
Är ju väldigt olika hur vi kör vissa vill man inte åka med . Själv försöker jag alltid köra mjukt så gott det går ibland har man ju inget val när någon kliver ut framför bussen då kan det bli väl hård inbromsning.. men jag hör ju av en del resenärer att det uppskattar hur jag kör och det är ju roligt att höra.. Det händer att resenärer väntar på nästa buss när vissa kör..
Ja, ikväll på 830 var det tvärnit i varenda cirkulationsplats, chauffören "måste ha missat" att bilar var på väg in i varenda rondell och var tvungen att stå på bromsen. Sen var det väldigt hastiga och kantiga inbromsningar vid hållplatserna också :(
Det absoluta flertalet kör dock mjukt och fint, det är kanske därför det märks när man åker med någon som kanske inte kör så bra, alternativt har fått en buss man inte kan köra mjukt med.
Mvh
/Sputnik
Ingen är perfekt och säkerligen så finns det både mycket bra såväl som rentav dåliga förare och med ett stort spann mittemellan. En av tio låter dock som en ganska 'rund' siffra och undersökningen i sig ger upphov till fler frågor än svar. Sedan så råder det väl tyvärr fortfarande brist på intressanta nyheter i vår omvärld så då poppar det upp lite sånt här igen. Lite intressant är det ju att inget nämns om att entreprenörerna, åtminstone i SL-land, hållit och håller på med olika former av 'grön körning' just för att få förarna att köra mjukare och spara bränsle och buss.
Såg i alla fall hr. Forskaren i ett inslag på ABC igår och blev inte imponerad och själv vill jag nog ställa mig frågande till hela den s.k. undersökningen. I det här fallet skulle det t.ex. vara intressant att veta, då det inte verkar nämnas någonstans, hur undersökningen gjorts (har han följt upp enskilda vagnar och förare eller har han åkt buss tio gånger och mätt utifrån det), vad han har för direkt kompetens att genomföra en sådan här undersökning, vilka källor han gått på osv. samtidigt som inga länkar verkar ha bifogats. Är det då bara själva körningen i sig som mätts eller har denne forskare även tagit andra [yttre] parametrar med i beräkningen? Alltså då sådant som kanske, direkt eller indirekt, påverkat förarnas sätt att köra, dvs. om han ställt sig frågan om varför det går så illa i vissa fall? Om inte så är fallet så bör man definitivt ifrågasätta giltigheten i hans resultat!
De tider/dagar det är 'tomt på stan' så går det ju betydligt lättare att köra mjukt och fint än när det är hetsig och ryckig trafik omkring en och det påverkar nog en hel del. Likaså krävs det ett fordon i bra skick, men hur ofta har man inte fått något där t.ex. växellådan eller annat inte rockar riktigt. Fick låna en felad vagn i somras för ett litet sidoskubb. På den vagnen nöp bromsarna stenhårt och det spelade ingen roll hur fint jag försökte att köra utan det blev bara tvärnitar i alla fall. Var nästan rädd för att bli påkörd bakifrån p.g.a. av mina tvära stopp... :P
Du behöver inte ifrågasätta så mycket. Det räcker att åka samma linje med samma buss en månad i rad, så har man sorterat ut förarna i olika kategorier. Sedan vad gäller mätning av "bekvämlighetsfaktorer" finns en del parametrar att gå på som är utslagsgivande. Jag har samarbetat med en docent i fordonsdynamik och haft kontakter med en stor busstillverkare i ämnet.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 28 augusti 2012, 11:46:58 AM
Du behöver inte ifrågasätta så mycket. Det räcker att åka samma linje med samma buss en månad i rad, så har man sorterat ut förarna i olika kategorier. Sedan vad gäller mätning av "bekvämlighetsfaktorer" finns en del parametrar att gå på som är utslagsgivande. Jag har samarbetat med en docent i fordonsdynamik och haft kontakter med en stor busstillverkare i ämnet.
Problemet är att det inom SL området är ytterst sällan man får åka med samma buss på samma tur eller ens på samma linje på detta sätt.
Men annars är idén användbar på landsorten
Enl. Uppgift skickade han ut ett gäng studenter som pratade ned resenärer å var utrustade med mätare.
En sökning gav kortversionen kortversionen (http://www.infra.kth.se/tol/koll/rapport_korstil.pdf)från 2011.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 28 augusti 2012, 11:46:58 AM
Du behöver inte ifrågasätta så mycket. Det räcker att åka samma linje med samma buss en månad i rad, så har man sorterat ut förarna i olika kategorier. Sedan vad gäller mätning av "bekvämlighetsfaktorer" finns en del parametrar att gå på som är utslagsgivande. Jag har samarbetat med en docent i fordonsdynamik och haft kontakter med en stor busstillverkare i ämnet.
Tja, du har ju rätt till din åsikt. Själv föredrar jag att ifrågasätta och problematisera istället för att acceptera hörsägen och blind tro rakt av. I det här fallet så köper jag inte en studie rakt av om jag inte får se hur mätningarna gjorts och får reda på vilken empiri som som använts. I det här fallet kan man ju även fråga sig hur objektivt det hela var då forskaren som inititerade det hela verkar ha gjort det utifrån en viss utgångspunkt om man nu ska döma efter artikeltexterna.
Vad gäller materialet så undrar jag fortfarande om det t.ex. är frågan om linjer som delas av flera garage? I så fall så behöver man nog åka igenom dessa under en längre tid, under olika tider på dygnet osv. innan jag köper detta. Din docent i all ära, men frågan är vad den stora busstillverkaren har med detta att göra?! Stämmer det som Kvarne skriver så blir jag nog bara ännu mera fundersam för då är ju även frågan hur man burit sig åt och utformat intervjuerna etc.
Citat från: BSB101 skrivet 28 augusti 2012, 17:29:54 PM
En sökning gav kortversionen kortversionen (http://www.infra.kth.se/tol/koll/rapport_korstil.pdf)från 2011.
Där hade vi ju något mera konkret som DN m.fl. gärna hade fått länka till. Det var ju just något sådant här som efterfrågades även om det inte är det fullständiga materialet. Tycker dock att det verkar ha varit ett väldigt klent underlag för huvudstudien med ett kontrollerat prov med ett fåtal försökspersoner och än färre förare på vad som antagligen var ett stycke väg som inte påminner så mycket om verkligheten. Citerar ett stycke ur rapporten nedan...
"I själva huvudstudien deltog totalt 51 försökspersoner som fick åka en 3 km lång provslinga som busspassagerare. En instruktörsförare körde med åtta olika förutbestämda körstilar, där hans agerande skulle representera beteendet hos olika förare. Körstilarna baserades på en statistisk design med fyra attribut."Frågan kvarstår då fortfarande hur detta ska sättas i relation till yttre faktorer som just dåliga vägar, dito bussar, tät och ryckig övrig trafik, låggolv kontra nnormalgovl och annat liknande? I studien talas det bl.a. om att om föraren bör undvika än det ena och än det andra, men ibland så kan man ju inte undvika somligt. Överlag känns det som ett klent underlag på det stora hela. Däremot är det ju inte fel om man på detta vis kan få underlag att även trycka på väghållare mm. om förbättringar.
jag som åker samma linje varje (skoldag)(T/R), kan ungefär hålla med om 1 på 10 kör dåligt, som ryckigt och så.
det är en motorvägs linje skulle jag säga (465 nacka strand<>Fisksätra(karpgatan)
Jag var ute och åkte med 474 en gång och helt plötsligt blir bussen stoppad av en polisbil och polisen ber busschauffören kliva av bussen för an nykterhetskontroll för det var nån på bussen som trodde att han som körde bussen var full men jag tyckte inte att han körde så dåligt så jag trodde att han var full
Citat från: Camilla skrivet 28 augusti 2012, 21:26:25 PM
Jag var ute och åkte med 474 en gång och helt plötsligt blir bussen stoppad av en polisbil och polisen ber busschauffören kliva av bussen för an nykterhetskontroll för det var nån på bussen som trodde att han som körde bussen var full men jag tyckte inte att han körde så dåligt så jag trodde att han var full
Jag vet om flera tillfällen där resenärer ringt polisen pga att de misstänkt rattfylla. T.ex:
- Föraren var glad och hälsade artigt på alla påstigande - misstänksamt!
- Föraren luktade sprit - Var egentligen lukten av spolarvätska...
- Föraren körde ryckigt - Växellådans lameller var slitna (Volvo G8-låda)
- Föraren får inte alkolåset att fungera - Fel på en säkring, så låset är strömlöst.
Inte helt oväntat var ingen alkohol eller droger inblandade vid dessa tillfällen.
Så ni som tror på rapporten till 100% får ursäkta, men jag är nog ungefär lika skeptisk som Nico till hur resenärer bedömer "kvalitet". Genomsnittsbussresenären har ju dessutom inte en blekaste aning om att lågentré/låggolvsbussar har sämre fjädring än en normalbuss, och kan därför döma ut föraren som "dålig" pga dålig komfort.
Det är klart att olika förutsättningar ger olika resultat.
Som bussförare vet jag att vissa bussar är rena missfoster att köra (där man till och med får be passagerarna om ursäkt för att det inte går att köra mjukt!), men att alla bussar är sådana går jag inte med på och om vissa förare lyckas bra med en bussindivid medan andra misslyckas totalt så tror jag att det handlar mer om föraren än bussen.
Vissa bussförare borde nog köra lastbil (och lastbilen bör inte innehålla levande varelser) istället för buss. Emellanåt är det rent läskigt att åka med förare som kör som kamikazepiloter
/J
Allt går givetvis inte att lasta på fordon och vägar, men nog skulle jag vilja påstå att "dålig kvalitet på färden" till stor del beror på just dåliga fordon, dålig fjädring samt misskötta vägar. Men kanske en lika stor del kan vara t.ex förare som kör illa pga att de är omotiverade, stressade och/eller saknar vana/utbildning/erfarenhet av de fordonet de kör. T.ex behandlar I-shift/PowerShift/OptiCruise-växellådor precis som om den vore en ZF-automatlåda, utan att ställa om sin körstil. För om man hanterar nya fina hjälpmedel felaktigt blir det inte heller bra.
Personligen har jag t.ex ofta vissa problem med att bromsa in vanliga SL-bussar mjukt och bekvämt, då de oftast saknar en spak med 4-5 lägen för retardern. Istället slår jag av misstag på torkarna (då jag letar retarderspaken) och får därefter bromsa hårt med fotbromsen, då retarderläget på pedalen ofta är ställd så att den tar för kraftigt.
Ge mig däremot en buss med kopplingspedal, vanlig växelspak (ej pneumatisk) samt en redig retarder (allra helst Telmabroms), så kan jag köra mycket mjukare och trevligare än vad jag kan med en automatbuss.
Citat från: Ersa skrivet 28 augusti 2012, 22:27:51 PM
Allt går givetvis inte att lasta på fordon och vägar, men nog skulle jag vilja påstå att "dålig kvalitet på färden" till stor del beror på just dåliga fordon, dålig fjädring samt misskötta vägar. Men kanske en lika stor del kan vara t.ex förare som kör illa pga att de är omotiverade, stressade och/eller saknar vana/utbildning/erfarenhet av de fordonet de kör.
Nu tror jag nog att det hela främst handlar om tätortstrafik (inklusive Stockholm-Hallstavik :o ) som bedrivs med bussar utan de "hjälpmedel" du nämner.
Jag tror mer på det jag fetmarkerat i din text ovan!
Citat från: Ersa skrivet 28 augusti 2012, 22:27:51 PM
Personligen har jag t.ex ofta vissa problem med att bromsa in vanliga SL-bussar mjukt och bekvämt, då de oftast saknar en spak med 4-5 lägen för retardern.
Det där slår tillbaka på dig själv och det du precis skrev!
Du kanske behandlar ZF-automatlådan som en I-shift/PowerShift/OptiCruise-växellåda utan att ställa om din körstil? ;D
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 augusti 2012, 23:14:06 PM
Det där slår tillbaka på dig själv och det du precis skrev!
Du kanske behandlar ZF-automatlådan som en I-shift/PowerShift/OptiCruise-växellåda utan att ställa om din körstil? ;D
/J
Skämtare där! ;D Nja, jag försökte mestadels förklara att det ofta
är svårt att ställa om sig till "ny" ovan teknik när man är van med något. Och därför kan det bli fel, trots att man gör vad man tror är "rätt". Dvs då man följer ett gammalt invant mönster. Och jag erkänner gärna att jag inte är perfekt på något vis. När jag varken får reglera retarderns procenteffekt eller växla I-shiftlådan manuellt med en växelväljarknapp, så tycker jag att det blir rätt svårt att köra så mjukt som jag önskar.
Dock kan nog många bekymmer lösas om man (bara) får bukt med stress, omotivation och/eller dålig internutbildning bland förarna, samt jämnare vägar och bekvämare fjädring i fordonen för resenärerna.
Jag har en bekant som länge inte vågade åka buss för att bussen såg ut att vara nära att krocka hela tiden. Alla skyltar/stoplar/fordon passerade så nära att denne trodde de skulle flyga in genom rutan.
Visst är det nära, hela tiden nästan, men det går ju inte att ta sig fram annars. Skyltar och stolpar passerar med bara någon decimeters marginal. Klart som fan att det ser nära ut.
Det är intressanta att läsa inläggen här om komfortstudien, där åsikter framförs att studien är osäker och att upplevelsen av dålig komfort till största delen beror på bussarna.
Jag kanske är den ende här som också har kunskap om den "andra sidan", nämligen provning och mätning, bl.a. gällande fordon. Därför ser jag varken studien som osäker eller att busstypen skulle förringa studiens värde. Genom signalbehandling av mätresultaten kan man med relativt få prov ändå få fram mycket intressanta resaultat. Eftersom jag dessutom har möjlighet att bedriva egna "fältprov" genom att jag åker buss till jobbet under vinterhalvåren på samma linje med till 90% samma buss, men med olika förare, som jag dessutom har möjlighet att prata med och få deras upplevelse av bl.a. bussen, så har jag fått en mycket god uppfattning av hur olika körstilar påverkar mig som resenär. Därför verkar den utförda komfortstudien vara väl genomförd.
Att en studie är väl genomförd är i och för sig ingen garanti för att den är användbar till något. Men det gör inget, jag tycker också att det är en intressant studie!
Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 augusti 2012, 07:31:10 AM
Det är intressanta att läsa inläggen här om komfortstudien, där åsikter framförs att studien är osäker och att upplevelsen av dålig komfort till största delen beror på bussarna.
Jag kanske är den ende här som också har kunskap om den "andra sidan", nämligen provning och mätning, bl.a. gällande fordon. Därför ser jag varken studien som osäker eller att busstypen skulle förringa studiens värde. Genom signalbehandling av mätresultaten kan man med relativt få prov ändå få fram mycket intressanta resaultat. Eftersom jag dessutom har möjlighet att bedriva egna "fältprov" genom att jag åker buss till jobbet under vinterhalvåren på samma linje med till 90% samma buss, men med olika förare, som jag dessutom har möjlighet att prata med och få deras upplevelse av bl.a. bussen, så har jag fått en mycket god uppfattning av hur olika körstilar påverkar mig som resenär. Därför verkar den utförda komfortstudien vara väl genomförd.
Visst är det som JDS skriver en intressant, och även angelägen studie. Det är heller ingen som ifrågasatt vare sig dina kunskaper eller att det de facto kan vara så att resenärer blir åksjuka p.g.a. av att det är ryckigt, skumpigt osv. och att en bussfärd ibland kan upplevas som obehaglig. Däremot så är det knappast ovanligt, speciellt inte inom den akademiska världen, att studier och resultat ifrågasätts. Snarare är det fundamenta inom all forskning att man ska ifrågasätta, pröva teorier och resultat osv.
Det jag, och troligen flera andra, reagerade på är mera förhållandet att man här bara anger förarna som enda orsak utan att beakta yttre/övriga faktorer. Orsakerna behöver som sagt inte heller enbart vara begränsade till sådant som undermåliga bussar och vägar utan kan givetvis även bero på sådant som nämnts om förarna, t.ex. då stressade, oengagerade mm. individer som i så fall utgör en lika stor undermålighetsfaktor som dito gator, vagnpark och inte minst övrig trafik. Det jag ifrågasatte var inte heller det utan just att studien verkar vara alltför begränsad (tänker på ordspråket "som man frågar får man svar") och enbart verkar ha koncentrerat sig på förarnas körsätt. Möjligen att man kan påvisa tendenser, men personligen skulle jag inte vilja härleda en slutsats ur detta i mina ögon ganska begränsade material.
Även du undviker sorgfälligt den heta potatisen. En körstudie i en skyddad/avgränsad miljö kan givetvis ge intressanta resultat, men frågan är fortfarande hur relevanta de verkligen är om man utelämnat en mängd påverkansfaktorer i en studie? Nu är jag sedan inte teknolog, men väl samhällsvetare på magisternivå och det innebär att jag i alla fall läst vetenskapsmetodologi på både grundläggande såväl som högre nivå... Det jag lärde mig då stämmer i alla fall inte överens med det som du framlägger så jag vet inte om man gör på olika mellan disciplinerna. Det jag dock inte köper är hur man kan säga att det går att få ett hållbart resultat med så få fall, så litet statistiskt underlag och med så pass många utelämnade yttre faktorer?!
Studien handlar väl om förarens körstil och inte något annat!!?? Varför då blanda in allt annat? Trampar studien på en öm tå, kanske?
Förarnas körstil påverkas ju även av yttre faktorer och då ska de givetvis även vara med i en studie om detta. Om du tycker att det är OK att frisera studien på ett sådant vis att resultaten blir de man vill ha fram så har studien i sig knappats någon relevans, men vill man så kan man givetvis göra så oxå.
Hur var det nu det sade... Det finns lögn, det finns förbannad lögn och så finns det statistik... men nu kanske jag trampade på en öm tå?
Svt inslag i ämnet - från igår:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/utbildning-ska-forbattra-korstil
/Peter
Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 augusti 2012, 07:31:10 AM
Det är intressanta att läsa inläggen här om komfortstudien, där åsikter framförs att studien är osäker och att upplevelsen av dålig komfort till största delen beror på bussarna.
Jag kanske är den ende här som också har kunskap om den "andra sidan", nämligen provning och mätning, bl.a. gällande fordon. Därför ser jag varken studien som osäker eller att busstypen skulle förringa studiens värde. Genom signalbehandling av mätresultaten kan man med relativt få prov ändå få fram mycket intressanta resaultat. Eftersom jag dessutom har möjlighet att bedriva egna "fältprov" genom att jag åker buss till jobbet under vinterhalvåren på samma linje med till 90% samma buss, men med olika förare, som jag dessutom har möjlighet att prata med och få deras upplevelse av bl.a. bussen, så har jag fått en mycket god uppfattning av hur olika körstilar påverkar mig som resenär. Därför verkar den utförda komfortstudien vara väl genomförd.
Det är ju här som den nämnda studien har missat, för att en sådan undersökning ska bli trovärdig måste förutsättningarna vara så lika som möjligt, d.vs samma fordon och linje, att rent slumpmässigt plocka en tur här och en annan där ger gärna ett annat resultat.
I detta sammanhang kan man t.ex gå tillbaka till 1999 års leverans av Volvoledbussar till b.la en SL operatör vilka aldrig gick att köra mjukt med på lands- och motorväg eftersom minsta lilla hastighetsförändring nedåt ledde till en kraftig inbromsning från retardern och sedan ytterligare ett ryck vid urkoppling någon flertal kunder tyckte var obehagligt liksom förarna.
Även om studien skulle ha körts med en "besvärlig" buss så säger den ändå tillräckligt mycket om förarens körstil. Detta tack vare de möjligheter som finns inom signalbehandlingen av mätresultaten.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 augusti 2012, 11:30:30 AM
Även om studien skulle ha köras med en "besvärlig" buss så säger den ändå tillräckligt mycket om förarens körstil. Detta tack vare de möjligheter som finns inom signalbehandlingen av mätresultaten.
Nu blir jag nyfiken. Kan dessa mätgrejer alltså avgöra om ryckig inbromsning beror på föraren
eller växellådan/retarden?
Jag som kört buss i 13 år, tycker faktiskt att nya bussar är bra mycket svårare att få mjuk körning med, än de äldre var när de var nya. 2002 kom den första bussen jag kört som verkligen nöp i nedväxlingarna redan som sprillans ny. Att ligga i 30 km/h med den var hemskt, den växlade upp och ner hela tiden och den verkligen kastade i växlarna så hela bussen hoppade. Numera verkar det nästan vedertaget att retarden som få bussen att tvärnita och tillverkarna verkar inte alls tänka på att vi ska försöka få bussturen att vara mjuk och trevlig.
Citat från: buskörare skrivet 29 augusti 2012, 13:22:34 PM
Nu blir jag nyfiken. Kan dessa mätgrejer alltså avgöra om ryckig inbromsning beror på föraren eller växellådan/retarden?
Jag som kört buss i 13 år, tycker faktiskt att nya bussar är bra mycket svårare att få mjuk körning med, än de äldre var när de var nya. 2002 kom den första bussen jag kört som verkligen nöp i nedväxlingarna redan som sprillans ny. Att ligga i 30 km/h med den var hemskt, den växlade upp och ner hela tiden och den verkligen kastade i växlarna så hela bussen hoppade. Numera verkar det nästan vedertaget att retarden som få bussen att tvärnita och tillverkarna verkar inte alls tänka på att vi ska försöka få bussturen att vara mjuk och trevlig.
Sedan I-shift infördes blev det betydligt svårare att köra mjukt. Visst får man ställa om körstilen osv men vad hjälper det när växellådan och kopplingen blivit sliten? Den rycker och växlar hur som helst. Bästa är ju när lådan havererar och försöker växla utan att använda kopplingen... Jag undrar hur länge dom håller jag. Vad jag fått erfara byter man koppling mellan 10-25 tusen mil och växellådor mellan 25 och 50 tusen. Kan det vara ekonomiskt?
Jo, det beror på att ryck från växellåda/retarder och förarens sätt att bromsa skiljer sig åt i varaktighet och amplitud, vilket syns tydligt om man går över i frekvensplanet i stället för tidsplanet. Därför kan man selektera ut dessa fenomen med signalbehandling och plocka bort sådant som uppträder systematiskt. Det är alltså inga problem att studera en förares beteende även om man har ett fordon som man tycker beter sig illa. Tack vare olika signalbehandlingsmetoder och flerfaktoranalys kan man läsa ut både det ena och det andra av en mätning. Man behöver inte ödsla tid och resurser på att försöka prova alla möjliga förutsättningar, för då tar man sig vatten över huvudet och får knappast ut någoting alls till slut. Det hänvisas bl.a. till standarden för helkroppsvibrationer i studien vilket tyder på att mätningarna har utförts och analyserats av en kompetent instans.
Citat från: KG skrivet 29 augusti 2012, 14:04:15 PM
Sedan I-shift infördes blev det betydligt svårare att köra mjukt. Visst får man ställa om körstilen osv men vad hjälper det när växellådan och kopplingen blivit sliten? Den rycker och växlar hur som helst. Bästa är ju när lådan havererar och försöker växla utan att använda kopplingen... Jag undrar hur länge dom håller jag. Vad jag fått erfara byter man koppling mellan 10-25 tusen mil och växellådor mellan 25 och 50 tusen. Kan det vara ekonomiskt?
Eller ännu värre: Neoplans motsvarighet där hela bussen hoppar iväg vid rull från stillastående. Den beter sig alltid värre än en I-shift med extremt slitna lameller och är oerhört svårkörd. När jag trasslat mig från Uppsala till Cityterminalen med en sådan tingest (Swebus 6220 om jag minns rätt) och bokstavligen hoppat Kungsbron fram och börjat lasta ur väskor på avstigningszonen, kommer en av resenärerna fram och säger surt till mig:
"Det kanske vore bättre om du körde automat istället!"Arg som jag redan var då bad jag resenären att genast gå in i bussen och leta reda på kopplingspedalen.
"Hittar du en kopplingspedal och en manuell växellåda så får du 10 000 kr av mig här och nu" sa jag. När han kom ut ur bussen igen berättade jag för honom att om jag
själv fått reglera dragläget med en pedal, så hade bussen sannolikt inte hoppat fram som en kanin.
Så lekmäns bedömning av min körskicklighet tar jag inte direkt på för stort allvar numera. Hur många universitetspoäng eller titlar de än må ha.
Ja köra mjukt är inte lätt nuförtiden med I-shift och en massa vägbulor och rondeller. Och inte att förglömma alla som bara går rakt ut i gatan utan att se sig för. Snacka om ryck på I-shiften när den precis hoppat upp några steg och sen ska ner i lådan igen.. Tacka vet jag Wilson de gick att köra hur mjukt och fint som helst..
Citat från: yngrot skrivet 30 augusti 2012, 15:25:15 PM
Snacka om ryck på I-shiften när den precis hoppat upp några steg och sen ska ner i lådan igen.. Tacka vet jag Wilson de gick att köra hur mjukt och fint som helst..
Sånt som kallas "teknisk utveckling"... ;)
Men jag tycker mig ha märkt av att olika bussar med I-shift växlar olika mjukt (eller hårt, hur man nu ser på det). Det finns en del där man verkar ha lyckats ganska bra trots allt och det verkar inte bara bero på förarnas vana av att köra I-shift.
Har man tur ??? ::) så visst går det köra någorlunda mjukt även med I-shift men helt lätt är det inte och inte alltid den växlar lika heller .. krypköra med I-shift på terminaler och i köer kan lätt bli ett och annat ryck.
Jag läste genom undersökningen, och jag bedömer att man har på fötterna för det man hävdar i rapporten.
Om det sedan beror på stress, bristande kunskaper/övning på aktuell fordonstyp, ointresse, bristande yrkesstolthet eller att man helt enkelt saknar känsla kan man givetvis diskutera.
Givetvis kan vagnfel, trafikflöde och dåliga vägar ställa till det, men i undersökningen har man ju försökt eliminera dessa faktorer (samma förare, samma vagn, samma väg men olika körstilar).
Men det är väl inget konstigt i slutsatsen att 10% kör mindre bra? Det förekommer ju mindre duktiga medarbetare i alla yrken, killen på märkesverkstaden som lackade om min bildörr tillhörde tex den kategorin, och självfallet torde det gälla även inom bussföraryrket.
För givetvis anser de flesta att de kör bra. Som kuriosa apropå undersökningar kan nämnas att i Försäkringsbolaget If:s (har jag för mig) undersökning för några år sedan ansåg att tre fjärdedelar av Sveriges bilförare att de kör bättre än genomsnittet ;D
Citat från: sa0azs skrivet 01 september 2012, 00:24:04 AM
Om det sedan beror på stress, bristande kunskaper/övning på aktuell fordonstyp, ointresse, bristande yrkesstolthet eller att man helt enkelt saknar känsla kan man givetvis diskutera.
Om man skulle påstå att en av tio bussförare är oengagerad, ointresserad och bara kör för lönen i brist på andra jobb, så är väl det ändå inget chockerande påstående? Speciellt inte i storstadsområdena.
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2012, 08:09:45 AM
Om man skulle påstå att en av tio bussförare är oengagerad, ointresserad och bara kör för lönen i brist på andra jobb, så är väl det ändå inget chockerande påstående? Speciellt inte i storstadsområdena.
Det är väl snarare ett positivt resultat att det "bara" är var tionde förare som kör dåligt. I synnerhet när man väger in faktorer som att även den bäste förare kan ha en dålig dag, att bussen inte fungerar optimalt, att det är dåligt väglag och allt vad det nu kan vara.
Jag förstår inte vad man vill ha fram av denna forskning. Om man utbildar alla förare mer i mjuk körning antar jag utifrån min erfarenhet från andra branscher att resultatet blir att de som redan är bra förare blir ännu bättre medan de som är dåliga anser att de redan kör så bra att de inte har något att lära.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2012, 10:58:10 AM
Jag förstår inte vad man vill ha fram av denna forskning. Om man utbildar alla förare mer i mjuk körning antar jag utifrån min erfarenhet från andra branscher att resultatet blir att de som redan är bra förare blir ännu bättre medan de som är dåliga anser att de redan kör så bra att de inte har något att lära.
I förordet till forskningsrapporten framgår tydligt vad avsikten med studien är. Jag ser att VTI dessutom har varit delatiga i studien. Liknande studier har nämligen gjorts där man t.ex. har tittat på vägbanans inverkan i stället för förarens. Denna typ av studier är till för att få fram vilka faktorer som i huvudsak påverkar det fenomen man är intresserad av. Jag har själv haft långt gångna planer på en liknande studie på önskemål från en svensk myndighet, men det föll på finansieringen. Som jag skrev tidigare har jag besökt en stor busstillverkare och tittat på deras arbete att öka komforten. Visst finns det behov av sådana här studier, men det är kanske så att det i första hand är vi tekniker som ser nyttan, eftersom vi måste ha underlag att gå efter för att kunna förbättra egenskaperna hos fordon, vägar, förare m.fl.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2012, 10:58:10 AM
Det är väl snarare ett positivt resultat att det "bara" är var tionde förare som kör dåligt. I synnerhet när man väger in faktorer som att även den bäste förare kan ha en dålig dag, att bussen inte fungerar optimalt, att det är dåligt väglag och allt vad det nu kan vara.
Absolut, nio av tio kör ju uppenbarligen acceptabelt eller bättre, och det är ett bra resulta tycker jag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2012, 10:58:10 AMJag förstår inte vad man vill ha fram av denna forskning. Om man utbildar alla förare mer i mjuk körning antar jag utifrån min erfarenhet från andra branscher att resultatet blir att de som redan är bra förare blir ännu bättre medan de som är dåliga anser att de redan kör så bra att de inte har något att lära.
Ja, tyvärr är det väl så...
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2012, 08:09:45 AM
Om man skulle påstå att en av tio bussförare är oengagerad, ointresserad och bara kör för lönen i brist på andra jobb, så är väl det ändå inget chockerande påstående? Speciellt inte i storstadsområdena.
Jo, jag tycker att det är ganska chockerande, för jag trodde att det var minst tre av tio ;D
Det märkliga är att det finns folk som är rätt ointresserade av sina jobb, men som ändå utför jobbet på ett fullt godtagbart sätt. Vad skiljer dessa förare från dem som verkligen kör illa? Det tycker JAG är en intressant fråga, men med dig är det kanske ingen idé att diskutera det, för du verkar ju bara vara intresserad av att diskutera växellådor och hjälpbromsar. Rätta mig om jag har fel!
Citat från: JDS skrivet 03 september 2012, 00:29:38 AM
Det märkliga är att det finns folk som är rätt ointresserade av sina jobb, men som ändå utför jobbet på ett fullt godtagbart sätt. Vad skiljer dessa förare från dem som verkligen kör illa? Det tycker JAG är en intressant fråga, men med dig är det kanske ingen idé att diskutera det, för du verkar ju bara vara intresserad av att diskutera växellådor och hjälpbromsar. Rätta mig om jag har fel!
Diskutera kan vi, men jag är varken beteendevetare eller psykolog, så jag tror inte att vi kommer att komma fram till något direkt vettigt. Teknik, mekanik och ellära är däremot saker som jag är rejält intresserad av, vilket märks en hel del på det jag glider in på. Underligt vore det annars. Nåja, kanske vissa personer helt enkelt är dåliga fordonsförare och dessa kör sin egen personbil lika illa som bussen? Om Svaret med stort S dyker upp vill jag dock gärna läsa det.
Att det finns mindre lämpade förare är jag i alla fall helt och fullt medveten om, då jag fått städa upp efter några. Men om jag skulle nämna exempel blir jag rätt hårt ansatt från andra skribenter på detta forum som skriver arga saker och kallar mig för "gnällig". Helst ska man ju bara le och låtsas att inga bekymmer existerar alls någonstans i branschen. Både ute i arbetslivet samt på detta forum.
Citat från: Ersa skrivet 03 september 2012, 00:47:08 AM
Diskutera kan vi, men jag är varken beteendevetare eller psykolog, så jag tror inte att vi kommer att komma fram till något direkt vettigt. Teknik, mekanik och ellära är däremot saker som jag är rejält intresserad av, vilket märks en hel del på det jag glider in på. Underligt vore det annars. Nåja, kanske vissa personer helt enkelt är dåliga fordonsförare och dessa kör sin egen personbil lika illa som bussen? Om Svaret med stort S dyker upp vill jag dock gärna läsa det.
Tja, den rubricerade undersökningen lär ju knappast ge det svaret, men en liten pusselbit kan den nog utgöra! Personligen tror jag att det är absolut nödvändigt att blanda in arbetsmarknadsmekanismerna i sammanhanget och där är du ju i så fall redan på rätt spår.
Citat från: sa0azs skrivet 01 september 2012, 00:24:04 AM
Jag läste genom undersökningen, och jag bedömer att man har på fötterna för det man hävdar i rapporten.
Om det sedan beror på stress, bristande kunskaper/övning på aktuell fordonstyp, ointresse, bristande yrkesstolthet eller att man helt enkelt saknar känsla kan man givetvis diskutera.
Givetvis kan vagnfel, trafikflöde och dåliga vägar ställa till det, men i undersökningen har man ju försökt eliminera dessa faktorer (samma förare, samma vagn, samma väg men olika körstilar).
Detta var ju den fejkade körningen där en instruktionsförare försökte efterlikna olika körstilar, det har inte ett dugg att göra med verkligheten utan var endast till för att ett antal personer skulle få uppleva olika körsätt och bedömma dessa.
Ska man göra en undersökning ska det vara samma fordon, samma linje och avgång men slumpmässigt olika förare, först då får man ett jämförbart resultat, det har man av det som går att utläsa inte gjort utan man har skickat ut ett antal personer att åka olika busslinjer utan att grunden till undersökningen är säkerställd, då blir resultatet helt värdelöst och det enda som är något att ha är hur skillnaden i körstilar påverkar kunderna.
Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 10:53:25 AM
...det enda som är något att ha är hur skillnaden i körstilar påverkar kunderna.
Ja, och det är väl just det som studien skulle visa!?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 september 2012, 12:01:28 PM
Ja, och det är väl just det som studien skulle visa!?
Förutom påståendet om hur många förare som kör illa efter ett antal observationer på olika bussar i huvudstaden.
Just nu verkar det högsäsong för bristfälligt underbyggda artiklar från just KTH, här har man ju dock till skillnad från en annan trafikinriktad artikel faktiskt haft en viss andel branschfolk tillfrågade, då kunde man ju hoppats på ett bättre genomfört projekt.
Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 12:26:11 PM
...då kunde man ju hoppats på ett bättre genomfört projekt.
Det skulle vara intressant att veta, efter allt som har skrivits här, hur studien egentligen skulle ha utförts?
En grej som jag tror att vissa debattörer missar är att innan man börjar kritisera studien på allvar, så bör man ha läst så mycket av den att man förstår vilken fråga den är avsedd att försöka besvara. Först därefter kan man börja bedöma om mätmetoder m m är väl valda. Naturligtvis kan man även kritisera frågeställningen och påstå att forskarna har utfört "fel forskning" och att de i själva verket borde ha undersökt någonting annat, men det skulle man å andra sidan kunna säga så fort någon ställer vilken fråga som helst. (Tage Danielssons Grallimatik innehåller en del användbara exempel på hur man kan förstöra en debatt på det sättet...)
Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 september 2012, 12:49:16 PM
Det skulle vara intressant att veta, efter allt som har skrivits här, hur studien egentligen skulle ha utförts?
Det tror jag redan att du har fått minst ett svar på :-)
Det studien har kommit fram till, d.vs hur olika körstilar påverkar kunden är helt relevant och knappast föremål för debatt.
Däremot att skicka ut x antal personer att provåka bussar i huvudstaden utan att på något sätt säkerställa att man har rätt grundförutsättningar och därefter skicka ut ett pressmeddelande om att x antal bussförare kör illa rimmar dåligt.
Att det finns en stor procent (fler än var tionde) förare som borde köra bättre är ingen hemlighet, men det finns ännu fler förare som saknar förutsättningar p.ga arbetsredskap o infrastrukturella orsaker att köra på ett behagligt sätt nämner man inte alls.
Jag har själv erfarenhet både som instruktör och från rekryteringssidan och tyvärr finns det väldigt många förare där ute som aldrig får en chans att lära sig köra behagligt för kunden med dagens fordon och i dagens trafiksituation.
Så länge bussen kan rulla (utan stoppande fel) så gör den det, förebyggande underhåll är okänt på de flesta håll, pulserande romsar, ojämn eller utebliven retarderverkan och feljusterade växellådor är ju vardagsmat.
Om det hade varit samma förare på bussen så lärde han/hon sig dessa egenheter men om man rullar runt på flera 100 bussar med 4-500 förare kommer man sällan eller aldrig kunna lära känna varje individs egenheter och på då sätt anpassa körningen
En seriös undersökning tar ju hänsyn till detta och anpassar studien till att ge förarna samma förutsättningar, fordon, linje, tid, trafiksituationer.
Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 13:19:43 PM
Det tror jag redan att du har fått minst ett svar på :-)
Nej, det är bara tyckande som kommit fram hittills, inget konkret provupplägg. Jag frågade eftersom jag misstänker att de önskemål som finns skulle rendera i ett ogörlig provupplägg, typ de amerikanska.
Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 13:19:43 PM
...utan att på något sätt säkerställa att man har rätt grundförutsättningar...
En seriös undersökning tar ju hänsyn till detta och anpassar studien till att ge förarna samma förutsättningar, fordon, linje, tid, trafiksituationer.
Läser man studien så finns det ju förklarat hur den har gått till, vilket resultat man har fått, och hur man tolkar detta. För att inte ta sig vatten över huvudet har man gjort olika begränsningar. Jag ser inget oseriöst i detta. Skulle det var det, så skulle mycket av det jag har uträttat under mina 35 år i förvärslivet var oseriöst utfört.
Nej, jag tror vi ser olika på denna studie eftersom vi har olika infallsvinklar. Jag ser studien i första hand med forskar- och ingenjörsögon, även om jag också ser den ur bussförarögon.
Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 10:53:25 AM
Detta var ju den fejkade körningen där en instruktionsförare försökte efterlikna olika körstilar, det har inte ett dugg att göra med verkligheten utan var endast till för att ett antal personer skulle få uppleva olika körsätt och bedömma dessa.
Vilket, om jag uppfattade saken rätt, var huvudsyftet med den aktuella undersökningen.
Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 10:53:25 AM
Ska man göra en undersökning ska det vara samma fordon, samma linje och avgång men slumpmässigt olika förare, först då får man ett jämförbart resultat, det har man av det som går att utläsa inte gjort utan man har skickat ut ett antal personer att åka olika busslinjer utan att grunden till undersökningen är säkerställd,
Nu var väl förvisso uppgiften om hur stor andel som kör dåligt bara en biuppgift från dessa resor, vars huvudsyfte som jag förstår det var att samla information om olika körstilar.
Där beror det ju också på hur vass man är på att analysera datan man samlar in, något Mats varit inne på.
Jag håller dock med dig om att din metod är att föredra, om det är förarnas körskicklighet som skall bedömas.
Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 10:53:25 AM
då blir resultatet helt värdelöst och det enda som är något att ha är hur skillnaden i körstilar påverkar kunderna.
Vilket som sagt var huvudsyftet med undersökningen.
Jag tycker inte att siffran på 10% dåliga förare är särskilt uppseendeväckande, snarare får det väl sägas vara en ganska bra siffra. 90% kör ju acceptabelt eller bättre, för att se det ur en mer positiv vinkel.