Var tionde förare är en dålig förare enligt KTH-forskning

Startat av Omnilasse, 27 augusti 2012, 13:46:14 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 12:26:11 PM
...då kunde man ju hoppats på ett bättre genomfört projekt.
Det skulle vara intressant att veta, efter allt som har skrivits här, hur studien egentligen skulle ha utförts? 

JDS

En grej som jag tror att vissa debattörer missar är att innan man börjar kritisera studien på allvar, så bör man ha läst så mycket av den att man förstår vilken fråga den är avsedd att försöka besvara. Först därefter kan man börja bedöma om mätmetoder m m är väl valda. Naturligtvis kan man även kritisera frågeställningen och påstå att forskarna har utfört "fel forskning" och att de i själva verket borde ha undersökt någonting annat, men det skulle man å andra sidan kunna säga så fort någon ställer vilken fråga som helst. (Tage Danielssons Grallimatik innehåller en del användbara exempel på hur man kan förstöra en debatt på det sättet...)

Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 september 2012, 12:49:16 PM
Det skulle vara intressant att veta, efter allt som har skrivits här, hur studien egentligen skulle ha utförts?

Det tror jag redan att du har fått minst ett svar på :-)

Det studien har kommit fram till, d.vs hur olika körstilar påverkar kunden är helt relevant och knappast föremål för debatt.

Däremot att skicka ut x antal personer att provåka bussar i huvudstaden utan att på något sätt säkerställa att man har rätt grundförutsättningar och därefter skicka ut ett pressmeddelande om att x antal bussförare kör illa rimmar dåligt.

Att det finns en stor procent (fler än var tionde) förare som borde köra bättre är ingen hemlighet, men det finns ännu fler förare som saknar förutsättningar p.ga arbetsredskap o infrastrukturella orsaker att köra på ett behagligt sätt nämner man inte alls.

Jag har själv erfarenhet både som instruktör och från rekryteringssidan och tyvärr finns det väldigt många förare där ute som aldrig får en chans att lära sig köra behagligt för kunden med dagens fordon och i dagens trafiksituation.

Så länge bussen kan rulla (utan stoppande fel) så gör den det, förebyggande underhåll är okänt på de flesta håll, pulserande romsar, ojämn eller utebliven retarderverkan och feljusterade växellådor är ju vardagsmat.
Om det hade varit samma förare på bussen så lärde han/hon sig dessa egenheter men om man rullar runt på flera 100 bussar med 4-500 förare kommer man sällan eller aldrig kunna lära känna varje individs egenheter och på då sätt anpassa körningen

En seriös undersökning tar ju hänsyn till detta och anpassar studien till att ge förarna samma förutsättningar, fordon, linje, tid, trafiksituationer.

Mats Karlsson

Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 13:19:43 PM
Det tror jag redan att du har fått minst ett svar på :-)
Nej, det är bara tyckande som kommit fram hittills, inget konkret provupplägg. Jag frågade eftersom jag misstänker att de önskemål som finns skulle rendera i ett ogörlig provupplägg, typ de amerikanska.

Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 13:19:43 PM
...utan att på något sätt säkerställa att man har rätt grundförutsättningar...

En seriös undersökning tar ju hänsyn till detta och anpassar studien till att ge förarna samma förutsättningar, fordon, linje, tid, trafiksituationer.
Läser man studien så finns det ju förklarat hur den har gått till, vilket resultat man har fått, och hur man tolkar detta. För att inte ta sig vatten över huvudet har man gjort olika begränsningar. Jag ser inget oseriöst i detta. Skulle det var det, så skulle mycket av det jag har uträttat under mina 35 år i förvärslivet var oseriöst utfört.

Nej, jag tror vi ser olika på denna studie eftersom vi har olika infallsvinklar. Jag ser studien i första hand med forskar- och ingenjörsögon, även om jag också ser den ur bussförarögon.

sa0azs

Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 10:53:25 AM
Detta var ju den fejkade körningen där en instruktionsförare försökte efterlikna olika körstilar, det har inte ett dugg att göra med verkligheten utan var endast till för att ett antal personer skulle få uppleva olika körsätt och bedömma dessa.
Vilket, om jag uppfattade saken rätt, var huvudsyftet med den aktuella undersökningen.

Ska man göra en undersökning ska det vara samma fordon, samma linje och avgång men slumpmässigt olika förare, först då får man ett jämförbart resultat, det har man av det som går att utläsa inte gjort utan man har skickat ut ett antal personer att åka olika busslinjer utan att grunden till undersökningen är säkerställd,
Nu var väl förvisso uppgiften om hur stor andel som kör dåligt bara en biuppgift från dessa resor, vars huvudsyfte som jag förstår det var att samla information om olika körstilar.

Där beror det ju också på hur vass man är på att analysera datan man samlar in, något Mats varit inne på.

Jag håller dock med dig om att din metod är att föredra, om det är förarnas körskicklighet som skall bedömas.

då blir resultatet helt värdelöst och det enda som är något att ha är hur skillnaden i körstilar påverkar kunderna.
Vilket som sagt var huvudsyftet med undersökningen.

Jag tycker inte att siffran på 10% dåliga förare är särskilt uppseendeväckande, snarare får det väl sägas vara en ganska bra siffra. 90% kör ju acceptabelt eller bättre, för att se det ur en mer positiv vinkel.