http://na.se/nyheter/orebro/1.1753326-ganget-kravdes-pa-biljetter-da-slog-de-sonder-bussen
>:(
http://www.swedenconfidential.info/2012/08/01/ganget-kravdes-pa-biljetter-da-slog-de-sonder-bussen/ (http://www.swedenconfidential.info/2012/08/01/ganget-kravdes-pa-biljetter-da-slog-de-sonder-bussen/)
Suck, varför det finns vissa typer av folk som alltid tror att kollektivtrafiken skall vara gratis förstår jag mig inte på...
Citat från: reseguiden86 skrivet 01 augusti 2012, 14:28:07 PM
http://www.swedenconfidential.info/2012/08/01/ganget-kravdes-pa-biljetter-da-slog-de-sonder-bussen/ (http://www.swedenconfidential.info/2012/08/01/ganget-kravdes-pa-biljetter-da-slog-de-sonder-bussen/)
Suck, varför det finns vissa typer av folk som alltid tror att kollektivtrafiken skall vara gratis förstår jag mig inte på...
****
Dessa typer anser nog inte att kollektivtrafiken ska vara gratis. Förmodligen tyckte de bara att just dom, inte behövde betala. Nu drabbade det en bussförare, men det kunde lika väl ha drabbat någon annan, om det hade passat för stunden.
Vi som förordar nolltaxa, anser inte alls att det ska vara gratis, utan finansieras med skattemedel - en helt annan sak.
Mig skulle det dock aldrig falla in att planka, som vissa gör. Jag har årskort på SL.
HJP
Citat från: HJP skrivet 01 augusti 2012, 16:50:16 PM
****
Dessa typer anser nog inte att kollektivtrafiken ska vara gratis. Förmodligen tyckte de bara att just dom, inte behövde betala. Nu drabbade det en bussförare, men det kunde lika väl ha drabbat någon annan, om det hade passat för stunden.
Vi som förordar nolltaxa, anser inte alls att det ska vara gratis, utan finansieras med skattemedel - en helt annan sak.
Mig skulle det dock aldrig falla in att planka, som vissa gör. Jag har årskort på SL.
HJP
Det har ju testats på flertalet ställen och inte funkat?
Jag har ingen lust att betala för att sånna här (som troligen inte betalar skatt alls) ska få åka gratis faktiskt.
Radio Örebro har också gjort ett repotage om händelsen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=5214320 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=5214320)
// Christer K
Jag känner föraren och hon mår efter omständigheterna bra.
Nolltaxa är knappast den stora lösningen på oväntade överreaktioner från ett flertal narkotikapåverkade personer.
fast nolltaxa skulle jag säga är lösningen på mycket annat
om inte annat en del av lösningen till mycket annat
Citat från: Mustman skrivet 01 augusti 2012, 20:06:01 PM
fast nolltaxa skulle jag säga är lösningen på mycket annat
om inte annat en del av lösningen till mycket annat
Noll taxa ger nog mer problem än det löser e ja rädd ungdoms gäng o alkisar som gör bussarna till värme stugor o fritidslokaler e det stor risk för
Citat från: Erling.L skrivet 01 augusti 2012, 20:56:16 PM
Noll taxa ger nog mer problem än det löser e ja rädd ungdoms gäng o alkisar som gör bussarna till värme stugor o fritidslokaler e det stor risk för
Precis detta hände ju under det förra nolltaxeförsöket... i just Örebro!
Citat från: Erling.L skrivet 01 augusti 2012, 20:56:16 PM
Noll taxa ger nog mer problem än det löser e ja rädd ungdoms gäng o alkisar som gör bussarna till värme stugor o fritidslokaler e det stor risk för
man får ju se det hela i ett större perspektiv, om ungdomar och alkisar inte har några fritidslokaler och värmestugor finns så klart den risken. Men om det är verksamhet som sköts och har tillräckligt stor kapacitet så kommer dessa gäng givetvis välja det, före att sitta på en buss även om bussen är gratis... Om man ser varje verksamhet som en enskild bubbla utan någon kontakt med andra bubblor så kan man givetvis gömma sig bakom just det argument som Erling.L ger... Jag tror att det är farligt och att måste se samhället som en stor enhet inte många små.
Om nu nolltaxan skulle finnas och fungera på ett vettigt sätt är ju det givetvis en vinst, både ur klass och miljö perspektiv.
Citat från: Mustman skrivet 01 augusti 2012, 21:04:11 PMOm nu nolltaxan skulle finnas och fungera på ett vettigt sätt är ju det givetvis en vinst, både ur klass och miljö perspektiv.
Tja, nolltaxa har ju funnits/provats på flera ställen i både Sverige och utomlands, i stora städer såväl som mindre orter.
I grund kan man säga att det är en sådan där företeelse som fungerar ypperligt i teorin, men knappt alls i praktiken. Det enda gemensamma för nolltaxan verkar vara just att det inte har fungerat som man hoppats då man helt glömt den mänskliga faktorn som inbegriper sådant som lathet, girighet, egoism osv. Istället har det ganska omgående uppstått diverse avarter som sedan ofta påverkat trafken negativt även efter det att jippot upphört.
Kruxet med det hela kan sammanfattas i att det man inte behöver betala för direkt och påtagligt, ja det sätter man inte heller värde på utan istället blir det allt som oftast så att det missbrukas och överutnyttjas. Det hela brukar sammanfattas i en förlängning av begreppet
»the tragedy of the commons« (http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons) och som sagt... som Milton Friedman m.fl. har uttryckt det så finns det inget sådant som en gratis lunch och det ligger nog ganska mycket i det. Fråga exempelvis Tillväxtverket! :P
Citat från: Ersa skrivet 01 augusti 2012, 21:01:27 PM
Precis detta hände ju under det förra nolltaxeförsöket... i just Örebro!
ja och inte bara i Örebro som det blivit problem utan på alla ställen det provats har man fått problem .. Inte minst för oss förare som i 0 taxa läget inte har nått att säga till om längre.. Varför ska just buss vara gratis ?? Vore väl lika bra att få maten gratis oxå ..
Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2012, 21:39:27 PM
Vore väl lika bra att få maten gratis oxå ..
Hehe, man kan ju dra det år andra hållet, och jämföra kollektivtrafik med vård och skola och se det som en service som hela samhället vinner på att det fungerar och att alla har tillgång till...
Citat från: Mustman skrivet 01 augusti 2012, 21:55:20 PM
Hehe, man kan ju dra det år andra hållet, och jämföra kollektivtrafik med vård och skola och se det som en service som hela samhället vinner på att det fungerar och att alla har tillgång till...
Vård och skola är väl ändå inte helt avgiftsfri?
Citat från: Mustman skrivet 01 augusti 2012, 21:55:20 PM
Hehe, man kan ju dra det år andra hållet, och jämföra kollektivtrafik med vård och skola och se det som en service som hela samhället vinner på att det fungerar och att alla har tillgång till...
Fast det är ju faktiskt inte så att det är dom som inte kan betala som ställer till det. Det är dom som inte VILL betala.
Ur förarperspektiv skulle ett införande av nolltaxa troligen bli dödsstöten för yrket, så föraren skulle bli en "inredningsdetalj" och nästan helt tappa alla kontakt med passagerarna vilken de flesta förare sätter stort värde på!
Många förare säger att att om man tar bort viseringen/kundkontakten så finns det ingen anledning att köra buss längre...
Citat från: Z skrivet 02 augusti 2012, 12:21:37 PM
Ur förarperspektiv skulle ett införande av nolltaxa troligen bli dödsstöten för yrket, så föraren skulle bli en "inredningsdetalj" och nästan helt tappa alla kontakt med passagerarna vilken de flesta förare sätter stort värde på!
Många förare säger att att om man tar bort viseringen/kundkontakten så finns det ingen anledning att köra buss längre...
****
Mycket märklig inställning, som jag ser det ???
Inget hindrar att man fortsätter att vrida stolen mot de påstigande. Istället för att titta på färdbevisen, hinner man möta trafikanten med blicken.
Om någon behöver fråga om något, så finns bättre tid till det.
HJP
Även jag ställer mig lite avvaktande till att nolltaxa skulle leda till ökat osocialt beteende. Jag tror att samma (oftast yngre) personer som idag anstränger sig hårt för att slippa ta ögonkontakt med föraren eller ens säga "hej", kommer att fortsätta med sitt emeritbeteende. Och den majoritet som idag är trevliga och glada kommer att fortsätta vara det. Och som HJP skriver kommer de som har frågor om t.ex om tider och anslutningar alltid att fortsätta fråga.
Andelen procent extremt osocialt beteende hör ihop med lokal kultur och kan skilja sig extremt mycket åt på olika linjer runtom i samma lilla kommun.
På UL 806 ligger hälsningssiffran på nära nog exakt 100%, medan på 809 kan den vara neråt 99,5%. En gång körde jag en UL 809:a och räknade till siffran ett, dvs att det bara var en enda kille i Gunsta som inte hälsade när han steg på. Därefter åker man till Rimbo och Norrtälje ett stenkast därifrån, och får där en hälsningsprocent på neråt 70-50%. Hur det ser ut på SL-linjerna 1-4 vet jag inte om jag vill veta fullt ut.
Men om man måste sluta köra buss om man tror att kunderna slutar prata med en... hur klarar då spårvagnsförare och lokaltågsförare av sina arbeten?
Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2012, 16:49:34 PM
Men om man måste sluta köra buss om man tror att kunderna slutar prata med en... hur klarar då spårvagnsförare och lokaltågsförare av sina arbeten?
Spårvagns- och lokförare har mig veterligen aldrig haft någon kundkontakt (eller iaf inte på väldigt länge), så de som kör där känner nog inte att de blir av med något...
Jag har full förståelse för de förare som känner att de skulle bli reducerade till en "inredningsdetalj" om kundkontakten minskade.
Redan idag ignorerar majoriteten av passagerarna den som sitter bakom ratten (iaf här i Uppsala), och skulle viseringen försvinna skulle behovet från kundernas håll att notera föraren minska till nästa noll (om man bortser från sådana som behöver hjälp, men de utgör en väldigt liten procent av passagerarna).
Jag vet att man inte skall säga så, men ibland sitter jag och funderar lite på om vissa människor har "hål i huvudet". Ja, jag sitter lite o skäms för en del av mina jämnåriga som beter sig så här illa som det här gänget i Örebro. Himla skönt dock att föraren och bussens övriga resenär/er verkar ha klarat sig bra. Jag blir bara så paff: det är väl bara att pröjsa en ticket som alla andra.
När det gäller artighet mellan förare o resenär på buss, så upplever jag som resenär som att det diffar ordentligt från gång till gång. Mellan två bussar kan du först få åka med någon som är kanonglad och utbrister ett glatt "Tjenare!" när man kliver på, till att du på nästa buss kan möta någon som verkar ha en riktigt dålig dag och tittar upp på en och nästan verkar tänka "vad f*n vill du?" (absolut, ni märker förhoppningsvis att jag överdriver en del, men det kan hur som skifta väldigt snabbt. Det är lite av ett lotteri, skulle jag nästan vilja kalla det.)
Citat från: Muk skrivet 02 augusti 2012, 10:41:37 AM
Vård och skola är väl ändå inte helt avgiftsfri?
Skolan SKA vara avgiftsfri. För att alla ska kunna vara med på allt.
Citat från: Muk skrivet 02 augusti 2012, 10:41:37 AM
Vård och skola är väl ändå inte helt avgiftsfri?
****
Visst är det det. Vården kostar en symbolisk avgift på någon 100-lapp. Blir du inlagd på sjukhus, betalar du för maten. Ytterst få, skulle ha råd att betala den verkliga vårdkostnaden.
Svensk skola är avgitsfri. På gymnasium och högskola får du t.o.m. studiebidrag. Få skulle ha råd att studera, om de måste betala vad det faktiskt kostar.
Citat från: Z skrivet 03 augusti 2012, 01:18:13 AM
Spårvagns- och lokförare har mig veterligen aldrig haft någon kundkontakt (eller iaf inte på väldigt länge), så de som kör där känner nog inte att de blir av med något...
Jag har full förståelse för de förare som känner att de skulle bli reducerade till en "inredningsdetalj" om kundkontakten minskade.
Redan idag ignorerar majoriteten av passagerarna den som sitter bakom ratten (iaf här i Uppsala), och skulle viseringen försvinna skulle behovet från kundernas håll att notera föraren minska till nästa noll (om man bortser från sådana som behöver hjälp, men de utgör en väldigt liten procent av passagerarna).
****
Som lokförare i många år, hade jag begränsad kundkontakt, men som bussförare desto mer. Jag körde alltid fram till stolpen vid ändhållplatsen, när jag var klar med mina sysslor. Det uppskattades, särskillt vid dåligt väder.
Hur en bussförare kan reduceras till en inredningsdetalj, förstår jag inte. Att köra bussen, är den viktigaste uppgiften. Det kan knappast en inrdeningsdetalj utföra. F.ö. förstår jag inte, varför kundkontakten skulle minska. Jag ser att den kan öka, och ge innehåll till både föraren och trafikanten. Man har möjlighet till bättre service, helt enkelt.
HJP
Citat från: HJP skrivet 03 augusti 2012, 18:59:39 PM
F.ö. förstår jag inte, varför kundkontakten skulle minska.
HJP
Därför att 95% av resenärerna inte skulle ha något behov att ha kontakt med föraren(iaf när det gäller stadstrafik i de större städerna).
Citat från: Z skrivet 03 augusti 2012, 20:58:44 PM
Därför att 95% av resenärerna inte skulle ha något behov att ha kontakt med föraren(iaf när det gäller stadstrafik i de större städerna).
****
95% var en precis siffra. Varifrån kommer den?
Har trafikanten inget behov av konatkt, så är det väl inget konstigt i det. Att visa upp ett färdbevis, eller titta på den box där kortet ska avläsas är inte precis någon kontakt.
Min erfarenhet är att många trafikanter tittar rakt in i bussen, samtidigt som de visar sitt färdbevis. Andra tittar på föraren och ser glada ut. Jag tror inte att färdbevisen, i sig, ökar kontakten - tvärtom.
Ett större problem är att man inte kan lösa en biljett på bussen. Det retar folk, och i värsta fall blir någon agressiv.
HJP
Citat från: HJP skrivet 04 augusti 2012, 15:17:38 PM
Min erfarenhet är att många trafikanter tittar rakt in i bussen, samtidigt som de visar sitt färdbevis. Andra tittar på föraren och ser glada ut. Jag tror inte att färdbevisen, i sig, ökar kontakten - tvärtom.
Visst kan det vara så. Redan idag är det många påstigande SL-resenärer som vägrar förarkontakt, utan istället tittar bakåt i bussen när de viserar Accesskortet, och vid de tillfällen kortläsaren inte piper högt nog blir det förvirrade och lite irriterade. Detta trots att den gröna lampan lyst och displayen visat kortinformationen. Men vad hjälper en stor grön lampa när de vägrar titta på själva kortläsaren samtidigt som de viserar? ::)
Citat från: HJP skrivet 04 augusti 2012, 15:17:38 PM
****
Jag tror inte att färdbevisen, i sig, ökar kontakten - tvärtom.
HJP
Jämför gärna med en som sitter i kassan på konsum.
Tror du dennes kundkontakt skulle öka eller minska om affären införde ett självscanningssystem för alla kunder, där de kan sköta all betalning själv?
Om du idag handlar i en butik med självscanning, hur ofta noterar du ens personalen som står ett antal meter bort?
Vi ska heller inte glömma att om viseringen upphör kommer det tämligen säkert att snart där efter bli tillåtet att kliva på genom bakdörrarna, vilket ger ännu mindre kontakt med passagerarna...
Oavsätt om kontakten med kunden ökar eller minskar, så känner jag att den vinst samhället skulle göra på nolltaxa (om detta genomförs rätt sätt) är det primära... om charmen för förare försvinner i och med det är ju det såklart sorgligt... men va f*n liksom, samhället måste ställas före individen
Citat från: Z skrivet 04 augusti 2012, 23:50:54 PM
Jämför gärna med en som sitter i kassan på konsum.
Tror du dennes kundkontakt skulle öka eller minska om affären införde ett självscanningssystem för alla kunder, där de kan sköta all betalning själv?
Om du idag handlar i en butik med självscanning, hur ofta noterar du ens personalen som står ett antal meter bort?
Vi ska heller inte glömma att om viseringen upphör kommer det tämligen säkert att snart där efter bli tillåtet att kliva på genom bakdörrarna, vilket ger ännu mindre kontakt med passagerarna...
****
Jag har aldrig tillämpat självskanning i butik, så jag kanske inte ska ha en åsikt. Jag
tror dock inte, att det är helt jämförbart.
Jag brukar notera personalen. Jag är alltid mån om att ha kontakt med personal/kund, beroende på vilken sida jag befinner mig på.
Mycket möjligt, men det kommer alltid att stiga på trafikanter fram, också. Man kanske inte kan få allt, på ett idealiskt sätt. Så är det ju inte nu heller.
Kvarstår gör dock, att om det är många påstigande, så skulle det gå snabbare om några steg på bak. Stoppet blir kortare och trafiken effektivare. Är det inte det vi strävar efter? Troligen kommer det att dra med sig att kunden blir nöjdare och fler blir vänligare, genom att de trivs bättre.
Citat från: Mustman skrivet 05 augusti 2012, 00:27:49 AM
Oavsätt om kontakten med kunden ökar eller minskar, så känner jag att den vinst samhället skulle göra på nolltaxa (om detta genomförs rätt sätt) är det primära... om charmen för förare försvinner i och med det är ju det såklart sorgligt... men va f*n liksom, samhället måste ställas före individen
****
Förutom samhällvinsten, så blir trafiken effektivare.
Varför skulle charmen försvinna? Och hur många tycker att det är charmigt att köra buss? Vi är några på detta forum, som verkligen gillar det jobbet, men de flesta ser jobbet som ett jobb - charmigt eller ej - ett jobb.
Samhället består av individer. Jag tror att man ska sträva efter att skapa ett samhälle där så många individer som möjligt trivs. Ett bidrag till det, är nolltaxa.
HJP
idagens tidning så uttalade sig föraren och verkade stolt över sitt agerande. Att hon genom sitt agerande inte tänkte på att hon utsatte andra resenärer för fara och även frihetsberövande på så vis skiter hon fullkommligt i för hon skulle möta polisen.
Enligt vad föraren själv säger var resenärerna rädda också det är ju ett antal hållplatser som passerats. Vad denna föraren gjorde är INTE försvarbart så mycket är inte en buss värd att man skall riskera andra passagerares liv. Hade jag blivit utsatt för det hade jag polisanmält föraren för att hindrat mig som oskyldig att gå av och framkallande för fara för annan.
http://na.se/krim/1.1758240--kor-bussen-hora-
Citat från: mil skrivet 06 augusti 2012, 09:31:26 AM
idagens tidning så uttalade sig föraren och verkade stolt över sitt agerande. Att hon genom sitt agerande inte tänkte på att hon utsatte andra resenärer för fara och även frihetsberövande på så vis skiter hon fullkommligt i för hon skulle möta polisen.
Enligt vad föraren själv säger var resenärerna rädda också det är ju ett antal hållplatser som passerats. Vad denna föraren gjorde är INTE försvarbart så mycket är inte en buss värd att man skall riskera andra passagerares liv. Hade jag blivit utsatt för det hade jag polisanmält föraren för att hindrat mig som oskyldig att gå av och framkallande för fara för annan.
http://na.se/krim/1.1758240--kor-bussen-hora-
Det var aldrig någon fara för nån annans liv, gänget var aldrig på nån annan resenär. Dom som satt på har pratat med föraren och stöttade då hennes val. Att hela tiden släppa efter och gulla med folk som beter sig illa har fött denna situation. hade vi förare varit mer konsekventa och inte släppt på sånt här folk gratis hela tiden hade heller inte de förare som gör sitt jobb (dvs ser till att giltigt färdbevis finns) råkat illa ut lika ofta. De här människorna har lärt sig att man inte behöver betala om man är lite stökig, och nu när föraren krävde betalt blev det jobbigt. Och jag kan garantera att föraren (min kompis) INTE brydde sig ett skit om bussens värde, det har du hittat på alldeles själv.
Citat från: buskörare skrivet 06 augusti 2012, 13:43:42 PM
Det var aldrig någon fara för nån annans liv, gänget var aldrig på nån annan resenär. Dom som satt på har pratat med föraren och stöttade då hennes val. Att hela tiden släppa efter och gulla med folk som beter sig illa har fött denna situation. hade vi förare varit mer konsekventa och inte släppt på sånt här folk gratis hela tiden hade heller inte de förare som gör sitt jobb (dvs ser till att giltigt färdbevis finns) råkat illa ut lika ofta. De här människorna har lärt sig att man inte behöver betala om man är lite stökig, och nu när föraren krävde betalt blev det jobbigt. Och jag kan garantera att föraren (min kompis) INTE brydde sig ett skit om bussens värde, det har du hittat på alldeles själv.
Det var ej att gulla med utan föraren talade EFTER skriver du dock men valet är ändå straffbart om någon anmäler det
Citat från: mil skrivet 06 augusti 2012, 14:55:00 PM
Det var ej att gulla med utan föraren talade EFTER skriver du dock men valet är ändå straffbart om någon anmäler det
Om det är straffbart eller inte avgörs inte i Bussnack utan av åklagare och ytterst av domstol.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2012, 15:02:12 PM
Om det är straffbart eller inte avgörs inte i Bussnack utan av åklagare och ytterst av domstol.
Sorry fel ordval KAN vara straffbart då men att bara stänga in folk som uppenbarligen blir rädda är inget bra även om de verkar samlade just efteråt kan det komma senare
Citat från: mil skrivet 06 augusti 2012, 14:55:00 PM
Det var ej att gulla med utan föraren talade EFTER skriver du dock men valet är ändå straffbart om någon anmäler det
Högst osannolikt att det skulle vara straffbart då hon med sitt agerade vill hålla kvar ungdomarna och dessutom få kontakt med polisen så fort som möjligt.
Man skulle till och med kunna hävda att hon använde nödvärnsrätt/envarsgripande då de vandaliserat bussen ordentligt.
INGEN kan gissa vad som kanske skulle ha hänt om hon faktiskt hade stannat, de kanske inte alls bara hade nöjt sig med att lugnt gå av...