Gäng slog sönder buss i Örebro

Startat av buskörare, 01 augusti 2012, 11:13:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Mustman skrivet 01 augusti 2012, 21:55:20 PM
Hehe, man kan ju dra det år andra hållet, och jämföra kollektivtrafik med vård och skola och se det som en service som hela samhället vinner på att det fungerar och att alla har tillgång till...

Fast det är ju faktiskt inte så att det är dom som inte kan betala som ställer till det. Det är dom som inte VILL betala.

Jonas

Ur förarperspektiv skulle ett införande av nolltaxa troligen bli dödsstöten för yrket, så föraren skulle bli en "inredningsdetalj" och nästan helt tappa alla kontakt med passagerarna vilken de flesta förare sätter stort värde på!

Många förare säger att att om man tar bort viseringen/kundkontakten så finns det ingen anledning att köra buss längre...

HJP

#17
Citat från: Z skrivet 02 augusti 2012, 12:21:37 PM
Ur förarperspektiv skulle ett införande av nolltaxa troligen bli dödsstöten för yrket, så föraren skulle bli en "inredningsdetalj" och nästan helt tappa alla kontakt med passagerarna vilken de flesta förare sätter stort värde på!

Många förare säger att att om man tar bort viseringen/kundkontakten så finns det ingen anledning att köra buss längre...
****
Mycket märklig inställning, som jag ser det  ???
Inget hindrar att man fortsätter att vrida stolen mot de påstigande. Istället för att titta på färdbevisen, hinner man möta trafikanten med blicken.
Om någon behöver fråga om något, så finns bättre tid till det.

HJP

Ersa

Även jag ställer mig lite avvaktande till att nolltaxa skulle leda till ökat osocialt beteende. Jag tror att samma (oftast yngre) personer som idag anstränger sig hårt för att slippa ta ögonkontakt med föraren eller ens säga "hej", kommer att fortsätta med sitt emeritbeteende. Och den majoritet som idag är trevliga och glada kommer att fortsätta vara det. Och som HJP skriver kommer de som har frågor om t.ex om tider och anslutningar alltid att fortsätta fråga.

Andelen procent extremt osocialt beteende hör ihop med lokal kultur och kan skilja sig extremt mycket åt på olika linjer runtom i samma lilla kommun.
På UL 806 ligger hälsningssiffran på nära nog exakt 100%, medan på 809 kan den vara neråt 99,5%. En gång körde jag en UL 809:a och räknade till siffran ett, dvs att det bara var en enda kille i Gunsta som inte hälsade när han steg på. Därefter åker man till Rimbo och Norrtälje ett stenkast därifrån, och får där en hälsningsprocent på neråt 70-50%. Hur det ser ut på SL-linjerna 1-4 vet jag inte om jag vill veta fullt ut.

Men om man måste sluta köra buss om man tror att kunderna slutar prata med en... hur klarar då spårvagnsförare och lokaltågsförare av sina arbeten?

Jonas

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2012, 16:49:34 PM
Men om man måste sluta köra buss om man tror att kunderna slutar prata med en... hur klarar då spårvagnsförare och lokaltågsförare av sina arbeten?

Spårvagns- och lokförare har mig veterligen aldrig haft någon kundkontakt (eller iaf inte på väldigt länge), så de som kör där känner nog inte att de blir av med något...

Jag har full förståelse för de förare som känner att de skulle bli reducerade till en "inredningsdetalj" om kundkontakten minskade.
Redan idag ignorerar majoriteten av passagerarna den som sitter bakom ratten (iaf här i Uppsala), och skulle viseringen försvinna  skulle behovet från kundernas håll att notera föraren minska till nästa noll (om man bortser från sådana som behöver hjälp, men de utgör en väldigt liten procent av passagerarna).

Andreas91

Jag vet att man inte skall säga så, men ibland sitter jag och funderar lite på om vissa människor har "hål i huvudet". Ja, jag sitter lite o skäms för en del av mina jämnåriga som beter sig så här illa som det här gänget i Örebro. Himla skönt dock att föraren och bussens övriga resenär/er verkar ha klarat sig bra. Jag blir bara så paff: det är väl bara att pröjsa en ticket som alla andra.

När det gäller artighet mellan förare o resenär på buss, så upplever jag som resenär som att det diffar ordentligt från gång till gång. Mellan två bussar kan du först få åka med någon som är kanonglad och utbrister ett glatt "Tjenare!" när man kliver på, till att du på nästa buss kan möta någon som verkar ha en riktigt dålig dag och tittar upp på en och nästan verkar tänka "vad f*n vill du?" (absolut, ni märker förhoppningsvis att jag överdriver en del, men det kan hur som skifta väldigt snabbt. Det är lite av ett lotteri, skulle jag nästan vilja kalla det.)


lil-sis

Citat från: Muk skrivet 02 augusti 2012, 10:41:37 AM
Vård och skola är väl ändå inte helt avgiftsfri?

Skolan SKA vara avgiftsfri. För att alla ska kunna vara med på allt.

HJP

Citat från: Muk skrivet 02 augusti 2012, 10:41:37 AM
Vård och skola är väl ändå inte helt avgiftsfri?
****
Visst är det det. Vården kostar en symbolisk avgift på någon 100-lapp. Blir du inlagd på sjukhus, betalar du för maten. Ytterst få, skulle ha råd att betala den verkliga vårdkostnaden.
Svensk skola är avgitsfri. På gymnasium och högskola får du t.o.m. studiebidrag. Få skulle ha råd att studera, om de måste betala vad det faktiskt kostar.

Citat från: Z skrivet 03 augusti 2012, 01:18:13 AM
Spårvagns- och lokförare har mig veterligen aldrig haft någon kundkontakt (eller iaf inte på väldigt länge), så de som kör där känner nog inte att de blir av med något...

Jag har full förståelse för de förare som känner att de skulle bli reducerade till en "inredningsdetalj" om kundkontakten minskade.
Redan idag ignorerar majoriteten av passagerarna den som sitter bakom ratten (iaf här i Uppsala), och skulle viseringen försvinna  skulle behovet från kundernas håll att notera föraren minska till nästa noll (om man bortser från sådana som behöver hjälp, men de utgör en väldigt liten procent av passagerarna).
****
Som lokförare i många år, hade jag begränsad kundkontakt, men som bussförare desto mer. Jag körde alltid fram till stolpen vid ändhållplatsen, när jag var klar med mina sysslor. Det uppskattades, särskillt vid dåligt väder.
Hur en bussförare kan reduceras till en inredningsdetalj, förstår jag inte. Att köra bussen, är den viktigaste uppgiften. Det kan knappast en inrdeningsdetalj utföra. F.ö. förstår jag inte, varför kundkontakten skulle minska. Jag ser att den kan öka, och ge innehåll till både föraren och trafikanten. Man har möjlighet till bättre service, helt enkelt.

HJP

Jonas

Citat från: HJP skrivet 03 augusti 2012, 18:59:39 PM
F.ö. förstår jag inte, varför kundkontakten skulle minska.
HJP

Därför att 95% av resenärerna inte skulle ha något behov att ha kontakt med föraren(iaf när det gäller stadstrafik i de större städerna).

HJP

Citat från: Z skrivet 03 augusti 2012, 20:58:44 PM
Därför att 95% av resenärerna inte skulle ha något behov att ha kontakt med föraren(iaf när det gäller stadstrafik i de större städerna).
****
95% var en precis siffra. Varifrån kommer den?
Har trafikanten inget behov av konatkt, så är det väl inget konstigt i det. Att visa upp ett färdbevis, eller titta på den box där kortet ska avläsas är inte precis någon kontakt.
Min erfarenhet är att många trafikanter tittar rakt in i bussen, samtidigt som de visar sitt färdbevis. Andra tittar på föraren och ser glada ut. Jag tror inte att färdbevisen, i sig, ökar kontakten - tvärtom.
Ett större problem är att man inte kan lösa en biljett på bussen. Det retar folk, och i värsta fall blir någon agressiv.

HJP

Ersa

Citat från: HJP skrivet 04 augusti 2012, 15:17:38 PM
Min erfarenhet är att många trafikanter tittar rakt in i bussen, samtidigt som de visar sitt färdbevis. Andra tittar på föraren och ser glada ut. Jag tror inte att färdbevisen, i sig, ökar kontakten - tvärtom.

Visst kan det vara så. Redan idag är det många påstigande SL-resenärer som vägrar förarkontakt, utan istället tittar bakåt i bussen när de viserar Accesskortet, och vid de tillfällen kortläsaren inte piper högt nog blir det förvirrade och lite irriterade. Detta trots att den gröna lampan lyst och displayen visat kortinformationen. Men vad hjälper en stor grön lampa när de vägrar titta på själva kortläsaren samtidigt som de viserar? ::)

Jonas

Citat från: HJP skrivet 04 augusti 2012, 15:17:38 PM
****
Jag tror inte att färdbevisen, i sig, ökar kontakten - tvärtom.
HJP

Jämför gärna med en som sitter i kassan på konsum.
Tror du dennes kundkontakt skulle öka eller minska om affären införde ett självscanningssystem för alla kunder, där de kan sköta all betalning själv?

Om du idag handlar i en butik med självscanning, hur ofta noterar du ens personalen som står ett antal meter bort?

Vi ska heller inte glömma att om viseringen upphör kommer det tämligen säkert att snart där efter bli tillåtet att kliva på genom bakdörrarna, vilket ger ännu mindre kontakt med passagerarna...

Mustman

Oavsätt om kontakten med kunden ökar eller minskar, så känner jag att den vinst samhället skulle göra på nolltaxa (om detta genomförs rätt sätt) är det primära... om charmen för förare försvinner i och med det är ju det såklart sorgligt... men va f*n liksom, samhället måste ställas före individen
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

HJP

Citat från: Z skrivet 04 augusti 2012, 23:50:54 PM
Jämför gärna med en som sitter i kassan på konsum.
Tror du dennes kundkontakt skulle öka eller minska om affären införde ett självscanningssystem för alla kunder, där de kan sköta all betalning själv?

Om du idag handlar i en butik med självscanning, hur ofta noterar du ens personalen som står ett antal meter bort?

Vi ska heller inte glömma att om viseringen upphör kommer det tämligen säkert att snart där efter bli tillåtet att kliva på genom bakdörrarna, vilket ger ännu mindre kontakt med passagerarna...
****
Jag har aldrig tillämpat självskanning i butik, så jag kanske inte ska ha en åsikt. Jag tror dock inte, att det är helt jämförbart.

Jag brukar notera personalen. Jag är alltid mån om att ha kontakt med personal/kund, beroende på vilken sida jag befinner mig på.

Mycket möjligt, men det kommer alltid att stiga på trafikanter fram, också. Man kanske inte kan få allt, på ett idealiskt sätt. Så är det ju inte nu heller.
Kvarstår gör dock, att om det är många påstigande, så skulle det gå snabbare om några steg på bak. Stoppet blir kortare och trafiken effektivare. Är det inte det vi strävar efter? Troligen kommer det att dra med sig att kunden blir nöjdare och fler blir vänligare, genom att de trivs bättre.

Citat från: Mustman skrivet 05 augusti 2012, 00:27:49 AM
Oavsätt om kontakten med kunden ökar eller minskar, så känner jag att den vinst samhället skulle göra på nolltaxa (om detta genomförs rätt sätt) är det primära... om charmen för förare försvinner i och med det är ju det såklart sorgligt... men va f*n liksom, samhället måste ställas före individen
****
Förutom samhällvinsten, så blir trafiken effektivare.
Varför skulle charmen försvinna? Och hur många tycker att det är charmigt att köra buss? Vi är några på detta forum, som verkligen gillar det jobbet, men de flesta ser jobbet som ett jobb - charmigt eller ej - ett jobb.
Samhället består av individer. Jag tror att man ska sträva efter att skapa ett samhälle där så många individer som möjligt trivs. Ett bidrag till det, är nolltaxa.

HJP

mil

idagens tidning så uttalade sig föraren och verkade stolt över sitt agerande. Att hon genom sitt agerande inte tänkte på att hon utsatte andra resenärer för fara och även frihetsberövande på så vis skiter hon fullkommligt i för hon skulle möta polisen.

Enligt vad föraren själv säger var resenärerna rädda också det är ju ett antal hållplatser som passerats. Vad denna föraren gjorde är INTE försvarbart så mycket är inte en buss värd att man skall riskera andra passagerares liv. Hade jag blivit utsatt för det hade jag polisanmält föraren för att hindrat mig som oskyldig att gå av och framkallande för fara för annan.

http://na.se/krim/1.1758240--kor-bussen-hora-