Gäng slog sönder buss i Örebro

Startat av buskörare, 01 augusti 2012, 11:13:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

http://www.swedenconfidential.info/2012/08/01/ganget-kravdes-pa-biljetter-da-slog-de-sonder-bussen/

Suck, varför det finns vissa typer av folk som alltid tror att kollektivtrafiken skall vara gratis förstår jag mig inte på...

HJP

Citat från: reseguiden86 skrivet 01 augusti 2012, 14:28:07 PM
http://www.swedenconfidential.info/2012/08/01/ganget-kravdes-pa-biljetter-da-slog-de-sonder-bussen/

Suck, varför det finns vissa typer av folk som alltid tror att kollektivtrafiken skall vara gratis förstår jag mig inte på...
Dessa typer anser nog inte att kollektivtrafiken ska vara gratis. Förmodligen tyckte de bara att just dom, inte behövde betala. Nu drabbade det en bussförare, men det kunde lika väl ha drabbat någon annan, om det hade passat för stunden.
Vi som förordar nolltaxa, anser inte alls att det ska vara gratis, utan finansieras med skattemedel - en helt annan sak.
Mig skulle det dock aldrig falla in att planka, som vissa gör. Jag har årskort på SL.

HJP

buskörare

Citat från: HJP skrivet 01 augusti 2012, 16:50:16 PM
Dessa typer anser nog inte att kollektivtrafiken ska vara gratis. Förmodligen tyckte de bara att just dom, inte behövde betala. Nu drabbade det en bussförare, men det kunde lika väl ha drabbat någon annan, om det hade passat för stunden.
Vi som förordar nolltaxa, anser inte alls att det ska vara gratis, utan finansieras med skattemedel - en helt annan sak.
Mig skulle det dock aldrig falla in att planka, som vissa gör. Jag har årskort på SL.

HJP

Det har ju testats på flertalet ställen och inte funkat?
Jag har ingen lust att betala för att sånna här (som troligen inte betalar skatt alls) ska få åka gratis faktiskt.

Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

buskörare

Jag känner föraren och hon mår efter omständigheterna bra.

Ersa

Nolltaxa är knappast den stora lösningen på oväntade överreaktioner från ett flertal narkotikapåverkade personer.

Mustman

fast nolltaxa skulle jag säga är lösningen på mycket annat

om inte annat en del av lösningen till mycket annat
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Erling.L

Citat från: Mustman skrivet 01 augusti 2012, 20:06:01 PM
fast nolltaxa skulle jag säga är lösningen på mycket annat

om inte annat en del av lösningen till mycket annat

Noll taxa ger nog mer problem än det löser e ja rädd ungdoms gäng o alkisar som gör bussarna till värme stugor o fritidslokaler e det stor risk för
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Ersa

Citat från: Erling.L skrivet 01 augusti 2012, 20:56:16 PM
Noll taxa ger nog mer problem än det löser e ja rädd ungdoms gäng o alkisar som gör bussarna till värme stugor o fritidslokaler e det stor risk för

Precis detta hände ju under det förra nolltaxeförsöket... i just Örebro!

Mustman

Citat från: Erling.L skrivet 01 augusti 2012, 20:56:16 PM

man får ju se det hela i ett större perspektiv, om ungdomar och alkisar inte har några fritidslokaler och värmestugor finns så klart den risken. Men om det är verksamhet som sköts och har tillräckligt stor kapacitet så kommer dessa gäng givetvis välja det, före att sitta på en buss även om bussen är gratis... Om man ser varje verksamhet som en enskild bubbla utan någon kontakt med andra bubblor så kan man givetvis gömma sig bakom just det argument som Erling.L ger... Jag tror att det är farligt och att måste se samhället som en stor enhet inte många små.

Om nu nolltaxan skulle finnas och fungera på ett vettigt sätt är ju det givetvis en vinst, både ur klass och miljö perspektiv.
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Nico

Citat från: Mustman skrivet 01 augusti 2012, 21:04:11 PMOm nu nolltaxan skulle finnas och fungera på ett vettigt sätt är ju det givetvis en vinst, både ur klass och miljö perspektiv.

Tja, nolltaxa har ju funnits/provats på flera ställen i både Sverige och utomlands, i stora städer såväl som mindre orter.

I grund kan man säga att det är en sådan där företeelse som fungerar ypperligt i teorin, men knappt alls i praktiken. Det enda gemensamma för nolltaxan verkar vara just att det inte har fungerat som man hoppats då man helt glömt den mänskliga faktorn som inbegriper sådant som lathet, girighet, egoism osv. Istället har det ganska omgående uppstått diverse avarter som sedan ofta påverkat trafken negativt även efter det att jippot upphört.

Kruxet med det hela kan sammanfattas i att det man inte behöver betala för direkt och påtagligt, ja det sätter man inte heller värde på utan istället blir det allt som oftast så att det missbrukas och överutnyttjas. Det hela brukar sammanfattas i en förlängning av begreppet »the tragedy of the commons« och som sagt... som Milton Friedman m.fl. har uttryckt det så finns det inget sådant som en gratis lunch och det ligger nog ganska mycket i det. Fråga exempelvis Tillväxtverket!  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 01 augusti 2012, 21:01:27 PM
Precis detta hände ju under det förra nolltaxeförsöket... i just Örebro!

ja och inte bara i Örebro som det blivit problem utan på alla ställen det provats har man fått problem .. Inte minst för oss förare som i 0 taxa läget inte har nått att säga till om längre.. Varför ska just buss vara gratis ??  Vore väl lika bra att få  maten gratis oxå ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mustman

Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2012, 21:39:27 PM
   Vore väl lika bra att få  maten gratis oxå ..

Hehe, man kan ju dra det år andra hållet, och jämföra kollektivtrafik med vård och skola och se det som en service som hela samhället vinner på att det fungerar och att alla har tillgång till...

Muk

Citat från: Mustman skrivet 01 augusti 2012, 21:55:20 PM
Hehe, man kan ju dra det år andra hållet, och jämföra kollektivtrafik med vård och skola och se det som en service som hela samhället vinner på att det fungerar och att alla har tillgång till...

Vård och skola är väl ändå inte helt avgiftsfri?