Nu går det att se SL:s kommande vintertidtabeller (åtminstone vissa av dem) genom att skriva in adressen direkt till pdf-filen. Exempel: http://sl.se/ficktid/vinter/v17677.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/v17677.pdf)
I den länkade tabellen ovan går det att se den ändrade körvägen för 176 och 177 i Solna.
I alla tabeller jag har tittat på står det att giltighetstiden är 20 augusti 2012–8 december 2012. Tidigare brukade ju tabellerna gälla ända till nästa sommar, så vadan detta? Vad händer egentligen efter den 8 december? :P
Citat från: Tommy E skrivet 11 juli 2012, 22:23:19 PM
Nu går det att se SL:s kommande vintertidtabeller (åtminstone vissa av dem) genom att skriva in adressen direkt till pdf-filen. Exempel: http://sl.se/ficktid/vinter/v17677.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/v17677.pdf)
I den länkade tabellen ovan går det att se den ändrade körvägen för 176 och 177 i Solna.
I alla tabeller jag har tittat på står det att giltighetstiden är 20 augusti 2012–8 december 2012. Tidigare brukade ju tabellerna gälla ända till nästa sommar, så vadan detta? Vad händer egentligen efter den 8 december? :P
Ny pendeltågstidtabell och övergång till årstidtabell från december till december. Eftersom pendeltågstiderna är så avgörande för busstrafiken, väljer SL - som redan skett på många håll i landet, att också gå över till årstidtabell. Egentligen rätt klokt - men kommer förstås att kräva lite mer planering för att få till en bra sommartidtabell - om man inte vill ha för mycket dubbla uppsättningar med tidtabeller, eller att det blir för rörigt att läsa.
Citat från: Omnilasse skrivet 11 juli 2012, 23:16:19 PM
Ny pendeltågstidtabell och övergång till årstidtabell från december till december. Eftersom pendeltågstiderna är så avgörande för busstrafiken, väljer SL - som redan skett på många håll i landet, att också gå över till årstidtabell. Egentligen rätt klokt - men kommer förstås att kräva lite mer planering för att få till en bra sommartidtabell - om man inte vill ha för mycket dubbla uppsättningar med tidtabeller, eller att det blir för rörigt att läsa.
Det var som tusan! Undrar om sommartrafiken blir ännu mer lik vintertrafiken nu, eller om det bara blir fler noter i tidtabellerna (eller både och ;) ).
Det var fräckt av SL att ha tidtabellerna klara redan nu, innan jag hade hunnit skicka in alla mina förbättringsförslag. :P Jag får väl fortsätta propagera under hösten inför nästa tidtabell. ;)
Citat från: Tommy E skrivet 11 juli 2012, 23:48:08 PM
Det var fräckt av SL att ha tidtabellerna klara redan nu, innan jag hade hunnit skicka in alla mina förbättringsförslag. :P Jag får väl fortsätta propagera under hösten inför nästa tidtabell. ;)
Höstens "vintertidtabeller" brukar väl nästan alltid vara spikade och klara nånstans på vårkanten? Dvs redan innan sommartidtabellen börjar gälla.
Citat från: Tommy E skrivet 11 juli 2012, 23:48:08 PM
--- Det var fräckt av SL att ha tidtabellerna klara redan nu, innan jag hade hunnit skicka in alla mina förbättringsförslag. :P Jag får väl fortsätta propagera under hösten inför nästa tidtabell. ;)
Räkna med att dina förslag i höst tidigast kan omsättas i december 2013 - förutsatt att du hittar rätt mottagare för dem. Just nu detaljplanerar operatörerna den trafik som SL efterfrågar till december 2012.
Citat från: Omnilasse skrivet 11 juli 2012, 23:16:19 PM
Ny pendeltågstidtabell och övergång till årstidtabell från december till december. Eftersom pendeltågstiderna är så avgörande för busstrafiken, väljer SL - som redan skett på många håll i landet, att också gå över till årstidtabell. Egentligen rätt klokt - men kommer förstås att kräva lite mer planering för att få till en bra sommartidtabell - om man inte vill ha för mycket dubbla uppsättningar med tidtabeller, eller att det blir för rörigt att läsa.
Det här grundar sig på en överenskommelse inom EU och Europeiska järnvägsunionen att alla tågbolag skall skifta tidtabell samtidigt, nämligen andra söndagen i december, och denna skall sedan gälla i ett år. Givetvis är avvikelser under sommaren tillåtna men de skall vara planerade redan när tidtabellen träder i kraft. Om detta är lämpligaste tidpunkt kan ju diskuteras men avsikten var att ha en tidtabell som följer kalenderår. Jag tycker i så fall att det vore bäst att skifta på första söndagen efter Nyårsdagen.
Ser vi det ur svensk synvinkel är naturligtvis skifte i mitten av juni det bästa med hänsyn till skolornas sommarlov. Men var blir ju vare sig vi vill det eller inte mer och mer beroende av övriga Europa och skolorna där har inte sommarlov samtidigt som vi.
Eftersom tågtrafik och busstrafik hänger alltmer samman när man planerar tidtabeller är det mer eller mindre nödvändigt att ha gemensam skiftesdag. Så är det åtminstone tänkt och det fungerar när det gäller upphandlad tågtrafik (om inte banbyggen - ibland försenade - lägger hinder i vägen) men i synnerhet SJ ändrar ganska friskt under pågående tidtabellsperiod. Exempelvis drogs SJ-tågen på Västkustbanan in i april mitt under perioden.
När det gäller sommartidtabell kan man göra som i tätortstrafiken i Borås: trycka upp en speciell sommartidtabell och låta helårstabellen gälla före och efter denna utan att trycka upp en ny till hösten.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2012, 11:18:23 AM
När det gäller sommartidtabell kan man göra som i tätortstrafiken i Borås: trycka upp en speciell sommartidtabell och låta helårstabellen gälla före och efter denna utan att trycka upp en ny till hösten.
Gällande all skolanpassad landsbygdstrafik i landet är det ju bara att fortsätta använda samma anmärkning som man redan gör idag: Dvs
"Trafikeras endast skoldagar". Men då får man lov att skriva i tidtabellens inlaga exakt vilka veckor skolloven är.
Kanske även som Staffan skriver, ha en separat tydlig sommartidtabell också.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2012, 11:18:23 AM
När det gäller sommartidtabell kan man göra som i tätortstrafiken i Borås: trycka upp en speciell sommartidtabell och låta helårstabellen gälla före och efter denna utan att trycka upp en ny till hösten.
Skånetrafiken använder sig av samma system. SL är inse det i sinomtid också, men de brukar ligga lite efter! :-*
Men det vore mkt bättre ha skiftet vid nyår istället jag tycker det blir helt knäppt med detta "nya" datum folk hinner knappt lära sig det nya så är det lov och massa röda dagar . Inte lätt för oss förare att planera jul och nyår numera .. ..
Citat från: yngrot skrivet 12 juli 2012, 12:02:29 PM
Men det vore mkt bättre ha skiftet vid nyår istället jag tycker det blir helt knäppt med detta "nya" datum folk hinner knappt lära sig det nya så är det lov och massa röda dagar . Inte lätt för oss förare att planera jul och nyår numera .. ..
Att skifta tidtabell mitt i nyårshelgen är inte så lyckat sett ur tågbolagens synvinkel. Det är många som är ute och reser då och även dagarna närmast efter om de infaller torsdag-fredag då många tar klämledigt. Lämpligaste skiftesdatum vid närmare eftertanke är nog andra söndagen i januari. Söndagen är en bra skiftesdag eftersom tågtrafiken natt lördag-söndag är mindre (framför allt färre godståg).
Citat från: Ted S skrivet 12 juli 2012, 10:42:12 AM
Räkna med att dina förslag i höst tidigast kan omsättas i december 2013 - förutsatt att du hittar rätt mottagare för dem. Just nu detaljplanerar operatörerna den trafik som SL efterfrågar till december 2012.
Jaha där ser man, det tänkte jag inte på men det är väl rimligt att man vill ha en viss framförhållning.
Lite synd att tidtabeller inte offentliggörs tidigare, man hinner ju knappt komma med förslag inför nästa tidtabell innan den är färdigplanerad. :P
Nåväl, om vi ska prata förändringar inför hösttidtabellen kan jag nämna att linje 314 och 315 får en ny hållplats som heter Tuna. Hållplatsen verkar redan användas, även om den inte står med i tidtabellerna. Den ligger precis vid Kumlavägens början, mellan Skå kyrka och Skå Edeby. Enligt ryktena är anledningen till hållplatsens införande att barn som ska till/från Skå skola ska slippa gå över Färentunavägen.
Ser nu att 676 får Direktbussar mellan Norrtälje - Danderyd med betäckningen 676x
Citat från: Johan Ek skrivet 13 juli 2012, 23:22:20 PM
Ser nu att 676 får Direktbussar mellan Norrtälje - Danderyd med betäckningen 676x
Fast tre turer om dan på tidiga vardagsmornar i en riktning bara är väl inte mkt att skryta med...
Men det är en bra början. Förmodligen kommer det underlätta en hel del framöver när det gäller extratrafiken också, vid fler avgångar på samma tid kan ju många extrabussar gå som 676X. Tydligt och enkelt för resenärerna.
// Niclas
Ger mycket snabbare kommer det att gå?
Citat från: Anders N skrivet 14 juli 2012, 10:02:19 AM
Ger mycket snabbare kommer det att gå?
Tidtabellen anger 50-52 min för X-et, det är 8-9 min snabbare. Se http://sl.se/ficktid/vinter/v676.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/v676.pdf)
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 14 juli 2012, 08:55:56 AM
Men det är en bra början. Förmodligen kommer det underlätta en hel del framöver när det gäller extratrafiken också, vid fler avgångar på samma tid kan ju många extrabussar gå som 676X. Tydligt och enkelt för resenärerna.
Jag hoppas de kommer att skyltas "676X Direktbuss Danderyds sjh" istället för bara "676X Danderyds sjukhus".
Prefixet X betyder ju för de flesta SL-resenärer "avvikande körväg", och inte automatiskt direktbuss utan avstigning mitt på linjen. Jag menar alltså sedan många år förekommande prefix X i trafikområdet Norrtälje. T.ex 620X och 636X som verkligen inte är några direktbussar, utan mera "skolbussar".
Citat från: Ted S skrivet 14 juli 2012, 10:14:24 AM
Tidtabellen anger 50-52 min för X-et, det är 8-9 min snabbare. Se http://sl.se/ficktid/vinter/v676.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/v676.pdf)
Viktiga minuter för Norrtäljeresenärerna som starkt ogillar mellanliggande stopp. Det känns nästan som att det är lite känsligt i Norrtälje stad att acceptera att det faktiskt finns andra resenärer i kommunen, samt inom Vallentuna kommun som bor närmare Stockholm, och att dessa också vill åka buss. 625 fick ju knappt vara kvar, och det klagas idag ofta på att 696 går via Rimbo och Finsta istället för raka vägen Stockholm-Norrtälje...
I övrigt kan jag knappt hitta några förbättringar alls angående Rimbolinjerna. Man verkar ha kopierat förra årets vintertidtabell nästan rakt av, och behållit alla missar som kritiserats en hel del av resenärer och föräldrar sedan augusti 2011. T.ex att 677:an till/från Uppsala ofta inte har anslutning med 639 till/från Stockholm. Samt den långa väntetiden mellan att barnen slutar i de tre skolorna c:a 14:45 fram till 15:15-15:17 då lokallinjerna äntligen får rulla iväg. 646 ska tomköras 14:45 från Abrahamsby till Rimbo utan att resenärer får åka med, och 648 kl 15:40 från Norrbyggeby likaså. Kan man inte ha en skyltad avgång om bussen ändå måste tomköras? Och 659 ska fortsätta tomköras över fem mil/dygn även om någon av de 1-2 resenärerna saknas. Miljötänk?
Nåja, alla olika förslag på förbättringar som sänts in från olika håll under 2011 kanske dyker upp i januari 2013? :)
Vad jag har sett är det inga stora förändringar i tidtabellerna, är de planerade till 8:e december?
Ja, de flesta förändringarna som ursprungligen var tänkta till augusti kommer till december istället.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 14 juli 2012, 22:57:20 PM
Ja, de flesta förändringarna som ursprungligen var tänkta till augusti kommer till december istället.
// Niclas
Gött! :)
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 14 juli 2012, 22:57:20 PM
Ja, de flesta förändringarna som ursprungligen var tänkta till augusti kommer till december istället.
// Niclas
Okej. Känner du till vilka förändringar som nu blivit uppskjutna till december?
Ja, de för Keolis. Men jag har inte förändringarna nära tillhands just nu, det mesta handlar dock om trafikutökningar på befintliga linjer.
// Niclas
Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2012, 11:43:09 AM
. 646 ska tomköras 14:45 från Abrahamsby till Rimbo utan att resenärer får åka med, och 648 kl 15:40 från Norrbyggeby likaså. Kan man inte ha en skyltad avgång om bussen ändå måste tomköras? Och 659 ska fortsätta tomköras över fem mil/dygn även om någon av de 1-2 resenärerna saknas. Miljötänk?
Detta är beroende av att SL inte betalar för en utökad trafik, troligtvis gör dessa pengar bättre nytta på andra håll.
Det finns ju inget som hindrar dig att ta med någon sugen kund ändå, något större behov lär det knappast vara.
Ett problem med att göra tomturer till linjeturer är att vid en eventuell indragning så får du betala vite för två inställda turer istf en så det gör man inte frivilligt.
Citat från: Håkan_E skrivet 15 juli 2012, 11:06:15 AM
Detta är beroende av att SL inte betalar för en utökad trafik, troligtvis gör dessa pengar bättre nytta på andra håll.
Det finns ju inget som hindrar dig att ta med någon sugen kund ändå, något större behov lär det knappast vara.
Ett problem med att göra tomturer till linjeturer är att vid en eventuell indragning så får du betala vite för två inställda turer istf en så det gör man inte frivilligt.
Jo, jag förstår precis hur du menar. Men jag tycker ändå att det känns fel att tvinga ut bussen ut i skogen (även om den är tom på passagerare) för att därefter tomma hem. Jag tycker att man antingen ska kunna vända bussen efter en viss punkt (i dessa fall Rånäs samt Gottröra) om bussen är tom, eller köra hela vägen ut samt ha en linjeavgång även på returen. I mina ögon handlar det om service för landsbygden.
Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2012, 16:08:33 PM
Jo, jag förstår precis hur du menar. Men jag tycker ändå att det känns fel att tvinga ut bussen ut i skogen (även om den är tom på passagerare) för att därefter tomma hem. Jag tycker att man antingen ska kunna vända bussen efter en viss punkt (i dessa fall Rånäs samt Gottröra) om bussen är tom, eller köra hela vägen ut samt ha en linjeavgång även på returen. I mina ögon handlar det om service för landsbygden.
Om det ofta är tom buss så vore det en idé att informera SL och ändra turen till att fortsätta efter X endast om resande medföljer, det innebär en besparing och är bättre för miljön.
Under skollov kanske turen/erna bara skulle gå efter förbeställning
Citat från: Håkan_E skrivet 15 juli 2012, 16:17:31 PM
Om det ofta är tom buss så vore det en idé att informera SL och ändra turen till att fortsätta efter X endast om resande medföljer, det innebär en besparing och är bättre för miljön.
Under skollov kanske turen/erna bara skulle gå efter förbeställning
Just precis detta hoppas jag på för bl.a 646, 648 och 659 i januari. :)
Någon annan som sitter på info om trafikförändringar till december? :)
Hoppas att de gör något åt linje 309 efter den 8 december. Alltså samtrafik med 311/312 till Nyckelby med byte till 309. Alltså ett par, eller fler turer som inte går via Sandudden och Ekerö sommarstad i framförallt rusningstid. 309 har verkligen kommit i kläm. Det bör verkligen göras något åt den!! Inga turer över huvudtaget bör gå via Sandudden!!
För oss kunder finns det i stort sätt bara två tabeller, sommartidtabell och vintertidtabell.
Citat från: BSB101 skrivet 04 augusti 2012, 21:49:42 PM
För oss kunder finns det i stort sätt bara två tabeller, sommartidtabell och vintertidtabell.
precis som för alla som inte är kunder också
Citat från: BSB101 skrivet 04 augusti 2012, 21:49:42 PM
För oss kunder finns det i stort sätt bara två tabeller, sommartidtabell och vintertidtabell.
På den nya papperstidtabellen står det klart och tydligt på framsidan:
Buss
Hösttidtabell
Gäller 20 augusti - 8 december 2012
Citat från: BSB101 skrivet 04 augusti 2012, 21:49:42 PM
För oss kunder finns det i stort sätt bara två tabeller, sommartidtabell och vintertidtabell.
Det är nog bäst att tänka om där. Fortsättningsvis blir det helårstabell och sommartabell.
SL själva sammanfattar höstförändringarna här: http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Hosten-kommer-till-SL-trafiken/ (http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Hosten-kommer-till-SL-trafiken/)
Till övervägande delen rör förändringarna Arrivas trafik, och i synnerhet de områden som övertas nu i augusti, Bromma, Solna/Sundbyberg och Sollentuna.
På linje 312 (http://sl.se/ficktid/vinter/v312.pdf) har de flesta turerna fått "bussbyte vid färjan", som det står på SL:s hemsida. Det verkar som att bussen ska medfölja färjan på vissa turer, medan passagerarna får åka över som fotgängare på andra turer. Åtminstone tolkar jag noterna i tidtabellen så. Någon som är insatt kanske kan utveckla detta?
Om vissa turer från Brommaplan på 312 ska vända vid Sjöängen vore det mer logiskt att skylta dem 311, eftersom mångar turer på 311 har just den sträckningen.
Hur som helst kan man nu tvingas till två bussbyten om man ska åka mellan Brommaplan och Adelsö tidig morgon eller sen kväll. Om jag bodde på Adelsö skulle jag nog vara ganska irriterad. :P
Något som är bra är att 338 får 20-minuterstrafik mot Brommaplan på morgonen! :)
Citat från: Tommy E skrivet 08 augusti 2012, 23:37:27 PM
På linje 312 (http://sl.se/ficktid/vinter/v312.pdf) har de flesta turerna fått "bussbyte vid färjan", som det står på SL:s hemsida. Det verkar som att bussen ska medfölja färjan på vissa turer, medan passagerarna får åka över som fotgängare på andra turer. Åtminstone tolkar jag noterna i tidtabellen så. Någon som är insatt kanske kan utveckla detta?
Om vissa turer från Brommaplan på 312 ska vända vid Sjöängen vore det mer logiskt att skylta dem 311, eftersom mångar turer på 311 har just den sträckningen.
Hur som helst kan man nu tvingas till två bussbyten om man ska åka mellan Brommaplan och Adelsö tidig morgon eller sen kväll. Om jag bodde på Adelsö skulle jag nog vara ganska irriterad. :P
Fast å andra sidan är det ju mycket färre bussbyten vid Ekebyhov än det var för några år sedan (då det ju nästan alltid var bussbyte). Men jag håller med om att bussbyte annars inte är motiverat - förutom då man behöver det för att använda en mindre busstyp (vilket ju bara i sådana fall torde vara aktuellt i rusningstid), eller om en 311 mot Slut har gemensam avgång från/till Brommaplan - så bör man ju istället lösa det med avlösningar så att förarna får byta buss, än att passagerarna får göra det.
Turen vid 16-tiden då man kan ha kvar samma buss och köra 2-varv på Adelsö sparar förstås antagligen pengar och möjliggör annan trafik - men de övriga borde som sagt gå att lösa med förarbyte istället - (möjligen då om det behövs ledbuss på någon tur, vilket ju inte är så lämpligt ute på Adelsö).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2012, 22:58:07 PM
Det är nog bäst att tänka om där. Fortsättningsvis blir det helårstabell och sommartabell.
Det verkar vara väldigt olika hur man hanterar detta beroende på län, en del fortsätter med höst/vinter/vår tabell aug-juni resp juli-aug
Citat från: Håkan_E skrivet 09 augusti 2012, 10:24:19 AM
Det verkar vara väldigt olika hur man hanterar detta beroende på län, en del fortsätter med höst/vinter/vår tabell aug-juni resp juli-aug
Nu har väl fler och fler län gått över till helårstabell för regionaltrafiken. Om man valt december eller ej beror ju mycket på hur mycket tåganpassningar som finns. Att Gotland kör augusti-juni är ju följdaktligen rätt logiskt. För stadstrafik har väl de flesta kvar en särskild sommarturlista.
För SL:s del har ju dock en trend de senaste åren varit att mer och mer likställa sommarens trafikutbud med vinterns. Då blir det också lättare att faktiskt ha en helårstidtabell - men med paranteser för turer som inte går under sommaren. Detta brukar ju kunna vara samma avgångar som ställs in vid jullov etc. Många linjer i SL-området har ju pendelanslutning och där är det ju sällan aktuellt med annan turtäthet ändå på sommaren.
Problemet är ju dock med högfrekventa linjer (innerstaden och närförort) och områden som har rätt stor skillnad mellan vinter och sommar - såsom Norrtälje.
I övrigt är det ju rätt praktiskt om man för regionalbussar och motsvarande (även om SL inte riktigt använder den terminologin) har helårstabell och anmärkning för turer som inte går under sommaren och andra dagar med lågt resande. Innerstaden är ju egentligen där det största problemet då det ju i regel behövs två helt olika tidtabeller för att inte göra det helt oläsligt...
Citat från: Omnilasse skrivet 09 augusti 2012, 09:22:33 AM
Fast å andra sidan är det ju mycket färre bussbyten vid Ekebyhov än det var för några år sedan (då det ju nästan alltid var bussbyte). Men jag håller med om att bussbyte annars inte är motiverat - förutom då man behöver det för att använda en mindre busstyp (vilket ju bara i sådana fall torde vara aktuellt i rusningstid), eller om en 311 mot Slut har gemensam avgång från/till Brommaplan - så bör man ju istället lösa det med avlösningar så att förarna får byta buss, än att passagerarna får göra det.
Turen vid 16-tiden då man kan ha kvar samma buss och köra 2-varv på Adelsö sparar förstås antagligen pengar och möjliggör annan trafik - men de övriga borde som sagt gå att lösa med förarbyte istället - (möjligen då om det behövs ledbuss på någon tur, vilket ju inte är så lämpligt ute på Adelsö).
Okej, att det oftare var byte vid Ekebyhov förut visste jag inte, men där ser man. Ett bussbyte kan man väl stå ut med, men att det ibland blir två byten för att ta sig till Brommaplan tycker jag är för mycket.
Förarbyte är annars intressant, det är ju onekligen bekvämare för passagerarna att slippa gå ur bussen. Om 312:an ändå ska åka över med färjan har jag dock svårt att förstå varför det behöver bytas något överhuvudtaget.
Ifall två bussar möts vid Sjöängen borde det väl fungera lika bra att de fortsätter utan något byte, istället för att båda byter förare/passagerare och vänder tillbaka? Det är som sagt bara om man vill köra ledbuss på Munsö som jag kan se någon nytta med bytet.
Tolkar du också tidtabellen som att den ena bussen oftast bara går sträckan Brommaplan-Sjöängen? I så fall tycker jag det är märkligt att man inte skyltar dessa turer som 311 istället.
Citat från: Tommy E skrivet 09 augusti 2012, 13:27:48 PM
Okej, att det oftare var byte vid Ekebyhov förut visste jag inte, men där ser man. Ett bussbyte kan man väl stå ut med, men att det ibland blir två byten för att ta sig till Brommaplan tycker jag är för mycket.
Förarbyte är annars intressant, det är ju onekligen bekvämare för passagerarna att slippa gå ur bussen. Om 312:an ändå ska åka över med färjan har jag dock svårt att förstå varför det behöver bytas något överhuvudtaget.
Ifall två bussar möts vid Sjöängen borde det väl fungera lika bra att de fortsätter utan något byte, istället för att båda byter förare/passagerare och vänder tillbaka? Det är som sagt bara om man vill köra ledbuss på Munsö som jag kan se någon nytta med bytet.
Tolkar du också tidtabellen som att den ena bussen oftast bara går sträckan Brommaplan-Sjöängen? I så fall tycker jag det är märkligt att man inte skyltar dessa turer som 311 istället.
När jag själv funderade förut på hur man skulle ha så effektiv trafik som möjligt på 311/312, så kom jag fram till ungefär samma lösning som man testar nu. Det hela kan väl egentligen sammanfattas med att få till bra omlopp. Att då ha en vagn som cirkulerar mellan Adelsö och till Slut (om du tittar så är det bussbyte även dit) och två som cirkulerar mellan Brommaplan och Sjöängen gör det effektivt och enkelt (inte minst med tanke på pausar och raster etc). Det finns alltså en anledning att en av förarna (jag förutsätter att man ordnar så att man kan köra fram till rast därute och inte kräver pausen vid Tappström) håller sig där i cirka 4-timmar. Med de som kör mellan Brommaplan och Sjöängen kan man förvisso förhålla sig mer fritt och byta med andra tjänster - men tvåtimmars omlopp är väldigt fördelaktigt ur detta avseende. Men givetvis kan förarna lika gärna byta buss om man vill det och den lösningen är förstås mer kundvänlig också. Så där ute på landet där man ju ändå väntar på färjan och avgångstid lär ju inte ett förarbyte störa nämnvärt.
Jo, att man använder 312 är väl egentligen bara för att man skall förstå att bussen har anslutning till Adelsö. Egentligen är ju detta en specialvariant i sig eftersom bussarna har samma sträckning (enlig SL:s regler skall man ju egentligen inte ha olika nummer då). Helt enkelt är det ju så att 311 är en förkortat 312. Så egentligen bör ju 311 bara vara turer som går till Slut - om ens man behöver ha olika nummer. Men nu är det väl ändå bra att man använder 312 så att inte folk som skall åka från stan börjar undra...
Citat från: Omnilasse skrivet 09 augusti 2012, 17:31:30 PM
När jag själv funderade förut på hur man skulle ha så effektiv trafik som möjligt på 311/312, så kom jag fram till ungefär samma lösning som man testar nu. Det hela kan väl egentligen sammanfattas med att få till bra omlopp. Att då ha en vagn som cirkulerar mellan Adelsö och till Slut (om du tittar så är det bussbyte även dit) och två som cirkulerar mellan Brommaplan och Sjöängen gör det effektivt och enkelt (inte minst med tanke på pausar och raster etc). Det finns alltså en anledning att en av förarna (jag förutsätter att man ordnar så att man kan köra fram till rast därute och inte kräver pausen vid Tappström) håller sig där i cirka 4-timmar. Med de som kör mellan Brommaplan och Sjöängen kan man förvisso förhålla sig mer fritt och byta med andra tjänster - men tvåtimmars omlopp är väldigt fördelaktigt ur detta avseende. Men givetvis kan förarna lika gärna byta buss om man vill det och den lösningen är förstås mer kundvänlig också. Så där ute på landet där man ju ändå väntar på färjan och avgångstid lär ju inte ett förarbyte störa nämnvärt.
Jo, att man använder 312 är väl egentligen bara för att man skall förstå att bussen har anslutning till Adelsö. Egentligen är ju detta en specialvariant i sig eftersom bussarna har samma sträckning (enlig SL:s regler skall man ju egentligen inte ha olika nummer då). Helt enkelt är det ju så att 311 är en förkortat 312. Så egentligen bör ju 311 bara vara turer som går till Slut - om ens man behöver ha olika nummer. Men nu är det väl ändå bra att man använder 312 så att inte folk som skall åka från stan börjar undra...
Jag tycker nog att det ser ut som en smart planering. Man kan fritt köra ledvagn på de 311/312:or som vänder vid Sjöängen, och det känns som att det blir mindre av långa ståtider i Sjöängen (alt långa tomkörningar). Det är bara i Slut som bussen ibland blir stående i uppåt 40 minuter.
Ska man se det historiskt så är det 312 som är det nya linjenumret. 311 gick förut till både Sjöängen, Slut och Adelsö innan man bestämde sig för att särskilja adelsöturerna med eget linjenummer. Så det mest logiska vore att alla turer Brommaplan/Ekerö centrum - Sjöängen återfår nummer 311. Turerna till Slut och Adelsö med byte i Sjöängen borde då få nummer 341. :o De få direktturerna kan då antingen byta nummer i Sjöängen, eller så får de heta 311 resp 312 som idag.
Citat från: Omnilasse skrivet 09 augusti 2012, 17:31:30 PM
När jag själv funderade förut på hur man skulle ha så effektiv trafik som möjligt på 311/312, så kom jag fram till ungefär samma lösning som man testar nu. Det hela kan väl egentligen sammanfattas med att få till bra omlopp. Att då ha en vagn som cirkulerar mellan Adelsö och till Slut (om du tittar så är det bussbyte även dit) och två som cirkulerar mellan Brommaplan och Sjöängen gör det effektivt och enkelt (inte minst med tanke på pausar och raster etc). Det finns alltså en anledning att en av förarna (jag förutsätter att man ordnar så att man kan köra fram till rast därute och inte kräver pausen vid Tappström) håller sig där i cirka 4-timmar. Med de som kör mellan Brommaplan och Sjöängen kan man förvisso förhålla sig mer fritt och byta med andra tjänster - men tvåtimmars omlopp är väldigt fördelaktigt ur detta avseende. Men givetvis kan förarna lika gärna byta buss om man vill det och den lösningen är förstås mer kundvänlig också. Så där ute på landet där man ju ändå väntar på färjan och avgångstid lär ju inte ett förarbyte störa nämnvärt.
Jo, att man använder 312 är väl egentligen bara för att man skall förstå att bussen har anslutning till Adelsö. Egentligen är ju detta en specialvariant i sig eftersom bussarna har samma sträckning (enlig SL:s regler skall man ju egentligen inte ha olika nummer då). Helt enkelt är det ju så att 311 är en förkortat 312. Så egentligen bör ju 311 bara vara turer som går till Slut - om ens man behöver ha olika nummer. Men nu är det väl ändå bra att man använder 312 så att inte folk som skall åka från stan börjar undra...
Just det, att man även har byte mot Slut hade jag inte noterat. Då börjar jag förstå tankegångarna bakom tidtabellens utformning!
Det är väl inte jätteviktigt vilket linjenummer bussen har på sträckan Brommaplan-Sjöängen, men som du säger använder man säkert 312 för att inte krångla till det för Adelsöborna.
Vi som bor på Färingsö är emellertid vana vid att ta en buss med helt annat linjenummer och destination för att sedan kunna byta till "rätt" linje. Det skulle säkert fungera på Adelsö med, även om viss förvirring nog kan uppstå i början.
Man skulle ju även kunna ge linjen Brommaplan-Sjöängen ett eget nummer (t.ex. 310 eller 319) och låta den ansluta till 311 mot Slut och 312 mot Adelsö. Nu är jag dock inne på egna spekulationer om linjenätet igen, och det uppskattas ju inte i trådar om verkliga förändringar, har jag fått lära mig.
Kan det inte vara så att Adelsöborna tycker boggivagnar är för stora och farliga för de trånga vägarna på Adelsö och därför "tvingat" SL/Arriva att köra en mindre buss på ön?
Citat från: Karsten skrivet 09 augusti 2012, 20:05:16 PM
Kan det inte vara så att Adelsöborna tycker boggivagnar är för stora och farliga för de trånga vägarna på Adelsö och därför "tvingat" SL/Arriva att köra en mindre buss på ön?
Jo det är ju svårt med framkomligheten på Adelsö ibland, och lokalbefolkningen kanske också kan ha inflytande. En 10-metersbuss kommer i alla fall att skaffas för att trafikera ön, har jag precis fått veta.
Citat från: Karsten skrivet 09 augusti 2012, 20:05:16 PM
Kan det inte vara så att Adelsöborna tycker boggivagnar är för stora och farliga för de trånga vägarna på Adelsö och därför "tvingat" SL/Arriva att köra en mindre buss på ön?
Nog har det funnits sådana synpunkter och man har tydligen haft möten om saken. Framförallt är det vägföreningarna som menat att Arrivas boggibussar gjort större skador på vägarna etc. -det är väl mer där kravet på mindre bussar ligger. Sedan är det väl förstås de vanliga klagomålen på hur det körs, men det hör ju nästan till. Länken blev så lång - men protokoll från samrådsmöten med Arriva/SL och föreningarna går att hitta på nätet.
Däremot har man väl inte riktigt varit enig om lösning, några har velat ha en "ringlinje", medan andra inte velat ha bussbyte (med ringlinje skulle det ju dock bli båt utan buss konstant). Det är ju dock intressant att det är vägföreningarna som bestämmer här mer än de som faktiskt åker kollektivt.
Hursom är väl detta svaret då på en rimlig affärsmässig lösning på problemet. I och med att man infört timmestrafik till Sjöängen, har det ju därmed blivit ekonomiskt försvarbart med den här lösningen.
Citat från: Omnilasse skrivet 09 augusti 2012, 17:31:30 PM
Jo, att man använder 312 är väl egentligen bara för att man skall förstå att bussen har anslutning till Adelsö. Egentligen är ju detta en specialvariant i sig eftersom bussarna har samma sträckning (enlig SL:s regler skall man ju egentligen inte ha olika nummer då). Helt enkelt är det ju så att 311 är en förkortat 312. Så egentligen bör ju 311 bara vara turer som går till Slut - om ens man behöver ha olika nummer. Men nu är det väl ändå bra att man använder 312 så att inte folk som skall åka från stan börjar undra...
I hållplatstidtabellen http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1046/out/290915.pdf (http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1046/out/290915.pdf) anger man bara 311 och 312 i tabellhuvudet. Jag läser tabellen som att Adelsö i princip får timmestrafik medan de som ska till Slut endast får några enstaka avgångar. Egendomligt att skylla på utrymmesbrist för hållplatsförteckningen.
Citat från: rengmark skrivet 12 augusti 2012, 23:26:04 PM
I hållplatstidtabellen http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1046/out/290915.pdf (http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1046/out/290915.pdf) anger man bara 311 och 312 i tabellhuvudet. Jag läser tabellen som att Adelsö i princip får timmestrafik medan de som ska till Slut endast får några enstaka avgångar. Egendomligt att skylla på utrymmesbrist för hållplatsförteckningen.
Det där är ett typiskt exempel på att automatiserade hållplatstidtabellsframställningsprogram inte ger så tydlig information. Man kan tolka en här tidtabellen på ett antal olika sätt:
1. Alla bussar går till Adelsö (med bussbyte någonstans). Inte sant.
2. Endast en tur om dagen går till Adelsö. Inte sant.
3. Endast en tur om dagen går till Slut. Inte sant.
Ekerö är inget bra område att ha särskilda stolptidtabeller på i riktning från Brommaplan, trafiken är helt enkelt för komplex. Av samma anledning använder vi inte stolptidtabeller på Roslagsbanan, de test som gjordes resulterade i ca 25 anmärkningar per tidtabell för att få en någorlunda korrekt tidtabell.
Hade häromdagen tidtabell att studera linje 40:s tidtabell vid Sveaplan. Man har liksom vänt på allting tvärtom mot det normala, så en tur utan anmärkning anses tydligen gå till Stora skuggan via Ekhagen. Om den vänder vid Lektorsstigen och/eller inte går via Ekhagen så har den en anmärkning. Det är fånigt men okej då, konstigare är i så fall att det ingenstans på tabellen framgår att linjen fortsätter längre än till Stora Lappkärrsberget!
Är det alltså en automat som har ställt till med detta?
Citat från: JDS skrivet 13 augusti 2012, 11:59:41 AM
Hade häromdagen tidtabell att studera linje 40:s tidtabell vid Sveaplan. Man har liksom vänt på allting tvärtom mot det normala, så en tur utan anmärkning anses tydligen gå till Stora skuggan via Ekhagen. Om den vänder vid Lektorsstigen och/eller inte går via Ekhagen så har den en anmärkning. Det är fånigt men okej då, konstigare är i så fall att det ingenstans på tabellen framgår att linjen fortsätter längre än till Stora Lappkärrsberget!
Är det alltså en automat som har ställt till med detta?
Sveaplan:
http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/sommar/1031/out/215185.pdf (http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/sommar/1031/out/215185.pdf)
Jo, det är ingen måtta längre. Vad gör vi med oss, stackars människor. Det måste ju finnas någon som tycker det här är bra och tydligt!? Träd fram!
Irriterande dock med någon/några avgångar utan anmärkning, och inte heller det är rätt om man ser till rubriken på tabellen.
Vad blev det av enkla begrepp som "via Ekhagen", "natt mot lördag" etc.?
Jo, det finns tyvärr rätt många exempel på stolptabeller som bara blir märkligare och märkligare. Ta denna samlingstidtabell från Nacka Forum till Slussen där man valt att inte ta med linje 409. 414 och 420, men däremot 471 (som i och för sig kan vara okej att ha med, men kanske tydligare att ha separat tabell för). Men det märkligaste är ju att aldrig någon tycks reagera över dessa rena felaktigheter, felen kvarstår ju ofta i många år tycks det som...
http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1036/out/282586.pdf
Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2012, 14:42:09 PM
Jo, det finns tyvärr rätt många exempel på stolptabeller som bara blir märkligare och märkligare. Ta denna samlingstidtabell från Nacka Forum till Slussen där man valt att inte ta med linje 409. 414 och 420, men däremot 471 (som i och för sig kan vara okej att ha med, men kanske tydligare att ha separat tabell för). Men det märkligaste är ju att aldrig någon tycks reagera över dessa rena felaktigheter, felen kvarstår ju ofta i många år tycks det som...
http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1036/out/282586.pdf
Frågan är om tidtabellerna ens går via någon som kan hitta felen innan de sätts upp på hållplatserna? Jag misstänker att det är svårt för trafikplanerarna att korrekturläsa alla stolptidtabeller (som dessutom uppdateras löpande av "automatiseringsfunktionen") innan de ska publiceras.
Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2012, 14:56:54 PM
Frågan är om tidtabellerna ens går via någon som kan hitta felen innan de sätts upp på hållplatserna? Jag misstänker att det är svårt för trafikplanerarna att korrekturläsa alla stolptidtabeller (som dessutom uppdateras löpande av "automatiseringsfunktionen") innan de ska publiceras.
SL har ju tidigare haft 3 personer för korrekturläsning - man undantag till och med dem från kundtjänstorganisationen när man konkurrensutsatte den. Men de kanske har rationaliserats bort.
Vad jag väl reagerat på att det är så sällan någon reagerar. Man tycker att någon någonggång skulle reagera. Att man kan göra fel är väl inte så mycket att säga om. Men det kanske är som du säger. Eftersom allt nu sker med data så tycker man väl att ingen behöver kontrolla. Men samtidigt får man ju ofta problemet åt andra hållet. Stolptabellerna är korrekta men stämmer inte med den tryckta tidtabellen som inte heller verkar korrekturläsas.
Sedan är ju frågan vad som ingår i korrekturläsning. Tittar man bara efter direkta felaktigheter och inte kollar gentemot något slags original (vad nu det är i datans tidevarv), så hittar man ju förstås få fel, särskilt om det är en rapportfunktion från en databas.
Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2012, 19:21:01 PM
SL har ju tidigare haft 3 personer för korrekturläsning - man undantag till och med dem från kundtjänstorganisationen när man konkurrensutsatte den. Men de kanske har rationaliserats bort.
Vad jag väl reagerat på att det är så sällan någon reagerar. Man tycker att någon någonggång skulle reagera. Att man kan göra fel är väl inte så mycket att säga om. Men det kanske är som du säger. Eftersom allt nu sker med data så tycker man väl att ingen behöver kontrolla. Men samtidigt får man ju ofta problemet åt andra hållet. Stolptabellerna är korrekta men stämmer inte med den tryckta tidtabellen som inte heller verkar korrekturläsas.
Sedan är ju frågan vad som ingår i korrekturläsning. Tittar man bara efter direkta felaktigheter och inte kollar gentemot något slags original (vad nu det är i datans tidevarv), så hittar man ju förstås få fel, särskilt om det är en rapportfunktion från en databas.
Jag tror att problemet är att hos entreprenörerna finns expertisen vad gäller tidtabellernas innehåll (trafikplanering och lokalkännedom), medan det hos SL finns en stor kunskap om hur SLs olika datasystem talar med varandra.
Entreprenörernas trafikplanerare sänder in en komplett tidtabellsfil till SL inför varje tidtabellsskifte, och vad som sedan sker med den filen vet man mycket lite om. Om allt går som det ska kommer rätt information efter process hos SL ut på dynamiska skyltar, i reseplanerare och i automatgenererade stolptidtabeller. Om det inte blir rätt gäller det att någon upptäcker det, och kan lista ut var i kedjan det brustit.
Ficktidtabellerna görs av entreprenörerna varför innehållet i dessa ofta stämmer bättre överens med trafikplanerarens verklighet än vad stolptidtabellerna gör.
Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2012, 20:23:54 PM
Jag tror att problemet är att hos entreprenörerna finns expertisen vad gäller tidtabellernas innehåll (trafikplanering och lokalkännedom), medan det hos SL finns en stor kunskap om hur SLs olika datasystem talar med varandra.
Entreprenörernas trafikplanerare sänder in en komplett tidtabellsfil till SL inför varje tidtabellsskifte, och vad som sedan sker med den filen vet man mycket lite om. Om allt går som det ska kommer rätt information efter process hos SL ut på dynamiska skyltar, i reseplanerare och i automatgenererade stolptidtabeller. Om det inte blir rätt gäller det att någon upptäcker det, och kan lista ut var i kedjan det brustit.
Ficktidtabellerna görs av entreprenörerna varför innehållet i dessa ofta stämmer bättre överens med trafikplanerarens verklighet än vad stolptidtabellerna gör.
Om det är på detta sätt känner jag mig utlämnad som resenär. Vilken information kan jag lita på? Som exempel finns i nya Lidingöficktidtabellen en förbindelse från Lidingö centrum 07.31 till Elfvik med byte. Denna info saknas i såväl reseplanerare som hållplatstidtabell och enligt SL är det reseplaneraren som gäller. Jag länkar till hållplatstidtabellen här eftersom den innehåller mycket andra konstigheter bl.a. att tidtabellen börjar vid 00 istf. 04 som är brukligt. Det ger till följd flera onödiga fotnoter som dessutom är svårförståeliga. De två sista natturerna från sommartidtabellen finns också med!
http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1033/out/278046.pdf (http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1033/out/278046.pdf)
Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2012, 20:23:54 PM
Ficktidtabellerna görs av entreprenörerna varför innehållet i dessa ofta stämmer bättre överens med trafikplanerarens verklighet än vad stolptidtabellerna gör.
Jodå, men tyvärr har det varit rätt dåliga ficktidtabeller också de senare åren (ingen nämnd ingen glömd). Framförallt har problemen i dem varit att avgångar saknats. Helt klart skulle det behövas lite mer engagemang både från entreprenörers sida och SL:s sida för att det skulle fungera helt bra.
Men generellt ligger väl dock största skuld/ansvar förstås på SL. Och där är väl problemet att det mesta är delgerat till kundtjänst och en nivå där man inte riktigt har mer detaljerad kunskap om den trafik som bedrivs, medan de som har kunskap om detta nog har ett för strategiskt ansvar för att sitta och kontrollera tidtabeller och kundinformation.
Även förr kunde det dock gå snett vid enstaka tillfällen. Kan ju inte låta bli att bjuda på den här gamla godingen...
(http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/dandebrygga.jpg)
Dagens tidtabell finns här (http://sl.se/ficktid/vinter/v626.pdf) om någon vill jämföra!
Visst - det har alltid varit mycket korrekturfel i tidtabellerna - iaf så länge jag kan minnas - även om man väl alltid använde sig av samma tryckeri förr i tiden (Spånga tryckeri) som torde haft vanan. Men förr i tiden var det mer klassiska korrekturfel - alltså av typen radbrytningsfel och felstavningar eller att någon siffra kommit lite på sne och ofta missar från tryckeriets sida. Dagens missar är väl just därför lite knepigare då det sällan rör sig om felstavningar - utan just om att avgångar inte finns med etc.
Det som förvånar mig är väl också att om man inte själv hör av sig till SL och påpekar felaktigheterna är de ofta kvar oändrade under hela tidtabellsperioden. Fast det kanske bara visar att det är få eller inga som använder ficktidtabellerna längre...
Oftast blir det ju också nästan en kamp med SL där man först måste försöka övertyga dem om att det verkligen är fel. Bara detta kan vara en utmaning ibland och ta rätt mycket energi. Viss annan information kan man ju påpeka i åratal för SL att det är fel utan att man bryr sig om att rätta till felaktigheterna. De längsta ärendet tror jag att jag påpekat från och till för SL i fyra år nu (och då rör det sig inte om bagateller - vissa förenklingar får man ju ibland förstå att man måste kommunicera ut för enkelhetens skull).