SL:s vintertidtabeller kan ses, men gäller bara till 8/12

Startat av Tommy E, 11 juli 2012, 22:23:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 04 augusti 2012, 21:49:42 PM
För oss kunder finns det i stort sätt bara två tabeller, sommartidtabell och vintertidtabell.

På den nya papperstidtabellen står det klart och tydligt på framsidan:

Buss
Hösttidtabell
Gäller 20 augusti - 8 december 2012

Staffan Sävenfjord

Citat från: BSB101 skrivet 04 augusti 2012, 21:49:42 PM
För oss kunder finns det i stort sätt bara två tabeller, sommartidtabell och vintertidtabell.

Det är nog bäst att tänka om där. Fortsättningsvis blir det helårstabell och sommartabell.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

SL själva sammanfattar höstförändringarna här: http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Hosten-kommer-till-SL-trafiken/
Till övervägande delen rör förändringarna Arrivas trafik, och i synnerhet de områden som övertas nu i augusti, Bromma, Solna/Sundbyberg och Sollentuna.

Tommy E

linje 312 har de flesta turerna fått "bussbyte vid färjan", som det står på SL:s hemsida. Det verkar som att bussen ska medfölja färjan på vissa turer, medan passagerarna får åka över som fotgängare på andra turer. Åtminstone tolkar jag noterna i tidtabellen så. Någon som är insatt kanske kan utveckla detta?

Om vissa turer från Brommaplan på 312 ska vända vid Sjöängen vore det mer logiskt att skylta dem 311, eftersom mångar turer på 311 har just den sträckningen.
Hur som helst kan man nu tvingas till två bussbyten om man ska åka mellan Brommaplan och Adelsö tidig morgon eller sen kväll. Om jag bodde på Adelsö skulle jag nog vara ganska irriterad. :P

Något som är bra är att 338 får 20-minuterstrafik mot Brommaplan på morgonen! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Omnilasse

Citat från: Tommy E skrivet 08 augusti 2012, 23:37:27 PM
linje 312 har de flesta turerna fått "bussbyte vid färjan", som det står på SL:s hemsida. Det verkar som att bussen ska medfölja färjan på vissa turer, medan passagerarna får åka över som fotgängare på andra turer. Åtminstone tolkar jag noterna i tidtabellen så. Någon som är insatt kanske kan utveckla detta?

Om vissa turer från Brommaplan på 312 ska vända vid Sjöängen vore det mer logiskt att skylta dem 311, eftersom mångar turer på 311 har just den sträckningen.
Hur som helst kan man nu tvingas till två bussbyten om man ska åka mellan Brommaplan och Adelsö tidig morgon eller sen kväll. Om jag bodde på Adelsö skulle jag nog vara ganska irriterad. :P

Fast å andra sidan är det ju mycket färre bussbyten vid Ekebyhov än det var för några år sedan (då det ju nästan alltid var bussbyte). Men jag håller med om att bussbyte annars inte är motiverat - förutom då man behöver det för att använda en mindre busstyp (vilket ju bara i sådana fall torde vara aktuellt i rusningstid), eller om en 311 mot Slut har gemensam avgång från/till Brommaplan - så bör man ju istället lösa det med avlösningar så att förarna får byta buss, än att passagerarna får göra det.

Turen vid 16-tiden då man kan ha kvar samma buss och köra 2-varv på Adelsö sparar förstås antagligen pengar och möjliggör annan trafik - men de övriga borde som sagt gå att lösa med förarbyte istället - (möjligen då om det behövs ledbuss på någon tur, vilket ju inte är så lämpligt ute på Adelsö).

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2012, 22:58:07 PM
Det är nog bäst att tänka om där. Fortsättningsvis blir det helårstabell och sommartabell.

Det verkar vara väldigt olika hur man hanterar detta beroende på län, en del fortsätter med höst/vinter/vår tabell aug-juni resp juli-aug

Omnilasse

Citat från: Håkan_E skrivet 09 augusti 2012, 10:24:19 AM
Det verkar vara väldigt olika hur man hanterar detta beroende på län, en del fortsätter med höst/vinter/vår tabell aug-juni resp juli-aug

Nu har väl fler och fler län gått över till helårstabell för regionaltrafiken. Om man valt december eller ej beror ju mycket på hur mycket tåganpassningar som finns. Att Gotland kör augusti-juni är ju följdaktligen rätt logiskt. För stadstrafik har väl de flesta kvar en särskild sommarturlista.

För SL:s del har ju dock en trend de senaste åren varit att mer och mer likställa sommarens trafikutbud med vinterns. Då blir det också lättare att faktiskt ha en helårstidtabell - men med paranteser för turer som inte går under sommaren. Detta brukar ju kunna vara samma avgångar som ställs in vid jullov etc. Många linjer i SL-området har ju pendelanslutning och där är det ju sällan aktuellt med annan turtäthet ändå på sommaren.

Problemet är ju dock med högfrekventa linjer (innerstaden och närförort) och områden som har rätt stor skillnad mellan vinter och sommar - såsom Norrtälje.

I övrigt är det ju rätt praktiskt om man för regionalbussar och motsvarande (även om SL inte riktigt använder den terminologin) har helårstabell och anmärkning för turer som inte går under sommaren och andra dagar med lågt resande. Innerstaden är ju egentligen där det största problemet då det ju i regel behövs två helt olika tidtabeller för att inte göra det helt oläsligt...

Tommy E

Citat från: Omnilasse skrivet 09 augusti 2012, 09:22:33 AM
Fast å andra sidan är det ju mycket färre bussbyten vid Ekebyhov än det var för några år sedan (då det ju nästan alltid var bussbyte). Men jag håller med om att bussbyte annars inte är motiverat - förutom då man behöver det för att använda en mindre busstyp (vilket ju bara i sådana fall torde vara aktuellt i rusningstid), eller om en 311 mot Slut har gemensam avgång från/till Brommaplan - så bör man ju istället lösa det med avlösningar så att förarna får byta buss, än att passagerarna får göra det.

Turen vid 16-tiden då man kan ha kvar samma buss och köra 2-varv på Adelsö sparar förstås antagligen pengar och möjliggör annan trafik - men de övriga borde som sagt gå att lösa med förarbyte istället - (möjligen då om det behövs ledbuss på någon tur, vilket ju inte är så lämpligt ute på Adelsö).

Okej, att det oftare var byte vid Ekebyhov förut visste jag inte, men där ser man.  Ett bussbyte kan man väl stå ut med, men att det ibland blir två byten för att ta sig till Brommaplan tycker jag är för mycket.

Förarbyte är annars intressant, det är ju onekligen bekvämare för passagerarna att slippa gå ur bussen. Om 312:an ändå ska åka över med färjan har jag dock svårt att förstå varför det behöver bytas något överhuvudtaget.
Ifall två bussar möts vid Sjöängen borde det väl fungera lika bra att de fortsätter utan något byte, istället för att båda byter förare/passagerare och vänder tillbaka? Det är som sagt bara om man vill köra ledbuss på Munsö som jag kan se någon nytta med bytet.

Tolkar du också tidtabellen som att den ena bussen oftast bara går sträckan Brommaplan-Sjöängen? I så fall tycker jag det är märkligt att man inte skyltar dessa turer som 311 istället.

Omnilasse

Citat från: Tommy E skrivet 09 augusti 2012, 13:27:48 PM
Okej, att det oftare var byte vid Ekebyhov förut visste jag inte, men där ser man.  Ett bussbyte kan man väl stå ut med, men att det ibland blir två byten för att ta sig till Brommaplan tycker jag är för mycket.

Förarbyte är annars intressant, det är ju onekligen bekvämare för passagerarna att slippa gå ur bussen. Om 312:an ändå ska åka över med färjan har jag dock svårt att förstå varför det behöver bytas något överhuvudtaget.
Ifall två bussar möts vid Sjöängen borde det väl fungera lika bra att de fortsätter utan något byte, istället för att båda byter förare/passagerare och vänder tillbaka? Det är som sagt bara om man vill köra ledbuss på Munsö som jag kan se någon nytta med bytet.

Tolkar du också tidtabellen som att den ena bussen oftast bara går sträckan Brommaplan-Sjöängen? I så fall tycker jag det är märkligt att man inte skyltar dessa turer som 311 istället.

När jag själv funderade förut på hur man skulle ha så effektiv trafik som möjligt på 311/312, så kom jag fram till ungefär samma lösning som man testar nu. Det hela kan väl egentligen sammanfattas med att få till bra omlopp. Att då ha en vagn som cirkulerar mellan Adelsö och till Slut (om du tittar så är det bussbyte även dit) och två som cirkulerar mellan Brommaplan och Sjöängen gör det effektivt och enkelt (inte minst med tanke på pausar och raster etc). Det finns alltså en anledning att en av förarna (jag förutsätter att man ordnar så att man kan köra fram till rast därute och inte kräver pausen vid Tappström) håller sig där i cirka 4-timmar. Med de som kör mellan Brommaplan och Sjöängen kan man förvisso förhålla sig mer fritt och byta med andra tjänster - men tvåtimmars omlopp är väldigt fördelaktigt ur detta avseende. Men givetvis kan förarna lika gärna byta buss om man vill det och den lösningen är förstås mer kundvänlig också. Så där ute på landet där man ju ändå väntar på färjan och avgångstid lär ju inte ett förarbyte störa nämnvärt.

Jo, att man använder 312 är väl egentligen bara för att man skall förstå att bussen har anslutning till Adelsö. Egentligen är ju detta en specialvariant i sig eftersom bussarna har samma sträckning (enlig SL:s regler skall man ju egentligen inte ha olika nummer då).  Helt enkelt är det ju så att 311 är en förkortat 312. Så egentligen bör ju 311 bara vara turer som går till Slut - om ens man behöver ha olika nummer. Men nu är det väl ändå bra att man använder 312 så att inte folk som skall åka från stan börjar undra...

Kristofer

Citat från: Omnilasse skrivet 09 augusti 2012, 17:31:30 PM
När jag själv funderade förut på hur man skulle ha så effektiv trafik som möjligt på 311/312, så kom jag fram till ungefär samma lösning som man testar nu. Det hela kan väl egentligen sammanfattas med att få till bra omlopp. Att då ha en vagn som cirkulerar mellan Adelsö och till Slut (om du tittar så är det bussbyte även dit) och två som cirkulerar mellan Brommaplan och Sjöängen gör det effektivt och enkelt (inte minst med tanke på pausar och raster etc). Det finns alltså en anledning att en av förarna (jag förutsätter att man ordnar så att man kan köra fram till rast därute och inte kräver pausen vid Tappström) håller sig där i cirka 4-timmar. Med de som kör mellan Brommaplan och Sjöängen kan man förvisso förhålla sig mer fritt och byta med andra tjänster - men tvåtimmars omlopp är väldigt fördelaktigt ur detta avseende. Men givetvis kan förarna lika gärna byta buss om man vill det och den lösningen är förstås mer kundvänlig också. Så där ute på landet där man ju ändå väntar på färjan och avgångstid lär ju inte ett förarbyte störa nämnvärt.

Jo, att man använder 312 är väl egentligen bara för att man skall förstå att bussen har anslutning till Adelsö. Egentligen är ju detta en specialvariant i sig eftersom bussarna har samma sträckning (enlig SL:s regler skall man ju egentligen inte ha olika nummer då).  Helt enkelt är det ju så att 311 är en förkortat 312. Så egentligen bör ju 311 bara vara turer som går till Slut - om ens man behöver ha olika nummer. Men nu är det väl ändå bra att man använder 312 så att inte folk som skall åka från stan börjar undra...

Jag tycker nog att det ser ut som en smart planering. Man kan fritt köra ledvagn på de 311/312:or som vänder vid Sjöängen, och det känns som att det blir mindre av långa ståtider i Sjöängen (alt långa tomkörningar). Det är bara i Slut som bussen ibland blir stående i uppåt 40 minuter.

Ska man se det historiskt så är det 312 som är det nya linjenumret. 311 gick förut till både Sjöängen, Slut och Adelsö innan man bestämde sig för att särskilja adelsöturerna med eget linjenummer. Så det mest logiska vore att alla turer Brommaplan/Ekerö centrum - Sjöängen återfår nummer 311. Turerna till Slut och Adelsö med byte i Sjöängen borde då få nummer 341.  :o   De få direktturerna kan då antingen byta nummer i Sjöängen, eller så får de heta 311 resp 312 som idag.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Tommy E

Just det, att man även har byte mot Slut hade jag inte noterat. Då börjar jag förstå tankegångarna bakom tidtabellens utformning!

Det är väl inte jätteviktigt vilket linjenummer bussen har på sträckan Brommaplan-Sjöängen, men som du säger använder man säkert 312 för att inte krångla till det för Adelsöborna.
Vi som bor på Färingsö är emellertid vana vid att ta en buss med helt annat linjenummer och destination för att sedan kunna byta till "rätt" linje. Det skulle säkert fungera på Adelsö med, även om viss förvirring nog kan uppstå i början.
Man skulle ju även kunna ge linjen Brommaplan-Sjöängen ett eget nummer (t.ex. 310 eller 319) och låta den ansluta till 311 mot Slut och 312 mot Adelsö. Nu är jag dock inne på egna spekulationer om linjenätet igen, och det uppskattas ju inte i trådar om verkliga förändringar, har jag fått lära mig.

Karsten

Kan det inte vara så att Adelsöborna tycker boggivagnar är för stora och farliga för de trånga vägarna på Adelsö och därför "tvingat" SL/Arriva att köra en mindre buss på ön?

Tommy E

Citat från: Karsten skrivet 09 augusti 2012, 20:05:16 PM
Kan det inte vara så att Adelsöborna tycker boggivagnar är för stora och farliga för de trånga vägarna på Adelsö och därför "tvingat" SL/Arriva att köra en mindre buss på ön?

Jo det är ju svårt med framkomligheten på Adelsö ibland, och lokalbefolkningen kanske också kan ha inflytande. En 10-metersbuss kommer i alla fall att skaffas för att trafikera ön, har jag precis fått veta.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 09 augusti 2012, 20:05:16 PM

Nog har det funnits sådana synpunkter och man har tydligen haft möten om saken. Framförallt är det vägföreningarna som menat att Arrivas boggibussar gjort större skador på vägarna etc.  -det är väl mer där kravet på mindre bussar ligger. Sedan är det väl förstås de vanliga klagomålen på hur det körs, men det hör ju nästan till. Länken blev så lång - men protokoll från samrådsmöten med Arriva/SL och föreningarna går att hitta på nätet.

Däremot har man väl inte riktigt varit enig om lösning, några har velat ha en "ringlinje", medan andra inte velat ha bussbyte (med ringlinje skulle det ju dock bli båt utan buss konstant). Det är ju dock intressant att det är vägföreningarna som bestämmer här mer än de som faktiskt åker kollektivt.

Hursom är väl detta svaret då på en rimlig affärsmässig lösning på problemet. I och med att man infört timmestrafik till Sjöängen, har det ju därmed blivit ekonomiskt försvarbart med den här lösningen. 

rengmark

I hållplatstidtabellen http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1046/out/290915.pdf anger man bara 311 och 312 i tabellhuvudet. Jag läser tabellen som att Adelsö i princip får timmestrafik medan de som ska till Slut endast får några enstaka avgångar. Egendomligt att skylla på utrymmesbrist för hållplatsförteckningen.