SL:s vintertidtabeller kan ses, men gäller bara till 8/12

Startat av Tommy E, 11 juli 2012, 22:23:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Nu går det att se SL:s kommande vintertidtabeller (åtminstone vissa av dem) genom att skriva in adressen direkt till pdf-filen. Exempel: http://sl.se/ficktid/vinter/v17677.pdf
I den länkade tabellen ovan går det att se den ändrade körvägen för 176 och 177 i Solna.

I alla tabeller jag har tittat på står det att giltighetstiden är 20 augusti 2012–8 december 2012. Tidigare brukade ju tabellerna gälla ända till nästa sommar, så vadan detta? Vad händer egentligen efter den 8 december? :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Omnilasse

Citat från: Tommy E skrivet 11 juli 2012, 22:23:19 PM
Nu går det att se SL:s kommande vintertidtabeller (åtminstone vissa av dem) genom att skriva in adressen direkt till pdf-filen. Exempel: http://sl.se/ficktid/vinter/v17677.pdf
I den länkade tabellen ovan går det att se den ändrade körvägen för 176 och 177 i Solna.

I alla tabeller jag har tittat på står det att giltighetstiden är 20 augusti 2012–8 december 2012. Tidigare brukade ju tabellerna gälla ända till nästa sommar, så vadan detta? Vad händer egentligen efter den 8 december? :P
Ny pendeltågstidtabell och övergång till årstidtabell från december till december. Eftersom pendeltågstiderna är så avgörande för busstrafiken, väljer SL - som redan skett på många håll i landet, att också gå över till årstidtabell. Egentligen rätt klokt - men kommer förstås att kräva lite mer planering för att få till en bra sommartidtabell -  om man inte vill ha för mycket dubbla uppsättningar med tidtabeller, eller att det blir för rörigt att läsa.

Tommy E

Citat från: Omnilasse skrivet 11 juli 2012, 23:16:19 PM
Ny pendeltågstidtabell och övergång till årstidtabell från december till december. Eftersom pendeltågstiderna är så avgörande för busstrafiken, väljer SL - som redan skett på många håll i landet, att också gå över till årstidtabell. Egentligen rätt klokt - men kommer förstås att kräva lite mer planering för att få till en bra sommartidtabell -  om man inte vill ha för mycket dubbla uppsättningar med tidtabeller, eller att det blir för rörigt att läsa.

Det var som tusan! Undrar om sommartrafiken blir ännu mer lik vintertrafiken nu, eller om det bara blir fler noter i tidtabellerna (eller både och ;) ).
Det var fräckt av SL att ha tidtabellerna klara redan nu, innan jag hade hunnit skicka in alla mina förbättringsförslag. :P Jag får väl fortsätta propagera under hösten inför nästa tidtabell. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 11 juli 2012, 23:48:08 PM
Det var fräckt av SL att ha tidtabellerna klara redan nu, innan jag hade hunnit skicka in alla mina förbättringsförslag. :P Jag får väl fortsätta propagera under hösten inför nästa tidtabell. ;)

Höstens "vintertidtabeller" brukar väl nästan alltid vara spikade och klara nånstans på vårkanten? Dvs redan innan sommartidtabellen börjar gälla.

Ted Selander

Citat från: Tommy E skrivet 11 juli 2012, 23:48:08 PM
--- Det var fräckt av SL att ha tidtabellerna klara redan nu, innan jag hade hunnit skicka in alla mina förbättringsförslag. :P Jag får väl fortsätta propagera under hösten inför nästa tidtabell. ;)
Räkna med att dina förslag i höst tidigast kan omsättas i december 2013 - förutsatt att du hittar rätt mottagare för dem. Just nu detaljplanerar operatörerna den trafik som SL efterfrågar till december 2012.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 11 juli 2012, 23:16:19 PM
Ny pendeltågstidtabell och övergång till årstidtabell från december till december. Eftersom pendeltågstiderna är så avgörande för busstrafiken, väljer SL - som redan skett på många håll i landet, att också gå över till årstidtabell. Egentligen rätt klokt - men kommer förstås att kräva lite mer planering för att få till en bra sommartidtabell -  om man inte vill ha för mycket dubbla uppsättningar med tidtabeller, eller att det blir för rörigt att läsa.

Det här grundar sig på en överenskommelse inom EU och Europeiska järnvägsunionen att alla tågbolag skall skifta tidtabell samtidigt, nämligen andra söndagen i december, och denna skall sedan gälla i ett år. Givetvis är avvikelser under sommaren tillåtna men de skall vara planerade redan när tidtabellen träder i kraft. Om detta är lämpligaste tidpunkt kan ju diskuteras men avsikten var att ha en tidtabell som följer kalenderår.  Jag tycker i så fall att det vore bäst att skifta på första söndagen efter Nyårsdagen.

Ser vi det ur svensk synvinkel är naturligtvis skifte i mitten av juni det bästa med hänsyn till skolornas sommarlov. Men var blir ju vare sig vi vill det eller inte mer och mer beroende av övriga Europa och skolorna där har inte sommarlov samtidigt som vi.

Eftersom tågtrafik och busstrafik hänger alltmer samman när man planerar tidtabeller är det mer eller mindre nödvändigt att ha gemensam skiftesdag. Så är det åtminstone tänkt och det fungerar när det gäller upphandlad tågtrafik (om inte banbyggen - ibland försenade - lägger hinder i vägen) men i synnerhet SJ ändrar ganska friskt under pågående tidtabellsperiod. Exempelvis drogs SJ-tågen på Västkustbanan in i april mitt under perioden.

När det gäller sommartidtabell kan man göra som i tätortstrafiken i Borås: trycka upp en speciell sommartidtabell och låta helårstabellen gälla före och efter denna utan att trycka upp en ny till hösten.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2012, 11:18:23 AM
När det gäller sommartidtabell kan man göra som i tätortstrafiken i Borås: trycka upp en speciell sommartidtabell och låta helårstabellen gälla före och efter denna utan att trycka upp en ny till hösten.

Gällande all skolanpassad landsbygdstrafik i landet är det ju bara att fortsätta använda samma anmärkning som man redan gör idag: Dvs "Trafikeras endast skoldagar". Men då får man lov att skriva i tidtabellens inlaga exakt vilka veckor skolloven är.

Kanske även som Staffan skriver, ha en separat tydlig sommartidtabell också.

Carl Eric

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2012, 11:18:23 AM
När det gäller sommartidtabell kan man göra som i tätortstrafiken i Borås: trycka upp en speciell sommartidtabell och låta helårstabellen gälla före och efter denna utan att trycka upp en ny till hösten.

Skånetrafiken använder sig av samma system. SL är inse det i sinomtid också, men de brukar ligga lite efter!  :-*
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Men det vore mkt bättre ha skiftet vid nyår istället jag tycker det blir helt knäppt med detta "nya" datum  folk hinner knappt lära sig det nya så är det lov och massa röda dagar .  Inte lätt för oss förare att planera jul och nyår numera .. ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 12 juli 2012, 12:02:29 PM
Men det vore mkt bättre ha skiftet vid nyår istället jag tycker det blir helt knäppt med detta "nya" datum  folk hinner knappt lära sig det nya så är det lov och massa röda dagar .  Inte lätt för oss förare att planera jul och nyår numera .. ..

Att skifta tidtabell mitt i nyårshelgen är inte så lyckat sett ur tågbolagens synvinkel. Det är många som är ute och reser då och även dagarna närmast efter om de infaller torsdag-fredag då många tar klämledigt. Lämpligaste skiftesdatum vid närmare eftertanke är nog andra söndagen i januari. Söndagen är en bra skiftesdag eftersom tågtrafiken natt lördag-söndag är mindre (framför allt färre godståg).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy E

Citat från: Ted S skrivet 12 juli 2012, 10:42:12 AM
Räkna med att dina förslag i höst tidigast kan omsättas i december 2013 - förutsatt att du hittar rätt mottagare för dem. Just nu detaljplanerar operatörerna den trafik som SL efterfrågar till december 2012.

Jaha där ser man, det tänkte jag inte på men det är väl rimligt att man vill ha en viss framförhållning.
Lite synd att tidtabeller inte offentliggörs tidigare, man hinner ju knappt komma med förslag inför nästa tidtabell innan den är färdigplanerad. :P

Nåväl, om vi ska prata förändringar inför hösttidtabellen kan jag nämna att linje 314 och 315 får en ny hållplats som heter Tuna. Hållplatsen verkar redan användas, även om den inte står med i tidtabellerna. Den ligger precis vid Kumlavägens början, mellan Skå kyrka och Skå Edeby. Enligt ryktena är anledningen till hållplatsens införande att barn som ska till/från Skå skola ska slippa gå över Färentunavägen.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

J0han

Ser nu att 676 får Direktbussar mellan Norrtälje - Danderyd med betäckningen 676x

virtual1

Citat från: Johan Ek skrivet 13 juli 2012, 23:22:20 PM
Ser nu att 676 får Direktbussar mellan Norrtälje - Danderyd med betäckningen 676x

Fast tre turer om dan på tidiga vardagsmornar i en riktning bara är väl inte mkt att skryta med...

Niclas Wennerlid

Men det är en bra början. Förmodligen kommer det underlätta en hel del framöver när det gäller extratrafiken också, vid fler avgångar på samma tid kan ju många extrabussar gå som 676X. Tydligt och enkelt för resenärerna.

// Niclas

Anders N