Vad ska vi göra under Svof´s paraply
De här med resor verkar ju vara något som man inte ska hålla på med enligt herr Forslund ,speciellt om de blir lite längre ,att hänga upp sig på varför man inte åkte till RHF´S landsmöte i Röros är oväsentligt
Men det som är väsentligt är om vi ska göra liknande resor i framtiden,ska vi ha en resekommité kanske
som tar fram underlag för sådana resor ,
Jag hoppas att det är samma här som i Järnvägsklubben att målet med resan är resan att sedan man kommer fram till interssanta ställen är en annan sak
Eftersom jag tycker norrmännen är duktig på sina arrangemang så gillar jag att framhäva ,nästa år ska Landsmötet äga rum i Laerdalstrakten ,ganska mitt i Norge ,ska vi kanske försöka samorda en resa med Värmlandsbussveteraner tex eftersom resan skulle troligtvis gå genom Värmland
Jag vet inte hur intersset är för sådana här utflykter men jag tycker sådana är ganska roliga
Det är förstås en ekonomisk fråga ochså ,kan man som medlem betala några tusenlappar för en sådan utflykt med övernattning
Herr Forslund tycker då att jag sitter på läktaren och tycker, om hur andra spelar ,kanske så är fallet
men jag ordnade faktiskt en resa med gammalbuss till Röros så han får tycka vad han vill
Vi som var där knöt i allafall kontakter och hade trevligt tillsammans och hade verkligen gränsöverskridande samarbete
Vad jag vet har ingen haft åsikter om dig personligen. Men rent generellt är det svårt att hitta folk som vill åka med samt betala för sig på långa resor. Och det är även väldigt svårt att hitta folk som vill engagera sig att offra egen fritid till att köra och/eller skruva i föreningars gamla bussar.
Det är jättekul att ni är engagerade, men rikta inte någon irritation mot Björn Forslund och SvOF. De gör redan så gott de kan med ett fåtal engagerade människor och ett stort antal bussar.
Vad jag tycker om herr Forslund eller inte hör inte hit
Det jag vill ha fram är om det finns intresse av liknande resor
finns det inget intresse så finns det inget och då får man hitta på något annat sätt att samverka med våra Nordiska kamerater
Men det jag menar är att vi måste försöka hitta fler spår för att locka fler medlemmar
Det är ett stort lass att dra för att bevara vår kulturhistoria
Vi måste gnugga geniknölarna för att komma på nya ideér om hur vi ska komma framåt
Problemet är knappast Björn.....
Intresset att delta i resor av den modell som det skulle ha varit fråga om och till det pris som skulle bli aktuellt är inte så stort bland medlemmarna efter upptagningsområdet för en sådan resa.
En sådan här resa skulle ha annonserats i mycket god tid, inte här på forumet eller bara i Färdskrivaren utan i hela landets tidskrifter för motorintresserade inkl genom MHRF.
Detta med ett komplett reseprogram, sista anmälningsdatum och anmälningsavgifter, ett minsta deltagarantal osv.
Det går ju tyvärr inte att köra en sådan resa utan kostnadstäckning, bara dieseln hamnar på 6-7 tkr.
Citat från: Håkan_E skrivet 10 juni 2012, 20:26:36 PM
Det går ju tyvärr inte att köra en sådan resa utan kostnadstäckning, bara dieseln hamnar på 6-7 tkr.
Med 15 deltagare och om man skall ha ett hyfsat boende samt göra något annat än besöka bussträffen, t ex åka genom världens längsta vägtunnel samt ta en tur på Flåmsbanen, kommer man upp i en kostnad på mellan 5 000 och 6 000 kronor per person. Det blir alltså inte så lätt att få deltagare till en sådan här resa. Dessutom får man räkna med 500 SEK per person och dag för mat i Norge. Det är ju inte precis något lågprisland vi talar om.
Det är ju just sådan här argument jag vill ha fram för och nackdelar
Men hur kommer det sig då att norrmännen kan åka runt hundra mil enkel väg
Har de ett annat intresse eller någon annan finansiering
Om man bortser från det ekonomiska är det verkligen ointressant med sådan resor och tillställningar
Det är kanske att ta i men du vet ju vad det kostar att anordna sådana resor
Många svenska veteranlastbil/buss deltagare har ju sponsring från olika håll, från egna företag t.ex och jag antar att det är många norska bussar som har detsamma.
Hotell o mat kommer man dock inte ifrån.
Sponsring på ett eller annat sätt är bra
Vi kanske ska diskutera en annan fråga som kom upp i Röros ,en gemensam Nordisk bussträff i mitten av Sverige ,skulle det finnas intresse av en sådan tillställning
Citat från: saurer skrivet 10 juni 2012, 20:45:05 PM
Sponsring på ett eller annat sätt är bra
Vi kanske ska diskutera en annan fråga som kom upp i Röros ,en gemensam Nordisk bussträff i mitten av Sverige ,skulle det finnas intresse av en sådan tillställning
Problemet är att föreningar som SSS och SVOF aldrig får del av denna sponsring, många veteraner ägs av åkerier och bussåkare som har helt andra möjligheter att inkludera kostnaderna i rörelsen, jag antar att det är precis så med VBK:n ni deltog med.
Det finns säkert intresse av en Nordisk bussträff, frågan är bara vem som ska stå som anordnare? MHRF?
Citat från: saurer skrivet 10 juni 2012, 20:39:00 PM
Det är kanske att ta i men du vet ju vad det kostar att anordna sådana resor
Det går förstås pressa kostnaderna genom att sänka standarden. Men jag tror att de flesta vill ha det ganska bekvämt omkring sig och jag tror också att Stockholm-Lærdal kräver minst en övernattning på vägen i varje riktning. När man i alla fall är så långt hemifrån vill man ju också passa på att se lite av Norge och inte betrakta alltsammans som en ren transport till själva träffen.
År 2008 ordnade jag en resa Jönköping-Molde till det årets veteranbussträff. Bara hotellkostnaden gick då på nästan 3 000 NOK.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juni 2012, 20:52:29 PM
Det går förstås pressa kostnaderna genom att sänka standarden. Men jag tror att de flesta vill ha det ganska bekvämt omkring sig och jag tror också att Stockholm-Lærdal kräver minst en övernattning på vägen i varje riktning. När man i alla fall är så långt hemifrån vill man ju också passa på att se lite av Norge och inte betrakta alltsammans som en ren transport till själva träffen.
År 2008 ordnade jag en resa Jönköping-Molde till det årets veteranbussträff. Bara hotellkostnaden gick då på nästan 3 000 NOK.
Ja med en buss som mår bäst i hastigheter runt 70 så tar det sin lilla tid, även om man åker större delen inom Sverige, minst 3 förmodligen 4 övernattningar lär det bli från mellansverige och där är nog 5000:- förmodligen t.om i underkant.
Lite beroende på upplägg kanske man hamnar åt det hållet
Men det känns som man letar anledningar att inte åka ,kan det inte finnas något som gör det värt att åka
kontakter är nog svårt att värdera ekonomiskt
Det finns ju dem åker land och rike runt för att fotografera
skulle de tänka i bara pengar så skulle vi inte få se fina bilder från vår omvärld
1.8 milen det är väl vad en stor amerikanare sörplar i sig och vi var några st att dela
Citat från: saurer skrivet 10 juni 2012, 21:12:24 PM
Lite beroende på upplägg kanske man hamnar åt det hållet
Men det känns som man letar anledningar att inte åka ,kan det inte finnas något som gör det värt att åka
kontakter är nog svårt att värdera ekonomiskt
Det finns ju dem åker land och rike runt för att fotografera
skulle de tänka i bara pengar så skulle vi inte få se fina bilder från vår omvärld
1.8 milen det är väl vad en stor amerikanare sörplar i sig och vi var några st att dela
Snarare 3 liter milen när det är en buss och "citydiesel". . Istf att snacka en massa, varför tar inte du "saurer" på dig att arrangera nästa tripp?
Bussar finns, du fixar fram förare, kollar upp bussen i förväg så den grejar typ 150 mil, arrangerar alla övernattningar, ser till att tillräckligt många åker med för att det ska bli lönsamt. Kryp nu fram under stenen och maila mig moparbjorn@gmail.com så ska vi omedelbart göra dig till SvOf resetjänst! Välkommen i de aktivas skara! Eller hade du tänkt att "någon annan" ska fixa allt?
Man kan vara aktiv på många sätt
Jag har knytit värdefulla kontakter med normännen
Vad beträffar Svof ´s resetjänst är kanske det vad föreningen behöver eller inte ,vi får se vart tråden leder
är det ingen som vill är det ingen mening med en sådan
Att åka på RHF´s träffar verkar vara lite kyligt ,men det kanske finns andra tillställningar att åka på eller samorda arrangemang med andra föreningar, ute i landet
Största problemet tror jag är geografin ,det är lätt för mig att sitta och tycka vad man borde gjort i Sthlm ett antal mil därifrån
och inte kunna vara där det händer
Det är därför jag tycker att vi måste fundera på en annan organisation som samordnar personer och föreningar runt om i landet,för det tror jag vi behöver och att vi kan visa upp våra fordon och verksamhet under ett gemensamt flagg
Vi har ju olika förutsättningar runt om i landet och de ska vi ta vara på och inte tycka att det är orättvist
Fordon som SVof har tagit tillvara är många unika och ska vårdas,problemet är medel till detta
Jag blev väldigt glad när Svof tog hand om LinjeBuss AEC:n ett verkligen unikt fordon
Men som jag skrev på ett annat ställe kanske vi ska lista upp våra fordon ute ilandet och sedan kunna värdera det unika med olika fordon för att därefter kunna prioritera medel till fordonen
Vi får väl se vad medlemmarna tycker om vi ska ha ett Svofs resetjänst eller inte
men som jag skrev tidigare vi måste hitta på ett sätt att locka fler medlemmar och till och med sponsorer
Med internet funkar det alldeles utmärkt att sitta t ex i Järpen och sköta en SvOf-funktion.
Nu mailar du mig och tar på dig din del av ansvaret, det finns inga "andra" som gör allt, inte ens i Stockholm!
SvOf jobbar för att bevara bussar från hela landet, det är bara SSS som har samma breda spektrum.
Citat från: saurer skrivet 10 juni 2012, 22:23:02 PM
men som jag skrev tidigare vi måste hitta på ett sätt att locka fler medlemmar och till och med sponsorer
Det har du helt rätt i. Men det sker via samarbete och vänskap. Vilket inte underlättas av tonen i startinlägget, som säkerligen retade upp en hel del människor på kort tid.
Jag ser iaf fram mot ett ökat samarbete och att vi försöker komma ifatt norrmännen och finländarna. :)
Citat från: saurer skrivet 10 juni 2012, 22:23:02 PM
Man kan vara aktiv på många sätt
Jag har knytit värdefulla kontakter med normännen
Vad beträffar Svof ´s resetjänst är kanske det vad föreningen behöver eller inte ,vi får se vart tråden leder
är det ingen som vill är det ingen mening med en sådan
Att åka på RHF´s träffar verkar vara lite kyligt ,men det kanske finns andra tillställningar att åka på eller samorda arrangemang med andra föreningar, ute i landet
Största problemet tror jag är geografin ,det är lätt för mig att sitta och tycka vad man borde gjort i Sthlm ett antal mil därifrån
och inte kunna vara där det händer
Det är därför jag tycker att vi måste fundera på en annan organisation som samordnar personer och föreningar runt om i landet,för det tror jag vi behöver och att vi kan visa upp våra fordon och verksamhet under ett gemensamt flagg
Vi har ju olika förutsättningar runt om i landet och de ska vi ta vara på och inte tycka att det är orättvist
Fordon som SVof har tagit tillvara är många unika och ska vårdas,problemet är medel till detta
Jag blev väldigt glad när Svof tog hand om LinjeBuss AEC:n ett verkligen unikt fordon
Men som jag skrev på ett annat ställe kanske vi ska lista upp våra fordon ute ilandet och sedan kunna värdera det unika med olika fordon för att därefter kunna prioritera medel till fordonen
Vi får väl se vad medlemmarna tycker om vi ska ha ett Svofs resetjänst eller inte
men som jag skrev tidigare vi måste hitta på ett sätt att locka fler medlemmar och till och med sponsorer
En liten undran i sammanhanget... varför har du t.ex. inte lagt in en motion om detta till SvOF:s årstämma? Känns som om det är ett bättre forum att behandla något som uppenbart är en föreningsfråga snarare än något som bör manglas här på Bussnack.
Mvh // Niclas
Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2012, 22:30:53 PM
Det har du helt rätt i. Men det sker via samarbete och vänskap. Vilket inte underlättas av tonen i startinlägget, som säkerligen retade upp en hel del människor på kort tid.
Jag ser iaf fram mot ett ökat samarbete och att vi försöker komma ifatt norrmännen och finländarna. :)
Samarbetet med SSS ökar stadigt, och de flesta av SSS bussdiggare är med i SvOf också. Många tar styrningar i båda föreningarna. Själv har jag varit med i SSS sedan 1970 då jag i hög grad gillar spårvagnar också.
Men att komma ikapp RHF och SLHS blir nog svårt med den inställning som råder här, med enbart "hemknutarna" som intressanta.
Nej, inga som helst motioner inkom till årsmötet kan jag påpeka. Det verkar som om Bussnack används för sådant i efterhand.
Vi ser fram emot fler frivilliga funktionärer och blivande aktiva styrelsemedlemmar, gärna från hela landet! SvOf har bussar från Skåne i syd till Jämtland i norr, och till Gotland i öster. Ni som känner att ni vill bli aktiva eller bidra som sponsorer, hör av er!
nja hur är det på möten ,det mest matnyttiga brukar komma framföre och efter mötena
och jag vill bara undersöka intressen av olika saker ,bla annat hur känslig man är för ekonomin
och jag inbillar mig att vi behöver fundera och det var väl någon annan som startade funderingar kring Svof´s verksamhet under ett annat inlägg
Men visst har du rätt att det ska vara formellt korrekt
Även om vi pratar Om resor till RHF´s träffar så är nog sakfrågan att hitta någon verksamhet som leder till
fler aktiva medlemmar
Nu snackar vi det är klart att hemknutarna är viktiga så är det i Norge och även i Finland
det måste finnas en viss känslomässig förankring till fordonen och varför kan det inte finnas det
det finns många föreningar i Norge som är med i RHF och samtidigt bildas det nya lokalavdelningar ochså tex senast i Lillehammer
Det är därför jag menar att vi måste fundera på vår organisation ,så kanske vi kan tillgodogöra vissa sponsormedel i hela vår organisation