Jag såg en bild på växelväljaren i en buss, där saknades p-läget. Vadan detta? I min bil måste jag lägga i p-läget för att kunna ta ur startnyckeln (samt förhindra ivägrullning).
Förlåt den säkert korkade frågan, men jag blev nyfiken. Kan inget om bussars uppbyggnad. :)
Det behövs inget P läge eftersom den vanliga parkeringsbromsen är så effektiv.
Citat från: KG skrivet 20 maj 2012, 01:18:27 AM
Det behövs inget P läge eftersom den vanliga parkeringsbromsen är så effektiv.
Jaså, så enkelt var det, tack så mycket. :)
Citat från: KG skrivet 20 maj 2012, 01:18:27 AM
Det behövs inget P läge eftersom den vanliga parkeringsbromsen är så effektiv.
Eller kanske snarare för att en buss är ganska tung. Därför hade det blivit mycket stora krafter på P-spärren i växellådan om man bromsat bussen med hjälp av denna. Istället bromsas bussen vid hjulen med hjälp av parkeringsbromsen.
Jag har fått lära mig att aldrig parkera med växel ilagd. Dels för att det kan vara tungt och svårt att trycka ned kopplingen om luftrycket blivit lågt och därmed svårt att rycka ur växeln för att kunna starta motorn och köra upp trycket. Dels för att en dieselmotor självantänder bränslet och således kan starta om fordonet kommer i rullning med växeln ilagd.
Jag har fått lära mig att alltid låta stoppet vara utdraget när motorn är avstängd. Obs att det här nu gäller gamla bussar typ Scania BF och liknande.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 maj 2012, 20:23:03 PM
Jag har fått lära mig att aldrig parkera med växel ilagd. Dels för att det kan vara tungt och svårt att trycka ned kopplingen om luftrycket blivit lågt och därmed svårt att rycka ur växeln för att kunna starta motorn och köra upp trycket. Dels för att en dieselmotor självantänder bränslet och således kan starta om fordonet kommer i rullning med växeln ilagd.
fast nu var ju frågan ang. automatväxlade bussar
Citat från: Björn Forslund skrivet 20 maj 2012, 20:28:00 PM
Jag har fått lära mig att alltid låta stoppet vara utdraget när motorn är avstängd. Obs att det här nu gäller gamla bussar typ Scania BF och liknande.
Jo, det fick jag också lära mig, men jag har kört bussar där man har fått dra eländigt hårt i stoppreglaget för att få motorn att stanna, så därför gällde hängsle och livrem, dvs ingen växel ilagd, för att vara säker.
Jo, det kan ju vara bra att gardera sig. Fast med med den inverterade fjäderbromsens intåg och mer eller mindre sakta utpysande luft känner man ju sig ganska säker.
Det finns gott om stoppreglagen som borde justeras. Känner till ett par.....
Citat från: homer skrivet 20 maj 2012, 20:29:20 PM
fast nu var ju frågan ang. automatväxlade bussar
Visst, men jag bara berättade vad jag har lärt mig. Det finns ju något slag av koppling även hos en automatlåda. Om denna koppling är tryckluftsstyrd så blir problematiken den samma som för en manuell låda.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 maj 2012, 20:40:45 PM
Visst, men jag bara berättade vad jag har lärt mig. Det finns ju något slag av koppling även hos en automatlåda. Om denna koppling är tryckluftsstyrd så blir problematiken den samma som för en manuell låda.
Just det. Eftersom vi konstaterat att det inte finns något P-läge på tunga automatlådor så spinner vi vidare med annat nyttigt i ämnet.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 maj 2012, 20:40:45 PM
Visst, men jag bara berättade vad jag har lärt mig. Det finns ju något slag av koppling även hos en automatlåda. Om denna koppling är tryckluftsstyrd så blir problematiken den samma som för en manuell låda.
Vet inte om man kan kalla en momentomvandlare för koppling?
Citat från: KG skrivet 20 maj 2012, 21:54:14 PM
Vet inte om man kan kalla en momentomvandlare för koppling?
Jag menade inte momentomvandlaren, utan kopplingen före momentomvandlaren.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 maj 2012, 07:10:04 AM
Jag menade inte momentomvandlaren, utan kopplingen före momentomvandlaren.
Då får du gärna upplysa mig om vad det är för något. För i min värld sitter momentomvandlaren bultad i flexplattan/svänghjulet som i sin tur är bultad i vevaxeln.
Citat från: KG skrivet 21 maj 2012, 16:23:37 PM
Då får du gärna upplysa mig om vad det är för något. För i min värld sitter momentomvandlaren bultad i flexplattan/svänghjulet som i sin tur är bultad i vevaxeln.
Ursäkta! Det var inte min mening att störa Din värld.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 maj 2012, 18:20:13 PM
Ursäkta! Det var inte min mening att störa Din värld.
Det gör du inte, men jag vill gärna bli upplyst om det du pratar om. För stämmer det har jag missuppfattat helt hur en automatlåda fungerar.
Vilken lustig diskussion! Jag skulle också bra gärna vilja veta vad det är för underlig buss som Mats Karlsson tänker på, som har både koppling och momentomvandlare.
Är det möjligen så att du tänker på att själva automatlådan är tryckluftsstyrd, så om man inte har luft får man inte ur växeln? En automatväxlad buss går dock (bortsett från eventuella elektriska spärrar) att starta även om växeln ligger i, sedan kan man lägga ur den när man har fått upp trycket. Under tiden står ju bussen stilla på bromsen och energin tas upp i momentomvandlaren, det är ju inte så det är tänkt att man ska göra men det går. Det är en helt annan sak på en manuellt växlad buss, du kan ju liksom inte låta motorn stå och driva mot de fastbromsade hjulen medan trycket jobbas upp så att man kan få ur växeln!
Jag håller med! Vilken lustig diskussion! Plocka isär en automatlåda, så hittar ni till och med kanske två tryckluftsstyrda kopplingar(!) och dessutom ett antal luftstyrda bromsband. Den ena kopplingen, den för lockup-funktionen, brukar finnas precis framför momentomvandlaren, men det kan kanske bero på växellådstyp och växellådstillverkare var exakt den finns.
Du påstår (2012-05-20, 20:40:45) att om denna koppling är tryckluftsstyrd kan det leda till samma problematik som på en manuell låda, d v s i det här fallet att direkten ligger i när bussen står avstängd och trycklös och hindrar motorn från att gå runt. Men det gör den ju inte, såvida det inte blivit något allvarligt fel. Problemet med en manuell låda är ju att om trycket försvinner är kopplingen konstant i ingrepp och har man då glömt växeln i, så får man inte ur den. Hur man ska bära sig åt för att glömma direkten i på en automatlåda och få den att ligga kvar är jag däremot inte bekant med!
Vad bra då att det inte är något problem!
Citat från: JDS skrivet 22 maj 2012, 10:08:08 AM
Du påstår (2012-05-20, 20:40:45) att om denna koppling är tryckluftsstyrd kan det leda till samma problematik som på en manuell låda, d v s i det här fallet att direkten ligger i när bussen står avstängd och trycklös och hindrar motorn från att gå runt. Men det gör den ju inte, såvida det inte blivit något allvarligt fel. Problemet med en manuell låda är ju att om trycket försvinner är kopplingen konstant i ingrepp och har man då glömt växeln i, så får man inte ur den. Hur man ska bära sig åt för att glömma direkten i på en automatlåda och få den att ligga kvar är jag däremot inte bekant med!
Det här är ju ett återkommande problem på bussar o lastbilar med avancerade datorstyrda lådor bestående av en "vanlig" manuell låda som styrs av elektronik, I-shift, Opticruise, Powertronic etc etc.
På lådor som inte med automatik kastar i neutral när man stannar, drar p-bromsen och stänger motorn får man problem när man ska starta och man glömt att lägga ur växeln samtidigt som trycket tappats.
Ett inte helt ovanligt problem ombord på färjor, det var ju inte så länge sedan en MAN fick resa tre ggr fram o åter över Östersjön innan reparatörer lyckades frilägga växeln så att motorn kunde startas, trailern behövde bara resa en extra ToR :-)
Här hade chauffören som körde ombord missat att välja neutral när bilen parkerades.
En del OT men....
Nu tror jag ni blandar ihop det hela lite granna :P
Funktionerna i en automatlåda styrs uteslutande av hydraultryck och elektronik, med undantag av retarderbromsning.
Motorn måste altså gå för att hydraultrycket ska stiga och sedan aktiveras magnetventiler inne i lådan av styrenheten för tex lockup-funktionen eller olika växlingslägen.
Glömmer man att lägga ur växelväljaren i en modern automatlåda spelar det ingen roll funktionsmässigt eftersom styrenheten stänger av strömmen till magnetventilerna, men man måste lägga ur och i växeln nästa gång man ska iväg av säkerhetsskäl alternativt om det finns en startspärr i växelväljaren så måste neutralen i för att starta.
:)
Mvh Henrik