Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2012, 14:27:05 PM

Titel: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2012, 14:27:05 PM
Kommunal och arbetsgivarna kom i går inte överens om ett avtal för personliga assistenter i går och därmed träder blockad mot nyanställningar för dessa i kraft.  Om ingen uppgörelse nås före måndag tas även Flygbussarnas linjetrafik till flygplatser samt Swebus trafik på Arlanda ut i konflikt som en form av sympatiåtgärd.

http://www.busstidningen.se/2012/04/20/sympatistrejk-kan-stoppa-flygbussar-pa-mandag/

Min kommentar är att här  har nog Kommunal skitit i det blå skåpet. Sådana här sympatiaktioner brukar inte få gehör vare sig hos resande allmänhet eller berörda medlemmar. De flesta bussförare inom Kommunals område vill nog hellre att de förhandlar för att de skall få bättre villkor, inte "kollegor" som råkar vara med i samma fackförbund men som man annars inte känner någon yrkesgemenskap med.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Ersa skrivet 20 april 2012, 15:04:33 PM
Jag skulle rentav gå så långt att påstå att väldigt många bussförare inte ens vill att deras talan förs av just Kommunal. Hellre vill man tillhöra t.ex Transport. Men man upplever att LO och deras fackförbund inte bryr sig om detta.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 april 2012, 15:27:07 PM
Problemet är att Transport inte skulle vara ett dugg bättre, förutom chaufförer så organiserar man en mängd helt andra yrkesgrupper så en liknande situation skulle komma att hända här, att sympatistrejka för tidningsbud eller bensin/korv stationsbiträden
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2012, 15:45:40 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 20 april 2012, 15:27:07 PM
Problemet är att Transport inte skulle vara ett dugg bättre, förutom chaufförer så organiserar man en mängd helt andra yrkesgrupper så en liknande situation skulle komma att hända här, att sympatistrejka för tidningsbud eller bensin/korv stationsbiträden

Nu har ju också Transport lagt omfattande varsel med nyanställnings- och övertidsblockad för väktarbranschen. Det är förstås bara spekulationer men det kunde lika väl ha hänt att de hade lagt sympativarsel för de nu berörda bussförarna om det varit de som organiserat dem.

Även om jag riktade min kritik mot Kommunal (vilket ju inte är så konstigt i just det här fallet) så är andra fackförbund inte ett dyft bättre. Från min tid som fackföreningsman på 1970-talet lärde jag mig att om man skall få sympatier så håller man konfliktåtgärderna inom det egna området. Solidaritet i all ära men den sträcker sig inte till medlemmar i förbundet som jobbar med helt andra saker så länge jag inte själv kan räkna med att få nytta av det. Sedan finns det alltid strejkkåta medlemmar som inget hellre vill att strejka. Det brukar också vara de som först tröttnar på strejken om det blir någon.








Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: 1896 skrivet 20 april 2012, 15:58:16 PM
Lockout:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=153738
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2012, 16:18:52 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 april 2012, 15:58:16 PM
Lockout:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=153738

Ja, det är ju en upptrappning och man får läsa rätt noga för att inse att det inte gäller all verksamhet vid de företag som tas ut utan bara trafiken till och från flygplatserna.

Det kommer alltså inte att gå att ta sig med buss till och från drabbade flygplatser från och med klockan 15.00 den 2 maj om nu inte uppgörelse träffas för de personliga assistenterna innan dess. Vinnare blir taxi samt Arlanda Express och Upptåget när det gäller Arlanda.

En annan version av samma nyhet finns här
http://www.busstidningen.se/2012/04/20/bussarbetsgivarna-svarar-kommunal-med-lockout/

Och här har vi det direkt från källan.
http://www.transportgruppen.se/templates/Page.aspx?id=64434



Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Ted Selander skrivet 20 april 2012, 16:46:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2012, 16:18:52 PM
---
Det kommer alltså inte att gå att ta sig med buss till och från drabbade flygplatser från och med klockan 15.00 den 2 maj om nu inte uppgörelse träffas för de personliga assistenterna innan dess. Vinnare blir taxi samt Arlanda Express och Upptåget när det gäller Arlanda.

Intressanta gränsdragningsproblem för lokala linjer som trafikerar berörda flygplatser. Gäller det hela linjen, eller är det ok att köra till och från "närmaste hållplats"?
Några mig närstående linjer är SL linje 152, 592 och 593, samt Västtrafik linje 511.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Susanne skrivet 20 april 2012, 16:57:22 PM
Det ju helt uppåt väggarna detta. Varför ta ut FAC i detta, vad har FAC med personliga assistenter att göra. Det är väll mer passande att ta ut sjukhusen i strejk isåfall. 
Chaufförena är inte med på detta och jag hoppas att det inte bryter ut någon strejk. Skavsta, Nynäs och Viking kommer att gå som vanligt.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: the0fiskis skrivet 20 april 2012, 17:05:52 PM
Citat från: Susanne skrivet 20 april 2012, 16:57:22 PM
Det ju helt uppåt väggarna detta. Varför ta ut FAC i detta, vad har FAC med personliga assistenter att göra. Det är väll mer passande att ta ut sjukhusen i strejk isåfall. 
Chaufförena är inte med på detta och jag hoppas att det inte bryter ut någon strejk. Skavsta, Nynäs och Viking kommer att gå som vanligt.
tror det är så att man inte kan ta ut sjukhusen i strejk pga den viktiga samhälle funktionen dem är (samma sak med poliser ect)
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Ersa skrivet 20 april 2012, 17:20:32 PM
Citat från: Ted S skrivet 20 april 2012, 16:46:45 PM
Intressanta gränsdragningsproblem för lokala linjer som trafikerar berörda flygplatser. Gäller det hela linjen, eller är det ok att köra till och från "närmaste hållplats"?
Några mig närstående linjer är SL linje 152, 592 och 593, samt Västtrafik linje 511.

Påverkas SL-linje 583? Om inte blir ju strejken ganska tandlös för de vana Arlandaresenärerna.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 april 2012, 17:46:52 PM
Citat från: Ted S skrivet 20 april 2012, 16:46:45 PM
Intressanta gränsdragningsproblem för lokala linjer som trafikerar berörda flygplatser. Gäller det hela linjen, eller är det ok att köra till och från "närmaste hållplats"?
Några mig närstående linjer är SL linje 152, 592 och 593, samt Västtrafik linje 511.

Lokala linjer som drivs THM påverkas ju inte alls
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2012, 18:07:32 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 20 april 2012, 17:46:52 PM
Lokala linjer som drivs THM påverkas ju inte alls

Enligt Bussarbetsgivarna på hemsidan gäller "Lockouten avser trafik som ankommer respektive avgår från flygplatserna Arlanda, Bromma, Skavsta, Göteborg City, Landvetter, Västerås och Malmö." Jag kan inte förstå annat än att det gäller den trafik som de uppräknade företagen kör till och från dessa flygplatser, alltså även de som körs efter upphandling. Vilken trafik som Keolis, Nobina, Arriva och Buss i Väst kör avses annars. Och varför tas inte Veolia Transport (moderbolaget) med i lockouten om det inte är för att de inte kör någon trafik till och från flygplatser (annat än möjligen marginell sådan)? 
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 april 2012, 18:21:30 PM
Ursäkta att jag uttryckte mig konstigt.

Lokala linjer som drivs av THM berörs inte av att linjerna dras in, man låter helt enkelt bli att stanna vid flygplatserna.
Däremot dras linjer som körs kommersiellt med flygplatsen som enda resmål helt in
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2012, 18:23:49 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 20 april 2012, 18:21:30 PM
Ursäkta att jag uttryckte mig konstigt.

Lokala linjer som drivs av THM berörs inte av att linjerna dras in, man låter helt enkelt bli att stanna vid flygplatserna.
Däremot dras linjer som körs kommersiellt med flygplatsen som enda resmål helt in

Ja, då är jag med. Det var den tolkning jag också gjorde. Även jag kunde uttryckt mig tydligare.

Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Johnny skrivet 20 april 2012, 19:30:11 PM
Jag tackar Kommunal, nu kan jag med gott samvete ta bilen till Landvetter i helgen.   ;D ;D ;D
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: the0fiskis skrivet 20 april 2012, 19:53:19 PM
i fallet med arlanda kommer bara arlanda express vinna kunder på det  ::)
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Aniara skrivet 20 april 2012, 20:02:36 PM
Ett problem är ju att Nettbuss "Shuttle non stop" körs av Taxi Göteborgs förare, som inte är med i Kommunal (anställda förare är med i Transport, och åkare som kör påverkas inte heller).
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: lil-sis skrivet 20 april 2012, 20:54:44 PM
Citat från: Johnny skrivet 20 april 2012, 19:30:11 PM
Jag tackar Kommunal, nu kan jag med gott samvete ta bilen till Landvetter i helgen.   ;D ;D ;D

Tja om du ska stå kvar ända till måndag, ja. Annars går ju bussarna ;)
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Ersa skrivet 20 april 2012, 21:07:48 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 20 april 2012, 18:21:30 PM
Ursäkta att jag uttryckte mig konstigt.

Lokala linjer som drivs av THM berörs inte av att linjerna dras in, man låter helt enkelt bli att stanna vid flygplatserna.
Däremot dras linjer som körs kommersiellt med flygplatsen som enda resmål helt in

Det blir lite underligt för lokala linjer som drivs av THM, men som ändå har flygplatsen som ändhållplats.
Hur skulle t.ex SL 583 gå om den inte trafikerade Arlanda? Raka vägen upp till rastlokalen vid Halmsjön?
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 april 2012, 21:36:53 PM
Antar att man kommer att köra direkt till SAS utan att angöra terminalerna, detsamma lär ju gäller 110 och 152 som går rundan via Bromma Flyg/Termianlen utan att stanna där, man kan ju inte dra in hela 110:an t.ex eller Sörmlandslinjen mellan Oxelösund via Nyköping till Skavsta bara för att flygplatsen inte ska trafikeras, det lär ju bli kostsamt för operatörerna av upphandlad trafik med viten för denna konflikt så man lär knappast dra in mer än absolut nödvändigt
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2012, 21:40:36 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 20 april 2012, 21:36:53 PM
Antar att man kommer att köra direkt till SAS utan att angöra terminalerna, detsamma lär ju gäller 110 och 152 som går rundan via Bromma Flyg/Termianlen utan att stanna där, man kan ju inte dra in hela 110:an t.ex eller Sörmlandslinjen mellan Oxelösund via Nyköping till Skavsta bara för att flygplatsen inte ska trafikeras, det lär ju bli kostsamt för operatörerna av upphandlad trafik med viten för denna konflikt så man lär knappast dra in mer än absolut nödvändigt

Viten utgår väl inte för indragen trafik på grund av arbetsmarknadskonflikt. Det räknas ju som force majeure och i synnerhet i det här fallet då bussföretagens arbetsgivareorganisation inte kan göra någonting för att förhindra strejken. Men du kanske menar att viten skulle utgå om linjerna ställs in helt och då är jag med.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Johnny skrivet 20 april 2012, 22:31:56 PM
Citat från: lil-sis skrivet 20 april 2012, 20:54:44 PM
Tja om du ska stå kvar ända till måndag, ja. Annars går ju bussarna ;)

Ska stå lite längre.

Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 april 2012, 01:14:10 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2012, 21:40:36 PM
Viten utgår väl inte för indragen trafik på grund av arbetsmarknadskonflikt. Det räknas ju som force majeure och i synnerhet i det här fallet då bussföretagens arbetsgivareorganisation inte kan göra någonting för att förhindra strejken. Men du kanske menar att viten skulle utgå om linjerna ställs in helt och då är jag med.

Problemet är att strejken inte rör annan trafik än den kommersiella, däremot påverkar lockouten samhällsbetalda resor, lite beroende på hur avtalen ser ut kan det vara svårt att hävda Force Majure när man själva igångsätter sådan åtgärd.

Om vi tar ett avtal hur högen, från Västtrafik står det så här;

Trafikföretaget skall inom ramen för detta Avtal i största möjliga utsträckning iaktta de
arbetsrättsliga regleringar, tecknade kollektivavtal eller, i den händelse Trafikföretaget
inte är part i kollektivavtal, de regler som gäller inom det kollektivavtalsområde som
normalt gäller inom Trafikföretagets verksamhetsområde, till undvikande av sådana
konflikter som kan störa eller hindra utförandet av Trafikföretagets uppdrag.

Trafikföretaget är fritt från sitt åtagande i den mån dess fullgörande hindras av krig och
mobilisering, upplopp, statligt beslag, strejk utanför Trafikföretagets rådighet, blockad,
lockout, naturkatastrof eller brand och olyckshändelse som inte orsakats av
Trafikföretaget, dess underentreprenörer eller någon annan för vilken Trafikföretaget
svarar.

I det aktuella fallet har företrädare för Trafikföretaget (i förlängningen) igångsatt lockout varför avtalsbrott lär föreligga och vite utdömas.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Aniara skrivet 21 april 2012, 02:49:11 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 21 april 2012, 01:14:10 AM
Trafikföretaget är fritt från sitt åtagande i den mån dess fullgörande hindras av krig och
mobilisering, upplopp, statligt beslag, strejk utanför Trafikföretagets rådighet, blockad,
lockout, naturkatastrof eller brand och olyckshändelse som inte orsakats av
Trafikföretaget, dess underentreprenörer eller någon annan för vilken Trafikföretaget
svarar.

Lockout finns ju med som ett giltigt skäl, och det är ju Bussarbetsgivarna som satt linjerna i lockout, inte "Trafikföretaget, dess underentreprenörer eller någon annan för vilken Trafikföretaget svarar".
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2012, 08:30:45 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 21 april 2012, 01:14:10 AM
Trafikföretaget är fritt från sitt åtagande i den mån dess fullgörande hindras av krig och
mobilisering, upplopp, statligt beslag, strejk utanför Trafikföretagets rådighet, blockad,
lockout, naturkatastrof eller brand och olyckshändelse som inte orsakats av
Trafikföretaget, dess underentreprenörer eller någon annan för vilken Trafikföretaget
svarar.

I det aktuella fallet har företrädare för Trafikföretaget (i förlängningen) igångsatt lockout varför avtalsbrott lär föreligga och vite utdömas.

I så fall en väldigt underlig tolkning. Såväl strejken som lockouten är föremål för en konflikt på arbetsmarknaden och måste ses som ett led i striden mellan de fackliga parterna och arbetsgivarna. Över detta har det enskilda trafikföretaget rimligen inget inflytande. Skulle det trots allt anses vara så torde bussföretagen kunna räkna med ersättning från Bussarbetsgivarna för sina merkostnader alternativt att lockouten dras tillbaka.

Jag gör bedömningen att det om det prövas kommer att bli väldigt svårt för THM att ta ut viten för trafik som ställs in på grund av lockout.

Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Wetjo skrivet 21 april 2012, 08:58:18 AM
Citat från: Aniara skrivet 20 april 2012, 20:02:36 PM
Ett problem är ju att Nettbuss "Shuttle non stop" körs av Taxi Göteborgs förare, som inte är med i Kommunal (anställda förare är med i Transport, och åkare som kör påverkas inte heller).

Då kommer Kommunal att kalla dem för strejkbrytare...  ;)
Som någon skrev är Personliga assistenter en "samhällsviktig funktion" och får inte tas ut i konflikt. Gruppen är en låglönegrupp inom Kommunal och jag förstår att dom vill ha kronpåslag istället för procentpåslag.
Att arbetsgivarna lagt en lockout är för att låsa ute eventuellt oorganiserade förare. Annars måste man betala lön till dem under konflikten.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Jo skrivet 21 april 2012, 23:45:39 PM
Citat från: Wetjo skrivet 21 april 2012, 08:58:18 AM

Att arbetsgivarna lagt en lockout är för att låsa ute eventuellt oorganiserade förare. Annars måste man betala lön till dem under konflikten.

I detta fallet är det ju inte så utan arbetsgivarorganisationen vill undvika att konkurrenter/upphandlad trafik tar marknadsdaler av Swebus och Flygbussarna. 
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Carl Eric skrivet 23 april 2012, 12:14:43 PM
Strejken framflyttad ett dygn enligt Flygbussarna på Twitter.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 april 2012, 12:43:17 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2012, 08:30:45 AM
I så fall en väldigt underlig tolkning. Såväl strejken som lockouten är föremål för en konflikt på arbetsmarknaden och måste ses som ett led i striden mellan de fackliga parterna och arbetsgivarna. Över detta har det enskilda trafikföretaget rimligen inget inflytande. Skulle det trots allt anses vara så torde bussföretagen kunna räkna med ersättning från Bussarbetsgivarna för sina merkostnader alternativt att lockouten dras tillbaka.

Jag gör bedömningen att det om det prövas kommer att bli väldigt svårt för THM att ta ut viten för trafik som ställs in på grund av lockout.

Strejken gäller enbart kommersiell trafik, sedan väljer arbetsgivarparten att genom att lockouta förare i den trafik som drivs av THM för att undvika att kunderna väljer den för sina resor istället, därav blir det ganska säkert till att betala vite.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Aniara skrivet 23 april 2012, 19:03:06 PM
Strejken avblåst, avtalet påskrivet:

http://www.kommunal.se/Kommunal/Nyheter/2012/Uppsagningstid-och-trygghet-for-personliga-assistenter/
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 april 2012, 19:14:56 PM
14 dagars uppsägningstid det låter ju fint :P
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2012, 22:13:53 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 23 april 2012, 19:14:56 PM
14 dagars uppsägningstid det låter ju fint :P

Det är ju i alla fall bättre än att de får gå på dagen som det var i det gamla avtalet.
Titel: SV: Risken nu stor för strejk på Flygbussarna
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 april 2012, 23:00:07 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2012, 22:13:53 PM
Det är ju i alla fall bättre än att de får gå på dagen som det var i det gamla avtalet.

Anställningstrygghet 2012 ;D