Risken nu stor för strejk på Flygbussarna

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 april 2012, 14:27:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

i fallet med arlanda kommer bara arlanda express vinna kunder på det  ::)

Aniara

Ett problem är ju att Nettbuss "Shuttle non stop" körs av Taxi Göteborgs förare, som inte är med i Kommunal (anställda förare är med i Transport, och åkare som kör påverkas inte heller).

lil-sis

Citat från: Johnny skrivet 20 april 2012, 19:30:11 PM
Jag tackar Kommunal, nu kan jag med gott samvete ta bilen till Landvetter i helgen.   ;D ;D ;D

Tja om du ska stå kvar ända till måndag, ja. Annars går ju bussarna ;)

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 20 april 2012, 18:21:30 PM
Ursäkta att jag uttryckte mig konstigt.

Lokala linjer som drivs av THM berörs inte av att linjerna dras in, man låter helt enkelt bli att stanna vid flygplatserna.
Däremot dras linjer som körs kommersiellt med flygplatsen som enda resmål helt in

Det blir lite underligt för lokala linjer som drivs av THM, men som ändå har flygplatsen som ändhållplats.
Hur skulle t.ex SL 583 gå om den inte trafikerade Arlanda? Raka vägen upp till rastlokalen vid Halmsjön?

Lars-Håkan_E

Antar att man kommer att köra direkt till SAS utan att angöra terminalerna, detsamma lär ju gäller 110 och 152 som går rundan via Bromma Flyg/Termianlen utan att stanna där, man kan ju inte dra in hela 110:an t.ex eller Sörmlandslinjen mellan Oxelösund via Nyköping till Skavsta bara för att flygplatsen inte ska trafikeras, det lär ju bli kostsamt för operatörerna av upphandlad trafik med viten för denna konflikt så man lär knappast dra in mer än absolut nödvändigt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 20 april 2012, 21:36:53 PM
Antar att man kommer att köra direkt till SAS utan att angöra terminalerna, detsamma lär ju gäller 110 och 152 som går rundan via Bromma Flyg/Termianlen utan att stanna där, man kan ju inte dra in hela 110:an t.ex eller Sörmlandslinjen mellan Oxelösund via Nyköping till Skavsta bara för att flygplatsen inte ska trafikeras, det lär ju bli kostsamt för operatörerna av upphandlad trafik med viten för denna konflikt så man lär knappast dra in mer än absolut nödvändigt

Viten utgår väl inte för indragen trafik på grund av arbetsmarknadskonflikt. Det räknas ju som force majeure och i synnerhet i det här fallet då bussföretagens arbetsgivareorganisation inte kan göra någonting för att förhindra strejken. Men du kanske menar att viten skulle utgå om linjerna ställs in helt och då är jag med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Citat från: lil-sis skrivet 20 april 2012, 20:54:44 PM
Tja om du ska stå kvar ända till måndag, ja. Annars går ju bussarna ;)

Ska stå lite längre.

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2012, 21:40:36 PM
Viten utgår väl inte för indragen trafik på grund av arbetsmarknadskonflikt. Det räknas ju som force majeure och i synnerhet i det här fallet då bussföretagens arbetsgivareorganisation inte kan göra någonting för att förhindra strejken. Men du kanske menar att viten skulle utgå om linjerna ställs in helt och då är jag med.

Problemet är att strejken inte rör annan trafik än den kommersiella, däremot påverkar lockouten samhällsbetalda resor, lite beroende på hur avtalen ser ut kan det vara svårt att hävda Force Majure när man själva igångsätter sådan åtgärd.

Om vi tar ett avtal hur högen, från Västtrafik står det så här;

Trafikföretaget skall inom ramen för detta Avtal i största möjliga utsträckning iaktta de
arbetsrättsliga regleringar, tecknade kollektivavtal eller, i den händelse Trafikföretaget
inte är part i kollektivavtal, de regler som gäller inom det kollektivavtalsområde som
normalt gäller inom Trafikföretagets verksamhetsområde, till undvikande av sådana
konflikter som kan störa eller hindra utförandet av Trafikföretagets uppdrag.

Trafikföretaget är fritt från sitt åtagande i den mån dess fullgörande hindras av krig och
mobilisering, upplopp, statligt beslag, strejk utanför Trafikföretagets rådighet, blockad,
lockout, naturkatastrof eller brand och olyckshändelse som inte orsakats av
Trafikföretaget, dess underentreprenörer eller någon annan för vilken Trafikföretaget
svarar.

I det aktuella fallet har företrädare för Trafikföretaget (i förlängningen) igångsatt lockout varför avtalsbrott lär föreligga och vite utdömas.

Aniara

Citat från: Håkan_E skrivet 21 april 2012, 01:14:10 AM
Trafikföretaget är fritt från sitt åtagande i den mån dess fullgörande hindras av krig och
mobilisering, upplopp, statligt beslag, strejk utanför Trafikföretagets rådighet, blockad,
Trafikföretaget, dess underentreprenörer eller någon annan för vilken Trafikföretaget
svarar.

Lockout finns ju med som ett giltigt skäl, och det är ju Bussarbetsgivarna som satt linjerna i lockout, inte "Trafikföretaget, dess underentreprenörer eller någon annan för vilken Trafikföretaget svarar".

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 21 april 2012, 01:14:10 AM
svarar.

I det aktuella fallet har företrädare för Trafikföretaget (i förlängningen) igångsatt lockout varför avtalsbrott lär föreligga och vite utdömas.

I så fall en väldigt underlig tolkning. Såväl strejken som lockouten är föremål för en konflikt på arbetsmarknaden och måste ses som ett led i striden mellan de fackliga parterna och arbetsgivarna. Över detta har det enskilda trafikföretaget rimligen inget inflytande. Skulle det trots allt anses vara så torde bussföretagen kunna räkna med ersättning från Bussarbetsgivarna för sina merkostnader alternativt att lockouten dras tillbaka.

Jag gör bedömningen att det om det prövas kommer att bli väldigt svårt för THM att ta ut viten för trafik som ställs in på grund av lockout.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: Aniara skrivet 20 april 2012, 20:02:36 PM
Ett problem är ju att Nettbuss "Shuttle non stop" körs av Taxi Göteborgs förare, som inte är med i Kommunal (anställda förare är med i Transport, och åkare som kör påverkas inte heller).

Då kommer Kommunal att kalla dem för strejkbrytare...  ;)
Som någon skrev är Personliga assistenter en "samhällsviktig funktion" och får inte tas ut i konflikt. Gruppen är en låglönegrupp inom Kommunal och jag förstår att dom vill ha kronpåslag istället för procentpåslag.
Att arbetsgivarna lagt en lockout är för att låsa ute eventuellt oorganiserade förare. Annars måste man betala lön till dem under konflikten.

Jo

Citat från: Wetjo skrivet 21 april 2012, 08:58:18 AM

Att arbetsgivarna lagt en lockout är för att låsa ute eventuellt oorganiserade förare. Annars måste man betala lön till dem under konflikten.

I detta fallet är det ju inte så utan arbetsgivarorganisationen vill undvika att konkurrenter/upphandlad trafik tar marknadsdaler av Swebus och Flygbussarna. 

Carl Eric

Strejken framflyttad ett dygn enligt Flygbussarna på Twitter.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2012, 08:30:45 AM
I så fall en väldigt underlig tolkning. Såväl strejken som lockouten är föremål för en konflikt på arbetsmarknaden och måste ses som ett led i striden mellan de fackliga parterna och arbetsgivarna. Över detta har det enskilda trafikföretaget rimligen inget inflytande. Skulle det trots allt anses vara så torde bussföretagen kunna räkna med ersättning från Bussarbetsgivarna för sina merkostnader alternativt att lockouten dras tillbaka.

Jag gör bedömningen att det om det prövas kommer att bli väldigt svårt för THM att ta ut viten för trafik som ställs in på grund av lockout.

Strejken gäller enbart kommersiell trafik, sedan väljer arbetsgivarparten att genom att lockouta förare i den trafik som drivs av THM för att undvika att kunderna väljer den för sina resor istället, därav blir det ganska säkert till att betala vite.