Skriver Tidningen Bussbranchen (http://www.busstidningen.se/2012/04/02/vdl-far-stororder-pa-bussar-till-storstockholm/). Det är 77 st. VDL Citea XLE långentrébussar för trafik i Storstockholm som Arriva har beställt.
Hade inte de köpt en massa Scaniabussar?
Den holländska busstillverkaren VDL har fått en stororder på bussar till den svenska marknaden. Det är Arriva som har beställt 77 VDL Citea XLE långentrébussar för trafik i Storstockholm.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2012/04/02/vdl-far-stororder-pa-bussar-till-storstockholm/
Spännande med en ny modell på de svenska vägarna! :)
Kul, äntligen någon annat än OmniLink! :D
Så hittills känner vi till att Arriva kommer med ≈100st nya OmniLink, 77 nya VDL boggi och 85 begagnade Citaro Ledvagnar till sina nya trafikområden i Stockholm? Skall bli intressant att se hur mycket av de "gamla" (dagens) norrortsvagnar som blir kvar.
Citat från: Carl Eric skrivet 02 april 2012, 14:08:46 PM
Skriver Tidningen Bussbranchen (http://www.busstidningen.se/2012/04/02/vdl-far-stororder-pa-bussar-till-storstockholm/). Det är 77 st. VDL Citea XLE långentrébussar för trafik i Storstockholm som Arriva har beställt.
Hade inte de köpt en massa Scaniabussar?
Långentré, är det med extra breda dörrar eller? ;D
Citat från: mushkot skrivet 02 april 2012, 15:43:58 PM
Långentré, är det med extra breda dörrar eller? ;D
08an har inte alla hästar hemma idag ;D ;D ;)
//Jacob
Äntligen staffar dom VDL Citea staffar till sverige :)
Citat från: mushkot skrivet 02 april 2012, 15:43:58 PM
Långentré, är det med extra breda dörrar eller? ;D
Hahahahah, ja det kan man fråga sig! Gissar dock på att det är en felskrivning...
Citat från: Jacob skrivet 02 april 2012, 17:13:31 PM
08an har inte alla hästar hemma idag ;D ;D ;)
//Jacob
Citat från Tidningen Bussbranchen...
Citat från: Mikey skrivet 02 april 2012, 14:40:22 PM
Kul, äntligen någon annat än OmniLink! :D
Så hittills känner vi till att Arriva kommer med ≈100st nya OmniLink, 77 nya VDL boggi och 85 begagnade Citaro Ledvagnar till sina nya trafikområden i Stockholm? Skall bli intressant att se hur mycket av de "gamla" (dagens) norrortsvagnar som blir kvar.
Ja det var roliga nyheter. De 85 bussarna från Holland är väl både Citaro och Omnilink? Det tyckte jag mig läsa i personaltidningen.
Frågan är var dessa VDL-bussar hamnar? Är det troligt att alla hamnar i Norrort? Kul med en massa boggibussar där i så fall :)
Citat från: Mrbuss skrivet 02 april 2012, 17:52:15 PM
Ja det var roliga nyheter. De 85 bussarna från Holland är väl både Citaro och Omnilink? Det tyckte jag mig läsa i personaltidningen.
Är garanterat Holländska Arriva 7851-7898 (Omni City) och 7901-7948 (Citaro) som de kommer i från, Arriva säger att de ska vara 2005:or allihopa och det är just alla dessa bussar...
Citat från: virtual1 skrivet 02 april 2012, 20:11:35 PM
Är garanterat Holländska Arriva 7851-7898 (Omni City) och 7901-7948 (Citaro) som de kommer i från, Arriva säger att de ska vara 2005:or allihopa och det är just alla dessa bussar...
Tack för de uppgifterna! 78XX är dock OmniLink, inte City av vad jag kan se på google-bilder.
Undrar förresten om de kommer få LED-skyltarna utbytta mot gröna matriser som på alla andra Arrivavagnar...
Det stod en dylik pjäs på Årstaängsvägen i Marievik förra veckan. Måhända en demobuss som kan kopplas till den marknadsföring som ledde fram till den aktuella ordern.
snygg buss kul med mer vartion än bara man och scanina ;D
Citat från: Mikey skrivet 02 april 2012, 14:40:22 PM
Kul, äntligen någon annat än OmniLink! :D
äntligen något annat än MAN menar du väl? för det verkar vara de ända som kommer till SL
Det här blir mer och mer intressant, ser redan fram emot trafikstarterna. 8)
Tror ni dessa bussar hinner komma till första trafikstarten i augusti, eller blir det till andra trafikstarten i januari nästa år?
Citat från: homer skrivet 02 april 2012, 20:40:00 PM
äntligen något annat än MAN menar du väl? för det verkar vara de ända som kommer till SL
Nja, när det gäller Arriva har det varit tämligen populärt att skaffa Omnilinkar. :P
Citat från: Mikey skrivet 02 april 2012, 20:28:47 PM
Tack för de uppgifterna! 78XX är dock OmniLink, inte City av vad jag kan se på google-bilder.
Undrar förresten om de kommer få LED-skyltarna utbytta mot gröna matriser som på alla andra Arrivavagnar...
Sorry, OmniLink är det såklart, skrev galet - med tanke på Arrivas lustiga beslut här i Sthlm om inventarienummersändring och nyinköpta bussar med matrisdisplay då alla andra köper med LED så skulle det inte förvåna mig om de byter ut dem bara för att j***as mot matriser...
Här är några av dom troligvis kommande bussarna.
Arriva 7852
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-Arriva_7852_7298.jpg)
Arriva 7856
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-Arriva_7856_7297.jpg)
Arriva 7905
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-Arriva_7905_8637.jpg)
//Niclas
Citaroled med dörrar 1-2-2-0, lite ovanligt :) Är bussarna stadsbussinredda?
Citat från: AO skrivet 02 april 2012, 23:54:16 PM
Citaroled med dörrar 1-2-2-0, lite ovanligt :) Är bussarna stadsbussinredda?
Har ej åkt dessa. Dom har trafikerat linjerna som gått norr om Amsterdam från Amsterdam C ut på landet.
//Niclas
Citat från: Mikey skrivet 02 april 2012, 14:40:22 PM
Kul, äntligen någon annat än OmniLink! :D
Så hittills känner vi till att Arriva kommer med ≈100st nya OmniLink, 77 nya VDL boggi och 85 begagnade Citaro Ledvagnar till sina nya trafikområden i Stockholm? Skall bli intressant att se hur mycket av de "gamla" (dagens) norrortsvagnar som blir kvar.
Nja, snarare äntligen något annat än MAN.. Synd bara att tråkiga Citaro kommer tillbaka...
Citat från: virtual1 skrivet 02 april 2012, 21:32:55 PM
- med tanke på Arrivas lustiga beslut här i Sthlm om inventarienummersändring
inventarienummersändring?? 78xx 79xx är ju Hollända Arrivas nummer..
Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2012, 00:17:01 AM
inventarienummersändring?? 78xx 79xx är ju Hollända Arrivas nummer..
nu missuppfattar du, att de holländska numren kommer bytas är väl rätt troligt
, men jag pratade ju om att de bara för att j***as kommer säkert byta LED displayerna mot
matris för att j***as pga tidigare konstiga beslut såsom att man
nummerändrat inom sverige, men bara då bussarna flyttats till Stockholm, men nte
då man flyttat dem inom andra län då de fått behålla sina nummer!
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 april 2012, 22:50:40 PM
Här är några av dom troligvis kommande bussarna.
Arriva 7852
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-Arriva_7852_7298.jpg)
//Niclas
Hm, snygga bussar, men varför har bussar från städer i europa inte det utseende stockholmsbussar alltid har, repor längs med sidorna?? ;)
Citat från: Rojje skrivet 03 april 2012, 07:37:03 AM
Hm, snygga bussar, men varför har bussar från städer i europa inte det utseende stockholmsbussar alltid har, repor längs med sidorna?? ;)
En helt annat samhälle i grunden, gissningsvis. Bidragande faktorer kan vara t.ex seriösa huvudmän, bra gatukontor som varken bygger smala passager eller hinder i vägen för bussarna, samt utbildade förare som trivs på sin arbetsplats.
Citat från: virtual1 skrivet 03 april 2012, 06:34:35 AM
nu missuppfattar du, att de holländska numren kommer bytas är väl rätt troligt
, men jag pratade ju om att de bara för att j***as kommer säkert byta LED displayerna mot
matris för att j***as pga tidigare konstiga beslut såsom att man
nummerändrat inom sverige, men bara då bussarna flyttats till Stockholm, men nte
då man flyttat dem inom andra län då de fått behålla sina nummer!
Då är jag med.
Citat från: Rojje skrivet 03 april 2012, 07:37:03 AM
Hm, snygga bussar, men varför har bussar från städer i europa inte det utseende stockholmsbussar alltid har, repor längs med sidorna?? ;)
Det kan bero på att man har faktiskt en trångare gatumiljö på flera ställen och man lär sig var man har bussen, speciellt på vissa bussgator där det kan vara riktigt trångt.
Sedan är det en underhållsfråga.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 april 2012, 09:46:40 AM
Det kan bero på att man har faktiskt en trångare gatumiljö på flera ställen och man lär sig var man har bussen, speciellt på vissa bussgator där det kan vara riktigt trångt.
Sedan är det en underhållsfråga.
//Niclas
Då har du inte varit på Malta, där är det trängre på många ställen..
Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2012, 10:07:32 AM
Då har du inte varit på Malta, där är det trängre på många ställen..
Men hur ser fordonen ut där? Är dom uppskrapade som dom är här hemma?
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 april 2012, 10:14:29 AM
Men hur ser fordonen ut där? Är dom uppskrapade som dom är här hemma?
//Niclas
Innan Arriva tog över på Malta ägde varje chaufför sin egna buss och reparerade bussen själva, så om någon chaufför klantade till det då var det snabbt åtgärdat
Väldigt intressant att åka buss på Malta och se hur dom tar sig fram på alla smala gator :)
Inte alla chaufförer ägde sina bussar, i en del fall ägde en person flera bussar och hade anställda förare.
Repade och skadade bussar som här har jag inte sett där
Snön vi har här uppe är ju en stor bidragande orsak till lackskador. Dels plogkanter som bussarna slår i men även att det blir trängre på gatorna.
Citat från: AO skrivet 03 april 2012, 12:34:41 PM
Snön vi har här uppe är ju en stor bidragande orsak till lackskador. Dels plogkanter som bussarna slår i men även att det blir trängre på gatorna.
Men man får inte plåtskador längs med sidorna en meter upp av snödrivor som man kan se ofta på våra bussar.
//Niclas