Ny stororder för VDL till Stockholm [Arriva]

Startat av Carl Eric, 02 april 2012, 14:08:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Skriver Tidningen Bussbranchen.  Det är 77 st. VDL Citea XLE långentrébussar för trafik i Storstockholm som Arriva har beställt.

Hade inte de köpt en massa Scaniabussar?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bjarne-W

Den holländska busstillverkaren VDL har fått en stororder på bussar till den svenska marknaden. Det är Arriva som har beställt 77 VDL Citea XLE långentrébussar för trafik i Storstockholm.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2012/04/02/vdl-far-stororder-pa-bussar-till-storstockholm/

KG

Spännande med en ny modell på de svenska vägarna!  :)

Mikey

Kul, äntligen någon annat än OmniLink! :D

Så hittills känner vi till att Arriva kommer med ≈100st nya OmniLink, 77 nya VDL boggi och 85 begagnade Citaro Ledvagnar till sina nya trafikområden i Stockholm? Skall bli intressant att se hur mycket av de "gamla" (dagens) norrortsvagnar som blir kvar.

mushkot

Citat från: Carl Eric skrivet 02 april 2012, 14:08:46 PM
Skriver Tidningen Bussbranchen.  Det är 77 st. VDL Citea XLE långentrébussar för trafik i Storstockholm som Arriva har beställt.

Hade inte de köpt en massa Scaniabussar?
Långentré, är det med extra breda dörrar eller? ;D

Jacob

Citat från: mushkot skrivet 02 april 2012, 15:43:58 PM

08an har inte alla hästar hemma idag ;D ;D ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mattias Petersson

Äntligen staffar dom VDL Citea staffar till sverige  :)
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Carl Eric

Citat från: mushkot skrivet 02 april 2012, 15:43:58 PM

Hahahahah, ja det kan man fråga sig! Gissar dock på att det är en felskrivning...

Citat från: Jacob skrivet 02 april 2012, 17:13:31 PM
08an har inte alla hästar hemma idag ;D ;D ;)

//Jacob

Citat från Tidningen Bussbranchen...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael Ringmarck

Citat från: Mikey skrivet 02 april 2012, 14:40:22 PM

Så hittills känner vi till att Arriva kommer med ≈100st nya OmniLink, 77 nya VDL boggi och 85 begagnade Citaro Ledvagnar till sina nya trafikområden i Stockholm? Skall bli intressant att se hur mycket av de "gamla" (dagens) norrortsvagnar som blir kvar.

Ja det var roliga nyheter. De 85 bussarna från Holland är väl både Citaro och Omnilink? Det tyckte jag mig läsa i personaltidningen.

Frågan är var dessa VDL-bussar hamnar? Är det troligt att alla hamnar i Norrort? Kul med en massa boggibussar där i så fall :)

virtual1

Citat från: Mrbuss skrivet 02 april 2012, 17:52:15 PM
Ja det var roliga nyheter. De 85 bussarna från Holland är väl både Citaro och Omnilink? Det tyckte jag mig läsa i personaltidningen.

Är garanterat Holländska Arriva 7851-7898 (Omni City) och 7901-7948 (Citaro) som de kommer i från, Arriva säger att de ska vara 2005:or allihopa och det är just alla dessa bussar...

Mikey

Citat från: virtual1 skrivet 02 april 2012, 20:11:35 PM
Är garanterat Holländska Arriva 7851-7898 (Omni City) och 7901-7948 (Citaro) som de kommer i från, Arriva säger att de ska vara 2005:or allihopa och det är just alla dessa bussar...

Tack för de uppgifterna! 78XX är dock OmniLink, inte City av vad jag kan se på google-bilder.

Undrar förresten om de kommer få LED-skyltarna utbytta mot gröna matriser som på alla andra Arrivavagnar...

Cero

Det stod en dylik pjäs på Årstaängsvägen i Marievik förra veckan. Måhända en demobuss som kan kopplas till den marknadsföring som ledde fram till den aktuella ordern.

the0fiskis

snygg buss kul med mer vartion än bara man och scanina  ;D

homer

Citat från: Mikey skrivet 02 april 2012, 14:40:22 PM

äntligen något annat än MAN menar du väl? för det verkar vara de ända som kommer till SL

Tommy E

Det här blir mer och mer intressant, ser redan fram emot trafikstarterna. 8)
Tror ni dessa bussar hinner komma till första trafikstarten i augusti, eller blir det till andra trafikstarten i januari nästa år?

Citat från: homer skrivet 02 april 2012, 20:40:00 PM
äntligen något annat än MAN menar du väl? för det verkar vara de ända som kommer till SL

Nja, när det gäller Arriva har det varit tämligen populärt att skaffa Omnilinkar. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se