Ny stororder för VDL till Stockholm [Arriva]

Startat av Carl Eric, 02 april 2012, 14:08:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Mikey skrivet 02 april 2012, 20:28:47 PM
Tack för de uppgifterna! 78XX är dock OmniLink, inte City av vad jag kan se på google-bilder.

Undrar förresten om de kommer få LED-skyltarna utbytta mot gröna matriser som på alla andra Arrivavagnar...

Sorry, OmniLink är det såklart, skrev galet - med tanke på Arrivas lustiga beslut här i Sthlm om inventarienummersändring och nyinköpta bussar med matrisdisplay då alla andra köper med LED så skulle det inte förvåna mig om de byter ut dem bara för att j***as mot matriser...

Niclas Rosenius

Här är några av dom troligvis kommande bussarna.

Arriva 7852

Arriva 7856

Arriva 7905

//Niclas

AO

Citaroled med dörrar 1-2-2-0, lite ovanligt :) Är bussarna stadsbussinredda?

Niclas Rosenius

Citat från: AO skrivet 02 april 2012, 23:54:16 PM
Citaroled med dörrar 1-2-2-0, lite ovanligt :) Är bussarna stadsbussinredda?

Har ej åkt dessa. Dom har trafikerat linjerna som gått norr om Amsterdam från Amsterdam C ut på landet.

//Niclas

Bussmicke

Citat från: Mikey skrivet 02 april 2012, 14:40:22 PM
Kul, äntligen någon annat än OmniLink! :D

Så hittills känner vi till att Arriva kommer med ≈100st nya OmniLink, 77 nya VDL boggi och 85 begagnade Citaro Ledvagnar till sina nya trafikområden i Stockholm? Skall bli intressant att se hur mycket av de "gamla" (dagens) norrortsvagnar som blir kvar.

Nja, snarare äntligen något annat än MAN.. Synd bara att tråkiga Citaro kommer tillbaka...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 02 april 2012, 21:32:55 PM
- med tanke på Arrivas lustiga beslut här i Sthlm om inventarienummersändring

inventarienummersändring?? 78xx 79xx är ju Hollända Arrivas nummer..
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2012, 00:17:01 AM
inventarienummersändring?? 78xx 79xx är ju Hollända Arrivas nummer..

nu missuppfattar du, att de holländska numren kommer bytas är väl rätt troligt
, men jag pratade ju om att de bara för att j***as kommer säkert byta LED displayerna mot
matris för att j***as pga tidigare konstiga beslut såsom att man
nummerändrat inom sverige, men bara då bussarna flyttats till Stockholm, men nte
då man flyttat dem inom andra län då de fått behålla sina nummer!

Rojje

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 april 2012, 22:50:40 PM
   Här är några av dom troligvis kommande bussarna.

Arriva 7852

//Niclas

Hm, snygga bussar, men varför har bussar från städer i europa inte det utseende stockholmsbussar alltid har, repor längs med sidorna??  ;)

Ersa

Citat från: Rojje skrivet 03 april 2012, 07:37:03 AM
Hm, snygga bussar, men varför har bussar från städer i europa inte det utseende stockholmsbussar alltid har, repor längs med sidorna??  ;)

En helt annat samhälle i grunden, gissningsvis. Bidragande faktorer kan vara t.ex seriösa huvudmän, bra gatukontor som varken bygger smala passager eller hinder i vägen för bussarna, samt utbildade förare som trivs på sin arbetsplats.

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 03 april 2012, 06:34:35 AM
nu missuppfattar du, att de holländska numren kommer bytas är väl rätt troligt
, men jag pratade ju om att de bara för att j***as kommer säkert byta LED displayerna mot
matris för att j***as pga tidigare konstiga beslut såsom att man
nummerändrat inom sverige, men bara då bussarna flyttats till Stockholm, men nte
då man flyttat dem inom andra län då de fått behålla sina nummer!

Då är jag med.
//Bussmicke.

Niclas Rosenius

Citat från: Rojje skrivet 03 april 2012, 07:37:03 AM

Det kan bero på att man har faktiskt en trångare gatumiljö på flera ställen och man lär sig var man har bussen, speciellt på vissa bussgator där det kan vara riktigt trångt.

Sedan är det en underhållsfråga.

//Niclas

Bussmicke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 april 2012, 09:46:40 AM
  Det kan bero på att man har faktiskt en trångare gatumiljö på flera ställen och man lär sig var man har bussen, speciellt på vissa bussgator där det kan vara riktigt trångt.

Sedan är det en underhållsfråga.

//Niclas

Då har du inte varit på Malta, där är det trängre på många ställen..
//Bussmicke.

Niclas Rosenius

Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2012, 10:07:32 AM
Då har du inte varit på Malta, där är det trängre på många ställen..

Men hur ser fordonen ut där? Är dom uppskrapade som dom är här hemma?

//Niclas

J0han

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 april 2012, 10:14:29 AM
  Men hur ser fordonen ut där? Är dom uppskrapade som dom är här hemma?

//Niclas

Innan Arriva tog över på Malta ägde varje chaufför sin egna buss och reparerade bussen själva, så om någon chaufför klantade till det då var det snabbt åtgärdat

Väldigt intressant att åka buss på Malta och se hur dom tar sig fram på alla smala gator :)

Bussmicke

Inte alla chaufförer ägde sina bussar, i en del fall ägde en person flera bussar och hade anställda förare.
Repade och skadade bussar som här har jag inte sett där
//Bussmicke.