... eller 7399? :o ;D
Någon som kan gissa vad man har gjort? De var ju inte felnumrerade vid leverans... ::)
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG3075.jpg)
Nobina 7396 hos Volvo, Huddinge 2012-03-05.
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG3078.jpg)
Nobina 7399 hos Volvo, Huddinge 2012-03-05.
Haha, vad tokigt! ;D Just nu kommer jag inte åt sidan där man kan se på fordonets ägaruppgifter, men enligt SBH så skall detta vara 7399. 7396... Var det inte den bussen som var med i en olycka för en tid sedan eller var det kanske 95 månntro? (obs! jag syftar inte på den smäll som blev i Knivsta för ett tag sedan, utan den olycka som ägde rum vid ett tidigare tillfälle.) Om det var 96an, så skulle jag kunna tänka mig att det kanske har råkat bli något misstag med ev. ommarkering av bussen, så att 7396 hamnade på, om det nu är det, 99ans bakstam. Då undrar jag bara på vilken bakstam som nummer 7399 befinner sig just nu? :P
Med tanke på att bussen står hos Volvo kanske bussarna har bytt halvor med varandra?
Citat från: Johan B skrivet 05 mars 2012, 17:48:20 PM
Med tanke på att bussen står hos Volvo kanske bussarna har bytt halvor med varandra?
Visst är det så.
7396 blev frontsmälld för en tid sedan och 7399 var den som blev påkörd i Knivsta.
Således har man bytt och satt ihop de hela delarna av de bägge fordonen, troligen för att snabbare få tillbaka en hel blåbuss.
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG3086.jpg)
Nobina 7396 hos Busmarket, Huddinge 2012-03-05.(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG3087.jpg)
Nobina 7396 hos Busmarket, Huddinge 2012-03-05.(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG3090.jpg)
Nobina 7399 hos Busmarket, Huddinge 2012-03-05.
Häftigt! Första gången jag hör talas om att man byter släp på en ledvagn. :) Är det kontaktstycken till all el så det är någorlunda förberett för en dylik operation?
Där ser man, jag har aldrig sett något sådant tidigare. :P Då kommer självklart följdfrågorna:
Vad händer med de två skadade halvorna? Kommer dessa att repareras och sättas ihop till ännu en "ny" buss?
Har för mig jag såg ett sådant expriment en gång i Säffle med 2 st krockade gröna skåneledbussar från swebus,vill minnas det var några i 48xx serien,måste väl va någon av dom som sedan togs över av Arriva???
Det gjordes väl sådana operationer ett par ggr hos SL på -80 talet, H22 o H25:or
Detta var ju.. KNÄPPT! Hur som helst, man får fota dem sen igen när de är "nya" ;)
//Jacob
Citat från: j-a skrivet 05 mars 2012, 19:40:16 PM
Har för mig jag såg ett sådant expriment en gång i Säffle med 2 st krockade gröna skåneledbussar från swebus,vill minnas det var några i 48xx serien,måste väl va någon av dom som sedan togs över av Arriva???
Stämmer, man krockade 3 B10LA på en gång i kraftig dimma och satte ihop fronten på den första med släpet på den sista.
Haha som tusan! Påhittigt! =) Snart e den tillbaka i trafik då... Se om man vågar sitta bakom leden då, hoppas de dragit åt bultarna ;)
Hmm, undra vilken buss man egentlligen har fotat om man fotar baken på 7399? (bakdelen från 7396) ;)
//Jacob
Citat från: Robert T skrivet 05 mars 2012, 18:02:29 PM
Häftigt! Första gången jag hör talas om att man byter släp på en ledvagn. :) Är det kontaktstycken till all el så det är någorlunda förberett för en dylik operation?
Jag vet att man gjorde så på många utav SL:s äldsta pendeltågstyp, X1, som numera är historia. Så varför skulle man inte kunna göra detta även på en buss?
Citat från: Jacob skrivet 05 mars 2012, 23:46:20 PM
Hmm, undra vilken buss man egentlligen har fotat om man fotar baken på 7399? (bakdelen från 7396) ;)
Det är "dragbilen" som styr individnummer i detta fall. Dvs chassit på den främre delen.
Släpdelen har juridiskt sett lika lite med individnumret att göra, som ett lastbilssläp skulle styra lastbilens regnr.
Rätta mig om jag har fel nu, men var det inte så att på en del H22:or att "dragbilsdelen" tillverkades av Volvo/Säffle, typgodkändes och registrerades, medan släpdelen tillverkades av Hägglunds i Örnsköldsvik och fraktades ner till Säffle där den "hängdes på". Bussen räknades då som en 100% Säfflebuss. Eller var det bara släpdelens kaross som tillverkades av Hägglunds?
Citat från: Walter skrivet 05 mars 2012, 21:00:33 PM
Stämmer, man krockade 3 B10LA på en gång i kraftig dimma och satte ihop fronten på den första med släpet på den sista.
Jag minns att halvorna (släpen?) från bl a H22 5937 och H25 6189 kopplades samman med andra krockade Säffle-ledvagnar.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 mars 2012, 07:52:02 AM
Jag minns att halvorna (släpen?) från bl a H22 5937 och H25 6189 kopplades samman med andra krockade Säffle-ledvagnar.
Släpet till 5937 blev väl nya släpet till 6260?
Vet att man sparade släpet till 6189 men tveksam till att det användes till någon vagn... Ett tag fanns ju också släpet till 4228 (H29A) i Täby men det hamnade väl inte heller på någon vagn?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 06 mars 2012, 19:13:07 PM
Släpet till 5937 blev väl nya släpet till 6260?
Vet att man sparade släpet till 6189 men tveksam till att det användes till någon vagn... Ett tag fanns ju också släpet till 4228 (H29A) i Täby men det hamnade väl inte heller på någon vagn?
Tack, så var det. Det var 6260, en modernare Volvo/Säffle med plastgrill som fick släpet till 5937.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 06 mars 2012, 19:13:07 PM
Släpet till 5937 blev väl nya släpet till 6260?
Vet att man sparade släpet till 6189 men tveksam till att det användes till någon vagn... Ett tag fanns ju också släpet till 4228 (H29A) i Täby men det hamnade väl inte heller på någon vagn?
Jag gillar den klassiska terminologi du använder. :)
Vagn = Komplett buss, eller i detta fall dragfordon/framdelen framför "dragspelet" på en ledvagn.
Släp = Delen bakom dragspelet på en ledvagn.
Fullt logiskt för oss i branschen. Inte lika tydligt för utomstående (civilister/mugglare) ;)
Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2012, 19:18:02 PM
Jag gillar den klassiska terminologi du använder. :)
Vagn = Komplett buss, eller i detta fall dragfordon/framdelen framför "dragspelet" på en ledvagn.
Släp = Delen bakom dragspelet på en ledvagn.
Fullt logiskt för oss i branschen. Inte lika tydligt för utomstående (civilister/mugglare) ;)
Hur blir detta på en ledbuss med svansmotor? Vad är vagn och vad är släp? Blir det pusher och ..?
//Jacob
Haha, bra att vi är överens ;)
Just benämningen släpvagn "skall" användas även om motorn sitter bak som på t.ex. Scanias ledvagnar. Annars får man använda märkliga benämningar, om än korrekta... Dragdelen blir "manöverdel"?? :)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 06 mars 2012, 19:32:54 PM
Haha, bra att vi är överens ;)
Just benämningen släpvagn "skall" användas även om motorn sitter bak som på t.ex. Scanias ledvagnar. Annars får man använda märkliga benämningar, om än korrekta... Dragdelen blir "manöverdel"?? :)
Ska vi verkligen öppna den dörren? Då kommer bara herrarna Karsten och/eller Strömblad att från sin semester i Turkiet lägga sig i debatten med sina tågtermer, och insistera att vi ska använda "manövervagn", "motorvagn" och "personvagn". 8)
Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2012, 19:18:02 PM
Jag gillar den klassiska terminologi du använder. :)
Vagn = Komplett buss, eller i detta fall dragfordon/framdelen framför "dragspelet" på en ledvagn.
Släp = Delen bakom dragspelet på en ledvagn.
Fullt logiskt för oss i branschen. Inte lika tydligt för utomstående (civilister/mugglare) ;)
Nja, det vet jag inte... Det är ingen av mina kollegor som förstår vad släpet är för något på en ledvagn. De säger t.ex. "stol trasig längst bak i leden" när de menar soffan längst bak i släpet... ::)
Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2012, 05:10:23 AM
Det är "dragbilen" som styr individnummer i detta fall. Dvs chassit på den främre delen.
Släpdelen har juridiskt sett lika lite med individnumret att göra, som ett lastbilssläp skulle styra lastbilens regnr.
Precis som med pendeltågen av typ X1 där A-delen var den dragande och B-delen var släpet.
Eller för den delen rälsbussarna... "Manövervagn/motorvagn" :)
Citat från: Robert T skrivet 05 mars 2012, 18:02:29 PM
Häftigt! Första gången jag hör talas om att man byter släp på en ledvagn. :) Är det kontaktstycken till all el så det är någorlunda förberett för en dylik operation?
Eftersom bränsletankarna sitter i släpet måste även den ledningen kopplas om. Sen är det väl allmän tryckluft, bromsluft, styrstag, värmeledningar till radiatorer. Rätt mycket att dela på, så jag undrar också om det är förberett för enkel delning.
Citat från: Robert T skrivet 06 mars 2012, 19:48:16 PM
Nja, det vet jag inte... Det är ingen av mina kollegor som förstår vad släpet är för något på en ledvagn. De säger t.ex. "stol trasig längst bak i leden" när de menar soffan längst bak i släpet... ::)
Hur kan man inte förstå det? :) "Stol trasig längst bak i leden" tycker jag däremot kan misstolkas eftersom många bussar har två stolsrader i "dragspelet" (som ju är "leden" på bussen). ;D
För att återgå till ämnet, sätts de båda skadade halvorna ihop till en buss framöver eller skrotas det?
Bussen har kommit tillbaka till depån i Norrtälje idag runt 18 från verkstaden, så nu har ni fotosugna något udda att fotografera när det är "2in1"