Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 08:42:08 AM

Titel: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 08:42:08 AM
I nästa tidtabell som alltså börjar gälla 11 december görs en del intressanta förändringar i Borås. Bland annat får linje 1 6-minuterstrafik på vardagar. Centrum-Sjukhuset blir det dock ingen skillnad i antal avgångar per timme eftersom linje 4 kortas av och återställs till hur den började för ett år sedan. Sandwallsgatan förlorar åter sin busstrafik och Brotorp får tillbaka sin.

Är det bara jag som tycker upplägget med linje 4/24 känns lite märkligt? Det känns som det går åt ganska mycket resurser till lite nytta till de här experimenten...
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2011, 09:04:06 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 08:42:08 AM

Är det bara jag som tycker upplägget med linje 4/24 känns lite märkligt? Det känns som det går åt ganska mycket resurser till lite nytta till de här experimenten...


Nej, det är inte bara du. Linje 4 Brotorp-Sjukhuset visade sig ju rätt snabbt vara en felsatsning eftersom den bygger på att anslutning mellan linje 2 och 4 fungerar vid Husbondegatan eller Östergårdsplan. Om linje 4 liksom tidigare skall gå var 15:e minut får den väldigt svårt att hålla tiden eftersom det tar 14-15 minuter att köra sträckan med tom buss. Bara ett par resande gör alltså att bussen blir försenad. Om även linje 2 återgår till sina gamla omlopp kommer även den ofta att bli försenad, men där kan man ju lösa det genom att sätta in ett omlopp till.

När linje 4 inte går fortsätter linje 2 som linje 24 till Högagärdsgatan. Linje 24 tar ungefär 2 minuter att köra. Det är lite märkligt upplägg som är svårt att förstå men eftersom det är samma buss fungerar åtminstone bytena.

Sedan är det ju frågan hur det kommer att fungera med 6-minuterstrafik på linje 1. Redan i dag med 7/8-minuterstrafik blir det rätt ofta ledbussar men utan led på den linjen. Det vill säga att bussarna klumpar ihop sig två och två.

För övrigt verkar det inte bli några ändringar i tätortstrafiken i Borås, men det är ju inte så konstigt eftersom det kom en rejält omarbetad tidtabell i december förra året.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 18 november 2011, 11:44:54 AM
Lite tidsjusteringar blir det ju ..  Men som sagt upplägget med 4/24 det är väl ingen som begriper..
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Omnilasse skrivet 18 november 2011, 12:20:12 PM
Vad som en utsocknes framförallt kan tycka är konstigt, är att man inte presenterar det som att det ens finns en koppling mellan 2/4/24 i tidtabellen. Det är väl ändå en grund för att ha anslutningstrafik kan man ju tycka.

Sedan har man väl dragit detta med stomlinjetrafiken lite väl långt i Sverige. Det tycks vara helt förbjudet att ha olika lösningar eller slutstationer under dagen. Att i tidtabellen förlänga linje 2 dit, istället för att ha en särskild linje är väl ändå rätt vettig lösning. Givetvis förlorar utföraren möjlighet då att i enstaka fall kunna köra med olika bussar (om det skulle vara lönsamt omloppsmässigt), men när tidtabellen ändå är lagd för att hinna med vändan på 24:an känns det kanske lite väl överdrivet.

Men man kunde ju ändå ha en liten not i tidtallen att linjen fortsätter som linje 24 och vice versa. Jag tycker att man i Malmö gjort en rimlig kompromiss när det gäller stomtrafiken i det avseendet.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 18 november 2011, 13:18:04 PM
Ja det är väl det minsta man kan begära att det står i tidtabeller hur bussen fortsätter. Och dessutom linje 6 har 2 olika ändstationer så i logikens namn borde även linje 2 kunna ha det .. men Västtrafik och logik går ju inte ihop  ::)
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2011, 14:18:25 PM
Citat från: yngrot skrivet 18 november 2011, 13:18:04 PM
Ja det är väl det minsta man kan begära att det står i tidtabeller hur bussen fortsätter. Och dessutom linje 6 har 2 olika ändstationer så i logikens namn borde även linje 2 kunna ha det .. men Västtrafik och logik går ju inte ihop  ::)

Det är linje 3 och 6 som har olika ändstationer men naturligtvis skulle även linje 2 kunna ha det. Men det är Borås stad som bestämmer vilka linjenummer det skall vara i tätortstrafiken, inte Västtrafik. Självklart skall kopplingen mellan linje 2 och 24 framgår av tidtabellerna liksom dagens koppling mellan linje 2 och 4 borde göra det. Om du kommer med linje 2 till Husbondegatan och skall fortsätta med linje 4 (sedan 24) och inte är bekant med förhållandena stiger du ju av där och bussen hinner fortsätta innan du ser att den skyltat om till ny linje. Blir att vänta en halvtimme. Omskyltningen från linje 2 till linje 4 vid Husbondegatan sker i dag några sekunder efter det bussen stannat vid hållplatsen.

Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 15:36:07 PM
Nu har jag tittat igenom tidtabellerna noggrannare och ser att linje 4 verkar få tre bussar i omloppet. I princip två ute och rullar och en tredje stående 26 minuter i Brotorp. Då blir frågan varför man inte kan lägga om tiderna lite så att man kan förlänga ner linjen från Sjukhuset till Södra Torget. Borde väl vara bättre utnyttjande av resurserna än att stå 26 minuter i Brotorp.

Alternativt borde man väl kunna skippa Brotorp och förlänga var tredje buss på linje 2 från Husbondegatan över Hässleholmen till Sjukhuset. Då sparar man in en buss och resenärerna slipper byta på Trandared.

Ett tredje alternativ är det jag varit inne på flera gånger senaste åren. Alltså ungefär som föregående alternativ, men köra in till Sandwallsgatan och bygga en liten bussgata över till Svensgärde och därifrån ersätta dagens linje 3 ner till Södra Torget. Jag tror att det skulle ge ett hyggligt resursutnyttjande men ändå trafik till några områden med få resenärer. Men för detta krävs lite gatuombyggnad så det kan jag förstå att det kan dra ut på tiden. Något av alternativ 1 eller 2 skulle däremot gå att införa närsomhelst.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 18 november 2011, 16:06:30 PM
Det låter ju helknäppt Olof om en buss står i ca 26 min då skulle det i princip kosta nada att köra till Södra torget vilket väl vore bra.

Staffan: jag har inte helt koll på stadstrafiken längre så att linje 3 oxå har 2 olika visste jag inte men om nu det är Borås stad som bestämmer detta varför kan de inte ha logik detta???
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2011, 16:25:12 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 15:36:07 PM
Nu har jag tittat igenom tidtabellerna noggrannare och ser att linje 4 verkar få tre bussar i omloppet. I princip två ute och rullar och en tredje stående 26 minuter i Brotorp. Då blir frågan varför man inte kan lägga om tiderna lite så att man kan förlänga ner linjen från Sjukhuset till Södra Torget. Borde väl vara bättre utnyttjande av resurserna än att stå 26 minuter i Brotorp.


Två bussar blir det men att det blir 26 minuter på Brotorp stämmer (Olof! Alla utom Västtrafik säger på och inte i om stadsdelar i Borås  ;). I praktiken innebär väl detta att bussarna kör ned till garaget på Strömsdal under tiden. Det blir alltså samma omlopp som man införde mot slutet innan linje 4 lades om i början av april. Det visade sig snart att det inte höll att köra med bara en buss. Det förekom dock ändå att det blev så eftersom det saknades bussar. En av mina vänner körde 4-an under de premisserna och han började vid Sjukhuset med 10 minuters försening och blev sedan 15, 20 och 25 minuter sen innan han hoppade över ett varv och var i fas igen.

En alternativ lösning hade varit att köra 4-an med 20-minuterstrafik, vilket också gett bättre anslutningar till 2-an som går var 10:e minut.

Det går inte att läsa ut ur tidtabellen om man skall köra linje 2 med 6 eller 7 omlopp men det är möjligt att man gör som i dag och står över 10 minuter på Tullen och då blir det 7. Därmed går det också hyfsat att hålla tidtabellerna.

Det går heller inte att läsa ut hur många omlopp man tänker sig på linje 1. I dag är det nästan omöjligt att hålla tiderna på den linjen med 67-68 minuters omloppstid så vi får väl hoppas att man åtminstone tar till 72 minuters omloppstid, det vill säga 12 omlopp.

Tidtabellerna ligger ute på nätet först i dag så jag har inte kunnat kolla detta förut.

Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2011, 16:32:56 PM
Citat från: yngrot skrivet 18 november 2011, 16:06:30 PM
Det låter ju helknäppt Olof om en buss står i ca 26 min då skulle det i princip kosta nada att köra till Södra torget vilket väl vore bra.

Staffan: jag har inte helt koll på stadstrafiken längre så att linje 3 oxå har 2 olika visste jag inte men om nu det är Borås stad som bestämmer detta varför kan de inte ha logik detta???

Linje 3 vänder vid Almenäs eller Armbåga vändplats (skyltas Ishallen). Linje 6 vid S:t Sigfrids Griftegård eller Regementet. I övrigt har alla linjer nu samma sträckning.

Logiken i att två linjer tillåts ha olika vändhållplatser men det inte går på linje 2 har av Borås stad planeringsansvarige förklarats med att  man har för avsikt att ändra de båda andra linjerna senare. Att förlänga turerna under lågtrafik på linje 2 till Högagärdsgatan är dessutom mindre problem eftersom det innebär en ren förlängning. Både linje 3 och 6 går olika körvägar sista delen av respektive linjegren.

Om man skall till Media Markt med linje 3 är det alltså risk att man hamnar vid Ålgårdsbron i stället för Armbåga vändplats eftersom man inte förrän det är för sent som man märker att bussen kör åt fel håll. Visserligen finns skyltar inne i bussen men vem tänker på det? Om man åker linje 2 till Högagärdsgatan men den bara går till Husbondegatan händer bara att föraren ber en byta till linje 4.









Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 16:39:03 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2011, 16:25:12 PM
Två bussar blir det men att det blir 26 minuter på Brotorp stämmer

Ja, givetvis. Jag snurrade till det lite där. Men hursomhelst, av dessa två är alltså en ute och kör och en annan står 26 minuter Brotorp. ;)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2011, 16:25:12 PM
En alternativ lösning hade varit att köra 4-an med 20-minuterstrafik, vilket också gett bättre anslutningar till 2-an som går var 10:e minut.

Ja, det är ju ytterligare en tanke som borde slagit de som planerat detta. Jag vet inte om det är kilometerkörningsbaserade avgifter som ställt till det, men jag tycker att som det kommer att bli nu blir det lite smått fånigt.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 19 november 2011, 09:56:13 AM
Staffan nu när du skriver det så nog 17 kom jag på att 3 vänder på 2 ställen .. har ju till och med sett det själv .. men minnet i vissa lägen är ju som du vet ...  ;D
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2011, 11:51:23 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 16:39:03 PM
Ja, givetvis. Jag snurrade till det lite där. Men hursomhelst, av dessa två är alltså en ute och kör och en annan står 26 minuter Brotorp. ;)


En buss till blir det ju om man nu skall ha en rimlig chans att följa tidtabellen men kanske man kan ordna det så att föraren kör ner bussen till garaget (vanligen är den väl tom redan när detta passeras och bussen behöver inte gå längre) och där på något smart sätt övergår till annan tjänst så att man inte också binder upp en förare också. Ungefär som man vanligtvis gör på linje 46 i dag när den har 20 minuters reglertid vid Södra torget. Har också sett det tillämpas på linje 4 med 14 minuters reglertid vid Södra torget. Men det ställer stora krav på turlistemakarna.

Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 november 2011, 23:55:14 PM
Så  24 kommer tillbaka, låter ju bara löjligt att ha en så linje. Linje 4 kan väl lika gärna köra detta..
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2011, 08:01:46 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2011, 23:55:14 PM
Så  24 kommer tillbaka, låter ju bara löjligt att ha en så linje. Linje 4 kan väl lika gärna köra detta..

Det enklaste är väl att förlänga linje 2 med tre hållplatser under de tider som linje 4 inte  går. Att blanda in linje 4 gör inte saken bättre. Men Borås stad vill inte ha två olika vändhållplatser på samma linje, vilket man trots det har på linje 3 och 6.

Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 13:00:42 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2011, 08:01:46 AM
Det enklaste är väl att förlänga linje 2 med tre hållplatser under de tider som linje 4 inte  går. Att blanda in linje 4 gör inte saken bättre. Men Borås stad vill inte ha två olika vändhållplatser på samma linje, vilket man trots det har på linje 3 och 6.



Frågan är ju om inte detta går till överdrift. Jag tänker på Karlstadsbuss - som ju nästan ökat trafiken mest i landet under senare år och verkligen gjort succé. Där har det ju inte varit något problem att ha olika vändstationer på stomlinjerna. Men kritiken gäller ju inte här bara Borås, så ser det ju ut på många håll i landet. Kritiken gäller ju egentligen att man skapar en sämre lösning, men med en tveksam vinst.

Att tydlighet i busslinjenätet är viktigt, tror jag alla är överens om. Och det är viktigt att man inte har för många undantag på linjer. Men om man förlänger 2:an kvällstid, så får man ju naturligtivs skylta ordentligt, så att resenärerna förstår att bussen passerar via den ursprungliga ändstationen - Om man nu skall ha olika lösningar för olika tider på dygnet (vilket väl här i sådana fall snarare är grundproblemet). De som normalt åker 4:an måste ju ändå lära sig att ta tvåan och byta till 24:an.

Vad än märkligare är ju att man då inte signalerar vare sig i tidtabellen på 2:am eller 24:an att linjerna har koppling till varandra. Det om något skulle väl behövas om man vill skapa en tydlighet gentemot resenärerna? En liten not på 2:an under dessa tider att den fortsätter/utgår från annan plats om man väljer den lösningen, eller om man promt vill ge bussen ett särskilt nummer att den fortsätter som/från linje 24. Inte ens i fyrans tidtabell finns ju en hänvisning till 24:an. Nu kan ju den försiktiga och ovana resenären kanske ta en tidigare buss för att man inte vet om anslutningen fungerar...

Ibland tycks trafikhuvudmännen tro att det inte skall finnas någon merinformation i tidtabellerna alls, annat än själva tiderna. Jag tror det är att underskatta resenärerna. Dessutom, står det angivet, kan man ju alltid hänvisa till att informationen finns om det kommer klagomål.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2011, 16:24:26 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 13:00:42 PM

Att tydlighet i busslinjenätet är viktigt, tror jag alla är överens om. Och det är viktigt att man inte har för många undantag på linjer. Men om man förlänger 2:an kvällstid, så får man ju naturligtivs skylta ordentligt, så att resenärerna förstår att bussen passerar via den ursprungliga ändstationen - Om man nu skall ha olika lösningar för olika tider på dygnet (vilket väl här i sådana fall snarare är grundproblemet). De som normalt åker 4:an måste ju ändå lära sig att ta tvåan och byta till 24:an.


Du har missförstått en del. Låt mig förklara på nytt.

I dag övergår linje 2 till att bli linje 4 vid Husbondegatan. Under lågtrafik gäller det alla turer, måndag-fredag fram till cirka 19.00 under högtrafik var tredje tur och så är det någon timme varannan tur. Detta är någorlunda lättbegripligt men det vore lämpligt att det framgår av tidtabellen att det är bussen på linje 2 som fortsätter. I andra riktningen övergår alla bussar på linje 4 till linje 2 vid Husbondegatan. Även detta borde förstås framgå av tidtabellen.

Från 11 december så blir det betydligt mer komplicerat. Inga bussar på linje 2 övergår till linje 4 och ingen på linje 4 till linje 2. Utan i stället blir det att alltid byta vid Husbondegatan (eller Östergårdsplan) och det finns ingen samordning i tidtabellerna eller något om att försenad buss skall inväntas. I riktning mot centrum blir det max 10 minuters väntetid men i riktning mot Högagärdsgatan kan det bli nästan 30 minuter att vänta på nästa buss om man just missar en. Linje 4 kommer att sluta att gå vid 19-tiden och går inte lördag-söndag och då gäller i stället att samtliga bussar på linje 2 fortsätter som linje 24 till Högagärdsgatan. Inte  heller detta står det något om i tidtabellen.

Det blir alltså mycket förvirrat och det var mycket förvirrat redan fram till april i år när man körde efter samma upplägg. Det är därför konstigt att man återgår till detta. Vad som omedelbart kan göras utan extra kostnad är:
1. Att  låta linje 2 fortsätta till Högagärdsgatan med samma nummer när linje 4 inte går.
2. Att se till att det blir passning mellan linje 2 och linje 4 i båda riktningarna lämpligen vid Östergårdsplan, åtminstone i riktning Högargärdsgatan. Med den planerade tidtabellen med 26 minuters reglertid på Brotorp finns det ju tid till detta.

Förvisso är det inte många resenärer det rör sig om vid de tre berörda hållplatserna, ett 30-tal om dagen, men det lär ju inte bli fler med detta krångel som med enkla medel kan åtgärdas. De här ändringarna spar inte in några bussar men boende vid Sandwallsgatan blir av med sin buss. Vinnarna är de som bor på Brotorp (ett villaområde där de flesta har minst två bilar utanför huset, de fattigaste brukar ha BMW) som får en helt ny förbindelse samt de som skall åka från Trandared till t ex sjukhuset som får en förbindelse som är 3-4 minuter snabbare än dagens.



Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 28 november 2011, 23:29:46 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 08:42:08 AM
I nästa tidtabell som alltså börjar gälla 11 december görs en del intressanta förändringar i Borås. Bland annat får linje 1 6-minuterstrafik på vardagar. Centrum-Sjukhuset blir det dock ingen skillnad i antal avgångar per timme eftersom linje 4 kortas av och återställs till hur den började för ett år sedan. Sandwallsgatan förlorar åter sin busstrafik och Brotorp får tillbaka sin.

Är det bara jag som tycker upplägget med linje 4/24 känns lite märkligt? Det känns som det går åt ganska mycket resurser till lite nytta till de här experimenten...


Hela linje 4 är märklig. Om Borås stad hade varit smarta så hade de förgrenat linje 2 med en gren till Sandwallsgatan och en till Brotorp, så hade problemet i princip varit löst.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2011, 16:46:17 PM
Citat från: Svemicke skrivet 28 november 2011, 23:29:46 PM
Hela linje 4 är märklig. Om Borås stad hade varit smarta så hade de förgrenat linje 2 med en gren till Sandwallsgatan och en till Brotorp, så hade problemet i princip varit löst.

Det hade inte löst problemet för resor mellan Trandared och Hässleholmen-Sjukhuset, vilket är fyrans huvudsakliga uppgift. Vad jag vet har det inte varit något gnäll under de snart 8 månader som Brotorp inte haft någon annan bussförbindelse än linje 11, som går en gång i timmen. Det är ju inte särskilt långt att gå till Gånghestervägen där linje 159 går varje halvtimme.

Om man nu nödvändigtvis inte skall köra efter nuvarande upplägg att vissa tvåor fortsätter som fyror (och vice versa) så hade det nog varit bättre att låta linje 4 vända vid Husbondegatan. Med eller utan svängen via Sandwallsgatan. Då hade man haft en mycket bättre definierad anslutningspunkt och förarna på respektive linje haft lättare att invänta försenad buss. Och man hade lätt klarat omloppet med en buss med cirka 12 minuters körtid i varje riktning. Ännu bättre hade varit då att låta berörda tvåor fortsätta som fyror till Sjukhuset.

Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 30 november 2011, 01:33:04 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2011, 16:46:17 PM
Det hade inte löst problemet för resor mellan Trandared och Hässleholmen-Sjukhuset, vilket är fyrans huvudsakliga uppgift. Vad jag vet har det inte varit något gnäll under de snart 8 månader som Brotorp inte haft någon annan bussförbindelse än linje 11, som går en gång i timmen. Det är ju inte särskilt långt att gå till Gånghestervägen där linje 159 går varje halvtimme.

Om man nu nödvändigtvis inte skall köra efter nuvarande upplägg att vissa tvåor fortsätter som fyror (och vice versa) så hade det nog varit bättre att låta linje 4 vända vid Husbondegatan. Med eller utan svängen via Sandwallsgatan. Då hade man haft en mycket bättre definierad anslutningspunkt och förarna på respektive linje haft lättare att invänta försenad buss. Och man hade lätt klarat omloppet med en buss med cirka 12 minuters körtid i varje riktning. Ännu bättre hade varit då att låta berörda tvåor fortsätta som fyror till Sjukhuset.


Dessutom har väl till och med klagomål från boende på Brotorp yppats om att busstrafiken dit har ökats?
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 08:15:38 AM
Citat från: Svemicke skrivet 30 november 2011, 01:33:04 AM
Dessutom har väl till och med klagomål från boende på Brotorp yppats om att busstrafiken dit har ökats?

Skulle inte förvåna mig. Det är den typen av medborgare som brukar klaga på sådant som bor där. Skall bussarna nu stå där i 26 minuter och tidsreglera så måste motorn hållas i gång kalla dagar så att bussen inte blir helt utkyld och då lär det ju bli ännu mer klagomål.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 30 november 2011, 13:42:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 08:15:38 AM
Skulle inte förvåna mig. Det är den typen av medborgare som brukar klaga på sådant som bor där. Skall bussarna nu stå där i 26 minuter och tidsreglera så måste motorn hållas i gång kalla dagar så att bussen inte blir helt utkyld och då lär det ju bli ännu mer klagomål.


Precis! Skönt man slipper de bekymren. :)
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: bjorn_k skrivet 30 november 2011, 20:16:59 PM
Det finns ingen restvärmare? "automatic pause heater" e dyl?
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 20:46:15 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 30 november 2011, 20:16:59 PM
Det finns ingen restvärmare? "automatic pause heater" e dyl?

Nej, det finns inte i BL:s bussar. Det finns naturligtvis alternativ till att stå vid hållplatsen på tomkörning men jag har ändå en känsla - vis från andra ställen där det varit så här långa reglertider - att det blir det som gäller.


Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2011, 20:56:44 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 20:46:15 PM
Nej, det finns inte i BL:s bussar. Det finns naturligtvis alternativ till att stå vid hållplatsen på tomkörning men jag har ändå en känsla - vis från andra ställen där det varit så här långa reglertider - att det blir det som gäller.

Nu har vi väl inte haft så här långa reglertider vid några ändhållplatser i Borås på ganska många år. Spontant tror jag det närmsta man kommer i någorlunda modern tid att under 80-talet till mitten av 90-talet hade bussarna på linje 1 ca 15 minuter i vändningen i Brämhult (förutom de turer som fortsatte till Hyberg). Där kan jag som gammal Brämhultsbo intyga att det förekom en hel del tomgångskörning kalla vinterdagar. Men några större anledningar har det ju alltså hittills inte funnits att utrusta bussar särskilt för att klara långa tider kalla dagar utan motorn igång.

Sedan kan man också spekulera i hur länge den här linje 4 kommer att finnas, åtminstone med just det här upplägget. Mitt tips är att den blir nog ganska kortlivad.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 22:01:19 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2011, 20:56:44 PM
Nu har vi väl inte haft så här långa reglertider vid några ändhållplatser i Borås på ganska många år. Spontant tror jag det närmsta man kommer i någorlunda modern tid att under 80-talet till mitten av 90-talet hade bussarna på linje 1 ca 15 minuter i vändningen i Brämhult (förutom de turer som fortsatte till Hyberg). Där kan jag som gammal Brämhultsbo intyga att det förekom en hel del tomgångskörning kalla vinterdagar. Men några större anledningar har det ju alltså hittills inte funnits att utrusta bussar särskilt för att klara långa tider kalla dagar utan motorn igång.


Du behöver bara gå till starten för framtidstrafiken i augusti 2004 för att hitta reglertider på uppemot 20 minuter. Linje 6 och 8 gick då med 90-minutersomlopp under kvällar, lördagar och söndagar och det gav drygt 10 minuters reglertid vid ena ändhållplatsen och 20 vid den andra. Detta ändrades ganska snart till 60-minutersomlopp och reglertid på bara några minuter.

Är det inte så också i dag att linje 1 på kvällar har 27 minuters reglertid vid Skogsfrugatan och linje 5/6 har bortåt 20 minuter vid Ängsgården på kvällar. Ser i varje fall ut så i tidtabellen. Linje 3 har 15 minuters reglertid vid Armbåga vändplats ("Ishallen") för de turer som inte går till Almenäs. Linje 5 har 13 minuter vid Ängsgården, men det är sällan som den kan hålla tiden vid ankomst dit.



Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2011, 22:20:03 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 22:01:19 PM
Du behöver bara gå till starten för framtidstrafiken i augusti 2004 för att hitta reglertider på uppemot 20 minuter. Linje 6 och 8 gick då med 90-minutersomlopp under kvällar, lördagar och söndagar och det gav drygt 10 minuters reglertid vid ena ändhållplatsen och 20 vid den andra. Detta ändrades ganska snart till 60-minutersomlopp och reglertid på bara några minuter.

Är det inte så också i dag att linje 1 på kvällar har 27 minuters reglertid vid Skogsfrugatan

Jo just det, det har du rätt i. Det var tidigare 12 minuter men man justerade tiderna för någon tidtabell sedan så att det skulle bli avång och ankomst samtidigt vid Södra Torget för att bättre passa byten med andra linjer på kvällarna. Det bör ha varit då det blev det så här.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 22:01:19 PM
och linje 5/6 har bortåt 20 minuter vid Ängsgården på kvällar. Ser i varje fall ut så i tidtabellen.

Det har du också rätt i. Frågan är väl egentligen bara om det verkligen blir så lång tid i praktiken. De där linjerna har ganska snålt tilltagna tider genom Centrum och upp till Brämhult. Men det lär väl bli ganska långa tider vid ändhållplatsen ändå.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 22:01:19 PM
Linje 3 har 15 minuters reglertid vid Armbåga vändplats ("Ishallen") för de turer som inte går till Almenäs. Linje 5 har 13 minuter vid Ängsgården, men det är sällan som den kan hålla tiden vid ankomst dit.

Att tanken på gamla linje 1 i Brämhult dök upp var väl snarare beroende på att den hade det här upplägget med 15 minuters vändtid hela trafikdygnet. Det var alltså inte så bara för att "styva till" glesare trafik på kvällstid eller något liknande. Men som du säger finns det nog en del exempel på åtminstone nära 15 minuter även i dagsläget.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 23:00:28 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2011, 22:20:03 PM

Det har du också rätt i. Frågan är väl egentligen bara om det verkligen blir så lång tid i praktiken. De där linjerna har ganska snålt tilltagna tider genom Centrum och upp till Brämhult. Men det lär väl bli ganska långa tider vid ändhållplatsen ändå.


Kvällstid brukar nog tidtabellerna hålla ganska bra för såväl linje 5 som linje 6. Men eftersom bussarna tomkörs mellan Ängsgården och Sörbo så kan ju väntetiden tillbringas någonstans där det går att stå med motorn på utan att störa närboende.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2011, 22:20:03 PM
Att tanken på gamla linje 1 i Brämhult dök upp var väl snarare beroende på att den hade det här upplägget med 15 minuters vändtid hela trafikdygnet. Det var alltså inte så bara för att "styva till" glesare trafik på kvällstid eller något liknande. Men som du säger finns det nog en del exempel på åtminstone nära 15 minuter även i dagsläget.


Linje 3 har detta upplägg dagtid även om den inte går så ofta. Men stora delar av dagen är det bara var fjärde tur som går till Almenäs och resten vänder vid Armbåga. Linje 3 har 30-minuterstrafik. Kvällar går inte linje 3 och lördag-söndag är det ett annat upplägg med något kortare reglertid.


Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 01 december 2011, 15:18:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 23:00:28 PM
Kvällstid brukar nog tidtabellerna hålla ganska bra för såväl linje 5 som linje 6. Men eftersom bussarna tomkörs mellan Ängsgården och Sörbo så kan ju väntetiden tillbringas någonstans där det går att stå med motorn på utan att störa närboende.

Ändhållplatsen vid Kyllared kan ju användas.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 01 december 2011, 15:20:05 PM
Vad hände egentligen med alla de andra förändringarna som man skissade på inför trafikstarten nu?

Linje 3 skulle ju åka över Norrby, linje 46 skulle slås ihop med linje 3 och gå till Almenäs, någon busslinje skulle gå i Getängsvägen och sjukhusterminalen skulle byggas om.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 december 2011, 15:43:04 PM
Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 15:20:05 PM
Vad hände egentligen med alla de andra förändringarna som man skissade på inför trafikstarten nu?

Linje 3 skulle ju åka över Norrby, linje 46 skulle slås ihop med linje 3 och gå till Almenäs, någon busslinje skulle gå i Getängsvägen och sjukhusterminalen skulle byggas om.

...samt att linje 41 och 47 skulle slås ihop och linje 5 skulle förlängas till Sandared via ny bussgata mellan Sjöhagen och Sandared, avkortning av linje 159 till att enbart trafikera delen Borås-Dalsjöfors osv. Jo det var ju en del på gång men det verkar inte som några verkställande beslut skulle vara fattade i de här frågorna. Märkligt nog, för det verkade ganska konkret när det framförts under det här året.

Hur är statusen på byggandet av bussgatan mellan Sjöhagen och Sandareds kyrka förresten? Är det bygget försenat på något vis?
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 16:09:51 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 01 december 2011, 15:43:04 PM
...samt att linje 41 och 47 skulle slås ihop och linje 5 skulle förlängas till Sandared via ny bussgata mellan Sjöhagen och Sandared, avkortning av linje 159 till att enbart trafikera delen Borås-Dalsjöfors osv. Jo det var ju en del på gång men det verkar inte som några verkställande beslut skulle vara fattade i de här frågorna. Märkligt nog, för det verkade ganska konkret när det framförts under det här året.

Hur är statusen på byggandet av bussgatan mellan Sjöhagen och Sandareds kyrka förresten? Är det bygget försenat på något vis?


Sammanslagningen av linje 41 och 47 sprack på att det är olika entreprenörer. Borås Lokaltrafik kör linje 41 och Veolia kör linje 47. Förlängningen av linje 5 till Sandared är fortfarande aktuell när ovannämnd bussgata är klar. Jag tror man räknar med december 2012. Sandared får då 30-minuterstrafik med linje 5 och behöver inte linje 159 längre. Linje 404 till Bollebygd kommer väl dock att gå kvar en gång i timmen och komplettera.

Ny bussterminal vid Sjukhuset är på gång och bygget beräknas sättas i gång nästa år.

Att linje 3 inte fick gå till Armbåga via Norrby hängde väl samman med att det blev dyrare med en särskild linje till Almenäs. De turer på linje 3 som går till Almenäs hinner inte om de skall köra via Norrby.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 december 2011, 16:44:54 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 16:09:51 PM
Sammanslagningen av linje 41 och 47 sprack på att det är olika entreprenörer. Borås Lokaltrafik kör linje 41 och Veolia kör linje 47. Förlängningen av linje 5 till Sandared är fortfarande aktuell när ovannämnd bussgata är klar. Jag tror man räknar med december 2012. Sandared får då 30-minuterstrafik med linje 5 och behöver inte linje 159 längre. Linje 404 till Bollebygd kommer väl dock att gå kvar en gång i timmen och komplettera.

Ny bussterminal vid Sjukhuset är på gång och bygget beräknas sättas i gång nästa år.

Att linje 3 inte fick gå till Armbåga via Norrby hängde väl samman med att det blev dyrare med en särskild linje till Almenäs. De turer på linje 3 som går till Almenäs hinner inte om de skall köra via Norrby.

Vid närmare eftertanke kanske man väntar med ytterligare förändringar av linje 3 och Bäckeskog/Armbåga/Almenäs tills dels den nya bron över Viskan vid Armbåga är klar och dels när bygget av nya riksväg 42 förbifart Sjöbo väl får nytt fastställt färdigtdatum. Den förstnämnda är ju på gång och den sistnämnda försenad för jag vet inte vilken gång i ordningen och den har ju viss betydelse för planeringen eftersom man bör dra en linje ytterligare till Sjöbo när den blir klar eftersom Sjöbo då bör bli av med linje 150 mot Fristad.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:30:53 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 16:09:51 PM
Sammanslagningen av linje 41 och 47 sprack på att det är olika entreprenörer. Borås Lokaltrafik kör linje 41 och Veolia kör linje 47. Förlängningen av linje 5 till Sandared är fortfarande aktuell när ovannämnd bussgata är klar. Jag tror man räknar med december 2012. Sandared får då 30-minuterstrafik med linje 5 och behöver inte linje 159 längre. Linje 404 till Bollebygd kommer väl dock att gå kvar en gång i timmen och komplettera.

Jaså, sprack det? När hände detta? Västtrafik klantade alltså till det lite där, men jag har även hört att 47:an ska bort helt.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 16:09:51 PM
Ny bussterminal vid Sjukhuset är på gång och bygget beräknas sättas i gång nästa år.

Exakt vad är planerna för terminalen där? Linje 4 är ju inte att räkna med ,långsiktigt för jag, liksom Olof, tror inte att den kommer bli långvarig. Dessutom försvinner ju servicelinjerna i 2013 och då kan deras nuvarande hållplats nyttjas av andra linjer.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 16:09:51 PM
Att linje 3 inte fick gå till Armbåga via Norrby hängde väl samman med att det blev dyrare med en särskild linje till Almenäs. De turer på linje 3 som går till Almenäs hinner inte om de skall köra via Norrby.

Vilken linje skulle gå i Getängsvägen?
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:31:45 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 01 december 2011, 16:44:54 PM
Vid närmare eftertanke kanske man väntar med ytterligare förändringar av linje 3 och Bäckeskog/Armbåga/Almenäs tills dels den nya bron över Viskan vid Armbåga är klar och dels när bygget av nya riksväg 42 förbifart Sjöbo väl får nytt fastställt färdigtdatum. Den förstnämnda är ju på gång och den sistnämnda försenad för jag vet inte vilken gång i ordningen och den har ju viss betydelse för planeringen eftersom man bör dra en linje ytterligare till Sjöbo när den blir klar eftersom Sjöbo då bör bli av med linje 150 mot Fristad.


Tror Du inte att linje 150 fortsätter gå gamla vägen?
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 18:00:17 PM
Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:31:45 PM
Tror Du inte att linje 150 fortsätter gå gamla vägen?


Nu var det inte mig du frågade men mitt svar är i alla fall:

Tror jag knappast. Kravet från Fristad-borna att få en snabbare förbindelse är för stark. Men det kan ju bli en linje som går gamla vägen också men då med betydligt glesare trafik.

Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 december 2011, 18:09:05 PM
Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:30:53 PM
Jaså, sprack det? När hände detta? Västtrafik klantade alltså till det lite där, men jag har även hört att 47:an ska bort helt.

Jo, det har väl också diskuterats emellanåt. Den har ju traditionellt alltid trafikerats lite som en kortare variant av linje 153 och under någon tidtabellsperiod, tror det bör ha varit alldeles i början på 2000-talet, tror jag dessutom att linjenumret 47 försvann helt och att även de turer som vände i Ekås skyltades linje 153. Pratade med en förare för ett tag sedan som minns den tiden och att han vid ett tillfälle var halvvägs till Bredared när han kom på att turen han körde egentligen skulle vänt i Ekås. ;)

Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:30:53 PM
Vilken linje skulle gå i Getängsvägen?

Det var väl det som var tänkt för linje 46. Almenäs-Getängsvägen-Resecentrum-Druvefors-Göta-Bosnäs alltså.

Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:30:53 PM
Tror Du inte att linje 150 fortsätter gå gamla vägen?

Jag vet inte, men det troligaste är väl att man kör nya vägen med den linjen. Det lär nog bli svårt att behålla konkurrenskraften mot privat bil annars eftersom skillnaden i tid bör bli ganska stor. Det har redan med dagens upplägg framförts starka önskemål om att linje 150 inte borde ta lokala resenärer Centrum-Sjöbo för att snabba upp resorna Fristad-Borås.

Inte på de senaste ritningarna men väl på några år gamla ritningar var det hållplatsfickor inritade på nya leden ungefär mellan skroten och rörfabriken. Så någon tanke bör någon ha haft på busslinje den vägen i alla fall även om jag inte hittar något om det i nu gällande detaljplan. Vilket iofs naturligtvis inte säger något om hur man tänkt sig linjedragningen, bara att man kanske inte längre avser att bygga hållplats just där:
http://www.boras.se/download/18.4d290882129b65b4da0800051065/Planbeskrivning.pdf
http://www.boras.se/download/18.4d290882129b65b4da0800051066/Plankarta+f%C3%A4rg.pdf
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 18:15:32 PM
Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:30:53 PM

Exakt vad är planerna för terminalen där? Linje 4 är ju inte att räkna med ,långsiktigt för jag, liksom Olof, tror inte att den kommer bli långvarig. Dessutom försvinner ju servicelinjerna i 2013 och då kan deras nuvarande hållplats nyttjas av andra linjer.



Planbeskrivningen finns här
http://www.borasem.se/download/18.556ed85e13074032f61800041435/Samariten_planbeskrivning_SAM_110701.pdf

Även om linje 4, 10 och 14 försvinner från Sjukhuset så rör det sig om sex avgångar i timmen. Dessa kommer säkert att "ersättas" av fler avgångar på befintliga linjer eller rentav någon ny linje. För linje 1 finns väl planer på att införa 5-minuterstrafik.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 02 december 2011, 12:41:07 PM
Krävs det några nya omlopp som resultarar i nya/fler begagnade bussar eller räcker den nuvarande vagnparken till för att täcka behovet??
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2011, 13:57:51 PM
Citat från: reseguiden86 skrivet 02 december 2011, 12:41:07 PM
Krävs det några nya omlopp som resultarar i nya/fler begagnade bussar eller räcker den nuvarande vagnparken till för att täcka behovet??

Om jag räknat rätt så behövs lika många bussar som nu förutom att det behövs fler på linje 1. Beroende på hur tight man planerar göra omloppen bör det bli två eller tre bussar till. Hur man skall lösa detta vet jag inte.

Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 02 december 2011, 23:33:24 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 18:15:32 PM
Planbeskrivningen finns här
http://www.borasem.se/download/18.556ed85e13074032f61800041435/Samariten_planbeskrivning_SAM_110701.pdf

Även om linje 4, 10 och 14 försvinner från Sjukhuset så rör det sig om sex avgångar i timmen. Dessa kommer säkert att "ersättas" av fler avgångar på befintliga linjer eller rentav någon ny linje. För linje 1 finns väl planer på att införa 5-minuterstrafik.

Ser bra ut enligt ritning. Tack för länken! Ser ut som att bussarna lättare kan komma ut på Brämhultsvägen mot stan. Förhoppningsvis blir det kollektivtrafiksignaler här också.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 02 december 2011, 23:34:42 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2011, 13:57:51 PM
Om jag räknat rätt så behövs lika många bussar som nu förutom att det behövs fler på linje 1. Beroende på hur tight man planerar göra omloppen bör det bli två eller tre bussar till. Hur man skall lösa detta vet jag inte.


Åkte med BL 096 igår, så det måste åtminstone ha kommit två nya bussar till.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 02 december 2011, 23:38:53 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 01 december 2011, 18:09:05 PM

http://www.boras.se/download/18.4d290882129b65b4da0800051065/Planbeskrivning.pdf
http://www.boras.se/download/18.4d290882129b65b4da0800051066/Plankarta+f%C3%A4rg.pdf


Fler intressanta länkar.

Det man skulle kunnat göra redan nu är ju att låta en busslinje gå från Norra Sjöbo (Björksätersgatan), över Knalleland och Arenan, för att sedan gå i Getängsvägen över Norrby och resecentrum mot stan. Förslagsvis kan ju denna sedan fortsätta till Brotorp.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2011, 08:45:24 AM
Citat från: Svemicke skrivet 02 december 2011, 23:34:42 PM
Åkte med BL 096 igår, så det måste åtminstone ha kommit två nya bussar till.

Nu börjar man känna igen numren. 096 är i min värld en Volvo B10M Wiima från mitten av 1980-talet. Men den slopades 2004.

Jag antar att nya 096 var en MAN Lion's City. Jag såg också en ny sådan i går men hann på avståndet inte uppfatta numret. Den  såg lite för ny ut för att vara 092 eller 093, som kom i september.



Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 03 december 2011, 13:34:28 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2011, 08:45:24 AM
Nu börjar man känna igen numren. 096 är i min värld en Volvo B10M Wiima från mitten av 1980-talet. Men den slopades 2004.

Jag antar att nya 096 var en MAN Lion's City. Jag såg också en ny sådan i går men hann på avståndet inte uppfatta numret. Den  såg lite för ny ut för att vara 092 eller 093, som kom i september.


Ja, detr var det. Hur exakt såg Du denna skillnad? Tycker de ser likadana ut, jag.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2011, 14:03:14 PM
Citat från: Svemicke skrivet 03 december 2011, 13:34:28 PM
Ja, detr var det. Hur exakt såg Du denna skillnad? Tycker de ser likadana ut, jag.

På att lacken glänser mer på en splitterny buss än på en som är några månader gammal.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Svemicke skrivet 04 december 2011, 23:18:47 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2011, 14:03:14 PM
På att lacken glänser mer på en splitterny buss än på en som är några månader gammal.

Det är sant, men har 092 och 093 redan hunnit bli så slitna i lacken?
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 08 december 2011, 22:24:45 PM
Citat från: Svemicke skrivet 02 december 2011, 23:34:42 PM
Åkte med BL 096 igår, så det måste åtminstone ha kommit två nya bussar till.

I SBH finns två nyregistrerade MAN A21 tillhörande BL - de har reg.nr RGY526 resp RXZ010 och anges i bilregistret i trafik från 21 november. Dock måste det ju då finnas minst en till eftersom den senaste dessförinnan var 093.
Titel: SV: Förändringar i Borås stadstrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2011, 22:35:41 PM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 08 december 2011, 22:24:45 PM
I SBH finns två nyregistrerade MAN A21 tillhörande BL - de har reg.nr RGY526 resp RXZ010 och anges i bilregistret i trafik från 21 november. Dock måste det ju då finnas minst en till eftersom den senaste dessförinnan var 093.

De båda i SBH måste vara 094 och 096, osäker dock på vilken som är vilken eftersom jag inte sett dem. Eventuellt sparar BL dem till utökningen av trafiken på måndag. 095 har jag dock sett och den har regnummer RHK625. Om vi antar att de numreras i alfabetisk ordning utifrån regnumren som man gjort på 089-093 så blir alltså RGY526 094 och RXZ01 096.