Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Fredrik Klint skrivet 06 november 2011, 11:12:56 AM

Titel: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 06 november 2011, 11:12:56 AM
När blir upphandlingen avgjord och offentlig?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Karsten skrivet 07 november 2011, 06:21:15 AM
22 november.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 07 november 2011, 08:56:34 AM
Tackar! Nedräkningen har börjat...
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: buskörare skrivet 19 november 2011, 12:22:44 PM
3 dagar kvar då  :-\
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 21 november 2011, 15:42:31 PM
Imorgon...  ;)
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: buskörare skrivet 21 november 2011, 17:42:49 PM
Ja, nu är det spännande!!
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Kvarne skrivet 21 november 2011, 23:36:41 PM
Vilken tid beräknas svaret slå ner som en bomb?  :o
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 21 november 2011, 23:55:56 PM
Citat från: Kvarne skrivet 21 november 2011, 23:36:41 PM
Vilken tid beräknas svaret slå ner som en bomb?  :o
Antagligen går de ut med ett meddelande först på onsdagen; trafiknämndens möte börjar klockan 14.30 och nuförtiden brukar ju dessa möten kunna hålla på några timmar. Troligen vill man gå ut gemensamt (SL och det vinnande anbudet), eller att operatören skickar ut ett pressmeddelande. Och det kommer nog inte skickas ut förrän på onsdagen...

Anbudsgivarna står nog ändå på helspänn och lär väl få besked från SL redan under tisdagen - så för den som har lite kontakter - eller om bolaget är snabb på att lägga ut en blänk om det på företagens intranät - så kanske man kan få reda på det redan under tisdagskvällen.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Kvarne skrivet 22 november 2011, 09:37:16 AM
.....Det kan alltså röra sig om timmar nu tills vi vet....
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 november 2011, 09:49:53 AM
Dock så diskuteras den punkten som en av de första... http://www.sll.se/sll/templates/meetingpage.aspx?id=56150

Men visst är det spännande!
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 november 2011, 12:53:17 PM
SL har nu presenterat en tid, 16:15 kommer resultatet att presenteras på SLs huvudkontor. Se pressmeddelade: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sl/pressrelease/view/pressinbjudan-sl-presenterar-vinnande-anbudsgivare-i-trafikupphandling-foer-buss-och-spaartrafik-707411
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 november 2011, 13:19:01 PM
Meddelar SL i ett Pressmeddelande (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sl/pressrelease/view/pressinbjudan-sl-presenterar-vinnande-anbudsgivare-i-trafikupphandling-foer-buss-och-spaartrafik-707411).


MVH Carl Eric
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Magnus_J skrivet 22 november 2011, 16:36:01 PM
inväntar med spänning..  :)
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 november 2011, 16:40:31 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 22 november 2011, 16:36:01 PM
inväntar med spänning..  :)

Du är verkligen inte ensam!!
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Magnus_J skrivet 22 november 2011, 16:46:04 PM
kl 17 snackades om internt hos oss att beskedet skulle komma. 16:15 skulle det iaf starta..
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20 Arriva ny operatör
Skrivet av: Bussföraren skrivet 22 november 2011, 17:22:39 PM
Arriva på bägge kontrakten
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Magnus_J skrivet 22 november 2011, 17:23:42 PM
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sl/pressrelease/view/fler-ska-resa-kollektivt-genom-sl-s-nya-trafikupphandling-arriva-sverige-ab-vinnande-anbudsgivare-707678
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 november 2011, 17:28:22 PM
Som sagt Arriva: http://www.busstidningen.se/2011/11/22/klart-med-jatteupphandlingar-i-storstockholm-storslam-for-arriva/
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredde skrivet 22 november 2011, 17:29:01 PM
http://www.arriva.se/index.php?option=com_content&task=view&id=723&Itemid=1 (http://www.arriva.se/index.php?option=com_content&task=view&id=723&Itemid=1)

Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Nico skrivet 22 november 2011, 17:29:58 PM

Tja, jag hade faktiskt tippat Arriva (trots att någon sade att de skulle ha hoppat av) då man dels tar en mycket större marknadsandel samt kan knyta ihop sina nuvarande områden. De är alltså bara att gratulera. Nu blir det även en tydligare polarisering mellan norr och söder, i alla fall ett tag, i SL-land.

Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 22 november 2011, 17:34:26 PM
Det var väl heller inte oväntat med tanke på att just Arriva tagit kontakter bland folk på speciella poster runt om i branschen under den senaste helgen, det är knappast en tillfällighet utan information om vilket beslut soim SL förordade har förmodligen presenterats i fredags för både vinnande och nuvarande operatör
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 22 november 2011, 17:50:12 PM
Jag kommer nog att sluta köra. Drastiskt kanske, men av vad jag hört av kollegor som kör åt Arriva i Märsta (främst) så har de sämre personalpolitik än Nobina - som jag flydde ifrån. Så reflexreaktionen blir att byta bransch.

(Dessutom slipper jag axelklaffarna.)
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: homer skrivet 22 november 2011, 19:50:53 PM
Citat från: Dörrbroms skrivet 22 november 2011, 17:50:12 PM
Jag kommer nog att sluta köra. Drastiskt kanske, men av vad jag hört av kollegor som kör åt Arriva i Märsta (främst) så har de sämre personalpolitik än Nobina - som jag flydde ifrån. Så reflexreaktionen blir att byta bransch.

(Dessutom slipper jag axelklaffarna.)


tror inte du är ensam, Keolis lär knappast få problem att rekrytera personal till sina kvarvarande depåer
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2011, 19:57:55 PM
Citat från: homer skrivet 22 november 2011, 19:50:53 PM
tror inte du är ensam, Keolis lär knappast få problem att rekrytera personal till sina kvarvarande depåer

Keolis har dessa dagar då inga bekymmer att få fram egna bussar och förare till RB-ersättningen Söderhall-Kårsta-Vallentuna-Kragstalund. Något som de vanligtvis hade förr.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: CR skrivet 22 november 2011, 20:10:57 PM
Arrivas pris är dryga 20 % lägre än 2:an i både Råsta och Norrort eller om man så vill mer än 200 miljoner per år!! 2:an och 3:an ligger i bägge paketen endast någon enstaka procent ifrån varandra.

I Råsta var Veolia 2:a, Keolis 3:a.
I Norrort var Roslagstrafik 2:a och Keolis 3:a.

OBS! RÄTTAD/ ÄNDRAD, SE LÄNGRE FRAM I TRÅDEN!

Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 22 november 2011, 20:12:41 PM
Vilka går under Roslagstrafik?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Karsten skrivet 22 november 2011, 20:18:22 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 22 november 2011, 20:12:41 PM
Vilka går under Roslagstrafik?

Roslagståg och Nettbuss.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: CR skrivet 22 november 2011, 20:18:59 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 22 november 2011, 20:12:41 PM
Vilka går under Roslagstrafik?
Svenska tågkompaniet verkar vara moderbolag, så det är väl Roslagståg tillsammans med Nettbuss (?) som var tänkta att driftsätta trafiken ifråga.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2011, 20:32:25 PM
Citat från: CR skrivet 22 november 2011, 20:10:57 PM
Arrivas pris är dryga 20 % lägre än 2:an i både Råsta och Norrort eller om man så vill mer än 200 miljoner per år!! 2:an och 3:an ligger i bägge paketen endast någon enstaka procent ifrån varandra.

I Råsta var Veolia 2:a, Keolis 3:a.
I Norrort var Roslagstrafik 2:a och Keolis 3:a.

Har Arriva tagit i för mycket, med lite väl optimistiska siffror? För inte kan tre separata företag, dvs Roslagstrafik, Veolia och Keolis, alla lägga sig mer än 20% "för högt"? Vad kan detta innebära?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Rojje skrivet 22 november 2011, 20:35:53 PM
Undrar om Arriva kommer lyckas med övertagandet. Det har väl inte gått så bra i SL-land med övertaganden?

//Rojje
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 22 november 2011, 20:36:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 20:32:25 PM
Har Arriva tagit i för mycket, med lite väl optimistiska siffror? För inte kan tre separata företag, dvs Roslagstrafik, Veolia och Keolis, alla lägga sig mer än 20% "för högt"? Vad kan detta innebära?

Det innebär att man kan ha tjänat mer pengar o ändå fått kontrakten.
Sedan kan man ana att Arriva lagt ett offensivt bud med stöd av ägarna DB
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 22 november 2011, 20:40:28 PM
Citat från: Rojje skrivet 22 november 2011, 20:35:53 PM
Undrar om Arriva kommer lyckas med övertagandet. Det har väl inte gått så bra i SL-land förut?

//Rojje

Jmf med Swebus/Nobina har Arriva knappast haft några större problem, de nuvarande Stockholmskontrakten startade f.ö också under ett annat (Brittiskt) ägande i bolaget.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 22 november 2011, 20:54:20 PM
En intressant passus i pressmeddelandet fångade min blick..

"•Bussarna, som ägs av trafikutövaren"

Har man gjort en kovändning nu och slutat finansiera bussar till delar av kontrakten? Befintliga av SL finansierade bussar i de aktuella gamla kontrakten vad händer med dessa?

Ska operatören själv finansiera samtliga bussar utan någon återköpsrätt?

Ted kanske kan säga bu eller bä om vad som är rätt?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 22 november 2011, 21:17:59 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 22 november 2011, 20:54:20 PM
En intressant passus i pressmeddelandet fångade min blick..

"•Bussarna, som ägs av trafikutövaren"

Har man gjort en kovändning nu och slutat finansiera bussar till delar av kontrakten? Befintliga av SL finansierade bussar i de aktuella gamla kontrakten vad händer med dessa?

Ska operatören själv finansiera samtliga bussar utan någon återköpsrätt?

Ted kanske kan säga bu eller bä om vad som är rätt?

Ted får gärna komplettera, men vad som sagts från SL, så har ju Keolis valt själva att låta de nya bussarna till fr.a. Rissne, ske utanför finansiering från SL. Däremot skall de gamla trängselbussarna framförallt i Täby och boggibussarna i Bromma gå över. Nu blir det dock en liten del av den totala mängden bussar - blir väl totalt bara ett drygt 70-tal totalt för bägge trafikområdena. Har inte följt vad som hänt i upphandlingen, men jag har svårt att tro att detta skulle ha kunnat ändras under upphandlingens gång.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2011, 21:20:09 PM
Någon som kan kasta in en snabb gissning på hur många antal bussar som ingår i dessa bägge blocken?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 november 2011, 21:25:45 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 21:20:09 PM
Någon som kan kasta in en snabb gissning på hur många antal bussar som ingår i dessa bägge blocken?

Arriva anger 250 bussar och tåg i block 2, och eftersom att det f n finns 29 tågsätt hos Roslagståg så borde det ju bli lite drygt 200...
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ted Selander skrivet 22 november 2011, 21:47:16 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 21:20:09 PM
Någon som kan kasta in en snabb gissning på hur många antal bussar som ingår i dessa bägge blocken?

Så här skriver Arriva själva:

* Trafiken i block 1 omfattar bussdepåerna i Råsta, Lunda/Solna, Sundbyberg och Bromma samt  Saltsjöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan. Det innebär omkring 750 anställda, 300 bussar samt lokalbanevagnar och spårvagnar. Trafikstart 20 augusti 2012.

* Trafiken i block 2 omfattar bussdepån Täby samt tåg på Roslagsbanan och kommer att ha omkring 620 anställda, 250 bussar samt tåg. Trafkstart: 6 januari 2013.


Många garage i block 1 tycks det och desto färre i block 2...


Angående framtiden för hyfsat moderna buss i nuvarande avtal säger jag både bu och bä för närvarande.

Det viskas att en viss bussleverantör i Polen kommer att göra ett nytt försök i SL-land.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2011, 22:00:08 PM
Är det offentliggjort vilka linjer som blir VBP-linjer?
Kan VBP även komma att tillämpas på vissa delar av spårtrafiken?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2011, 22:17:51 PM
Citat från: Karsten skrivet 22 november 2011, 20:18:22 PM
Roslagståg och Nettbuss.

Det är väl i så fall Roslagståg utan DSB, alltså Svenska Tågkompaniet som liksom Nettbuss ägs av NSB.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: homer skrivet 22 november 2011, 22:21:52 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 22 november 2011, 21:17:59 PM
Ted får gärna komplettera, men vad som sagts från SL, så har ju Keolis valt själva att låta de nya bussarna till fr.a. Rissne, ske utanför finansiering från SL. Däremot skall de gamla trängselbussarna framförallt i Täby och boggibussarna i Bromma gå över. Nu blir det dock en liten del av den totala mängden bussar - blir väl totalt bara ett drygt 70-tal totalt för bägge trafikområdena. Har inte följt vad som hänt i upphandlingen, men jag har svårt att tro att detta skulle ha kunnat ändras under upphandlingens gång.

ingår inte egentligen veolias gamla 38XX vagnar i upphandlingen också? visserligen har keolis valt att omplacera till andra områden men enligt SL borde dem väl tillhöra Råsta? eller är dem helt utanför SL-finansiering? som var 2005?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Karsten skrivet 22 november 2011, 22:24:38 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2011, 22:17:51 PM
Det är väl i så fall Roslagståg utan DSB, alltså Svenska Tågkompaniet som liksom Nettbuss ägs av NSB.


Jo, du har så rätt.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Karsten skrivet 22 november 2011, 22:25:25 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 22:00:08 PM
Är det offentliggjort vilka linjer som blir VBP-linjer?
Kan VBP även komma att tillämpas på vissa delar av spårtrafiken?

Allt är VBP, utom möjligtvis viss form av ersättningstrafik.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredde skrivet 22 november 2011, 22:31:42 PM
Citat från: Ted S skrivet 22 november 2011, 21:47:16 PM
Så här skriver Arriva själva:

* Trafiken i block 2 omfattar bussdepån Täby samt tåg på Roslagsbanan och kommer att ha omkring 620 anställda, 250 bussar samt tåg. Trafkstart: 6 januari 2013. [/i]

Hur blir det med depåerna/garagen i Vaxholm och Åkersberga? Eller tillhör dessa Keolis?

Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 22 november 2011, 22:36:20 PM
Citat från: homer skrivet 22 november 2011, 22:21:52 PM
ingår inte egentligen veolias gamla 38XX vagnar i upphandlingen också? visserligen har keolis valt att omplacera till andra områden men enligt SL borde dem väl tillhöra Råsta? eller är dem helt utanför SL-finansiering? som var 2005?

De fanns inte med i underlaget. Och om SL har gått med på en permanent förflyttning (eller initierat den), så är det ju inget problem.  
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Peter Rost skrivet 22 november 2011, 22:38:40 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 22 november 2011, 22:31:42 PM
Hur blir det med depåerna/garagen i Vaxholm och Åkersberga? Eller tillhör dessa Keolis?



Åkersberga, och Vaxholm tillhör Keolis.

/Peter
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredde skrivet 22 november 2011, 22:48:00 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 22 november 2011, 22:38:40 PM
Åkersberga, och Vaxholm tillhör Keolis.

/Peter

Okej, återstår att se vad man gör med dessa framöver då...

Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2011, 23:25:21 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 22 november 2011, 22:38:40 PM
Åkersberga, och Vaxholm tillhör Keolis.

/Peter

Är det inte så att själva depåområdena med lokaler tillhör Locum, dvs Landstinget?
Så är det iaf i TO Norrtälje med depåerna i Rimbo (Vallby) samt Hallstavik.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 22 november 2011, 23:36:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 23:25:21 PM
Är det inte så att själva depåområdena med lokaler tillhör Locum, dvs Landstinget?
Så är det iaf i TO Norrtälje med depåerna i Rimbo (Vallby) samt Hallstavik.
Det är SL som står som hyresvärd för både Vaxholm och Åkersberga. Sedan hur det är styrt med fastighetsbolaget inom Landstinget må vara oklart.

Hur detta reglerades från början med Busslink (som ju var SL från början) är väl oklart. Men till upphandlingen nu är det iaf SL själva som står uppsatt som hyresvärd. Sedan kan ju alltid Arriva välja att använda sig av depåerna eller ej (men de får ju ändå betala hyra för dem och avstånden är så pass långa att det nog är nödvändigt för att få ekonomi i verksamheten).
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 november 2011, 23:42:41 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 22:00:08 PM
Är det offentliggjort vilka linjer som blir VBP-linjer?
Kan VBP även komma att tillämpas på vissa delar av spårtrafiken?

Och VBP betyder på svenska?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 november 2011, 23:48:03 PM
550 Bussar på ett bräde, inte illa. Det var en hel del.
Sen lär väl Nobina bara ha kallhäll och Södertälje kvar?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Tommy E skrivet 22 november 2011, 23:54:45 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2011, 23:42:41 PM
Och VBP betyder på svenska?

Tror att det är "verifierade betalande påstigande".

Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2011, 23:48:03 PM
Sen lär väl Nobina bara ha kallhäll och Södertälje kvar?

Norrtälje då?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 23 november 2011, 00:06:33 AM
Citat från: CR skrivet 22 november 2011, 20:10:57 PM
Arrivas pris är dryga 20 % lägre

Och med det ska de ha en fungerande verksamhet?

Nä, det ser inte ljust ut.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: HB skrivet 23 november 2011, 00:38:09 AM
Citat från: Tommy E skrivet 22 november 2011, 23:54:45 PM
Tror att det är "verifierade betalande påstigande".

Norrtälje då?

Helt riktigt. VBP är svenska och betyder "verifierade betalande påstigande".

Och Nobina har i SL-trafiken Tyresö, Södertälje, Kallhäll samt Norrtälje. Bromma upphör som idag äldsta avtal i augusti 2012. /Henrik/
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: CR skrivet 23 november 2011, 01:01:34 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 22 november 2011, 23:36:21 PM
Det är SL som står som hyresvärd för både Vaxholm och Åkersberga. Sedan hur det är styrt med fastighetsbolaget inom Landstinget må vara oklart.

Hur detta reglerades från början med Busslink (som ju var SL från början) är väl oklart. Men till upphandlingen nu är det iaf SL själva som står uppsatt som hyresvärd. Sedan kan ju alltid Arriva välja att använda sig av depåerna eller ej (men de får ju ändå betala hyra för dem och avstånden är så pass långa att det nog är nödvändigt för att få ekonomi i verksamheten).
Helt rätt, i avtalen ingår ett tvång att hyra både Vaxholm, Åkersberga stn och Åkersberga lastbilscentralen. Självklart står det fritt för Arriva att låta dessa depåer stå tomma. Men det lär knappast bli fallet, i princip behövs nog alla depåplatser som SL tillhandahåller för att rymma alla bussar som går åt för trafikuppdragen. För övrigt ingår även Vallentuna depån i hyrestvånget.

De enda av Keolis depåer som inte SL råder över är Ljusterö och Rindö.

Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: CR skrivet 23 november 2011, 01:04:15 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 22 november 2011, 20:54:20 PM
En intressant passus i pressmeddelandet fångade min blick..

"•Bussarna, som ägs av trafikutövaren"

Har man gjort en kovändning nu och slutat finansiera bussar till delar av kontrakten? Befintliga av SL finansierade bussar i de aktuella gamla kontrakten vad händer med dessa?

Ska operatören själv finansiera samtliga bussar utan någon återköpsrätt?

Ted kanske kan säga bu eller bä om vad som är rätt?
Trängselbussarna ska hyras av SL, eller med andra ord SL äger dessa. Detta gäller både Råsta och Norrort.

Etanolbussarna ska tas över av avlämnande entreprenör, inklusive finansieringsavtal. Respektive entreprenör (Nobina och Keolis) äger dessa.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2011, 01:34:07 AM
Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 01:01:34 AM
Helt rätt, i avtalen ingår ett tvång att hyra både Vaxholm, Åkersberga stn och Åkersberga lastbilscentralen. Självklart står det fritt för Arriva att låta dessa depåer stå tomma. Men det lär knappast bli fallet, i princip behövs nog alla depåplatser som SL tillhandahåller för att rymma alla bussar som går åt för trafikuppdragen. För övrigt ingår även Vallentuna depån i hyrestvånget.

De enda av Keolis depåer som inte SL råder över är Ljusterö och Rindö.

Lite OT-fråga, men ändå: Varför tillhör Vallentunas lokallinjer inte Norrort/Täby, istället för som idag Upplands-Väsby? Det vore ju smidigt att kunna samköra 610 och 608 med 66x-lokallinjerna, samt akut och planerad RB-ersättningstrafik.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: CR skrivet 23 november 2011, 01:43:04 AM
Resultatet med priser ser ut:

Råsta
1. Arriva 832,4 milj/ år
2. Veolia 1 036,1 milj/ år, +24%
3. Keolis 1 146,9 milj/ år, + 38%

Norrort
1. Arriva 621,6 milj/ år
2. Keolis 826,9 milj/ år, +33%
3. Roslagstrafik 886,2 milj/ år, +42,57%

Arriva, Veolia och Roslagstrafik har lyckats få 4 av 5 poäng i kvalitet och Keolis 3 poäng. Det ger för Råsta ett påslag på 60 respektive 120 miljoner i utvärderingspris utöver vad som ovan angivits. För Norrort är påslagen 50 respektive 100 miljoner. Så kvalitetsutvärderingen och poängen för detta har INTE haft någon betydelse för vem som vunnit!

Men helt klart är att prisskillnaderna är sensationellt stora. Arriva får anses ha lagt ett mycket prisoffensivt anbud!

Det är bara att hoppas att alla andra bolag har gravt fel och att Arriva har rätt, annars lär ytterligare ett bussbolag få sälla sig till raden av förlustbringande bolag i branschen......
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: CR skrivet 23 november 2011, 01:45:42 AM
Citat från: Ersa skrivet 23 november 2011, 01:34:07 AM
Lite OT-fråga, men ändå: Varför tillhör Vallentunas lokallinjer inte Norrort/Täby, istället för som idag Upplands-Väsby? Det vore ju smidigt att kunna samköra 610 och 608 med 66x-lokallinjerna, samt akut och planerad RB-ersättningstrafik.
Det är nog endast SL som kan svara för varför det blivit så tokigt med områdesindelningen.

Men Arriva lär väl från januari 2013 samköra Vallentuna glesbygd (660-linjerna) med 608 och 610 och inte som nu med Upplands-Väsby, allt annat vore märkligt.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2011, 01:56:04 AM
Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 01:45:42 AM
Det är nog endast SL som kan svara för varför det blivit så tokigt med områdesindelningen.

Men Arriva lär väl från januari 2013 samköra Vallentuna glesbygd (660-linjerna) med 608 och 610 och inte som nu med Upplands-Väsby, allt annat vore märkligt.

Det vore logiskt. Då får Vallentuna bara en enda depå i Okvista i och med trafikstarten, efter att man lagt ner sin nuvarande lilla depå och flyttat alla bussar till den som idag bemannas av Keolis.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 23 november 2011, 04:45:17 AM
Citat från: Tommy E skrivet 22 november 2011, 23:54:45 PM
Norrtälje då?

Även Tyresö.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 08:14:15 AM
Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 01:45:42 AM
Det är nog endast SL som kan svara för varför det blivit så tokigt med områdesindelningen.

Men Arriva lär väl från januari 2013 samköra Vallentuna glesbygd (660-linjerna) med 608 och 610 och inte som nu med Upplands-Väsby, allt annat vore märkligt.

Kan ju tyckas lite märkligt, särskilt som det ändå är en viss sträcka till Märsta. Men rätta mig om jag har fel - Vallentuna var väl ett eget avtalsområde för länge sedan. Eftersom man inte haft Norrort ute för upphandling har det ju inte funnits någon möjlighet att koppla verksamheten dit, så då tyckte man kanske att det ändå var en möjlighet att få till en skaplig lösning (SL har ju gått ifrån små avtalsområden). Man har ju ändå 524 som går till Upplands Väsby och ger viss möjlighet till skiftning av omlopp etc.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 09:18:51 AM
Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 01:43:04 AM
Resultatet med priser ser ut:

Råsta
1. Arriva 832,4 milj/ år
2. Veolia 1 036,1 milj/ år, +24%
3. Keolis 1 146,9 milj/ år, + 38%

Norrort
1. Arriva 621,6 milj/ år
2. Keolis 826,9 milj/ år, +33%
3. Roslagstrafik 886,2 milj/ år, +42,57%


Ja, man måste nog säga att Arriva lagt sig väldigt lågt framförallt för Norrort. Gamla avtalet med Roslagståg låg ju på (utan indexuppräkning) 157 miljoner per år.

Att bedriva busstrafiken med 250 bussar för då omkring 430 miljoner per år (med avräkning för Roslagsbanan), låter ju väldigt konkurrenskraftigt (även om ju förstås antal utbudstimmar och produktionskilometrar per fordon spelar in). Och några större rationaliseringar på Roslagsbanan lär kanske vara svårt att göra. I SL:s avtal ingår ju ett rätt stort helhetsansvar, vilket ju inte heller alltid gör det kostnadsmässigt helt jämförbart med andra avtal ute i landet. 

Jag hade nog räknat med att priset skulle hamna ungefär på den prisnivå som Keolis lagt sig på. Bara produktionskostnaderna för själva busstrafiken lär väl hamna på omkring 450-500 miljoner. Men sedan tillkommer ju allt annat - allt från depåkostnader till trafikledning, etc. etc. Hållplatsunderhåll m.m., Förvisso "småsummor" sett för varje enskild post, men när väl allt skall räknas samman, innebär det ju ändå en viss kostnad...Helst skall man väl också göra en vinst någonstans.

Det känns väl alltså som att Arriva räknar med ett nollresultat med dagens volym, men att vinsten skall ligga i att få fler passagerare och därmed öka sittplatsutnyttjandet. Är dock inte alltid helt lätt - det är ju rätt välmående förorter till Stockholm och att öka andelen kollektivresor utanför högtrafik där är nog inte så lätt. Att å andra sidan utöka turtätheten i högtrafik innebär ju i regel ingen större vinst - då det i gengäld kräver fler fordon (och personal) som får rätt låg nyttjandegrad sett till vinsten.


 



Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: CR skrivet 23 november 2011, 09:26:42 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 08:14:15 AM
Kan ju tyckas lite märkligt, särskilt som det ändå är en viss sträcka till Märsta. Men rätta mig om jag har fel - Vallentuna var väl ett eget avtalsområde för länge sedan. Eftersom man inte haft Norrort ute för upphandling har det ju inte funnits någon möjlighet att koppla verksamheten dit, så då tyckte man kanske att det ändå var en möjlighet att få till en skaplig lösning (SL har ju gått ifrån små avtalsområden). Man har ju ändå 524 som går till Upplands Väsby och ger viss möjlighet till skiftning av omlopp etc.
Du har nog helt rätt där, Vallentuna var när Nobina körde fram tills för 2,5 år sedan ett eget avtalsområde. SL hade ambitionen att slå samman trafikområden till större enheter och samtidigt fanns ett tänk om att ordna en SL-depå i Upplands-Väsby. SL hade vid tiden för den upphandlingen (2007) ingen depålösning att tillhandahålla i Vallentuna, så då föll det sig naturligt att koppla den trafiken mot Väsby-Märsta genom linje 524.

Hade det varit aktuellt med upphandling idag, så hade Vallentuna sannolikt lagts till Norrort.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Knasen63 skrivet 23 november 2011, 10:04:45 AM
Som Svar till Bussmicke: Du glömde att Nobina har Norrtälje & Tyresö kvar.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 23 november 2011, 12:01:44 PM
Citat från: Ersa skrivet 23 november 2011, 01:56:04 AM
Det vore logiskt. Då får Vallentuna bara en enda depå i Okvista i och med trafikstarten, efter att man lagt ner sin nuvarande lilla depå och flyttat alla bussar till den som idag bemannas av Keolis.
Logiskt ja, men inte alldeles säkert med en gång eftersom jag hört något om att Arriva sitter med ett ganska långt hyreskontrakt på den lilla depån.
//Fredrik
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 12:42:13 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 november 2011, 12:01:44 PM
Logiskt ja, men inte alldeles säkert med en gång eftersom jag hört något om att Arriva sitter med ett ganska långt hyreskontrakt på den lilla depån.
//Fredrik

Men egentligen lär det ju inte vara hyreskostnaden som är avgörande. Frågan är snarare hur många bussar man behöver/bör ha uppe i Vallentuna för att bedriva trafiken så effektivt som möjligt och hur mycket plats man faktiskt har till förfogande; ett stort värde kommer väl dock vara att man kan flytta över 687:an dit och som därmed också kan integreras med andra linjer - även i Västerort (eller vad nu man väljer att benämna det nya området). Omloppen på Vallentunalinjerna i övrigt kan förstås också merutnyttjas på ett helt annat sätt. 

Nu ligger ju depåerna så pass nära varandra, att det ju å andra sidan inte blir något större problem att använda den som satellituppställningsplats. Men om inte platserna behövs, så flyttar man nog bussarna till den större depån oavsett hyresavtal eller ej.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: CR skrivet 23 november 2011, 13:48:23 PM
Citat från: Ted S skrivet 22 november 2011, 21:47:16 PM

Det viskas att en viss bussleverantör i Polen kommer att göra ett nytt försök i SL-land.

En annan viskning säger ett större antal begagnade Citaro från DB i tyskland samt många fler nya dito.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: virtual1 skrivet 23 november 2011, 14:45:59 PM
Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 13:48:23 PM
En annan viskning säger ett större antal begagnade Citaro från DB i tyskland samt många fler nya dito.

För övrigt har man väl ett antal arbetslösa Skåningar som nu kan komma till heders igen?!
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 23 november 2011, 15:23:35 PM
De övertaliga bussarna är väl i huvudsak gasbussar? Dessa lär inte kunna användas i E20 avtalen annat än i ytterst begränsad omfattning om ens alls.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: virtual1 skrivet 23 november 2011, 15:25:19 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 23 november 2011, 15:23:35 PM
De övertaliga bussarna är väl i huvudsak gasbussar? Dessa lär inte kunna användas i E20 avtalen annat än i ytterst begränsad omfattning om ens alls.

Vilka var fordonskraven då? - Gas har man ju inte direkt sagt nej till i Sthlm de senaste åren...
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 15:42:33 PM
Citat från: virtual1 skrivet 23 november 2011, 15:25:19 PM
Vilka var fordonskraven då? - Gas har man ju inte direkt sagt nej till i Sthlm de senaste åren...

Visst får man ha gas, 50 procent av fordonsparken skall drivas av förnyelsebar energi redan från driftstart. Problemet är väl tillgången och transporterna. Det är ju skillnad på depåer där SL installerat gasledningar, men att transportera med lastbilar och annat gör nog inte Arriva -kräver ju en del investeringar på depåerna också, såvida man inte får det betalt av SL. Man får ju ingen extra ersättning i avtalet för att köra med gas, och då är ju RME och etanol att föredra. Ifall SL är beredd att installera gasledning kan det väl ligga på ungefär samma kostnad (eller till och med lägre pris) än att använda etanol. Men eftersom RME godkänns och verkar vara det billigaste och enklaste alternativet, fyller man väl på med det, utöver de etanolbussar som man är tvungen att ta över.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: CR skrivet 23 november 2011, 15:50:31 PM
För busstrafik kan jag nästan garantera att gas är väsentligen billigare än etanol, vilkorat att du har tillgång till gas förstås.

Och vad gäller Råsta och Norrort, så kommer SL tillhandahålla gas för operatör som så önskar!
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: virtual1 skrivet 23 november 2011, 15:52:28 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 15:42:33 PM
Visst får man ha gas, 50 procent av fordonsparken skall drivas av förnyelsebar energi redan från driftstart. Problemet är väl tillgången och transporterna. Det är ju skillnad på depåer där SL installerat gasledningar, men att transportera med lastbilar och annat gör nog inte Arriva -kräver ju en del investeringar på depåerna också, såvida man inte får det betalt av SL. Man får ju ingen extra ersättning i avtalet för att köra med gas, och då är ju RME och etanol att föredra. Ifall SL är beredd att installera gasledning kan det väl ligga på ungefär samma kostnad (eller till och med lägre pris) än att använda etanol. Men eftersom RME godkänns och verkar vara det billigaste och enklaste alternativet, fyller man väl på med det, utöver de etanolbussar som man är tvungen att ta över.

Absolut, men om man från SL:s sida vill tänka lite framåt så kan det väl vara idé att utöka gastillgången till hela Sthlm?! Sen kan man ju oavsett tänka sig att nyinvesteringen från Arrivas sida skulle bli betydligt dyrare än att att transportera gas från befintliga gasdepåer för att kunna användas på dessa individer?! För själv modellerna tycker jag borde passa rätt väl in, framförallt i Bromma/Råsta. Nå, det är ju bara tankar/önskningar oavsett.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 16:17:39 PM
Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 15:50:31 PM
För busstrafik kan jag nästan garantera att gas är väsentligen billigare än etanol, vilkorat att du har tillgång till gas förstås.


Har du förstås rätt i - priset brukar väl beräknas som samma för diesel och gas ungefär. Och med det för närvarande höga dieselpriset, så är väl nästan gas billigare för tillfället. Etanol har ju alltid diskuteras fram och tillbaka hur mycket det drar etc, men är väl i dagsläget något dyrare - då det väl drar 40 procent mer (minst). Jag tänkte nog snarast inbegripet i detta att gasbussar haft en tendens att krångla lite mer etc. Givetvis har dessa orsaker varit en följd av handhavandefel och fel gaskvalitet, men den delen måste man ju också ha med in i det ekonomiska valet. Etanolen har ju också ett större servicebehov, men tycks inte i samma grad ha haft de problem som det varit med gasbussar på sina håll.
   
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ted Selander skrivet 23 november 2011, 17:05:37 PM
Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 13:48:23 PM
En annan viskning säger ett större antal begagnade Citaro från DB i tyskland samt många fler nya dito.

Jo, det blir säkert en mix. Arriva formulerar sig lagom heltäckande i sin välkomstbroschyr:

"Vi har för närvarande bussar från Scania, Volvo och MAN, vilka successivt byts
ut till modernare och mer driftoptimerade modeller, samtidigt som vi har en
öppenhet för andra leverantörer och inför trafikstarten på E20 har vi tillgång
till en stor bussflotta från våra kollegor i Europa. Det är, med andra ord, inte
omöjligt att du snart får bekanta dig med andra bussmodeller och märken
på än de vi har idag. Vår målsättning är att kunden alltid ska känna att det är
en Arrivabuss som ger mest för pengarna, både i interiörkomfort och framförande
på vägarna."


Att avfärda Scania, Volvo och MAN som mindre "driftoptimerade modeller" är ju ett intressant resonemang.
Är f.d. DB-bussar vinterbonade?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: homer skrivet 23 november 2011, 17:40:07 PM
Citat från: Ted S skrivet 23 november 2011, 17:05:37 PM
Jo, det blir säkert en mix. Arriva formulerar sig lagom heltäckande i sin välkomstbroschyr:

"Vi har för närvarande bussar från Scania, Volvo och MAN, vilka successivt byts
ut till modernare och mer driftoptimerade modeller, samtidigt som vi har en
öppenhet för andra leverantörer och inför trafikstarten på E20 har vi tillgång
till en stor bussflotta från våra kollegor i Europa.
på vägarna."


Att avfärda Scania, Volvo och MAN som mindre "driftoptimerade modeller" är ju ett intressant resonemang.
Är f.d. DB-bussar vinterbonade?

ja de var en intressant formulering, är de renault och solaris som är de driftsäkra  och vintersäkra europeiska kollegerna tro? ::)
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 23 november 2011, 17:53:17 PM
Citat från: Ted S skrivet 23 november 2011, 17:05:37 PM
Jo, det blir säkert en mix. Arriva formulerar sig lagom heltäckande i sin välkomstbroschyr:

"Vi har för närvarande bussar från Scania, Volvo och MAN, vilka successivt byts
ut till modernare och mer driftoptimerade modeller, samtidigt som vi har en
öppenhet för andra leverantörer och inför trafikstarten på E20 har vi tillgång
till en stor bussflotta från våra kollegor i Europa. Det är, med andra ord, inte
omöjligt att du snart får bekanta dig med andra bussmodeller och märken
på än de vi har idag. Vår målsättning är att kunden alltid ska känna att det är
en Arrivabuss som ger mest för pengarna, både i interiörkomfort och framförande
på vägarna."


Att avfärda Scania, Volvo och MAN som mindre "driftoptimerade modeller" är ju ett intressant resonemang.
Är f.d. DB-bussar vinterbonade?

Det brukar ofta vara ren luftvärme utan radiatorer, i a f på lite äldre modeller
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: P.Ek skrivet 23 november 2011, 19:49:35 PM
Så dessa linjer går över från Nobina/Keolis till Arriva:

110-127, 155-158, 178, 179, 196-199, 503-517, 520-523, 525-528, 601-619, 627, 684-687, 690-691, 695 och 697 någon jag missat?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 23 november 2011, 19:51:07 PM
Citat från: Ted S skrivet 23 november 2011, 17:05:37 PM
Jo, det blir säkert en mix. Arriva formulerar sig lagom heltäckande i sin välkomstbroschyr:

"Vi har för närvarande bussar från Scania, Volvo och MAN, vilka successivt byts
ut till modernare och mer driftoptimerade modeller, samtidigt som vi har en
öppenhet för andra leverantörer och inför trafikstarten på E20 har vi tillgång
till en stor bussflotta från våra kollegor i Europa. Det är, med andra ord, inte
omöjligt att du snart får bekanta dig med andra bussmodeller och märken
på än de vi har idag. Vår målsättning är att kunden alltid ska känna att det är
en Arrivabuss som ger mest för pengarna, både i interiörkomfort och framförande
på vägarna."


Att avfärda Scania, Volvo och MAN som mindre "driftoptimerade modeller" är ju ett intressant resonemang.
Är f.d. DB-bussar vinterbonade?

Man kanske bara menar att äldre bussar oavsett märke ska bytas ut mot nyare (av samma märke). Tittar man på vad som köpts in nytt så är ju Scania OmniLink populära hos denna operatör och de andra i SL-området också. Men formuleringen inbjuder till diverse tolkningar.
Blir för övrigt spännande att se ifall man också importerar bussar som man gjorde till Ekerö och Märsta när de områdena togs över. Eller köper Mercedes eller kanske Solaris...  ;)
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredde skrivet 23 november 2011, 20:21:17 PM
Citat från: P.Ek skrivet 23 november 2011, 19:49:35 PM
Så dessa linjer går över från Nobina/Keolis till Arriva:

110-127, 155-158, 178, 179, 196-199, 503-517, 520-523, 525-528, 601-619, 627, 684-687, 690-691, 695 och 697 någon jag missat?

Linjer mot Vaxholm/Åkersberga/Ljusterö/Rindö...

Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ted Selander skrivet 23 november 2011, 20:24:43 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 23 november 2011, 20:21:17 PM
Linjer mot Vaxholm/Åkersberga/Ljusterö/Rindö...


Och nattlinjerna 592 och 593.
Linje 620/X tillfaller Nobina Norrtälje i januari 2013 enligt tidigare avtal.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2011, 21:00:59 PM


  Arriva har ju tappat en del trafik i Holland (Amsterdams-trakten) så det kanske kommer upp några där ifrån. Bla finns det 20 korta o 48 led i form av OmniLink plus en massa Citaro-led. Visserligen är dessa bussar från 2006...

  //Niclas

Titel: SV: Re: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 november 2011, 21:01:40 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 23 november 2011, 20:21:17 PM
Linjer mot Vaxholm/Åkersberga/Ljusterö/Rindö...

Ska Arriva köra Waxholm?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Titel: SV: Re: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 november 2011, 21:02:39 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2011, 21:00:59 PM

  Arriva har ju tappat en del trafik i Holland (Amsterdams-trakten) så det kanske kommer upp några där ifrån. Bla finns det 20 korta o 48 led i form av OmniLink plus en massa Citaro-led. Visserligen är dessa bussar från 2006...

  //Niclas

Citaro kan de lämna kvar där nere

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Titel: SV: Re: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 23 november 2011, 21:12:28 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 november 2011, 21:01:40 PM
Ska Arriva köra Waxholm?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ja, detta faller under Norrort.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Nico skrivet 23 november 2011, 21:14:53 PM

Annars ligger nog t.ex. 670 bra till för dubbeldäckare. :P
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: yngrot skrivet 23 november 2011, 21:27:41 PM
Ja där ser man men denna prisskillnad var ju extremt stor.. Undrar hur de ska få till det??  Hur stor del av trafik i S-L området får Arriva när de kör allt de nu vunnit?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 23 november 2011, 21:45:21 PM
Områdena varierar ju mycket, Ösmo är t.ex. väldigt litet medan Björknäs är stort.
Sett till antalet depåer borde det bli:

Keolis:10st (Nu räknar jag inte Sydväst som ett område utan som tre olika depåer; Gubbängen, Nyboda och Eriksberg).
Arriva:5st
Nobina: 4st
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 22:00:13 PM
Citat från: P.Ek skrivet 23 november 2011, 19:49:35 PM
Så dessa linjer går över från Nobina/Keolis till Arriva:

110-127, 155-158, 178, 179, 196-199, 503-517, 520-523, 525-528, 601-619, 627, 684-687, 690-691, 695 och 697 någon jag missat?

De tar inte över 686 (är ju Nobina som kör), och 687 ingår idag redan i Arrivas kontrakt för Sigtuna/Vallentuna.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Andreas91 skrivet 24 november 2011, 00:19:15 AM
Citat från: P.Ek skrivet 23 november 2011, 19:49:35 PM
Så dessa linjer går över från Nobina/Keolis till Arriva:

110-127, 155-158, 178, 179, 196-199, 503-517, 520-523, 525-528, 601-619, 627, 684-687, 690-691, 695 och 697 någon jag missat?

Såg att Fredde_J redan har nämnt vissa missade områden i denna lista, men jag passar på att lägga in lite av de linjer som trafikerar i dessa områden (kan hända att jag missar någon, då får någon annan komplettera).

Åkersberga och Ljusterö (626 är enda linjen som trafikerar båda dessa områden. Övriga rullar inom Åkersberga): 622-624, 626, 628-629, 694, 698

Vaxholm och Rindö: 670, 680, 681, 699 (här är jag rätt hundra på att minst en linje saknas, alternativt att 681 kan vara fel...)

Kanske saknas lite, men det är det jag kom på just nu. :) Tack för din sammanställning - det märks att Arriva nu får mycket att roa sig med!  :P

Edit: Om inga ändringar sker i och med entreprenörsbytet, så borde väl även 152 stå med i listan. Jag har minne av att Råsta fortfarande kör på linjen under helgtid, dvs då linjen endast går Solna C (?)-Bromma Flygplats.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: rengmark skrivet 24 november 2011, 00:37:33 AM
Citat från: P.Ek skrivet 23 november 2011, 19:49:35 PM
Så dessa linjer går över från Nobina/Keolis till Arriva:

110-127, 155-158, 178, 179, 196-199, 503-517, 520-523, 525-528, 601-619, 627, 684-687, 690-691, 695 och 697 någon jag missat?

Jag saknar 540. Hur blir det med 507 som Keolis kör idag? I Vaxholm går även 682 och 688.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 november 2011, 00:51:38 AM
Citat från: Andreas91 skrivet 24 november 2011, 00:19:15 AM

Edit: Om inga ändringar sker i och med entreprenörsbytet, så borde väl även 152 stå med i listan. Jag har minne av att Råsta fortfarande kör på linjen under helgtid, dvs då linjen endast går Solna C (?)-Bromma Flygplats.

Det stämmer att 152 körs av Keolis Råsta på helgerna, men avtalsmässigt här den till Sydväst, så där får inte Arriva några körningar (om man inte gör något produktionsutbyte). Tvärtom är det ju med 507 som körs av city, men som tillhör Råsta.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Kvarne skrivet 24 november 2011, 00:52:55 AM
Vad händer med SL H24 6111 nu då när Arriva klampar in i Täby....? Ryker den då?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Citybus skrivet 24 november 2011, 08:24:28 AM
Citat från: CR skrivet 23 november 2011, 01:43:04 AM
Resultatet med priser ser ut:

Råsta
1. Arriva 832,4 milj/ år
2. Veolia 1 036,1 milj/ år, +24%
3. Keolis 1 146,9 milj/ år, + 38%

Norrort
1. Arriva 621,6 milj/ år
2. Keolis 826,9 milj/ år, +33%
3. Roslagstrafik 886,2 milj/ år, +42,57%

Arriva, Veolia och Roslagstrafik har lyckats få 4 av 5 poäng i kvalitet och Keolis 3 poäng. Det ger för Råsta ett påslag på 60 respektive 120 miljoner i utvärderingspris utöver vad som ovan angivits. För Norrort är påslagen 50 respektive 100 miljoner. Så kvalitetsutvärderingen och poängen för detta har INTE haft någon betydelse för vem som vunnit!

Men helt klart är att prisskillnaderna är sensationellt stora. Arriva får anses ha lagt ett mycket prisoffensivt anbud!

Det är bara att hoppas att alla andra bolag har gravt fel och att Arriva har rätt, annars lär ytterligare ett bussbolag få sälla sig till raden av förlustbringande bolag i branschen......

Med så låga priser, räknar vi Arriva att fullfölja hela kontraktstiden? Eller kommer samma händer som gjorde Malmö och Jönköping. Särskilt som resultatet är kopplade till påstigande. . . .

Paul
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Carl Eric skrivet 24 november 2011, 08:52:08 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 november 2011, 21:45:21 PM
Områdena varierar ju mycket, Ösmo är t.ex. väldigt litet medan Björknäs är stort.
Sett till antalet depåer borde det bli:

Keolis:10st (Nu räknar jag inte Sydväst som ett område utan som tre olika depåer; Gubbängen, Nyboda och Eriksberg).
Arriva:5st
Nobina: 4st


Är det en siffra för eller efter jan 2013? För då kommer ju Keolis att ha, minst 12 depåer! (3 City, 3 Sydväst, 5 Nacka-Värmdö, 2 (?) Handeln
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Citybus skrivet 24 november 2011, 09:02:02 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2011, 21:00:59 PM

  Arriva har ju tappat en del trafik i Holland (Amsterdams-trakten) så det kanske kommer upp några där ifrån. Bla finns det 20 korta o 48 led i form av OmniLink plus en massa Citaro-led. Visserligen är dessa bussar från 2006...

  //Niclas



10 stela OmniLink redan gått från Arriva och de övriga 10 förväntas röra sig inom Nederländerna. Jag skulle gissa Citaro G skulle vara favorit till att flytta. . . .

Paul
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 24 november 2011, 09:23:05 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 24 november 2011, 08:52:08 AM
Är det en siffra för eller efter jan 2013? För då kommer ju Keolis att ha, minst 12 depåer! (3 City, 3 Sydväst, 5 Nacka-Värmdö, 2 (?) Handeln

Det underlättar ju att räkna kontraktsvis och inte depåvis ;D
Det lilla Nynäshamnskontraktet har två depåer liksom det stora Handenkontraktet

Kontraktsvis borde det se ut så här:
Nobina: Norrtälje, Jakobsberg, Tyresö, Södertälje och lilla Ornö
Keolis: Innerstaden, Sydväst, Handen, Nynäshamn, Lidingö, Nacka/Värmdö
Arriva: Råsta(inkl Tvärbanan, Saltsjöbanan), Norrort(inkl Roslagsbanan), Ekerö, Märsta
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 24 november 2011, 13:00:43 PM
Som jag skrev i en annan tråd, alla verkar ha sin syn på hur man delar in områden. Räknar man område enligt kontrakt eller namnet på depån? Ska s.k. undergarage vara med eller inte?
Jag tycker att Björknäs (Nacka/Värmdö) är ett område, inte fem.

Bussföraren: Du glömde Bromma under Arriva. Eller faller detta under Råsta?
För mig är Råsta Solna/Sundbyberg och Bromma något annat, eller Lunda ska man kanske skriva? Och av någon mycket märklig anledning inkluderas även Saltsjöbanan.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 24 november 2011, 14:01:20 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 november 2011, 13:00:43 PM
Som jag skrev i en annan tråd, alla verkar ha sin syn på hur man delar in områden. Räknar man område enligt kontrakt eller namnet på depån? Ska s.k. undergarage vara med eller inte?
Jag tycker att Björknäs (Nacka/Värmdö) är ett område, inte fem.

Bussföraren: Du glömde Bromma under Arriva. Eller faller detta under Råsta?
För mig är Råsta Solna/Sundbyberg och Bromma något annat, eller Lunda ska man kanske skriva? Och av någon mycket märklig anledning inkluderas även Saltsjöbanan.

Bromma upphör ju som eget avtal
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Kimsan skrivet 24 november 2011, 18:48:04 PM
Citat från: Citybus skrivet 24 november 2011, 08:24:28 AM
Med så låga priser, räknar vi Arriva att fullfölja hela kontraktstiden? Eller kommer samma händer som gjorde Malmö och Jönköping. Särskilt som resultatet är kopplade till påstigande. . . .

Paul

Det räcker med att tänka logiskt, Keolis, Veolia och Nobina som har kört SL-trafik betydligt längre lägger bud som är mellan 20-33% högre. Jag vågar sätta en daglön på att det kommer att haverera som Malmö/Jönköping och uttrycket "att resenären ska veta att det är en Arriva buss" kommer han se av alla varningsblinkers som kommer stå över STHLM-området.
Jag önskar dom som ska fortsätta köra all lycka till i världen därför ni kommer verkligen att behöva det.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Nico skrivet 24 november 2011, 19:23:09 PM

Lite OT, men tråden handlar ju om E20 så... Vet inte om jag är ute och cyklar, men jag vill minnas att det i block 1 först gällde Bromma och Råsta på bussfronten och Saltsjöbanan och Nockebybanan (12:an) på spårsidan. Nu har det dock flera gånger talats om att det istället för Nockebybanan skulle vara Tvärbanan (22:an) och på på CG Wennerholms sida hos Moderaterna (http://www.moderaterna.net/christer/arriva-tar-over-trafiken-pa-tvarbanan-nockebybanan-m-fl/) står det att det gäller alla tre nämnda spårtrafikområden. Blir liksom lite förvirrad här?!
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: bisquit skrivet 24 november 2011, 19:29:58 PM
Det är ju sorgligt att inte Keolis fick anbuden. Är bara att beklaga..
Men det kommer nog gå bra i slutändan. Så länge alla förare tar det lugnt och undviker en massa Skador. Samt att man har regelbunden Service. För då kan man ju få ner kostnaden en hel del. ;D
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 24 november 2011, 20:08:47 PM
Arriva har redan framme en 8-sidig folder "Info för blivande personal" för E20:

http://www.arriva.se/index.php?option=com_content&task=view&id=722&Itemid=1

"Vi räknar med att driva detta avtal i minst 12 år framåt"
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 24 november 2011, 20:10:37 PM
Citat från: Nico skrivet 24 november 2011, 19:23:09 PM
Lite OT, men tråden handlar ju om E20 så... Vet inte om jag är ute och cyklar, men jag vill minnas att det i block 1 först gällde Bromma och Råsta på bussfronten och Saltsjöbanan och Nockebybanan (12:an) på spårsidan. Nu har det dock flera gånger talats om att det istället för Nockebybanan skulle vara Tvärbanan (22:an) och på på CG Wennerholms sida hos Moderaterna (http://www.moderaterna.net/christer/arriva-tar-over-trafiken-pa-tvarbanan-nockebybanan-m-fl/) står det att det gäller alla tre nämnda spårtrafikområden. Blir liksom lite förvirrad här?!

Bromma upphör ju som eget avtalsområde men Block 1 innefattar dagens "Bromma/Lunda" och Råsta:s nuvarande trafik samt spårtrafiken på Nockeby-Tvär-Saltsjöbanorna.

Den enda spårtrafik som nu kvarstår att upphandla blir Lidingöbanan
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 24 november 2011, 20:12:04 PM
Citat från: Dörrbroms skrivet 24 november 2011, 20:08:47 PM
Arriva har redan framme en 8-sidig folder "Info för blivande personal" för E20:

http://www.arriva.se/index.php?option=com_content&task=view&id=722&Itemid=1

"Vi räknar med att driva detta avtal i minst 12 år framåt"


Det är ju trevligt att man snabbt börjar med info till personalen, det är ju i princip bara Nobina:s personal som sedan tidigare vetat om att dem skulle få en ny arbetsgivare men inte vilken förrän häromdagen.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Carl Eric skrivet 24 november 2011, 20:16:48 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 24 november 2011, 20:10:37 PM
Den enda spårtrafik som nu kvarstår att upphandla blir Lidingöbanan

Nu tog du väl i lite? Förutom Lidingöbanan så finns det ju pendeltågen, tunnelbanan och spårväg city. Fast som jag har förstått det så skall den sista upphandlas tillsammans med Spårväg City!
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 24 november 2011, 20:35:57 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 24 november 2011, 20:12:04 PM
Det är ju trevligt att man snabbt börjar med info till personalen, det är ju i princip bara Nobina:s personal som sedan tidigare vetat om att dem skulle få en ny arbetsgivare men inte vilken förrän häromdagen.

Informationen laddades upp under kvällen efter att pressmeddelandet från SL skickats ut, men instämmer att det är superbra!
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 24 november 2011, 21:13:10 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 24 november 2011, 20:16:48 PM
Nu tog du väl i lite? Förutom Lidingöbanan så finns det ju pendeltågen, tunnelbanan och spårväg city. Fast som jag har förstått det så skall den sista upphandlas tillsammans med Spårväg City!


Nästa upphandling kanske blir Lidingöbanan och busstrafiken i Södertälje i ett och samma paket  ;). Man verkar inte bry sig om geografiska kopplingar.
(Saltsjöbanan borde självklart höra till busstrafiken Nacka/Värmdö. Vet att jag börjar bli tjatig...).
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2011, 21:19:02 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 november 2011, 21:13:10 PM
Nästa upphandling kanske blir Lidingöbanan och busstrafiken i Södertälje i ett och samma paket  ;). Man verkar inte bry sig om geografiska kopplingar.
(Saltsjöbanan borde självklart höra till busstrafiken Nacka/Värmdö. Vet att jag börjar bli tjatig...).

"Kopplingen" med samma entreprenör på "lokalbanorna i söder" har ju att göra med de återkommande idé att binda samma Tvärbanan med Saltsjöbanan, och då kunna ha samma fordon och personal på bägge banor/bandelar.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 24 november 2011, 21:28:25 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 november 2011, 21:19:02 PM
"Kopplingen" med samma entreprenör på "lokalbanorna i söder" har ju att göra med de återkommande idé att binda samma Tvärbanan med Saltsjöbanan, och då kunna ha samma fordon och personal på bägge banor/bandelar.

Bra tänkt men hur många år dröjer det? Då har vi kanske haft nya upphandlingar eller så har SL tröttnat och låter ett företag driva hela (buss)trafiken i länet. Vi får la se...
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 24 november 2011, 21:37:15 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 24 november 2011, 20:16:48 PM
Nu tog du väl i lite? Förutom Lidingöbanan så finns det ju pendeltågen, tunnelbanan och spårväg city. Fast som jag har förstått det så skall den sista upphandlas tillsammans med Spårväg City!


Pendeltågen o tunnelbanan är ju upphandlade varav den senare nyligen, NK expressen är ju direktupphandlad, Lidingöbanan är däremot ett riktigt gammalt avtal från 1990 talet.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2011, 21:41:05 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 24 november 2011, 20:16:48 PM
Nu tog du väl i lite? Förutom Lidingöbanan så finns det ju pendeltågen, tunnelbanan och spårväg city. Fast som jag har förstått det så skall den sista upphandlas tillsammans med Spårväg City!

SL kommer att upphandla Lidingöbanan i tre faser, enligt ett inlägg av skribenten "A35" i SSS-forum:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=33532&start=20
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ted Selander skrivet 24 november 2011, 22:15:52 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 november 2011, 21:19:02 PM
"Kopplingen" med samma entreprenör på "lokalbanorna i söder" har ju att göra med de återkommande idé att binda samma Tvärbanan med Saltsjöbanan, och då kunna ha samma fordon och personal på bägge banor/bandelar.

I anbudsförutsättningarna ingick att räkna på tre års ersättningstrafik för SB, 2013-15.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Knasen63 skrivet 25 november 2011, 13:36:46 PM
 ??? Innebär detta att Arriva ska sköta ersättningstrafiken på Saltsjöbanan och Tvärbanan. Kommer Nobina att kunna ha kvar ersättningen på Pendeltåget???
Titel: SV: Re: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ted Selander skrivet 25 november 2011, 13:41:08 PM
Fråga ett: Ja
Fråga två: Vet ej

Ted har gått med i Tapatalk!
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 25 november 2011, 15:40:17 PM
I en av de länkade pressdokumenten påstods att Keolis förlorar "långt mer än hälften av sin trafik i Sverige". Kan det verkligen stämma att det är så stor andel?
//Jonas G
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: MrX skrivet 25 november 2011, 16:51:28 PM
Citat från: Knasen63 skrivet 25 november 2011, 13:36:46 PM
Kommer Nobina att kunna ha kvar ersättningen på Pendeltåget???

Ersättningstrafiken för pendeltåget påverkas inte av den aktuella upphandlingen då det är ett avtal mellan Stockholmståg och Nobina
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Ted Selander skrivet 25 november 2011, 16:57:25 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 november 2011, 15:40:17 PM
I en av de länkade pressdokumenten påstods att Keolis förlorar "långt mer än hälften av sin trafik i Sverige". Kan det verkligen stämma att det är så stor andel?
//Jonas G

Nej, snarare ca 20 %.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2011, 17:28:54 PM
Citat från: Ted S skrivet 25 november 2011, 16:57:25 PM
Nej, snarare ca 20 %.

Det är väl det vanliga när stockholmare är i farten: de vet inte skillnaden mellan Sverige och Stockholm. För om det avses mer än hälften av trafiken i Stockholm så kanske det stämmer.

Jag har skickat in en kommentar med rättelse. Får se om den publiceras.

Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Jo skrivet 25 november 2011, 21:47:53 PM
Citat från: Dörrbroms skrivet 24 november 2011, 20:08:47 PM
Arriva har redan framme en 8-sidig folder "Info för blivande personal" för E20:

http://www.arriva.se/index.php?option=com_content&task=view&id=722&Itemid=1

"Vi räknar med att driva detta avtal i minst 12 år framåt"


Ja vad annars skulle man säga. Historien har ju visat att de som vunnit stort till närmaste konkurrent med flera budgivare ofta har gjort rejäla förluster. Se bara på Öresundståg som väl är det senaste exemplet hur det går när man dumpar priset för mycket.

Är det någon som studerat närmare hur påstigandebetalningen ser ut? Går det att planera för fler byten och övergångar för att få upp antalet påstigande eller räknas bara första påstigningen?
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Citybus skrivet 25 november 2011, 22:27:01 PM
Citat från: Citybus skrivet 24 november 2011, 09:02:02 AM
10 stela OmniLink redan gått från Arriva och de övriga 10 förväntas röra sig inom Nederländerna. Jag skulle gissa Citaro G skulle vara favorit till att flytta. . . .

Paul

Rapporterad av en holländsk entusiast Citaro G överflödiga i Waterland om två veckor kommer att vara på väg till Sverige. . . . .

Paul
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 26 november 2011, 01:04:23 AM
Citat från: Citybus skrivet 25 november 2011, 22:27:01 PM
Rapporterad av en holländsk entusiast Citaro G överflödiga i Waterland om två veckor kommer att vara på väg till Sverige. . . . .

Paul

  Låter ju trevligt, vet du om det är i 78- eller 79-serien som kommer?

  //Niclas
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Citybus skrivet 26 november 2011, 07:09:11 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 november 2011, 01:04:23 AM
  Låter ju trevligt, vet du om det är i 78- eller 79-serien som kommer?

  //Niclas

Waterland har 79xx-serien (7901-48) tillsammans med några 78xx-serien. Jag är inte säker på om alla kommer att flytta.

Paul
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: virtual1 skrivet 26 november 2011, 10:21:27 AM
Citat från: Citybus skrivet 26 november 2011, 07:09:11 AM
Waterland har 79xx-serien (7901-48) tillsammans med några 78xx-serien. Jag är inte säker på om alla kommer att flytta.

Paul

Bilder på 79XX-serien finns här, undrar vad Arriva kommer säga om LED-skyltarna ;-) - de monteras säkert bort isf, haha...
Men varför flytta dem redan nu??? För att passa på och bli av med allt gammalt hos Arriva på en gång??? En annan tanke är, kommer de isf få behålla sina nummer då de redan ligger i en 7XXX-serie???

http://www.busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=297

Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Mikey skrivet 26 november 2011, 12:12:42 PM
Citat från: virtual1 skrivet 26 november 2011, 10:21:27 AM
Bilder på 79XX-serien finns här, undrar vad Arriva kommer säga om LED-skyltarna ;-) - de monteras säkert bort isf, haha...
Men varför flytta dem redan nu??? För att passa på och bli av med allt gammalt hos Arriva på en gång??? En annan tanke är, kommer de isf få behålla sina nummer då de redan ligger i en 7XXX-serie???

Hur var det med Ekerö då, har inte de en drös normalgolvare de måste göra sig av med inom en snar framtid? Bara en liten fundering, jag kan vara helt ute på fel spår  :P
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Tommy E skrivet 26 november 2011, 14:43:33 PM
Citat från: Mikey skrivet 26 november 2011, 12:12:42 PM
Hur var det med Ekerö då, har inte de en drös normalgolvare de måste göra sig av med inom en snar framtid? Bara en liten fundering, jag kan vara helt ute på fel spår  :P

Jo, det blev lite fördröjt, men om ett tag är det kanske dags. Förut planerades det för att köpa in nya Omnilinkar, men jag vet inte om det fortfarande är så eller inte.
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Citybus skrivet 26 november 2011, 15:58:36 PM
Citat från: virtual1 skrivet 26 november 2011, 10:21:27 AM
Bilder på 79XX-serien finns här, undrar vad Arriva kommer säga om LED-skyltarna ;-) - de monteras säkert bort isf, haha...
Men varför flytta dem redan nu??? För att passa på och bli av med allt gammalt hos Arriva på en gång??? En annan tanke är, kommer de isf få behålla sina nummer då de redan ligger i en 7XXX-serie???

http://www.busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=297



Mina bilder från Waterland här. . .

http://citybus.piwigo.com/index?/category/20-netherlands_waterland

Taget i 2008.

Paul
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Mikey skrivet 26 november 2011, 17:48:04 PM
Citat från: Tommy E skrivet 26 november 2011, 14:43:33 PM
Jo, det blev lite fördröjt, men om ett tag är det kanske dags. Förut planerades det för att köpa in nya Omnilinkar, men jag vet inte om det fortfarande är så eller inte.

Jo, men frågan är ju också hur långt det är till nästa upphandling, och om man har planer på att införa något miljöbränsle där ute inom en snar framtid. I sånt fall kan det ju vara smartare att plocka hem arbetslösa dieselmercor från Holland till en början och sedan investera i nya miljöbussar om ett par år...
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Citybus skrivet 27 november 2011, 19:40:06 PM
Citat från: Citybus skrivet 26 november 2011, 15:58:36 PM
Mina bilder från Waterland här. . .

http://citybus.piwigo.com/index?/category/20-netherlands_waterland

Taget i 2008.

Paul


Citaro G finns i Waterland är 7901-48 men inte 7906+7919 som har skrotats. Något äldre 7801-8 (8/04) är också i Waterland.

Paul
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 november 2011, 21:32:25 PM
Citat från: Citybus skrivet 27 november 2011, 19:40:06 PM
Citaro G finns i Waterland är 7901-48 men inte 7906+7919 som har skrotats. Något äldre 7801-8 (8/04) är också i Waterland.

Paul

  Ursäkta att jag frågar, Paul. Men när skrotades 7906? Har den på bild från 16/10 i år inne i Amsterdam.

  Vet du något om vart Sc OmniLink:arna 7881-7890 tagit vägen?

  //Niclas
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Bussföraren skrivet 27 november 2011, 22:27:32 PM
Citat från: Mikey skrivet 26 november 2011, 17:48:04 PM
Jo, men frågan är ju också hur långt det är till nästa upphandling, och om man har planer på att införa något miljöbränsle där ute inom en snar framtid. I sånt fall kan det ju vara smartare att plocka hem arbetslösa dieselmercor från Holland till en början och sedan investera i nya miljöbussar om ett par år...

SL har i ett tilläggsavtal beställt nya bussar både till Ekerö o Märsta
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Citybus skrivet 27 november 2011, 22:59:36 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 november 2011, 21:32:25 PM
 Ursäkta att jag frågar, Paul. Men när skrotades 7906? Har den på bild från 16/10 i år inne i Amsterdam.

 Vet du något om vart Sc OmniLink:arna 7881-7890 tagit vägen?

 //Niclas

7906 brändes ut den 8 november. . . Jag tror OmniLink 7851-98 kommer att skickas tillbaka till Scania. Jag kommer att be.

Paul
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 28 november 2011, 00:16:22 AM
Citat från: Citybus skrivet 27 november 2011, 22:59:36 PM
7906 brändes ut den 8 november. . . Jag tror OmniLink 7851-98 kommer att skickas tillbaka till Skåne. Jag kommer att be.

Paul

Okej, tack för den infon.

Jag menade förstås dom korta Omnin 8081-8090.

 //Niclas
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Citybus skrivet 28 november 2011, 05:46:21 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 november 2011, 00:16:22 AM
Okej, tack för den infon.

Jag menade förstås dom korta Omnin 8081-8090.

 //Niclas

8081-90 har redan gått från Arriva Nederland. Jag vet inte var du.

Paul
Titel: SV: Täby, Råsta - Resultat E20
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 28 november 2011, 10:57:21 AM
Citat från: Citybus skrivet 28 november 2011, 05:46:21 AM
8081-90 har redan gått från Arriva Nederland. Jag vet inte var du.

Paul

  Tack för ditt svar, får jaga vidare efter dom på annat håll.

  //Niclas