Täby, Råsta - Resultat E20

Startat av Fredrik Klint, 06 november 2011, 11:12:56 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Ted S skrivet 23 november 2011, 17:05:37 PM
Jo, det blir säkert en mix. Arriva formulerar sig lagom heltäckande i sin välkomstbroschyr:

"Vi har för närvarande bussar från Scania, Volvo och MAN, vilka successivt byts
ut till modernare och mer driftoptimerade modeller, samtidigt som vi har en
öppenhet för andra leverantörer och inför trafikstarten på E20 har vi tillgång
till en stor bussflotta från våra kollegor i Europa.
på vägarna."


Att avfärda Scania, Volvo och MAN som mindre "driftoptimerade modeller" är ju ett intressant resonemang.
Är f.d. DB-bussar vinterbonade?

ja de var en intressant formulering, är de renault och solaris som är de driftsäkra  och vintersäkra europeiska kollegerna tro? ::)

Bussföraren

Citat från: Ted S skrivet 23 november 2011, 17:05:37 PM
Jo, det blir säkert en mix. Arriva formulerar sig lagom heltäckande i sin välkomstbroschyr:

"Vi har för närvarande bussar från Scania, Volvo och MAN, vilka successivt byts
ut till modernare och mer driftoptimerade modeller, samtidigt som vi har en
öppenhet för andra leverantörer och inför trafikstarten på E20 har vi tillgång
till en stor bussflotta från våra kollegor i Europa. Det är, med andra ord, inte
omöjligt att du snart får bekanta dig med andra bussmodeller och märken
på än de vi har idag. Vår målsättning är att kunden alltid ska känna att det är
en Arrivabuss som ger mest för pengarna, både i interiörkomfort och framförande
på vägarna."


Att avfärda Scania, Volvo och MAN som mindre "driftoptimerade modeller" är ju ett intressant resonemang.
Är f.d. DB-bussar vinterbonade?

Det brukar ofta vara ren luftvärme utan radiatorer, i a f på lite äldre modeller

P.Ek

Så dessa linjer går över från Nobina/Keolis till Arriva:

110-127, 155-158, 178, 179, 196-199, 503-517, 520-523, 525-528, 601-619, 627, 684-687, 690-691, 695 och 697 någon jag missat?

Fredrik Klint

Citat från: Ted S skrivet 23 november 2011, 17:05:37 PM
Jo, det blir säkert en mix. Arriva formulerar sig lagom heltäckande i sin välkomstbroschyr:

"Vi har för närvarande bussar från Scania, Volvo och MAN, vilka successivt byts
ut till modernare och mer driftoptimerade modeller, samtidigt som vi har en
öppenhet för andra leverantörer och inför trafikstarten på E20 har vi tillgång
till en stor bussflotta från våra kollegor i Europa. Det är, med andra ord, inte
omöjligt att du snart får bekanta dig med andra bussmodeller och märken
på än de vi har idag. Vår målsättning är att kunden alltid ska känna att det är
en Arrivabuss som ger mest för pengarna, både i interiörkomfort och framförande
på vägarna."


Att avfärda Scania, Volvo och MAN som mindre "driftoptimerade modeller" är ju ett intressant resonemang.
Är f.d. DB-bussar vinterbonade?

Man kanske bara menar att äldre bussar oavsett märke ska bytas ut mot nyare (av samma märke). Tittar man på vad som köpts in nytt så är ju Scania OmniLink populära hos denna operatör och de andra i SL-området också. Men formuleringen inbjuder till diverse tolkningar.
Blir för övrigt spännande att se ifall man också importerar bussar som man gjorde till Ekerö och Märsta när de områdena togs över. Eller köper Mercedes eller kanske Solaris...  ;)

Fredde

Citat från: P.Ek skrivet 23 november 2011, 19:49:35 PM
Så dessa linjer går över från Nobina/Keolis till Arriva:

110-127, 155-158, 178, 179, 196-199, 503-517, 520-523, 525-528, 601-619, 627, 684-687, 690-691, 695 och 697 någon jag missat?

Linjer mot Vaxholm/Åkersberga/Ljusterö/Rindö...


Ted Selander

Citat från: Fredde_J skrivet 23 november 2011, 20:21:17 PM
Linjer mot Vaxholm/Åkersberga/Ljusterö/Rindö...


Och nattlinjerna 592 och 593.
Linje 620/X tillfaller Nobina Norrtälje i januari 2013 enligt tidigare avtal.

Niclas Rosenius



  Arriva har ju tappat en del trafik i Holland (Amsterdams-trakten) så det kanske kommer upp några där ifrån. Bla finns det 20 korta o 48 led i form av OmniLink plus en massa Citaro-led. Visserligen är dessa bussar från 2006...

  //Niclas


Bussmicke

Citat från: Fredde_J skrivet 23 november 2011, 20:21:17 PM
Linjer mot Vaxholm/Åkersberga/Ljusterö/Rindö...

Ska Arriva köra Waxholm?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2011, 21:00:59 PM

  Arriva har ju tappat en del trafik i Holland (Amsterdams-trakten) så det kanske kommer upp några där ifrån. Bla finns det 20 korta o 48 led i form av OmniLink plus en massa Citaro-led. Visserligen är dessa bussar från 2006...

  //Niclas

Citaro kan de lämna kvar där nere

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Citat från: Bussmicke skrivet 23 november 2011, 21:01:40 PM
Ska Arriva köra Waxholm?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ja, detta faller under Norrort.

Nico


Annars ligger nog t.ex. 670 bra till för dubbeldäckare. :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Ja där ser man men denna prisskillnad var ju extremt stor.. Undrar hur de ska få till det??  Hur stor del av trafik i S-L området får Arriva när de kör allt de nu vunnit?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Klint

Områdena varierar ju mycket, Ösmo är t.ex. väldigt litet medan Björknäs är stort.
Sett till antalet depåer borde det bli:

Keolis:10st (Nu räknar jag inte Sydväst som ett område utan som tre olika depåer; Gubbängen, Nyboda och Eriksberg).
Arriva:5st
Nobina: 4st

Omnilasse

Citat från: P.Ek skrivet 23 november 2011, 19:49:35 PM
Så dessa linjer går över från Nobina/Keolis till Arriva:

110-127, 155-158, 178, 179, 196-199, 503-517, 520-523, 525-528, 601-619, 627, 684-687, 690-691, 695 och 697 någon jag missat?

De tar inte över 686 (är ju Nobina som kör), och 687 ingår idag redan i Arrivas kontrakt för Sigtuna/Vallentuna.

Andreas91

Citat från: P.Ek skrivet 23 november 2011, 19:49:35 PM
Så dessa linjer går över från Nobina/Keolis till Arriva:

110-127, 155-158, 178, 179, 196-199, 503-517, 520-523, 525-528, 601-619, 627, 684-687, 690-691, 695 och 697 någon jag missat?

Såg att Fredde_J redan har nämnt vissa missade områden i denna lista, men jag passar på att lägga in lite av de linjer som trafikerar i dessa områden (kan hända att jag missar någon, då får någon annan komplettera).

Åkersberga och Ljusterö (626 är enda linjen som trafikerar båda dessa områden. Övriga rullar inom Åkersberga): 622-624, 626, 628-629, 694, 698

Vaxholm och Rindö: 670, 680, 681, 699 (här är jag rätt hundra på att minst en linje saknas, alternativt att 681 kan vara fel...)

Kanske saknas lite, men det är det jag kom på just nu. :) Tack för din sammanställning - det märks att Arriva nu får mycket att roa sig med!  :P

Edit: Om inga ändringar sker i och med entreprenörsbytet, så borde väl även 152 stå med i listan. Jag har minne av att Råsta fortfarande kör på linjen under helgtid, dvs då linjen endast går Solna C (?)-Bromma Flygplats.