Täby, Råsta - Resultat E20

Startat av Fredrik Klint, 06 november 2011, 11:12:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Citat från: Bussföraren skrivet 24 november 2011, 20:10:37 PM
Den enda spårtrafik som nu kvarstår att upphandla blir Lidingöbanan

Nu tog du väl i lite? Förutom Lidingöbanan så finns det ju pendeltågen, tunnelbanan och spårväg city. Fast som jag har förstått det så skall den sista upphandlas tillsammans med Spårväg City!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

RoggaBoy

Citat från: Bussföraren skrivet 24 november 2011, 20:12:04 PM
Det är ju trevligt att man snabbt börjar med info till personalen, det är ju i princip bara Nobina:s personal som sedan tidigare vetat om att dem skulle få en ny arbetsgivare men inte vilken förrän häromdagen.

Informationen laddades upp under kvällen efter att pressmeddelandet från SL skickats ut, men instämmer att det är superbra!

Fredrik Klint

Citat från: Carl Eric skrivet 24 november 2011, 20:16:48 PM
Nu tog du väl i lite? Förutom Lidingöbanan så finns det ju pendeltågen, tunnelbanan och spårväg city. Fast som jag har förstått det så skall den sista upphandlas tillsammans med Spårväg City!

Nästa upphandling kanske blir Lidingöbanan och busstrafiken i Södertälje i ett och samma paket  ;). Man verkar inte bry sig om geografiska kopplingar.
(Saltsjöbanan borde självklart höra till busstrafiken Nacka/Värmdö. Vet att jag börjar bli tjatig...).

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 november 2011, 21:13:10 PM
Nästa upphandling kanske blir Lidingöbanan och busstrafiken i Södertälje i ett och samma paket  ;). Man verkar inte bry sig om geografiska kopplingar.
(Saltsjöbanan borde självklart höra till busstrafiken Nacka/Värmdö. Vet att jag börjar bli tjatig...).

"Kopplingen" med samma entreprenör på "lokalbanorna i söder" har ju att göra med de återkommande idé att binda samma Tvärbanan med Saltsjöbanan, och då kunna ha samma fordon och personal på bägge banor/bandelar.

Fredrik Klint

Citat från: Ersa skrivet 24 november 2011, 21:19:02 PM
"Kopplingen" med samma entreprenör på "lokalbanorna i söder" har ju att göra med de återkommande idé att binda samma Tvärbanan med Saltsjöbanan, och då kunna ha samma fordon och personal på bägge banor/bandelar.

Bra tänkt men hur många år dröjer det? Då har vi kanske haft nya upphandlingar eller så har SL tröttnat och låter ett företag driva hela (buss)trafiken i länet. Vi får la se...

Bussföraren

Pendeltågen o tunnelbanan är ju upphandlade varav den senare nyligen, NK expressen är ju direktupphandlad, Lidingöbanan är däremot ett riktigt gammalt avtal från 1990 talet.

Ersa

SL kommer att upphandla Lidingöbanan i tre faser, enligt ett inlägg av skribenten "A35" i SSS-forum:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=33532&start=20

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 24 november 2011, 21:19:02 PM

I anbudsförutsättningarna ingick att räkna på tre års ersättningstrafik för SB, 2013-15.

Knasen63

??? Innebär detta att Arriva ska sköta ersättningstrafiken på Saltsjöbanan och Tvärbanan. Kommer Nobina att kunna ha kvar ersättningen på Pendeltåget???

Ted Selander

Fråga ett: Ja
Fråga två: Vet ej

Ted har gått med i Tapatalk!

Jonas Gustafsson

I en av de länkade pressdokumenten påstods att Keolis förlorar "långt mer än hälften av sin trafik i Sverige". Kan det verkligen stämma att det är så stor andel?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

MrX

Citat från: Knasen63 skrivet 25 november 2011, 13:36:46 PM
Kommer Nobina att kunna ha kvar ersättningen på Pendeltåget???

Ersättningstrafiken för pendeltåget påverkas inte av den aktuella upphandlingen då det är ett avtal mellan Stockholmståg och Nobina

Ted Selander

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 november 2011, 15:40:17 PM
I en av de länkade pressdokumenten påstods att Keolis förlorar "långt mer än hälften av sin trafik i Sverige". Kan det verkligen stämma att det är så stor andel?
//Jonas G

Nej, snarare ca 20 %.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 25 november 2011, 16:57:25 PM
Nej, snarare ca 20 %.

Det är väl det vanliga när stockholmare är i farten: de vet inte skillnaden mellan Sverige och Stockholm. För om det avses mer än hälften av trafiken i Stockholm så kanske det stämmer.

Jag har skickat in en kommentar med rättelse. Får se om den publiceras.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Dörrbroms skrivet 24 november 2011, 20:08:47 PM
Arriva har redan framme en 8-sidig folder "Info för blivande personal" för E20:

http://www.arriva.se/index.php?option=com_content&task=view&id=722&Itemid=1

"Vi räknar med att driva detta avtal i minst 12 år framåt"

Ja vad annars skulle man säga. Historien har ju visat att de som vunnit stort till närmaste konkurrent med flera budgivare ofta har gjort rejäla förluster. Se bara på Öresundståg som väl är det senaste exemplet hur det går när man dumpar priset för mycket.

Är det någon som studerat närmare hur påstigandebetalningen ser ut? Går det att planera för fler byten och övergångar för att få upp antalet påstigande eller räknas bara första påstigningen?