(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Arctic_Bus_DFU045_111012.jpg?t=1318451263)
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Arctic_Bus_DFU045_Bak_111012.jpg?t=1318451263)
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Arctic_Bus_DFU045__Int_111012.jpg?t=1318451263)
Så den ska gå Skeå - Ly på dagarna?
Mycket mycket trevligt! :D
Mums, van Hool! 8)
Varför ska allt gå i blått nuförtiden ? :(
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 oktober 2011, 00:24:41 AM
Varför ska allt gå i blått nuförtiden ? :(
Det är ju Arctic Buss egen färgsättning. De har väl rätt att välja vilken färg de vill på sina bussar. ???
Dessutom är väl frågan om varför allt skall gå i gult betydligt mer befogad i så fall.
Trevligt med lite mer Scania på landsorten, nu när B10M/B12M utgått kan ju beställarna välja fritt om man vill ha Volvo eller Scania bakmotor.
Noterar en miss vad gäller den aktuella bussen, på en buss avsedd för Norrland bör man ha en omgång högt placerade bak/bromsljus, det kommer inte att gå många mil innan de där nere blir osynliga
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2011, 08:13:08 AM
Det är ju Arctic Buss egen färgsättning. De har väl rätt att välja vilken färg de vill på sina bussar. ???
Dessutom är väl frågan om varför allt skall gå i gult betydligt mer befogad i så fall.
Blått är en kall färg, och därmed ovälkommande.
Rött är en varm färg och därmed det omvända.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 oktober 2011, 19:00:59 PM
Blått är en kall färg, och därmed ovälkommande.
Rött är en varm färg och därmed det omvända.
I Norrland är det ju kalt. Tänk dig en vinterdag och bussen ska rulla längs vägen i -35! ;)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 oktober 2011, 19:00:59 PM
Blått är en kall färg, och därmed ovälkommande.
Rött är en varm färg och därmed det omvända.
En annan delägare av Busspoolen, Hellströms i Åsele, har redan röd firmafärg. Alla företag inom Busspoolen har sin helt egna design och det finns ingen anledning för Arctic Bus att bli för lika en av sina samarbetspartners.
Det är dubbla backspeglar på vänster sida på dessa godsvanhooler, både uppe och nere.
Citat från: Bussföraren skrivet 13 oktober 2011, 09:01:06 AM
Trevligt med lite mer Scania på landsorten, nu när B10M/B12M utgått kan ju beställarna välja fritt om man vill ha Volvo eller Scania bakmotor.
Noterar en miss vad gäller den aktuella bussen, på en buss avsedd för Norrland bör man ha en omgång högt placerade bak/bromsljus, det kommer inte att gå många mil innan de där nere blir osynliga
Det sitter diodljus längst upp(syns lite bättre på Patriks bilder).
Sen är det kanske lite skådebröd över de här van Hoolerna också, vilket inte minst märks på kommentarerna på forumet. Rent praktiskt finns (tyvärr) en del övrigt att önska, bl a klarar inte vH av att göra ett godsrum utan en massa utstickande pinaler som gör att det blir svårt med tre pall i bredd vilket de fyrkantiga skåpen på Carrusbussarna klarar galant. Likaså att man fortsätter med den obegripligt smala bakgavelhissen! Invändigt har man på de här bussarna valt en variant utan nedsänkt mittgång, vilket kanske kan ha vissa fördelar, men även medför att bakre trappan inkränktar på gången med risk att någon sömnig resenär på väg till toan rasar ner i trappan. Även framtill blir det ganska branta "oskyddade" dubbeltrappsteg, som kanske går att kamoflera genom att montera en guidestol(som i sin tur gör insteget trängre..).
Ska försöka åstadkomma lite fler bilder senare, om inte förr, när Ske-buss får sina bussar.
Citat från: Greger Larsson skrivet 13 oktober 2011, 22:13:43 PM
Sen är det kanske lite skådebröd över de här van Hoolerna också, vilket inte minst märks på kommentarerna på forumet.
Forumet är ju fullt av förare som saknar sina gamla Alizéer, och jag är en av dem. Så det är rätt naturligt att bilder på nya VanHooler, speciellt när Scaniachassin åter är valbara, genererar positiva tillrop. :)
Citat från: Greger Larsson skrivet 13 oktober 2011, 22:13:43 PM
Det sitter diodljus längst upp(syns lite bättre på Patriks bilder).
Invändigt har man på de här bussarna valt en variant utan nedsänkt mittgång,
Har någon kollat i främre änden på godsrummet om det finns en lucka där för en del äldre godsbussar har det och därmed ett smalt fack under mittgången längs med hela bussen, då går det att frakta långa järn eller kanske en flaggstång.
På Patriks kort ser man att det inte är långgodsfack i mitten
sen bussen är 2,55 så det bord inte vara problem få in 3 pallar i bredd
Får hoppas att inte man kopplat skyltarna lika idiotiskt som på Veolias bussar att om man stänger av bussen så blir skyltarna svarta så då är det inte lätt att veta vilken buss man köar till alltid.
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 oktober 2011, 18:10:56 PM
Får hoppas att inte man kopplat skyltarna lika idiotiskt som på Veolias bussar att om man stänger av bussen så blir skyltarna svarta så då är det inte lätt att veta vilken buss man köar till alltid.
Det är så man kopplat på DD på linje 100 Göteborg - Borås också. Lite tråkigt och konstigt att huvudmännen godkänner det.
En effekt är att många förare då vrider på tändningen långt innan avgång för att tända skylten. Blir intressant att se hur det blir när batterierna blir sämre :)
Men det är väldigt fina bussar!
Citat från: CS skrivet 14 oktober 2011, 21:19:36 PM
Det är så man kopplat på DD på linje 100 Göteborg - Borås också. Lite tråkigt och konstigt att huvudmännen godkänner det.
En effekt är att många förare då vrider på tändningen långt innan avgång för att tända skylten. Blir intressant att se hur det blir när batterierna blir sämre :)
Men det är väldigt fina bussar!
Märkligt är de, men håller med att de är konstigt. Idag kom två bussar in samtidigt, 25 minuter innan avgång och stängs av så skyltar är svarta, samtidigt som skyltningen inne på busstationen inte fungerade så då var det inte lätt att veta vilken buss man skulle åka, visserligen var den ena bara förstärkning till den ordinarie men ändå vill man veta var den går.
Drar diodskyltarna så mycket ström alltså?
Citat från: Robert T skrivet 14 oktober 2011, 21:34:36 PM
Drar diodskyltarna så mycket ström alltså?
Nja, felkopplat så dom blir svart när bussen stängs av. Snart är de ju vinter så då uppstår inget problem då bussarna ändå på tomgång under hela tiden den står på Umeå Busstationen.
Citat från: Fikman skrivet 14 oktober 2011, 18:07:34 PM
På Patriks kort ser man att det inte är långgodsfack i mitten
sen bussen är 2,55 så det bord inte vara problem få in 3 pallar i bredd
Nä, det var just det, det
borde inte vara några problem, när bussen är 2,55 bred..
Och långgodsfack har man glömt att göra..(får väl kanske skyllas på beställaren, inte tillverkaren).
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 oktober 2011, 21:38:35 PM
Nja, felkopplat så dom blir svart när bussen stängs av. Snart är de ju vinter så då uppstår inget problem då bussarna ändå på tomgång under hela tiden den står på Umeå Busstationen.
Bussen i den är tråden ska inte trafikera Umeå Busstation, så rör inte till det, tack!
På Arctic bussen ska vi koppla in destskyllten sa att den går över huvud strömbrytaren men det sägs att diod skyltarna tar mycke ström. Det finns inget fack för långgods har hört att det inte var krav på det . Problem med start ström blir det nog inte med tanke på Van Hools smarta dubbel batteri system
Enligt CBR har denna buss 41 sittplatser-0 ståpltser samt 0 rullstolsplatser, i samma tilläggsinformation har denna buss 37 sittplatser 0 ståplatser samt 1 rullstollsplats! Vägverket i ett nötskal.
Citat från: Jan skrivet 15 oktober 2011, 06:54:24 AM
Enligt CBR har denna buss 41 sittplatser-0 ståpltser samt 0 rullstolsplatser, i samma tilläggsinformation har denna buss 37 sittplatser 0 ståplatser samt 1 rullstollsplats! Vägverket i ett nötskal.
Står så på många bussar du rullstolsplatsen inkräktar på andra platser i detta fall snor 1 rullstol 3 sittplatser om den tas ombord.
SvOf's 3747 då:
Antal passagerare, max: 80
MAX ANTAL PASSAGERARE UTAN LAST I GODSUTRYMMEN 76 ST.
Så lägger man en tandborste i bagaget får man ta 4st pax till?
Citat från: Norrlanders skrivet 14 oktober 2011, 23:09:40 PM
På Arctic bussen ska vi koppla in destskyllten sa att den går över huvud strömbrytaren men det sägs att diod skyltarna tar mycke ström.
Normalt ska ju skyltarna släckas efter 10 minuter om inte tändningen är på och det fungerar ju på många andra bussar med samma skyltar (Mobitec).
Citat från: Norrlanders skrivet 14 oktober 2011, 23:09:40 PM
Problem med start ström blir det nog inte med tanke på Van Hools smarta dubbel batteri system
Det var nytt för mig, vad innebär det?
Citat från: Robert T skrivet 15 oktober 2011, 09:16:42 AM
SvOf's 3747 då:
Antal passagerare, max: 80
MAX ANTAL PASSAGERARE UTAN LAST I GODSUTRYMMEN 76 ST.
Så lägger man en tandborste i bagaget får man ta 4st pax till?
Mja, du måste ha lastat till tillåten lastvikt, gissning 100+200 kg.
Det finns mängder med liknande krav på bussar från 80 o 90 talet, främst riktiga godsbussar, har b.la med n-värdet/axeltryck/lastfördelningen att göra
Citat från: Bussföraren skrivet 15 oktober 2011, 13:38:40 PM
Mja, du måste ha lastat till tillåten lastvikt, gissning 100+200 kg.
Det finns mängder med liknande krav på bussar från 80 o 90 talet, främst riktiga godsbussar, har b.la med n-värdet/axeltryck/lastfördelningen att göra
Det finns även åt andra hållet, en buss jag kört var det tvunget att finnas 16 passagerare om godsrummet skulle utnyttjas till fullo.
Då kan det bli lite besvärligt om den kliver av vid en hållplats om godset ska längre.
Ska denna ersätta xxn919?
Citat från: Lars skrivet 15 oktober 2011, 15:20:11 PM
Det finns även åt andra hållet, en buss jag kört var det tvunget att finnas 16 passagerare om godsrummet skulle utnyttjas till fullo.
Då kan det bli lite besvärligt om den kliver av vid en hållplats om godset ska längre.
Haha, smidigt! ;D
På dessa nya Van holl bussar blir nog vikten inga problem för det ligger extra vikter på framändan så tom går den med 4.9 ton fram och boggin driven 9.3 med 17 pass och inget gods 6 ton fram
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 oktober 2011, 21:43:23 PM
Bussen i den är tråden ska inte trafikera Umeå Busstation, så rör inte till det, tack!
Vad arg man vart då! Tog bara ett exempel, men vi kan ta Skellefteå som denna buss skall trafikera där destinationsskyltarna ibland lever sitt egna liv också. Är då destinationsskylten släckt så är det svårt för resenärerna att veta vart bussen går, kanske borde man isf återgå till manuell skyltning med skyltar man byter ut så alla kan lösa vart bussen går, ifall det nu är kopplat på samma sätt?
Citat från: RoggaBoy skrivet 17 oktober 2011, 12:44:09 PM
Vad arg man vart då! Tog bara ett exempel, men vi kan ta Skellefteå som denna buss skall trafikera där destinationsskyltarna ibland lever sitt egna liv också. Är då destinationsskylten släckt så är det svårt för resenärerna att veta vart bussen går, kanske borde man isf återgå till manuell skyltning med skyltar man byter ut så alla kan lösa vart bussen går, ifall det nu är kopplat på samma sätt?
Vissa skribenter kanske tröttnar på att negativa synpunkter och klagomål med ord som t.ex "idiotiskt", allt som oftast ramlar ner i deras trådar om busstrafik i Västerbotten?
Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 12:57:45 PM
Vissa skribenter kanske tröttnar på att negativa synpunkter och klagomål med ord som t.ex "idiotiskt", allt som oftast ramlar ner i deras trådar om busstrafik i Västerbotten?
Är det så konstigt? Västerbotten har ju inte landets bäst fungerande busstrafik precis.
Sen att vissa stör sig på andras ord/uttryck är väl sådant som definitivt inte skall diskuteras i buss-trådar,
eftersom man t.ex. inte längre får diskutera bilders fotografiska kvalitet.
/K
Citat från: Krille skrivet 17 oktober 2011, 16:04:22 PM
Är det så konstigt? Västerbotten har ju inte landets bäst fungerande busstrafik precis.
Sen att vissa stör sig på andras ord/uttryck är väl sådant som definitivt inte skall diskuteras i buss-trådar,
eftersom man t.ex. inte längre får diskutera bilders fotografiska kvalitet.
Jo, det är faktiskt lite konstigt att inte ens en tråd om Arctic Bus nya VanHool slipper undan inlägg där Veolias bussar och Umeå busstation kritiseras. Jag förstår om Greger reagerar. Kan man inte starta egna trådar åtminstone, hellre än att smyga in samma gamla företagskritik/korståg mot vissa specifika franskägda företag i andras trådar som inte har med sånt att göra?
Dock håller jag med om att diodskyltarna bör vara kopplade så att de lyser c:a 10-15 minuter efter att tändningen slås av, men att de gott kan slockna helt när man slår av huvudströmmen.
Är väl en specfråga hur länge man vill att diodskyltar ska lysa?? På våra lyser de så länge huvudströmmen är påslagen
Citat från: Lars skrivet 13 oktober 2011, 19:24:55 PM
Det är dubbla backspeglar på vänster sida på dessa godsvanhooler, både uppe och nere.
Intressant att den nedre sitter så långt ner. Mycket bra, enligt mitt tycke.
Var det beställarens önskemål,eller gör Vannhool det själv?
Tyvärr har en del busstillverkare förmåga att sätta vänster spegel för högt upp ( enligt min mening).
Ihop med stolpen så blir det en väldigt stor död vinkel.
På bilden syns det tydligt att även om en förare skulle vara kort, så ser han lätt över spegeln.
MVH Otto.
6ppl i skåpet eller? Hur mycket får man lasta i det skåpet? Det är ju lite tokigt ut med den smala öppningen och bakgavellyften. Varför ser det inte ut som ett vanligt lastbilsskåp baktill?
Citat från: Greger Larsson skrivet 13 oktober 2011, 22:13:43 PM
Det sitter diodljus längst upp(syns lite bättre på Patriks bilder).
Sen är det kanske lite skådebröd över de här van Hoolerna också, vilket inte minst märks på kommentarerna på forumet. Rent praktiskt finns (tyvärr) en del övrigt att önska, bl a klarar inte vH av att göra ett godsrum utan en massa utstickande pinaler som gör att det blir svårt med tre pall i bredd vilket de fyrkantiga skåpen på Carrusbussarna klarar galant. Likaså att man fortsätter med den obegripligt smala bakgavelhissen! Invändigt har man på de här bussarna valt en variant utan nedsänkt mittgång, vilket kanske kan ha vissa fördelar, men även medför att bakre trappan inkränktar på gången med risk att någon sömnig resenär på väg till toan rasar ner i trappan. Även framtill blir det ganska branta "oskyddade" dubbeltrappsteg, som kanske går att kamoflera genom att montera en guidestol(som i sin tur gör insteget trängre..).
Ska försöka åstadkomma lite fler bilder senare, om inte förr, när Ske-buss får sina bussar.
Hur många ska Ske-buss få? Hur många burar går in i dessa 6 st?
Citat från: Jan skrivet 30 oktober 2011, 11:36:33 AM
Hur många ska Ske-buss få? Hur många burar går in i dessa 6 st?
Två st är beställda till Skelleftebuss.
Bussarna har teoretiskt sex pallplatser, i praktiken är dock svårt med mer än fem, eftersom det är svårt att få tre i bredd.
Citat från: Greger Larsson skrivet 30 oktober 2011, 14:04:38 PM
Två st är beställda till Skelleftebuss.
Bussarna har teoretiskt sex pallplatser, i praktiken är dock svårt med mer än fem, eftersom det är svårt att få tre i bredd.
Pallplatser?! Gör som i Finland och löslasta, då är det kubiken som gäller! ;D