Dagens van Hool-premiär

Startat av Greger Larsson, 12 oktober 2011, 22:33:49 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Får hoppas att inte man kopplat skyltarna lika idiotiskt som på Veolias bussar att om man stänger av bussen så blir skyltarna svarta så då är det inte lätt att veta vilken buss man köar till alltid.

CS

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 oktober 2011, 18:10:56 PM
Får hoppas att inte man kopplat skyltarna lika idiotiskt som på Veolias bussar att om man stänger av bussen så blir skyltarna svarta så då är det inte lätt att veta vilken buss man köar till alltid.

Det är så man kopplat på DD på linje 100 Göteborg - Borås också. Lite tråkigt och konstigt att huvudmännen godkänner det.

En effekt är att många förare då vrider på tändningen långt innan avgång för att tända skylten. Blir intressant att se hur det blir när batterierna blir sämre :)

Men det är väldigt fina bussar!

RoggaBoy

Citat från: CS skrivet 14 oktober 2011, 21:19:36 PM
Det är så man kopplat på DD på linje 100 Göteborg - Borås också. Lite tråkigt och konstigt att huvudmännen godkänner det.

En effekt är att många förare då vrider på tändningen långt innan avgång för att tända skylten. Blir intressant att se hur det blir när batterierna blir sämre :)

Men det är väldigt fina bussar!

Märkligt är de, men håller med att de är konstigt. Idag kom två bussar in samtidigt, 25 minuter innan avgång och stängs av så skyltar är svarta, samtidigt som skyltningen inne på busstationen inte fungerade så då var det inte lätt att veta vilken buss man skulle åka, visserligen var den ena bara förstärkning till den ordinarie men ändå vill man veta var den går.

Robert T

Drar diodskyltarna så mycket ström alltså?

RoggaBoy

Citat från: Robert T skrivet 14 oktober 2011, 21:34:36 PM
Drar diodskyltarna så mycket ström alltså?

Nja, felkopplat så dom blir svart när bussen stängs av. Snart är de ju vinter så då uppstår inget problem då bussarna ändå på tomgång under hela tiden den står på Umeå Busstationen.

Greger Larsson

Citat från: Fikman skrivet 14 oktober 2011, 18:07:34 PM
På Patriks kort ser man att det inte är långgodsfack i mitten
sen bussen är 2,55 så det bord inte vara problem få in 3 pallar i bredd

Nä, det var just det, det borde inte vara några problem, när bussen är 2,55 bred..
Och långgodsfack har man glömt att göra..(får väl kanske skyllas på beställaren, inte tillverkaren).

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 oktober 2011, 21:38:35 PM
Nja, felkopplat så dom blir svart när bussen stängs av. Snart är de ju vinter så då uppstår inget problem då bussarna ändå på tomgång under hela tiden den står på Umeå Busstationen.

Bussen i den är tråden ska inte trafikera Umeå Busstation, så rör inte till det, tack!

Norrlanders

På Arctic bussen ska vi koppla in destskyllten sa att den går över huvud strömbrytaren men det sägs att diod skyltarna tar mycke ström. Det finns inget fack för långgods har hört att det inte var krav på det . Problem med start ström blir det nog inte med tanke på Van Hools smarta dubbel batteri system

Jan

Enligt CBR har denna buss 41 sittplatser-0 ståpltser samt 0 rullstolsplatser, i samma tilläggsinformation har denna buss 37 sittplatser 0 ståplatser samt 1 rullstollsplats! Vägverket i ett nötskal.
I branschen i 40 år

Erling.L

Citat från: Jan skrivet 15 oktober 2011, 06:54:24 AM
Enligt CBR har denna buss 41 sittplatser-0 ståpltser samt 0 rullstolsplatser, i samma tilläggsinformation har denna buss 37 sittplatser 0 ståplatser samt 1 rullstollsplats! Vägverket i ett nötskal.

Står så på många bussar du rullstolsplatsen inkräktar på andra platser i detta fall snor 1 rullstol 3 sittplatser om den tas ombord.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Robert T

SvOf's 3747 då:

Antal passagerare, max: 80
MAX ANTAL PASSAGERARE UTAN LAST I GODSUTRYMMEN 76 ST.

Så lägger man en tandborste i bagaget får man ta 4st pax till?

CS

Citat från: Norrlanders skrivet 14 oktober 2011, 23:09:40 PM
På Arctic bussen ska vi koppla in destskyllten sa att den går över huvud strömbrytaren men det sägs att diod skyltarna tar mycke ström.

Normalt ska ju skyltarna släckas efter 10 minuter om inte tändningen är på och det fungerar ju på många andra bussar med samma skyltar (Mobitec).

Citat från: Norrlanders skrivet 14 oktober 2011, 23:09:40 PM
Problem med start ström blir det nog inte med tanke på Van Hools smarta dubbel batteri system

Det var nytt för mig, vad innebär det?

Bussföraren

Citat från: Robert T skrivet 15 oktober 2011, 09:16:42 AM
SvOf's 3747 då:

Antal passagerare, max: 80
MAX ANTAL PASSAGERARE UTAN LAST I GODSUTRYMMEN 76 ST.

Så lägger man en tandborste i bagaget får man ta 4st pax till?

Mja, du måste ha lastat till tillåten lastvikt, gissning 100+200 kg.

Det finns mängder med liknande krav på bussar från 80 o 90 talet, främst riktiga godsbussar, har b.la med n-värdet/axeltryck/lastfördelningen att göra

Lars

Citat från: Bussföraren skrivet 15 oktober 2011, 13:38:40 PM
Mja, du måste ha lastat till tillåten lastvikt, gissning 100+200 kg.

Det finns mängder med liknande krav på bussar från 80 o 90 talet, främst riktiga godsbussar, har b.la med n-värdet/axeltryck/lastfördelningen att göra
Det finns även åt andra hållet, en buss jag kört var det tvunget att finnas 16 passagerare om godsrummet skulle utnyttjas till fullo.
Då kan det bli lite besvärligt om den kliver av vid en hållplats om godset ska längre.

Dieselsmurfe


Robert T

Citat från: Lars skrivet 15 oktober 2011, 15:20:11 PM
Det finns även åt andra hållet, en buss jag kört var det tvunget att finnas 16 passagerare om godsrummet skulle utnyttjas till fullo.
Då kan det bli lite besvärligt om den kliver av vid en hållplats om godset ska längre.

Haha, smidigt!  ;D