Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Robert T skrivet 11 oktober 2011, 18:19:59 PM

Titel: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 11 oktober 2011, 18:19:59 PM
Nå, vad tror ni det blir för bussar i Uppland?

Detta ska köpas in, 95st dieselbussar drivna av RME och 41st gasbussar drivna av biogas.
Av dessa ska då 32st vara "komfortbussar" samt 12st vara dubbeldäckare.

Vad finns det för gasbussar idag? Det finns väl inga gasbussar som kan gå under kategorin "komfortbussar"? Inte heller finns det väl dubbeldäckare med gasdrift? Det känns ju som att VDL Synergy ligger bra till för dubbeldäckarna, om nu inte Norrtälje hittat stora brister på dom.

Att spekulera i vilka dieselbussarna blir är ju svårt, men vad tror ni som har koll på Nobina i andra delar av landet, blir det Volvo? MAN? Solaris? Scania?
Jag skulle tippa på att alla utom komfortbussarna blir lågentré i alla fall.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Kimsan skrivet 12 oktober 2011, 12:17:17 PM
Dieselvagnarna blir antingen Volvo eller Scania, det vågar jag nästan sätta en veckolön på.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Björn Ax skrivet 13 oktober 2011, 02:30:46 AM
Ja då nobina uppland är ett väldigt volvo dominerat område så kan jag nog också sätta lite pengar på att det kommer bli volvo.

MAN och solaris lär nog inte ens tittas på. :).

Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Peter L skrivet 13 oktober 2011, 08:24:19 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 13 oktober 2011, 02:30:46 AM


MAN och solaris lär nog inte ens tittas på. :).



Jodå, för biogasbussarna kommer de säkert att vara aktuella... eller har Volvo något bra regionbussalternativ numer?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Walter skrivet 13 oktober 2011, 15:12:17 PM
Enligt Nobians hemsida är det ju 12 nya Dubbeldäckare och 41 biogasbussar vilket sedan ökas till drygt 100 st år 2018. År 2020 skall alla bussar vara biogasdrivna eller andra förnybara drivmedel. Så man kan tyda det som att det till trafikstart endast är knappt 50 nya bussar.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Peter L skrivet 13 oktober 2011, 15:19:02 PM
Citat från: Walter skrivet 13 oktober 2011, 15:12:17 PM
Enligt Nobians hemsida är det ju 12 nya Dubbeldäckare och 41 biogasbussar vilket sedan ökas till drygt 100 st år 2018. År 2020 skall alla bussar vara biogasdrivna eller andra förnybara drivmedel. Så man kan tyda det som att det till trafikstart endast är knappt 50 nya bussar.

Säkert så med tanke på att skillnaden i anbudspris är beroende på att Nobina använder en stor del begagnade bussar från avtalsstart medan Keolis hade fått köpa allt nytt direkt.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Björn Ax skrivet 13 oktober 2011, 23:10:47 PM
Citat från: Peter L skrivet 13 oktober 2011, 08:24:19 AM
Jodå, för biogasbussarna kommer de säkert att vara aktuella... eller har Volvo något bra regionbussalternativ numer?

Då det är flytande biogas som ska användas så har dom väl något alternativ?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Walter skrivet 13 oktober 2011, 23:14:30 PM
Det har ju tidigare varit MAN A26 på lån från Skåne, så helt ur leken är de ej.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 13 oktober 2011, 23:28:49 PM
Dubbeldäckarna kommer säkerligen vara rena dieselbussar som man tvingas köra på RME, och därmed förlora alla motorgarantier från tillverkaren som gapar av förvåning över svenskens val av märkligt bränsle. RME kan man för övrigt även hälla i tankarna på alla gamla Volvobussar med 12-litersmotorer av 2002 års modell eller nyare som Nobina redan idag kör runt med i UL-trafiken. 10-litersmotorerna fram till 2001 klarar dock inget annat än vanlig diesel.

Det vore ju inte alls chockerande om det blev VDL Synergy även i Uppsala. Det borde gå att använda exakt samma specning som med Norrtäljevagnarna... med undantag av stolarna. Ska man leva upp till UL-resenärernas komfortkrav krävs helt klart bättre stolar än de hårda som Norrtäljeresenärerna märkligt nog nöjer sig med. Tänk istället Arlandastolarna i de egna gamla 20-metersledvagnarna Swebus/Nobina själv kört med på bl.a 801:an i många år.

"Komfortbussar" idag är de gamla Swebus Expresserna 5602, 5603 m.fl. som mestadels körs på Forsmarkslinjerna. Huruvida det köps nya 9700 eller Setra GT-HD är dock omöjligt att spekulera i.

Att alla utom komfortbussarna blir lågentré tror jag inte på. UL är inte SL, och kommer därför inte att försöka göra hela länet till en kopia av Stockholms innerstad (som SL tyvärr gjort med Norrtälje kommun). Jämför Danielssons båda Vidre Contrast med normalgolv som uppfyller UL-kraven för vanliga UL-linjer som t.ex 809, 806, 823 i 10 år framöver. Jag gissar på max 50% lågentrébussar totalt, och då på specifika omlopp/avgångar, som finns uppmärkta i tidtabellerna.

Syn på tillgänglighet och handikappanpassning på landsbygden:
UL = Nigning fram och rullstolslyft i mittdörren.
SL = Lågentré överallt utan undantag. Även om det leder komfortbrist samt att folk får stå upp i över en timme, pga för få sittplatser.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 oktober 2011, 01:46:34 AM
Tråkigt om det bara köps MAN..
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: vesslan30 skrivet 14 oktober 2011, 05:44:07 AM
Nobinas Komfortbussar är vad KR Traffik har som standard på alla sina bussar som går i uppland idag.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: LS_SWE skrivet 14 oktober 2011, 05:51:46 AM
Citat från: Ersa skrivet 13 oktober 2011, 23:28:49 PM
"Komfortbussar" idag är de gamla Swebus Expresserna 5602, 5603 m.fl. som mestadels körs på Forsmarkslinjerna. Huruvida det köps nya 9700 eller Setra GT-HD är dock omöjligt att spekulera i.
om de köper Volvo 9700 till östhammar depån ska jag banne mig extra knäcka som buss förare :)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 01:43:11 AM
Citat från: vesslan30 skrivet 14 oktober 2011, 05:44:07 AM
Nobinas Komfortbussar är vad KR Traffik har som standard på alla sina bussar som går i uppland idag.

Det var ju UL:s fordonskrav som gällde för KR från Östhammarvinsten 2003 tills idag, som ledde till KR-bussarnas standard.
Framtida fordonskrav kommer knappast vara snålare satta, vilket innebär att Nobinas nya bussar kommer att ha lika hög standard som dagens KR-bussar. Om inte högre.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 17 oktober 2011, 01:51:30 AM
Ja om det köps in VDL Synergy hoppas jag verkligen på andra bekvämare säten. Men det finns bussar som är bekvämare än 5602 och 5603. Arlandavagnarna i 54-serien är de bekvämaste bussarna Nobina har i UL-trafik idag. Om man kunde sätta sådana volvostolar i VDL Synergy skulle det bli succé! Men jag hoppas på Van Hool, dock är ju leveranstiden lite för lång...

Och jag får hålla med om att alla KR-vagnar (utom ledbussarna som ej har fällbara säten) är riktigt bekväma. De nya Mercorna och Scalan från Jämtland är oslagbara!

Fråga: Vilka bussar ska Nobina behålla från dagens vagnpark? Eller ska hela vagnparken bytas ut?

Här kommer några tänkbara bussmodeller:

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0823.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0826.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0829.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0880.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1392.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1866.jpg)

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: AO skrivet 17 oktober 2011, 10:25:20 AM
Finns det några övriga krav på antal sittplatser på vissa linjer, exempelvis Arlandalinjen? Eller krav på ledvagnar på vissa linjer? Man får verkligen hoppas att Nobina får ha kvar några av sina ledvagnar, det kommer bli trångt på vissa linjer annars. Skickar man dem på rekonden så de får en ordentlig genomgång med nya stolar och nya motorer är det ju inte några fel på dem.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: vesslan30 skrivet 17 oktober 2011, 18:00:44 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 01:43:11 AM
Det var ju UL:s fordonskrav som gällde för KR från Östhammarvinsten 2003 tills idag, som ledde till KR-bussarnas standard.
Framtida fordonskrav kommer knappast vara snålare satta, vilket innebär att Nobinas nya bussar kommer att ha lika hög standard som dagens KR-bussar. Om inte högre.
Är du hundra på att det stog så i fordonskrav efter som KR la ett dyrare anbud än nobina och vann. Vad jag har hört så var KRs fordonskrav högre än vad ULs fordonskrav var, så om Nobina hade fått anbudet då så hade det vart bussar utan bälten fortfarande och AC ..
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: LS_SWE skrivet 18 oktober 2011, 23:02:37 PM
Citat från: vesslan30 skrivet 17 oktober 2011, 18:00:44 PM
så om Nobina hade fått anbudet då så hade det vart bussar utan bälten fortfarande och AC ..
vilken tur för passagerarna på nobinas bussar att det inte blev så, och att de måste köpa nya bussar nu :)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 18 oktober 2011, 23:19:15 PM
Citat från: vesslan30 skrivet 17 oktober 2011, 18:00:44 PM
Är du hundra på att det stog så i fordonskrav efter som KR la ett dyrare anbud än nobina och vann. Vad jag har hört så var KRs fordonskrav högre än vad ULs fordonskrav var, så om Nobina hade fått anbudet då så hade det vart bussar utan bälten fortfarande och AC ..

Låter ju bakvänt om UL först inte kräver säkerhetsutrustning som bälten vid en upphandling under 2002, för att därefter välja en operatör som med ett dyrare anbud lovar utrustning som UL inte ens krävt/önskat. Men att UL ändå går in och tar dessa oväntade kostnader trots att det innebär att budgeten överskrids. Jag säger inte att det inte var så, utan bara att det låter som landet-upp-och-ner.

Nåja, nu ser det iaf annorlunda ut, och UL har denna gång ställt krav på bl.a komfortlinjer, bälten, AC, dubbeldäckare osv. Och detta oavsett vilken operatör som skulle ha vunnit. Men jämna villkor så, precis som det ska vara.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Bussföraren skrivet 19 oktober 2011, 03:42:52 AM
Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2011, 23:19:15 PM
Låter ju bakvänt om UL först inte kräver säkerhetsutrustning som bälten vid en upphandling under 2002, för att därefter välja en operatör som med ett dyrare anbud lovar utrustning som UL inte ens krävt/önskat. Men att UL ändå går in och tar dessa oväntade kostnader trots att det innebär att budgeten överskrids. Jag säger inte att det inte var så, utan bara att det låter som landet-upp-och-ner.

Nåja, nu ser det iaf annorlunda ut, och UL har denna gång ställt krav på bl.a komfortlinjer, bälten, AC, dubbeldäckare osv. Och detta oavsett vilken operatör som skulle ha vunnit. Men jämna villkor så, precis som det ska vara.

Bälten följer årsmodell och inget annat, det är enbart Buss klass 1 som inte kräver bälten.

Givetvis får man inte bälten på samtliga bussar om man inte har det som skallkrav alternativt begränsar åldern på bussarna vid trafikstart.

Givetvis var KR:s bud för bussar med bälten eftersom man knappast hade ett antal äldre bussar i lager.
Titel: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 07:18:02 AM
Men det naturliga tillvägagångssättet för UL vore väl då att kräva en lägre maxålder på Östhammar, än att i efterhand välja en dyrare operatör?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 09:06:38 AM
Förvånansvärt att man i UL inte har lågentré som krav på vanliga linjevagnar på landsbygden. Det här med handikapplift kan nog vara bra men det är något man i praktiken aldrig använder, såvida det inte kommer en rullstolsburen resenär. Man bär in barnvagnen tillsammans med vagnens innehavare vilket går fortare. Här i Örebro län har vi lågentré på alla utom komfortbussar och det är en välsignelse. Folk med barnvagn eller rullator klarar sig i regel på egen hand.
Mvh Jan G
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Bussföraren skrivet 19 oktober 2011, 09:30:30 AM
Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 07:18:02 AM
Men det naturliga tillvägagångssättet för UL vore väl då att kräva en lägre maxålder på Östhammar, än att i efterhand välja en dyrare operatör?

Nu säger jag som Ted gjorde i en annan tråd, man ska inte tro på allt man hör och historien kring detta kommer att berättas nån gång i framtiden.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 13:46:08 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 09:06:38 AM
Förvånansvärt att man i UL inte har lågentré som krav på vanliga linjevagnar på landsbygden. Det här med handikapplift kan nog vara bra men det är något man i praktiken aldrig använder, såvida det inte kommer en rullstolsburen resenär. Man bär in barnvagnen tillsammans med vagnens innehavare vilket går fortare. Här i Örebro län har vi lågentré på alla utom komfortbussar och det är en välsignelse. Folk med barnvagn eller rullator klarar sig i regel på egen hand.
Mvh Jan G

Inte ett dugg förvånansvärt. UL är väl medvetna om hur vägnätet ser ut på landsbygden, och hur kämpigt det blir för den stora massan med stadsbussar ute i skogen. Ja, jag skriver stadsbussar, då det ju är exakt samma modeller av lågentrébussar som körs enbart inne i Umeå tätort som även går på över 10 mil långa landsbygdslinjer i Roslagen.
Jag säger inte att man behöver köpa höga turistbussar, men en lågbyggd linjevagn med några få låga trappsteg innanför framdörren är helt klart bättre än stadsbussar utan fjädring där föraren får ryggvärk trots att denne är 25-30 år ung. Dessutom är lågentrébussar svåra för många att "klättra upp" i om kantsten saknas, då instegshöjden är högre än vad det nedersta trappsteget är i fram en lågbyggd normalgolvare.

För att en specifik linje ute i skogen ska kunna köras med en stadsbuss krävs många förberedelser:

Blir inte allt detta väldigt dyrt? Jo, men landstingen och kommunerna måste lära sig att dylik handikappanpassad verksamhet är dyr! Man kan inte som idag dra in färdtjänsten och ersätta den med gamla lågentrébussar av förortsmodell utan fjädring som ger förarna ryggvärk och leder till fler klagomål från resenärerna än vad de äldre linjebyggda normalgolvarna gav.

Eller så kör man som UL (samt Tyskland och alla andra EU-länder utanför Sveriges gränser). Dvs landsbygdstrafik med vanliga lågbyggda normalgolvare som har rullstolslyft samt bra fjädring och komfort. T.ex Danielssons båda helt nya Vidre Contraster på Volvo B7R. Trappan framme i dessa bussar är oftast ändå lägre än vad folk har till sin egen farstukvist hemma på bondgården längs med busslinjen där ute i skogen.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: CR skrivet 04 november 2011, 14:27:20 PM
Nobina verkar ha bestämt sig för att köpa Scania i stor omfattning till Uppland. Bortåt 100 nya bussar ska vara beställda.

Frågan är om dubbeldäckarna ryms i Scaniabeställningen och i så fall vilken kaross man valt.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 04 november 2011, 14:32:39 PM
Citat från: CR skrivet 04 november 2011, 14:27:20 PM
Nobina verkar ha bestämt sig för att köpa Scania i stor omfattning till Uppland. Bortåt 100 nya bussar ska vara beställda.

Frågan är om dubbeldäckarna ryms i Scaniabeställningen och i så fall vilken kaross man valt.

Spännande! Du vet inte något mer om bussarna?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 07 november 2011, 12:42:33 PM
Åh, hoppas på Scania OmniExpress och Scania med VanHoolkaross som dubbeldäckare :D

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 07 november 2011, 12:54:19 PM
Citat från: Jacob skrivet 07 november 2011, 12:42:33 PM
Åh, hoppas på Scania OmniExpress och Scania med VanHoolkaross som dubbeldäckare :D

Nja... Både höga samt nya låga OmniExpressen känns lite för billig och plastig för att klara av vanlig linjetrafik. Inredningen och då speciellt takpanelerna klarar ju inte ens av trafik hos Swebus utan högt slitage. Men kanske det går, om de nu gjort några förbättringar. Jag tittade aldrig in i låga OmniExpressen i Kortrijk, då mitt intresse för Scania fallit en hel del sedan de minskat samarbetet med Irizar och VanHool.

VanHool mellan Uppsala-Västerås hade varit riktigt fint! Dock lär chanserna dessvärre vara ytterst små att Nobina beställer VanHooler, då UL ju vill ha bussarna redan nu till sommaren. Vissa klagar på att VanHool ha för lång leveranstid. Själv anser jag att trafikhuvudmännen sätter ut alldeles för kort tid mellan tilldelningsbeslut och trafikstart. Minst 365 dagar ska det vara, gärna 400 dagar, så att operatörerna kan beställa vägbyggda bussar utan stress. Så jag gissar att det blir VDL även i västra Uppland.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Bussföraren skrivet 07 november 2011, 12:56:47 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2011, 13:46:08 PM
  • Trafikhuvudmannen måste kräva fungerande luftfjädrad förarstol i alla lågentrébussar. Även eftermontage i gamla. Detta ska ställas redan i kraven, så att bussbolagen tar med detta i sina anbud.


Detta är väl ändå en företagsintern fråga och en arbetsmiljöfråga som isåfall Arbetsmiljöverket får titta på.

Beställaren kan inte komma med krav för saker som rör säljarens arbetsmiljöansvar.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 07 november 2011, 13:03:47 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 07 november 2011, 12:56:47 PM
Detta är väl ändå en företagsintern fråga och en arbetsmiljöfråga som isåfall Arbetsmiljöverket får titta på.

Beställaren kan inte komma med krav för saker som rör säljarens arbetsmiljöansvar.

Visst är det så, men jag tänkte rent helhetsmässigt. Exakt vilka som har ansvar för vilka detaljer orkar jag inte bena ut i alla inlägg. Men tack för kompletteringen. :)

Fast nog kan man undra varför varken Kommunal eller Arbetsmiljöverket reagerat på hårda stolar utan fjädring i SL-lågentrébussar redan för 10 år sedan. Jag tycker inte alls att det är direkt underligt att förarna har lågt förtroende för Kommunal.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Bussföraren skrivet 07 november 2011, 13:07:44 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 november 2011, 13:03:47 PM
Visst är det så, men jag tänkte rent helhetsmässigt. Exakt vilka som har ansvar för vilka detaljer orkar jag inte bena ut i alla inlägg. Men tack för kompletteringen. :)

Fast nog kan man undra varför varken Kommunal eller Arbetsmiljöverket reagerat på hårda stolar utan fjädring i SL-lågentrébussar redan för 10 år sedan. Jag tycker inte alls att det är direkt underligt att förarna har lågt förtroende för Kommunal.[/list]

Stolsfrågan var ju uppe redan på -80 talet inom SL.

CR111 hade fast stol (fjädringen skulle sitta i bussen)
Ombyggda CR111 fick Nordpatentstol med viss fjädring (som på CR112)

Luftfjädrade och hydralfjädrade stolar är det ju inte alla som vill ha heller och underhålls dom inte så kan man lika gärna ha en gammal stol, en fjädrande stol där det inte längre går att ställa vikten t.ex är värdelös, då får man kapa en planka och sätta i spänn mot golvet.

Med tanke på hur underhållet sköts i allmänhet blir det ett delikat problem
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: bisquit skrivet 07 november 2011, 13:24:08 PM
Om nu Nobina tyvärr skall köpa in Scania.... Vad kan vi då tänka oss för modeller. Uppe i Uppland. För Det enda som verkar vettigt är väl Nya låga Omniexpressen. Som för övrigt är en av få snygga och bra bussar Scania, byggt på länge. För min personliga åsikt är att Scania kan bygga motorer och lastbilar. Men Sista riktiga bussen var en Maxci och lämnade Katrineholm för många år sedan. Så tyvärr. Sätt Scania i en vanhool eller Kitokorri eller en Vidre och du får en helt okej buss. Men polsk- riksdag är iaf jag trött på.  8)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: bjorn_k skrivet 07 november 2011, 13:26:11 PM
Samtidigt är det väl fel av förarorganisationer (facket/AO) att resignera och RÄKNA med att underhållet blir eftersatt? Självklart ska man som AO/motsv "välja sina strider" med Ag. och inte alltid klampa på i ullstrumporna, men en sak som ändamålsenliga förarstolar måste väl ändå räknas bland de viktigare punkterna på en arbetsmiljödagordning? Återigen jfr jag med min förra arbetsplats/arbetsgivare/arbetsplatsombud... Där handlade det visserligen om ändamålsenliga KONTORSstolar, men parallellerna går ändå att dra.

Ok, nu blev det OT igen... Verkar vara min specialité :-)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Bussföraren skrivet 07 november 2011, 14:17:50 PM
Problemet är att vi vet att underhållet inte kommer att hinnas med, och det finns inget värre än att sitta i en stol nere på golvet eller halvvägs uppe under taket (beroende på vad som havererat)

Lika ofta som det är eftersatt underhåll så är det klåfingriga kollegor som varit framme, oavsett vilket så blir arbetsmiljön ännu sämre.

Så länge bussen inte har fel som gör den trafikosäker så ska den ju rulla som alla vet.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 07 november 2011, 15:20:06 PM
Skulle inte denna modell av OmniExpress vara ett alternativ?

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0829.jpg)

Eller är den för "turistig"?

//Jacob

Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 07 november 2011, 16:30:50 PM
Jag ställer mig väldigt tvivlande till att vi får se något annat än lågentrebussar.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jan skrivet 07 november 2011, 17:28:55 PM
Citat från: Robert T skrivet 07 november 2011, 16:30:50 PM
Jag ställer mig väldigt tvivlande till att vi får se något annat än lågentrebussar.
Vad jag förstår så ska det finnas några komfortbussar med normalgolv.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 07 november 2011, 17:34:59 PM
Citat från: Jan skrivet 07 november 2011, 17:28:55 PM
Vad jag förstår så ska det finnas några komfortbussar med normalgolv.

Ja precis som idag, några komfortbussar och möjligtvis någon för godsförande turer. Resten lågentre.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 07 november 2011, 19:33:36 PM
Citat från: Jacob skrivet 07 november 2011, 15:20:06 PM
Skulle inte denna modell av OmniExpress vara ett alternativ?
Eller är den för "turistig"?

Den vore inte alls smidig. Man behöver inte överdriva och komma med en "HDH-storlek" när en linjebyggd "UL" vore mer optimalt. Om man nu ska tala Setraspråk.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 07 november 2011, 19:35:02 PM
Citat från: Robert T skrivet 07 november 2011, 17:34:59 PM
Ja precis som idag, några komfortbussar och möjligtvis någon för godsförande turer. Resten lågentre.

Märkligt då att Danielssons bägge Vidre Contrast med normalgolv och Euro5-motorer är godkända för nya UL-avtalet.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 07 november 2011, 19:49:49 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 november 2011, 19:35:02 PM
Märkligt då att Danielssons bägge Vidre Contrast med normalgolv och Euro5-motorer är godkända för nya UL-avtalet.

Så bara för att normalgolv är godkänt kommer Nobina köpa det till 100%?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: bisquit skrivet 07 november 2011, 20:20:10 PM
Klart de köper normarlgolv om de kan. Säg den bussåkare som väljer lågentré eller låggolv före normarlgolv? Men om man tittar på Setra Multiclass eller Nya Omniexpress region. Eller om man tom kan få Volvo 8900 i normalgolv. Så är det mer troliga alternativ. Titta bara på alla nya fina bussar hos Kr som fungerar fint i Uppland.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 07 november 2011, 20:45:27 PM
Citat från: bisquit skrivet 07 november 2011, 20:20:10 PM
Klart de köper normarlgolv om de kan. Säg den bussåkare som väljer lågentré eller låggolv före normarlgolv? Men om man tittar på Setra Multiclass eller Nya Omniexpress region. Eller om man tom kan få Volvo 8900 i normalgolv. Så är det mer troliga alternativ. Titta bara på alla nya fina bussar hos Kr som fungerar fint i Uppland.

Varför kör Nobina mest lågentre i Uppland idag då? Många av dom är ju levererade nya i Uppland också. Räkna bort ledvagnarna för dom kommer ju ersättas av boggi eller dubbeldäckare i nästa avtal.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 07 november 2011, 21:25:13 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 november 2011, 19:33:36 PM
Den vore inte alls smidig. Man behöver inte överdriva och komma med en "HDH-storlek" när en linjebyggd "UL" vore mer optimalt. Om man nu ska tala Setraspråk.

Fast HDH-storlek är ju lite att ta i. Det var ju inte en Swebus-omniexpress jag visade, utan modellen mellan Swebus och den nya Region. Fungerar utmärkt i skåne, lagom mycket trappsteg.

Även 5602 och 5603 fungerar ju bra i UL-land.

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Lars skrivet 07 november 2011, 22:13:06 PM
Här kommer bild på Nobina 0002 fotat i Skarnes, bussen hör hemma hos Nobina i Hamar men den blir tillsammans med många mer Omniexpresser och Integrobussar överflödiga 1 juli nästa år då Nettbuss vann upphandlingen som presenterades idag
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49082.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49082.0)

Kanske detta vore nåt för Nobina i Uppland :)

(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/nobina0002.jpg)

Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 07 november 2011, 22:25:58 PM
Citat från: Lars skrivet 07 november 2011, 22:13:06 PM
Kanske detta vore nåt för Nobina i Uppland :)

(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/nobina0002.jpg)


Det var ju en sån här jag visade, fast i boggiversion och andra backspeglar ;)

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: AO skrivet 07 november 2011, 22:42:54 PM
Finns det krav på platser på vissa linjer som kommer att innebära att ledvagnar från idag blir kvar alternativt att man beställer ett antal OmniLink-ledvagnar? De tar ju relativt många passagerare för att vara lågentre och ledvagnar.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: CR skrivet 21 november 2011, 18:24:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 november 2011, 12:54:19 PM
VanHool mellan Uppsala-Västerås hade varit riktigt fint! Dock lär chanserna dessvärre vara ytterst små att Nobina beställer VanHooler, då UL ju vill ha bussarna redan nu till sommaren. Vissa klagar på att VanHool ha för lång leveranstid. Själv anser jag att trafikhuvudmännen sätter ut alldeles för kort tid mellan tilldelningsbeslut och trafikstart. Minst 365 dagar ska det vara, gärna 400 dagar, så att operatörerna kan beställa vägbyggda bussar utan stress. Så jag gissar att det blir VDL även i västra Uppland.
Tiden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart spelar inte riktigt så stor roll, om den inte är extremt kort vill säga (under ett halvår). Operatörerna/ anbudslämnarna har som regel, speciellt vid stora trafikpaket, redan innan anbuden skickats in bokat upp produktionskapacitet med busstillverkare för att vara säkra på att man har bussar klara till trafikstart. Så det finns nog ändå hopp om Scania med dubbeldäckade Van Hool- karosser till Uppland!
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 21 november 2011, 18:32:06 PM
http://www.busstidningen.se/2011/11/21/nobina-koper-biogasbussar-i-mangder/ (http://www.busstidningen.se/2011/11/21/nobina-koper-biogasbussar-i-mangder/)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: CR skrivet 21 november 2011, 18:37:43 PM
Tyvärr framgår det inte i busstidningen vad det är för typ av Scanior. Men eftersom Nobina även tänkt sig Scania till Skåne och de i höstas vunna regiontrafikavtalen (Lund Öster, Ekeby och Svalöv), så betyder det att Scania äntligen kan leverera boggibussar med gasdrift. Vad gäller Skåne så får man väl tycka att det är kul med variationen, då det börjar bli tjatigt med alla Solaris och MAN-gasbussar som överhopar länet.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: CR skrivet 21 november 2011, 18:43:40 PM
Om man läser noggrant på busstidningen.se så ser man att Nobina har beställt 121 nya bussar från Scania, varav 109 biogasbussar. Det är sagt att det ska vara 12 dubbeldäckare i Uppland från nästa sommar, så de återstående 12 skulle då kunna vara diesel eller RME-motorer till dubbeldäckare......?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Walter skrivet 21 november 2011, 19:23:04 PM
Var är det tänkt att de 76 Volvo bussarna skall användas?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: bisquit skrivet 21 november 2011, 19:36:33 PM
Ursäkta men var någonstans står det att Nobina bara skall ha Scaniabussar till Uppland. Däremot kan jag tänka mig att det kommer hamna ett antal sådana hemskheter i Uppland. Men inte sagt att alla skall dit. Tror nog att några hamnar nere i Skåneland. Å några av de nya Volvobussarna blir garanterat med normalgolv och boggie..
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 november 2011, 23:42:38 PM


   Tycker mig se att man utlämnar en modell av DD i sammanhanget för trafiken till Uppland, finns ju Beulas Jewel också på Scania-chassi ;)

   //Niclas
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Bussföraren skrivet 21 november 2011, 23:54:21 PM
Citat från: bisquit skrivet 21 november 2011, 19:36:33 PM
Ursäkta men var någonstans står det att Nobina bara skall ha Scaniabussar till Uppland. Däremot kan jag tänka mig att det kommer hamna ett antal sådana hemskheter i Uppland. Men inte sagt att alla skall dit. Tror nog att några hamnar nere i Skåneland. Å några av de nya Volvobussarna blir garanterat med normalgolv och boggie..

Andelen normalgolvsbussar blir sannolikt ytterst marginell, förutom redan befintliga sådana, eftersom dessa är mer eller mindre oanvändbara i resten av koncernens trafik är det ett stort risktagande att stå med dylika där det inte är ett avtalskrav.
Nobina har som bekant en extremt långt gången effektivisering av fordonsanvändandet för att alltid ha rätt ålder i förhållande till avtalskravet, varken för nya eller för gamla bussar och omflyttningar förekommer ständigt.
Bara dubbeldäckarna är ett stort risktagande, men där är det ett avtalskrav.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: AO skrivet 22 november 2011, 00:46:32 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 november 2011, 23:42:38 PM

   Tycker mig se att man utlämnar en modell av DD i sammanhanget för trafiken till Uppland, finns ju Beulas Jewel också på Scania-chassi ;)

   //Niclas

Där skulle du ju kunna ha rätt eftersom 121 bussar är beställde från Scania varav 109 är biogas, det gör att det blir 12 över, och 12 DD är det ju frågan om;)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: CR skrivet 22 november 2011, 00:47:47 AM
Citat från: bisquit skrivet 21 november 2011, 19:36:33 PM
Ursäkta men var någonstans står det att Nobina bara skall ha Scaniabussar till Uppland. Däremot kan jag tänka mig att det kommer hamna ett antal sådana hemskheter i Uppland. Men inte sagt att alla skall dit. Tror nog att några hamnar nere i Skåneland. Å några av de nya Volvobussarna blir garanterat med normalgolv och boggie..
Eftersom man köper 109 biogasbussar från Scania, har vunnit 78 tursatta i Skåne (krav boggi med gasdrift) plus reserv på 7 ger 85. 109 minus 85 ger 24 som FÖRMODLIGEN ska till Uppland. På nobina.se ligger ett pressmeddelande om det från trafikstart i Uppland ska vara 41 biogasbussar,  så ytterligare bussar måste fram, genom omdisponering?

När det gäller dubbeldäckarna, så är Volvo uteslutna. Dock är det som Niclas Rosenius skriver fullt möjligt med Scania Beulas eller som tidigare nämnts Van Hool med 12 Scaniachassier.

De 32 komfortbussarna till UL (normalgolv) är väl sannolikt Volvo och en hel del lågentré Volvobussar också. Nobina säger i pressmeddelande att man tänkt sig 136 nya fordon från trafikstart, så sannolikt är väl en hel del av de 76 Volvobussarna man beställt tänkta för Uppland.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2011, 00:51:08 AM
Citat från: CR skrivet 21 november 2011, 18:24:27 PM
Tiden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart spelar inte riktigt så stor roll, om den inte är extremt kort vill säga (under ett halvår). Operatörerna/ anbudslämnarna har som regel, speciellt vid stora trafikpaket, redan innan anbuden skickats in bokat upp produktionskapacitet med busstillverkare för att vara säkra på att man har bussar klara till trafikstart. Så det finns nog ändå hopp om Scania med dubbeldäckade Van Hool- karosser till Uppland!

Självklart hoppas jag på Scania/VanHool till Uppland, så det var helt klart ett positivt inlägg du skrivit!  :D
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: AO skrivet 22 november 2011, 00:51:29 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 21 november 2011, 23:54:21 PM
Bara dubbeldäckarna är ett stort risktagande, men där är det ett avtalskrav.

Jag håller nog inte riktigt med ddig här. Tror att det kommer bli allt vanliga med DD i linjetrafik iom att det ställs krav på både sittplatser och lågentré. Tror att vi kommer få se krav på DD i fler och fler upphandlingar i framtiden.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2011, 00:55:55 AM
Citat från: AO skrivet 22 november 2011, 00:51:29 AM
Jag håller nog inte riktigt med ddig här. Tror att det kommer bli allt vanliga med DD i linjetrafik iom att det ställs krav på både sittplatser och lågentré. Tror att vi kommer få se krav på DD i fler och fler upphandlingar i framtiden.

Frågan är ju om "halvgamla" c:a 8-10-åriga dubbeldäckare kommer att kunna användas på andra kontrakt, om Nobina skulle tappa t.ex Norrtälje och Uppland efter bara en avtalsperod. Jämfört t.ex med SL:s generösa ålderskrav på en maxålder på 16 år.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 22 november 2011, 00:58:51 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 00:55:55 AM
Frågan är ju om "halvgamla" c:a 8-10-åriga dubbeldäckare kommer att kunna användas på andra kontrakt, om Nobina skulle tappa t.ex Norrtälje och Uppland efter bara en avtalsperod. Jämfört t.ex med SL:s generösa ålderskrav på en maxålder på 16 år.

  Håller med om detta, dessa bussar kommer att slitas ganska hårt eftersom dom kommer att utnyttjas ganska flitigt på resp. linjer.

 
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 00:51:08 AM
Självklart hoppas jag på Scania/VanHool till Uppland, så det var helt klart ett positivt inlägg du skrivit!  :D

  Men håll med om att det skulle ju varit kul med ett gäng S431DT istället  ;)

  //Niclas
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: CR skrivet 22 november 2011, 01:00:46 AM
Ålderkrav i trafikavtalet är väl en sak. Frågan är hur slut en buss, dubbeldäckare eller inte, är efter 10 intesiva år på SL linje 676?

Nä, någon vidare riskt med detta är det sannolikt inte för Nobina då de sannolikt räknar att bussarna är slut efter avtalsperiodens slut i Norrtälje. I alla fall vad gäller dubbeldäckarna på linje 676, då dessa kommer att rulla minst 15 tusen mil per år i snitt.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2011, 01:02:29 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 november 2011, 00:58:51 AM
Men håll med om att det skulle ju varit kul med ett gäng S431DT istället  ;)

Sådana har vi länge velat ha på två timmar långa SL639 istället för dagens B9S.
Tur att SL inte hade makten över Uppsala län. Tänk er 100% Volvo B9S på UL-linjerna 774 och 804! ::)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: CR skrivet 22 november 2011, 01:03:59 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 november 2011, 00:58:51 AM
 
  Men håll med om att det skulle ju varit kul med ett gäng S431DT istället  ;)

  //Niclas

Setra vore ju förstås riktigt läckert, även om jag tror det är osannolikt (priset!!!). Men både Van Hool och Beulas är fina, har bägge fungerat fin fint i både Östergötland och i Västra Götaland!
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2011, 01:06:39 AM
Citat från: CR skrivet 22 november 2011, 01:00:46 AM
Ålderkrav i trafikavtalet är väl en sak. Frågan är hur slut en buss, dubbeldäckare eller inte, är efter 10 intesiva år på SL linje 676?

Nä, någon vidare riskt med detta är det sannolikt inte för Nobina då de sannolikt räknar att bussarna är slut efter avtalsperiodens slut i Norrtälje. I alla fall vad gäller dubbeldäckarna på linje 676, då dessa kommer att rulla minst 15 tusen mil per år i snitt.

Men UL 774 och 804 är väl inte lika krävande som SL 676, och i och med detta borde väl DD på denna UL-trafik hålla längre? Särskilt om det blir välbyggda VanHool istället för den lite "billigare" VDL.

Jag får be om ursäkt om jag drar upp UL 804 om denna nu inte ska ha DD. Jag har inte alls lagt mig i trafikupplägget och vet därför inte vilken/vilka linjer till/förbi Enköping som ska får DD-krav. Enbart 774 eller både 774 & 804?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 22 november 2011, 01:15:45 AM
Citat från: CR skrivet 22 november 2011, 01:03:59 AM
Setra vore ju förstås riktigt läckert, även om jag tror det är osannolikt (priset!!!). Men både Van Hool och Beulas är fina, har bägge fungerat fin fint i både Östergötland och i Västra Götaland!

  Det låter ju trevligt att dom fungerat bra. Man får ju hoppas att det blir nåt av dessa 2 märken, men men den som lever får se...

  //Niclas
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 22 november 2011, 03:23:57 AM
Jaså är dubbeldäckarna tänkta mellan Uppsala och Enköping? Trodde det var mellan Uppsala och Västerås.. Alltså på 773 och 774.

Ja VanHool med Scaniachassi är det jag hoppas mest på :)

Och komfortbussarna torde bli 9700S?

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 22 november 2011, 11:44:47 AM
Jag vet inte hur det är med DD på 804 men med tanke på att det i princip är uteslutande normalgolvsledvagnar på 804 idag känns det som att DD kan vara att föredra. 774 däremot går med kortvagn och boggie ibland.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Bussföraren skrivet 22 november 2011, 11:47:14 AM
Citat från: Jacob skrivet 22 november 2011, 03:23:57 AM
Jaså är dubbeldäckarna tänkta mellan Uppsala och Enköping? Trodde det var mellan Uppsala och Västerås.. Alltså på 773 och 774.

Ja VanHool med Scaniachassi är det jag hoppas mest på :)

Och komfortbussarna torde bli 9700S?

//Jacob

Vad gäller komfortbussarna lär man nog i första hand fylla upp med fler övertaliga gamla expresser innan det blir tal om nyinvesteringar.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 22 november 2011, 13:47:26 PM
Citat från: Jacob skrivet 22 november 2011, 03:23:57 AM
Jaså är dubbeldäckarna tänkta mellan Uppsala och Enköping? Trodde det var mellan Uppsala och Västerås.. Alltså på 773 och 774.

Jag har absolut inte påstått något sådant, utan ställde bara en öppen fråga. Jag vet inte alls hur trafikupplägget ser ut.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: JB skrivet 23 november 2011, 23:14:11 PM
Främst på 773 och 774 enligt vad jag hört. Läste en intervju med någon på UL som pratade om att de gärna skulle se dubbeldäckare även på fler linjer i framtiden. Främst 811, men där sätter järnvägsbron över Vaksalagatan käppar i hjulet.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 23 november 2011, 23:18:42 PM
Ja Uppsala kommun vill ha 3,9m som högsta fria höjd under järnvägen i staden. Nyöppnade Strandbodgatan fick även den 3,9m vilket retar många lastbilschaufförer då många skåpbilar är 4,0 eller 4,5m.

Dubbeldäckarbussar är väl 4,0 eller 4,2m.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2011, 23:26:38 PM
Citat från: Robert T skrivet 23 november 2011, 23:18:42 PM
Ja Uppsala kommun vill ha 3,9m som högsta fria höjd under järnvägen i staden. Nyöppnade Strandbodgatan fick även den 3,9m vilket retar många lastbilschaufförer då många skåpbilar är 4,0 eller 4,5m.

Dubbeldäckarbussar är väl 4,0 eller 4,2m.

  Japp, det stämmer.

  Man får väl se när den första lastbilen sitter fast i Strandbodkilen  ;)

  //Niclas
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 23 november 2011, 23:39:12 PM
Ersa, har heller inte påstått att du sagt något sådant. Var bara jag som uppfattade det så efter att ha läst diskussionen.

Men vad kommer hända med alla KR-bussar? Har KR verkligen så mycket trafik för alla ledvagnar? Har de vunnit något avtal någonstans? Borde inte KRs Volvoleder vara utmärkta för Nobina att överta? (förutsatt att KR inte har någon användning av dem)

//Jacob

Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 24 november 2011, 00:16:15 AM
Citat från: Jacob skrivet 23 november 2011, 23:39:12 PM
Ersa, har heller inte påstått att du sagt något sådant. Var bara jag som uppfattade det så efter att ha läst diskussionen.

Men vad kommer hända med alla KR-bussar? Har KR verkligen så mycket trafik för alla ledvagnar? Har de vunnit något avtal någonstans? Borde inte KRs Volvoleder vara utmärkta för Nobina att överta? (förutsatt att KR inte har någon användning av dem)

//Jacob



  Det är inte bara att överta bussar från ett annat bolag. Allt handlar ju av vilket krav det är på fordonen och hur "smutsiga" motorerna är. KR:s ledbussar är -03 o -05 och dom har rullat en hel del mil och börjar bli slitna. Kostar en del slantar att ev. fixa till dom.

  Sedan om man har egna övertaliga bussar inom företaget så flyttar man dom istället.

  //Niclas
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 24 november 2011, 14:08:06 PM
Anledningen till att jag tog upp just dessa är att jag inte vet något annat ställe än uppland där KR kör ledbussar. Sedan har ju Nobina några likadana 03:or (5856-5859 samt de gamla SL-bussarna), och då borde ju en drös med 03:or och 05:or vara bra bussar att ta över. Åkte med KR 199 (05:a) igår och den var riktigt fräsch inuti.

Men om nu KR kör med ledbussar på andra ställen är det ju en helt annan sak :)

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2011, 14:25:59 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 november 2011, 00:16:15 AM
  Det är inte bara att överta bussar från ett annat bolag. Allt handlar ju av vilket krav det är på fordonen och hur "smutsiga" motorerna är. KR:s ledbussar är -03 o -05 och dom har rullat en hel del mil och börjar bli slitna. Kostar en del slantar att ev. fixa till dom.

  Sedan om man har egna övertaliga bussar inom företaget så flyttar man dom istället.

KR:s ledbussar har väl heller inte Euro5-motorer? För det blir väl krav på Euro5 i UL-trafiken från trafikstarten? För inte  går det att köra "SL-genvägen", dvs att hälla rapsolja i en gammal slutkörd Euro3-motor med över 70 000 mil på nacken och därefter hävda att bussen är "miljövänlig".
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: caa skrivet 25 november 2011, 19:00:02 PM
Citat från: Jacob skrivet 24 november 2011, 14:08:06 PM
Anledningen till att jag tog upp just dessa är att jag inte vet något annat ställe än uppland där KR kör ledbussar. Sedan har ju Nobina några likadana 03:or (5856-5859 samt de gamla SL-bussarna), och då borde ju en drös med 03:or och 05:or vara bra bussar att ta över. Åkte med KR 199 (05:a) igår och den var riktigt fräsch inuti.

Men om nu KR kör med ledbussar på andra ställen är det ju en helt annan sak :)

//Jacob

7st led vagnar har redan lämnat Uppland för trafik norröver.  Umeå tror jag det var.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 25 november 2011, 19:03:45 PM
Citat från: caa skrivet 25 november 2011, 19:00:02 PM
7st led vagnar har redan lämnat Uppland för trafik norröver.  Umeå tror jag det var.

Umeå? Knappast som annat än tillfälliga vikarier då för det är ju Euro5-krav på de nya bussarna.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 25 november 2011, 19:13:16 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 25 november 2011, 19:03:45 PM
Umeå? Knappast som annat än tillfälliga vikarier då för det är ju Euro5-krav på de nya bussarna.

Kan mycket väl vara vikarier. Pga Länstrafikens korta tider behövdes det ju flera månader med vikariebussar även förra gången då Holmsund och Sävar förnyades med ett nya avtal som krävde nya lila bussar. Både Vilhelmina Taxi och Abramssons hade ju vikariebussar i uppåt sex månader efter trafikstarten sommaren 2006. Först i januari 2007 började vikariebussarna tunnas ut.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 25 november 2011, 19:18:09 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 november 2011, 19:13:16 PM
Kan mycket väl vara vikarier. Pga Länstrafikens korta tider behövdes det ju flera månader med vikariebussar även förra gången då Holmsund och Sävar förnyades med ett nya avtal som krävde nya lila bussar. Både Vilhelmina Taxi och Abramssons hade ju vikariebussar i uppåt sex månader efter trafikstarten sommaren 2006. Först i januari 2007 började vikariebussarna tunnas ut.

Kommer inte ihåg hur det var då, främst för att man pendlade med bil då fram till 2008, men förstår att det var kort om tid för att hinna få hit några bussar alls, med tanke på hur få nya som levererats till nuvarande trafik med.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 25 november 2011, 22:46:02 PM
Citat från: caa skrivet 25 november 2011, 19:00:02 PM
7st led vagnar har redan lämnat Uppland för trafik norröver.  Umeå tror jag det var.

Ska dom ersättas med fd Swebus Neoplan och MAN då?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Citybus skrivet 26 november 2011, 07:01:35 AM
http://se.scania.com/media/pressreleases/N11036SV.aspx

Paul
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Walter skrivet 26 november 2011, 10:26:39 AM
Citat från: Robert T skrivet 25 november 2011, 22:46:02 PM
Ska dom ersättas med fd Swebus Neoplan och MAN då?

KRs ledbussar, inte Nobinas.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Bese001 skrivet 26 november 2011, 15:17:04 PM
Citat från: caa skrivet 25 november 2011, 19:00:02 PM
7st led vagnar har redan lämnat Uppland för trafik norröver.  Umeå tror jag det var.

Vet du vilka 7?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 26 november 2011, 18:40:18 PM
Citat från: Walter skrivet 26 november 2011, 10:26:39 AM
KRs ledbussar, inte Nobinas.

Handlar inte tråden om Nobinas bussar? ;)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: vesslan30 skrivet 19 januari 2012, 20:25:31 PM
Hur många gasbussar kommer, enligt upphandlingen handlar det väl om 80 bussar eller hur var det nu det var och blir  ???
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 19 januari 2012, 23:28:54 PM
Citat från: vesslan30 skrivet 19 januari 2012, 20:25:31 PM
Hur många gasbussar kommer, enligt upphandlingen handlar det väl om 80 bussar eller hur var det nu det var och blir  ???

  Det kommer ca 40 st gasbussar.

  //Niclas
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: AO skrivet 19 januari 2012, 23:36:49 PM
Är det någon som vet exakt vilka modeller det blir på de nya vagnarna? Scania och Volvo har det ju sagts men inte så mycket mer. Eller är det någon som har koll på vilka vagnar som blir kvar?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jan skrivet 20 januari 2012, 13:54:29 PM
Enligt tidigare tråd här på forumet, så blir dubbeldäckarna 12 Scania Van Hool.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: AO skrivet 20 januari 2012, 17:43:37 PM
Citat från: Jan skrivet 20 januari 2012, 13:54:29 PM
Enligt tidigare tråd här på forumet, så blir dubbeldäckarna Scania Van Hool.

Det hade jag lyckats missa. Men det är ju fantastiska nyheter! Riktigt snygga bussar. Får se om de får den nya fronten också då http://www.vanhool.be/ENG/coaches/TX-range/TXastromegaEN.html (http://www.vanhool.be/ENG/coaches/TX-range/TXastromegaEN.html)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: vesslan30 skrivet 22 januari 2012, 18:28:57 PM
Var på ett möte med Nobina folk och fick höra att det skulle vara 18 st  gamla bussar 03  ???
Inga gas bussar Nobina har fått dispans 5-6 år innan de kommer ???
Inte mycket som stämmer med upphandlingen...
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 22 januari 2012, 19:31:19 PM
Citat från: vesslan30 skrivet 22 januari 2012, 18:28:57 PM
Var på ett möte med Nobina folk och fick höra att det skulle vara 18 st  gamla bussar 03  ???
Inga gas bussar Nobina har fått dispans 5-6 år innan de kommer ???
Inte mycket som stämmer med upphandlingen...

Ja det skulle ju vara intressant att veta det du vet om vad som stod i upphandlingen  ::)

Några dispenser rörande fordon och gasdrift har inte utdelats. Däremot har UL dragit ner mängden gasdrift tills de byggt de nya depåerna.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Peter L skrivet 22 januari 2012, 21:14:10 PM
Citat från: vesslan30 skrivet 22 januari 2012, 18:28:57 PM
Var på ett möte med Nobina folk och fick höra att det skulle vara 18 st  gamla bussar 03  ???
Inga gas bussar Nobina har fått dispans 5-6 år innan de kommer ???
Inte mycket som stämmer med upphandlingen...

Hmmm.... kan man tänka sig 16 st. Citaro av 2004 års modell från Skåne? Eller kanske några Volvo 8700 av årsmodell 2002 och 2003...?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 22 januari 2012, 22:37:45 PM
Citat från: Peter L skrivet 22 januari 2012, 21:14:10 PM
Hmmm.... kan man tänka sig 16 st. Citaro av 2004 års modell från Skåne? Eller kanske några Volvo 8700 av årsmodell 2002 och 2003...?

Hur funkar så gamla bussar med Uppsalas miljözon som införs 2013?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Walter skrivet 23 januari 2012, 10:16:37 AM
Citat från: Peter L skrivet 22 januari 2012, 21:14:10 PM
Hmmm.... kan man tänka sig 16 st. Citaro av 2004 års modell från Skåne? Eller kanske några Volvo 8700 av årsmodell 2002 och 2003...?

Det finns ju 17 Citaro om man räknar med 5593 i Hässleholm, men alla dessa och många 8700LE och Vegor blir ju arbetslösa i Skåne senast till hösten om ingen får stanna som reserv.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Peter L skrivet 23 januari 2012, 14:21:12 PM
Citat från: Walter skrivet 23 januari 2012, 10:16:37 AM
Det finns ju 17 Citaro om man räknar med 5593 i Hässleholm, men alla dessa och många 8700LE och Vegor blir ju arbetslösa i Skåne senast till hösten om ingen får stanna som reserv.

Hänger inte med ser jag... är 5593 i Hässleholm nu?

Och visst blir det en fasligt massa bussar över när samtliga avtal (väl) ska gå på gas från hösten. Skulle väl passa bra i Uppland förutsatt att de uppfyller miljö- och avtalskrav...
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: ch buss skrivet 24 januari 2012, 17:43:49 PM
Hejsan, jag har ett fråga, ska Nobina köper MAN till Uppland?

// Ch buss
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: AO skrivet 24 januari 2012, 21:57:54 PM
Citat från: Robert T skrivet 22 januari 2012, 22:37:45 PM
Hur funkar så gamla bussar med Uppsalas miljözon som införs 2013?

Det borde gå att placera dem i garage som inte har alla turer till Uppsala. Tierpsgaraget har ju många turer som bara går i Norduppland till exempel.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 24 januari 2012, 22:10:30 PM
Citat från: AO skrivet 24 januari 2012, 21:57:54 PM
Det borde gå att placera dem i garage som inte har alla turer till Uppsala. Tierpsgaraget har ju många turer som bara går i Norduppland till exempel.

Jo visst men rätt vad det är så går en vagn sönder och någon glömmer...
Gissa varför ALLA våra bussar har tagg för att komma in på terminalerna på Arlanda? Även dom som rullar i Skutskär...
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: AO skrivet 24 januari 2012, 23:39:11 PM
Någon som vet något mer om storleken på bussarna? Kommer vissa ledvagnar att finnas kvar eller kommer det att beställas nya ledvagnar? Det ska ju bli oerhört intressant att se hur man ska lösa det kapicitetsmässigt med tanke på hur många linjer hos UL som kräver ledvagn idag. Målet är ju dessutom att fördubbla antalet resenärer så fler platser måste ju till.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 25 januari 2012, 06:03:28 AM
Citat från: AO skrivet 24 januari 2012, 23:39:11 PM
Någon som vet något mer om storleken på bussarna? Kommer vissa ledvagnar att finnas kvar eller kommer det att beställas nya ledvagnar? Det ska ju bli oerhört intressant att se hur man ska lösa det kapicitetsmässigt med tanke på hur många linjer hos UL som kräver ledvagn idag. Målet är ju dessutom att fördubbla antalet resenärer så fler platser måste ju till.

Man kanske löser det som SL? Att folk får stå i bussen i 1-2 timmar, eller blir kvarlämnade till nästa avgång pga kapacietsbrist sedan de hundraprocentiga lågentrékraven kom?

Ingen kritik, bara fakta.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 januari 2012, 08:20:51 AM
Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2012, 06:03:28 AM
Man kanske löser det som SL? Att folk får stå i bussen i 1-2 timmar, eller blir kvarlämnade till nästa avgång pga kapacietsbrist sedan de hundraprocentiga lågentrékraven kom?

Ingen kritik, bara fakta.

Har inte SL platsgaranti på långlinjerna numera?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: lil-sis skrivet 25 januari 2012, 12:30:39 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2012, 06:03:28 AM
Man kanske löser det som SL? Att folk får stå i bussen i 1-2 timmar, eller blir kvarlämnade till nästa avgång pga kapacietsbrist sedan de hundraprocentiga lågentrékraven kom?

Ingen kritik, bara fakta.
Och UL tycker ju att det är ett lyxproblem att inte få sittplats på bussen/tåget  8)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: homer skrivet 25 januari 2012, 12:48:41 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 25 januari 2012, 08:20:51 AM
Har inte SL platsgaranti på långlinjerna numera?

på pappret ja, men det är lång väg innan det fungerar i praktiken.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 25 januari 2012, 13:17:48 PM
Citat från: AO skrivet 24 januari 2012, 23:39:11 PM
Någon som vet något mer om storleken på bussarna? Kommer vissa ledvagnar att finnas kvar eller kommer det att beställas nya ledvagnar? Det ska ju bli oerhört intressant att se hur man ska lösa det kapicitetsmässigt med tanke på hur många linjer hos UL som kräver ledvagn idag. Målet är ju dessutom att fördubbla antalet resenärer så fler platser måste ju till.

Man löser det väl som idag, förstärkning, förstärkning till förstärkningen, förstärkning till förstärk....
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: AO skrivet 26 januari 2012, 16:12:37 PM
Hur mkt skiljer det i pris på en dubbeldäckare och en vanlig boggi-buss/ledvagn? Är det så pass mkt billigare med boggi eller ledvagn att man då känner på att köra förstärkningsturer istället?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 26 januari 2012, 18:16:38 PM
Citat från: AO skrivet 26 januari 2012, 16:12:37 PM
Hur mkt skiljer det i pris på en dubbeldäckare och en vanlig boggi-buss/ledvagn? Är det så pass mkt billigare med boggi eller ledvagn att man då känner på att köra förstärkningsturer istället?

Finns extremt få linjer som går till/från Uppsala som klarar dubbeldäckare. Så det är uteslutet på nästan alla linjer.
Ledvagn finns ju enbart som puscher eller sidmotor och det verkar inte Nobina/UL vilja ha här.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jo skrivet 26 januari 2012, 18:45:05 PM
Citat från: Robert T skrivet 26 januari 2012, 18:16:38 PM
Finns extremt få linjer som går till/från Uppsala som klarar dubbeldäckare. Så det är uteslutet på nästan alla linjer.
Ledvagn finns ju enbart som puscher eller sidmotor och det verkar inte Nobina/UL vilja ha här.

Är det sittplatser man är ute efter blir det ju inte så många fler med en ledvagn med låggolv/entré jämfört med 15m boggie lågentré att det kan motiveras av den ökade kostnaden. Enda anledningen till ledvagn torde i så fall vara att den kan vara smidigare i stadstrafik än ledvagnen.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 26 januari 2012, 19:51:39 PM
Citat från: Jo skrivet 26 januari 2012, 18:45:05 PM
Är det sittplatser man är ute efter blir det ju inte så många fler med en ledvagn med låggolv/entré jämfört med 15m boggie lågentré att det kan motiveras av den ökade kostnaden. Enda anledningen till ledvagn torde i så fall vara att den kan vara smidigare i stadstrafik än ledvagnen.

Precis så. Förutom att en B9S och en 15-meters B12B tar ungefär lika många sittande, drar B9S:en dessutom mer bränsle än en B12B och är mer högljudd, så numera är det väldigt få vinster att köra ledvagn jämfört med boogi.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ronni Bjørn Svensson skrivet 26 februari 2012, 22:06:00 PM
http://www.phototrans.eu/14,538025,0,Scania_CK320UB_6x2_LB_.html = Den  nye første bus på vej til Nobina i Uppland .
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 26 februari 2012, 22:11:10 PM
Usch vad fult med takkåpan bak, men trevligt att få se fabriksbilder :)

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 26 februari 2012, 22:17:50 PM
Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 26 februari 2012, 22:06:00 PM
http://www.phototrans.eu/14,538025,0,Scania_CK320UB_6x2_LB_.html
= Den  nye første bus på vej til Nobina i Uppland .

Se där, det som ska bli Nobina 7531.
RME- eller gasdrift?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Tonniiie skrivet 26 februari 2012, 22:21:23 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2012, 22:17:50 PM
Se där, det som ska bli Nobina 7531.
RME- eller gasdrift?

Tror att kåpan på taket är för baggageutrymme.  ;D
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 26 februari 2012, 22:23:49 PM
Gasdrift. Står även i bildtexten att det är en Scania Gas. (google translate polska -> svenska)

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 26 februari 2012, 22:35:42 PM
Där ser man. Det som är totalt omöjligt i SL-trafik i Norrtälje kommun pga långa avstånd, verkar fungera på Uppsala läns landsbygd med ännu längre avstånd. ::)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 26 februari 2012, 22:48:16 PM
Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 26 februari 2012, 22:06:00 PM
http://www.phototrans.eu/14,538025,0,Scania_CK320UB_6x2_LB_.html = Den  nye første bus på vej til Nobina i Uppland .

HÄRLIGT! Första bilden jag ser på nya bussarna!  :D

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2012, 22:35:42 PM
Där ser man. Det som är totalt omöjligt i SL-trafik i Norrtälje kommun pga långa avstånd, verkar fungera på Uppsala läns landsbygd med ännu längre avstånd. ::)

Snabbtankning på lunchen?  :)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Lars skrivet 26 februari 2012, 22:51:55 PM
Ser att det är den första gasbussen som Scania i Polen byggt iår men att över 100 st är beställda av Nobina = det är inte många utanför Sverige som köper gasbussar!
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: J0han skrivet 26 februari 2012, 23:09:07 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2012, 22:35:42 PM
Där ser man. Det som är totalt omöjligt i SL-trafik i Norrtälje kommun pga långa avstånd, verkar fungera på Uppsala läns landsbygd med ännu längre avstånd. ::)

Totalt omöjligt är det nog knappast inte, men det är nog mer att vi inte har ett uppbyggt nät här som dom har i tex Uppsala, och nere i Stockholm, och då vi inte har någon stans att ta gasen ifrån våran lilla stad så är det inte så lätt att satsa på.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 27 februari 2012, 01:22:27 AM
Som jag sade förut tycker jag att kåpan ska sitta fram. Vad tycker ni? snabbt gjord i paint (som vanligt...)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/538025.jpg)

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Ersa skrivet 27 februari 2012, 09:59:19 AM
Citat från: Lars skrivet 26 februari 2012, 22:51:55 PM
Ser att det är den första gasbussen som Scania i Polen byggt iår men att över 100 st är beställda av Nobina = det är inte många utanför Sverige som köper gasbussar!

Men det är ju ingen större överraskning att Svenska huvudmän ställer helt andra krav än huvudmän i övriga Europa, så att busstillverkarna i Tyskland och Polen får komma med specialkonstruktioner om de ska kunna sälja bussar i Sverige. Som t.ex Solaris Urbino i lågentréversion, som togs fram enbart för svenska krav. Även inhemska udda konstruktioner som Volvo B9S har ju inte direkt blivit nån exportframgång till andra EU-länder.

Det är således vi som är "det lite konstiga och udda landet" i EU. ;)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: ch buss skrivet 27 februari 2012, 18:25:37 PM
Citat från: Jacob skrivet 27 februari 2012, 01:22:27 AM
Som jag sade förut tycker jag att kåpan ska sitta fram. Vad tycker ni? snabbt gjord i paint (som vanligt...)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/538025.jpg)

//Jacob

Mycket bättre ser ut.

// Ch buss
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Johan B skrivet 27 februari 2012, 19:22:11 PM
Visst var det snyggare med gastankarna fram. Känns lite oroväckande med all vikt bak. Undrar hur dessa kommer att kännas i framvagnen?
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: bisquit skrivet 27 februari 2012, 21:33:48 PM
Komfortbussarna blir nog säkert Setra.. Multiclass.. Boggi och Rullstolslyft..  8) Sen blandat Scania, Volvo.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Robert T skrivet 27 februari 2012, 21:36:27 PM
Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2012, 21:33:48 PM
Komfortbussarna blir nog säkert Setra.. Multiclass.. Boggi och Rullstolslyft..

Nej så kul ska vi inte ha det.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 februari 2012, 21:53:05 PM
Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2012, 21:33:48 PM
Komfortbussarna blir nog säkert Setra.. Multiclass.. Boggi och Rullstolslyft..  8) Sen blandat Scania, Volvo.

   Nepp, det blir inte Setra... det blir....

   //Niclas
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Lars skrivet 01 mars 2012, 20:44:11 PM
Här hittade jag Nobina Access av en slump när jag letade efter en annan sak.
Här ser man Nobinas artikel om dubbeldäckarna på sidan 2 och på sid 3 dessutom en presentation av Nobinas nya klädsel som introduceras i Uppland, den har inslag av "Nobinagrönt"
http://www.e-pages.dk/nobina/11/3 (http://www.e-pages.dk/nobina/11/3)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: homer skrivet 01 mars 2012, 21:17:51 PM
Citat från: Lars skrivet 01 mars 2012, 20:44:11 PM
Här hittade jag Nobina Access av en slump när jag letade efter en annan sak.
Här ser man Nobinas artikel om dubbeldäckarna på sidan 2 och på sid 3 dessutom en presentation av Nobinas nya klädsel som introduceras i Uppland, den har inslag av "Nobinagrönt"
http://www.e-pages.dk/nobina/11/3 (http://www.e-pages.dk/nobina/11/3)

skönt att dem skrotar den hemska blåa klädseln som har dålig kvallite och ser skitig ut efter bara några månader
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: LS_SWE skrivet 01 maj 2012, 22:19:41 PM
Någon skrev att UL ville ha dubbel deckare på 811 men att viadukten vid statshuset, men kan inte dessa bussar gå på dispans via s:t persgatan och storgatan till vaksalagatan ?
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/551900_376793735699998_127711353941572_1117770_1853929826_n.jpg)
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 01 maj 2012, 22:24:27 PM
Citat från: LS_SWE skrivet 01 maj 2012, 22:19:41 PM
Någon skrev att UL ville ha dubbel deckare på 811 men att viadukten vid statshuset, men kan inte dessa bussar gå på dispans via s:t persgatan och storgatan till vaksalagatan ?
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/551900_376793735699998_127711353941572_1117770_1853929826_n.jpg)

Men då räcker väl inte 12 dubbeldäckare om man ska trafikera både 773/774 Uppsala <-> Västerås och 811 Uppsala <-> Öregrund..

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Stinsen skrivet 03 maj 2012, 00:59:20 AM
Citat från: LS_SWE skrivet 01 maj 2012, 22:19:41 PM
Någon skrev att UL ville ha dubbel deckare på 811 men att viadukten vid statshuset, men kan inte dessa bussar gå på dispans via s:t persgatan och storgatan till vaksalagatan ?
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/551900_376793735699998_127711353941572_1117770_1853929826_n.jpg)

Nej, det där är ingen bra väg, dels är Storgatan rätt trång, S:t Persgatan inte öppen för fordonstrafik över järnvägen och korsningarna Storgtan/S:t Persgatan och S:t Persgatan/Kungsgatan knappast optimal för busstrafik.

Bättre i så fall att köra Vaksalagatan - Väderkvarnsgatan - S:t Olofsgatan - Kungsgatan - Resecentrum. Eller Vaksalagatan - Väderkvarnsgatan - Strandbodgatan - Kungsgatan - Resecentrum.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: MartinMartin skrivet 03 maj 2012, 01:35:43 AM
När det pratades om det där så var väl meningen att man skulle köra på andra sidan av Resecentrum (vänster före bron)
och fortsätta ut mot industriområdet om jag fattade saken rätt.
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Jacob skrivet 03 maj 2012, 03:04:08 AM
Citat från: Stinsen skrivet 03 maj 2012, 00:59:20 AM
Nej, det där är ingen bra väg, dels är Storgatan rätt trång, S:t Persgatan inte öppen för fordonstrafik över järnvägen och korsningarna Storgtan/S:t Persgatan och S:t Persgatan/Kungsgatan knappast optimal för busstrafik.

Bättre i så fall att köra Vaksalagatan - Väderkvarnsgatan - S:t Olofsgatan - Kungsgatan - Resecentrum. Eller Vaksalagatan - Väderkvarnsgatan - Strandbodgatan - Kungsgatan - Resecentrum.

Ditt första förslag är bra. Ditt andra är mindre bra eftersom dubbeldäckarna är 4,20 och viadukten på strandbodgatan är 3,90.

//Jacob
Titel: SV: Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland
Skrivet av: Stinsen skrivet 04 maj 2012, 00:42:11 AM
Citat från: Jacob skrivet 03 maj 2012, 03:04:08 AM
Ditt andra är mindre bra eftersom dubbeldäckarna är 4,20 och viadukten på strandbodgatan är 3,90.

//Jacob

Det är bara ett problem första gången för varje fordonsindivid... 

Skämt å sido så tänkte jag inte på att även dem ombyggda broarna inte når upp till full fri höjd...  :)