(http://hem.bredband.net/soderort/SL-Omnilinkar_Scania_Sodertalje_2007-10-04.jpg)
Dessa står hos Scania-Södertälje, utan Inv.Nr och Reg-plåtar. Splitternya med nya looken.
Vem av de två skall få dem..?
Totalt stod det 5 st där och en stod hos Scania i Lindvreten.
Är dessa etanol...?
Kul att se att de börjar bli klara, de ska till Busslink Hornsberg.
En del formaliteter återstår före leverans. Ber att få återkomma i ärendet med vagnsnummer och andra detaljer.
/Ted
Den nya Omni-looken passar bra med SL-rött!
Citat från: Walter skrivet 04 oktober 2007, 19:39:12 PM
Den nya Omni-looken passar bra med SL-rött!
Instämmer. Ser fram emot fler bilder.
Citat från: Ted S skrivet 04 oktober 2007, 19:36:24 PM
Kul att se att de börjar bli klara, de ska till Busslink Hornsberg.
En del formaliteter återstår före leverans. Ber att få återkomma i ärendet med vagnsnummer och andra detaljer.
/Ted
Misstänkte att det rörde sig om HB...
Men...då kommer ju såklart följdfrågan; Ersätter dessa något och vad händer med dessa....?
Utflytt till förorten(läs: Söderort)...?
Citat från: Kvarne skrivet 04 oktober 2007, 19:46:38 PM
Men...då kommer ju såklart följdfrågan; Ersätter dessa något och vad händer med dessa....?
Utflytt till förorten(läs: Söderort)...?
Det torde bli enkel biljett för de äldsta eller sämsta 12-metersbussarna i Stockholm, ej klart vilka.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 04 oktober 2007, 19:36:24 PM
Kul att se att de börjar bli klara, de ska till Busslink Hornsberg.
En del formaliteter återstår före leverans. Ber att få återkomma i ärendet med vagnsnummer och andra detaljer.
/Ted
Verkar som att innerstan börjar fasa ut fler o fler Maxci för att ersätta dem med Omni, både kul och inte - hade vart roligare att se en annan icke-stockholmsmodell i stan...
Skulle funnis solars ganz ledbuss där det slulle vara nåt.
Eller VanHool AG330.
Mycke snygga...jaha då får man väl ta en ny resa till våren igen då
Någon som vet om det är den nyutvecklade Etanolmotorn eller den gamla?
Svårt att se om det är nya scania omnilink modellen :)
Hoppas det kommer nya Omnicity modellen med snart där ;D
med tanke på att (iaf på råsta) vagnparken ska bestå av 70% etanolfordon till 2011 [tror jag] så kommer det nog fler framöver.
orkar inte fakta kolla just nu sorry, ;D
Citat från: Ted S skrivet 04 oktober 2007, 19:58:04 PM
Det torde bli enkel biljett för de äldsta eller sämsta 12-metersbussarna i Stockholm, ej klart vilka.
/Ted
ÄNTLIGEN!
Citat från: homer skrivet 04 oktober 2007, 20:13:56 PM
Någon som vet om det är den nyutvecklade Etanolmotorn eller den gamla?
Vet inte om det är den gamla eller nya, men jag gissar på den senare med tanke på chassitypen som heter K230 UB4x2LB...
Jag fotade nämligen tre av bussarna när de var i Hornsberg och tankade på väg till Lindvreten för en tid sedan.
//Fredrik
Citat från: Bussmicke skrivet 04 oktober 2007, 20:30:47 PM
ÄNTLIGEN!
Nu lugnar vi oss med champangen..det står ju ej klart och tydligt om det är en enkel till Hölö eller till förorten...antar också att detta ej är bestämt.
Det torde väl falla ganska klokt att ersätta Söderorts 52xx med innerstadsbussarna. De är ju både låg-entré och etanol....
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 oktober 2007, 20:42:08 PM
Vet inte om det är den gamla eller nya, men jag gissar på den senare med tanke på chassitypen som heter K230 UB4x2LB...
Jag fotade nämligen tre av bussarna när de var i Hornsberg och tankade på väg till Lindvreten för en tid sedan.
//Fredrik
Jag är tveksam. Skulle inte den nya motorn bli starkare? Dessutom tycker jag mig ha läst att Scania inte är riktigt färdiga med den nya ännu. Den ska väl dessutom bli femcylindrig.
/Cero
Citat från: Johan B skrivet 04 oktober 2007, 20:39:59 PM
Det avnjuts champagne i Fittja ikväll ;D
Du äro välkommen men tyvärr har jag inte just den varan hemma...
Aha! Då var det en av dessa jag såg för några veckor sedan (kanske 4-5) uppe vid Tekniska högskolan, det är nya Omni-looken och visst såg den bra ut i nylackat SL-rött! Konstiga nummerplåtar hade den dock, såg inte alls svenska ut (men jag antar att det var svenska tillfälliga skyltar...för de är väl tillverkade i Sverige?).
Någon som hört något om utfallet av boggie-bussförsöket i Sthlms innerstad? Jag trodde man skulle vänta på det innan man beställde nya bussar, men många MaxCi faller väl för åldersstrecket nu...
Citat från: Bussmicke skrivet 04 oktober 2007, 21:06:34 PM
Du äro välkommen men tyvärr har jag inte just den varan hemma...
jag har ;D :D
Chassiet torde vara gjort i Södertälje. Resten av bussen i S:t Petersburg eller Slupsk (Polen).
/Cero
Citat från: Kvarne skrivet 04 oktober 2007, 18:21:57 PM
(http://hem.bredband.net/soderort/SL-Omnilinkar_Scania_Sodertalje_2007-10-04.jpg)
Dessa står hos Scania-Södertälje, utan Inv.Nr och Reg-plåtar. Splitternya med nya looken.
Vem av de två skall få dem..?
Totalt stod det 5 st där och en stod hos Scania i Lindvreten.
Är dessa etanol...?
Är detta de första nya Scania Omni i SL-lack?
om du menar med den nya Looken så
Svar Ja
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 04 oktober 2007, 23:02:19 PM
om du menar med den nya Looken så
Svar Ja
Ja det var med den nya looken jag menade
Är det busslinks eget köp eller är dessa finansierade av SL som varit fallet de senaste gånger etanolvagnar köpts in?
Citat från: homer skrivet 04 oktober 2007, 20:13:56 PM
Någon som vet om det är den nyutvecklade Etanolmotorn eller den gamla?
Det är den nya, och det handlar om en förserie.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 05 oktober 2007, 12:55:24 PM
Det är den nya, och det handlar om en förserie.
/Ted
Ang den där enkelbiljetten...
Var det till Hölö eller till förorten du menade...?
Det bästa vore väl kanske å skicka dem till Söderort eller Råsta. Både Råsta och Söderort skall ju mer eller mindre bli etanolgarage....
Citat från: Ted S skrivet 05 oktober 2007, 12:55:24 PM
Det är den nya, och det handlar om en förserie.
/Ted
Spännande. Hoppas det kommer en starkare variant för ledvagnarna.
/Cero
Citat från: Cero skrivet 05 oktober 2007, 13:09:01 PM
Spännande. Hoppas det kommer en starkare variant för ledvagnarna.
Tja, hoppas kan man ju alltid. Med den nuvarande spisen så undrar man, i alla fall i vissa brantare uppförslut och med fullt lass ombord, ibland ifall motorn ens är igång? Detta då ju effekten är approximativt noll. :-\ :-X
Citat från: Kvarne skrivet 04 oktober 2007, 20:54:01 PM
...
Det torde väl falla ganska klokt att ersätta Söderorts 52xx med innerstadsbussarna. De är ju både låg-entré och etanol....
Varför skulle vi ersätta 52xx från 1996 med tre år äldre slutkörda etanolbussar?
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 05 oktober 2007, 14:44:12 PM
Varför skulle vi ersätta 52xx från 1996 med tre år äldre slutkörda etanolbussar?
/Ted
Stopp nu! Söderorts 52xx(Fd SL H16) är av årsmodell 1994 och inget annat.
Visst blir det ett nerkliv vad gäller årsmodell, men istället får man ju låggolv och etanol vilket borde vara rätt kraftiga argument.
Sen borde väl inte medelåldern påverkas i allt för stor grad då ju Söderort har en hel "armé" med 47xx-vagnar av årsmod. 2005/2006.
Citat från: Kvarne skrivet 05 oktober 2007, 20:41:05 PM
Stopp nu! Söderorts 52xx(Fd SL H16) är av årsmodell 1994 och inget annat.
Visst blir det ett nerkliv vad gäller årsmodell, men istället får man ju låggolv och etanol vilket borde vara rätt kraftiga argument.
Sen borde väl inte medelåldern påverkas i allt för stor grad då ju Söderort har en hel "armé" med 47xx-vagnar av årsmod. 2005/2006.
Ni har båda fel för 5201-5210 är faktiskt årsmodell 1995!
Jag rättar mig själv, men bara till 1995, om vi menar originalvagnarna 5201-10 i Söderort.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 05 oktober 2007, 21:28:21 PM
Jag rättar mig själv, men bara till 1995, om vi menar originalvagnarna 5201-10 i Söderort.
/Ted
Det är dom jag menar iaf. ;)
Citat från: Ted S skrivet 05 oktober 2007, 21:28:21 PM
Jag rättar mig själv, men bara till 1995, om vi menar originalvagnarna 5201-10 i Söderort.
/Ted
Okej, 1995...
Mina tre förslag:
A) Ersätt en eller flera 52xx med innerstads-maxci. Nerhopp gällande åldersnivån, men å andra sidan fler vagnar med låggolv samt etanol
B) Tillökning i familjen! Flytta ut innerstads-Maxci utan att ersätta något så kanske man får bukt med Söderorts vagnbrist...
C) Flytta dem till en "Busspool" för att ha dem som utryckningsvagnar där det kan behövas.
Det är bara tankar och tips... :)
Citat från: Kvarne skrivet 05 oktober 2007, 21:33:09 PM
Okej, 1995...
Mina tre förslag:
A) Ersätt en eller flera 52xx med innerstads-maxci. Nerhopp gällande åldersnivån, men å andra sidan fler vagnar med låggolv samt etanol
B) Tillökning i familjen! Flytta ut innerstads-Maxci utan att ersätta något så kanske man får bukt med Söderorts vagnbrist...
C) Flytta dem till en "Busspool" för att ha dem som utryckningsvagnar där det kan behövas.
Det är bara tankar och tips... :)
Man kan ju alltid hoppas på B. Jag gillar verkligen H16 5201-5210. Det är riktiga bussar för mig iaf. :D
Citat från: Ted S skrivet 05 oktober 2007, 14:44:12 PM
Varför skulle vi ersätta 52xx från 1996 med tre år äldre slutkörda etanolbussar?
/Ted
Precis, rena vansinnet
Citat från: Kvarne skrivet 05 oktober 2007, 20:41:05 PM
Stopp nu! Söderorts 52xx(Fd SL H16) är av årsmodell 1994 och inget annat.
Visst blir det ett nerkliv vad gäller årsmodell, men istället får man ju låggolv och etanol vilket borde vara rätt kraftiga argument.
Sen borde väl inte medelåldern påverkas i allt för stor grad då ju Söderort har en hel "armé" med 47xx-vagnar av årsmod. 2005/2006.
Låggolv = Dynga
Höggolv = Kvalitet och klass..
Citat från: Bussmicke skrivet 05 oktober 2007, 22:44:23 PM
Låggolv = Dynga
Höggolv = Kvalitet och klass..
Är beredd att hålla med. Jag föredrar givetvis också Diesel framför Etanol. Jag har aldrig gillat Etanolbussar. Dom känns sega och tråkiga, luktar illa gör dom också. Nej, DIESEL ska det vara. ;)
Citat från: M224 skrivet 05 oktober 2007, 23:11:12 PM
Är beredd att hålla med. Jag föredrar givetvis också Diesel framför Etanol. Jag har aldrig gillat Etanolbussar. Dom känns sega och tråkiga, luktar illa gör dom också. Nej, DIESEL ska det vara. ;)
Men just de första 5001-5020 känns robusta och trevliga, och har så alltid gjort.
Citat från: Karsten skrivet 06 oktober 2007, 00:07:56 AM
Men just de första 5001-5020 känns robusta och trevliga, och har så alltid gjort.
::) Hmm, desertör! Kanske synd att fd Kamomillens 5158/9 försvann från Björknäs, då kunde du fått en personlig vagn! ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 oktober 2007, 22:36:11 PM
Jag tror nog att Ted tillsammans med sina kollegor klarar ut lämpliga användningsområden för bussarna antingen det blir en enkel till AB DE eller något annat, att ersätta nyare bussar med upp till 2 år äldre, mer underhållskrävande "vrak" är knappast en god idé, gissningsvis skulle det innebära ett nyinvesteringskrav som ett brev på posten också.
Att utöka antalet reservvagnar, vem skulle betala det Kvarne?
Och Kvarne, det år inte årsmodellen som är styrande för ålderskravet.
//Lars
Jag ber så mycket om ursäkt för min okunskap! :-X
Angående reservvagnar så ber jag om ursäkt även här. Naturligtvis så är det ett väldigt dumt förslag! Förlåt mig Lars! :-\
Vad är det som styr ålderskravet då Lars, du som verkar veta allt och vara bäst på allt...? :o ???
Ni får ursäkta. Men när man åker med H18E 5001-5020 så känns dom inte som några underhållskrävande "vrak". Däremot så är det precis detta som man upplever när man åker med skrothögarna H34E 5321-5337 i Söderort. Visst dom är yngre, men det känns som att dom är i betydligt
sämre skick. Dom klarar ju knappt av de uppförsbackar som finns längs 165:an.
Det jag vill säga är att: Kunde man kosta på att lackera om 5321-5337 så borde väl Kvarnes förslag inte vara så dumt?
Citat från: M224 skrivet 06 oktober 2007, 11:20:33 AM
Ni får ursäkta. Men när man åker med H18E 5001-5020 så känns dom inte som några underhållskrävande "vrak".
Det kan nog bero mycket på att de rullat i Söderhallen hela sitt liv. Busslink lägger ner mycket mer energi på att hålla bussarna i ett bra skick, i synnerhet i innerstaden, om man jämför med den andra stora åkaren i länet. Den andra stora faktorn är att MaxCi faktiskt är en slitstark och robust produkt, om än med sina komfortbrister (vibrationer, oljud mm.). Detsamma gäller H17-vagnarna som kändes väldigt fräscha när de fasades ut ur innerstadstrafiken, det var bra stadsbussar det!
Omnicityvagnarna kändes helt slut redan när de rullat ett halvår på linje 4, och inte blir de bättre för att de målas röda.
Jag är ingen Scaniafanstast, och har aldrig avgudat MaxCi (förutom 5001-5020 som är rätt charmiga), men nog var grejerna bättre och stabilare innan Omnimaffian kom in och tog över marknaden.
Citat från: M224 skrivet 06 oktober 2007, 11:20:33 AM
Ni får ursäkta. Men när man åker med H18E 5001-5020 så känns dom inte som några underhållskrävande "vrak". Däremot så är det precis detta som man upplever när man åker med skrothögarna H34E 5321-5337 i Söderort. Visst dom är yngre, men det känns som att dom är i betydligt
sämre skick. Dom klarar ju knappt av de uppförsbackar som finns längs 165:an.
Det jag vill säga är att: Kunde man kosta på att lackera om 5321-5337 så borde väl Kvarnes förslag inte vara så dumt?
Tack Danne! Det är lite så jag funderar också.
Det känns, enligt mitt eget tycke, rätt onödigt att skrota ut bussar som med stor sanolikhet kan rulla åtskilliga mil till. De är dessutom lågentre
och etanol på dessa vilket gör det ännu ett snäpp märkligt om de skulle skrotas.
Nu menar jag inte att det skulle vara så att Söderorts 52-vagnar är slut, snarare tvärtom. De verkar vara i helt ok skick. Men iaf jag upplever det som att SL vill ha mer och mer lågentrebussar samt etanolbussar, därför tyckte jag att det var ett rätt bra tips.
Om nu SL inte vill ha höggolvare samt dieslar så tycker iaf jag att det vore konstigt att, när det finns tillgång på "övertaliga" Lågentre-entanolbussar, skrota ut dem.
Sen är det ju så att de Omnicity-ledbussar som lackerats om till rött och flyttats ut till mina trakter är inte i bra skick. Men det har mkt att göra med dålig kvalité från första början. Lampfästen bak som släpper titt som tätt, motorluckor som flyger upp, en alldeles för svag motor i förhållande till den typ av trafik de används till etc....
Därför tyckte jag att mitt tips inte var allt för dåligt...