Malmö ska få gasdrivna 25-metersbussar. Verkar som om solaris blir leverantör.
Läs mer här:
http://www.kristianstadsbladet.se/inrikes/article1547665/Varldspremiar-for-superbussar.html (http://www.kristianstadsbladet.se/inrikes/article1547665/Varldspremiar-for-superbussar.html)
Samma artikel fast i Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1547662/Varldspremiar-for-superbussar.html
Verkar ju bli Nobina som får köra dessa om det blir verklighet
Intressant! Detta koncept har diskuterats och utretts tidigare, men då fanns det inga passande bussar som körde på gas. Är tydligen på G alltså.
– "Man kan se det här som en förberedelse för spårvagn, säger Mats Persson (FP), ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd".
"I trafik: I dag ingenstans, även om en dieseldriven variant på 18 meter kör i Paris."
Hur menar de? 18-meters dieselbussar går ju i de flesta städer, BRT i sig är också en lösning som finns i fler städer, samma gäller dubbelledbussar. Så var är detta som är så unik för Malmös planerade trafik, utom gashybridtekniken?
Sedan undrar jag om det är rätt väg med att använda en relativt ny och obeprövad drivlina på en linje som kräver hög driftsäkerhet för att allt ska fungera. Bättre att satsa på vanlig gasdrift.
Citat från: Cyklisten skrivet 21 september 2011, 14:49:43 PM
"I trafik: I dag ingenstans, även om en dieseldriven variant på 18 meter kör i Paris."
Hur menar de? 18-meters dieselbussar går ju i de flesta städer, BRT i sig är också en lösning som finns i fler städer, samma gäller dubbelledbussar. Så var är detta som är så unik för Malmös planerade trafik, utom gashybridtekniken?
Sedan undrar jag om det är rätt väg med att använda en relativt ny och obeprövad drivlina på en linje som kräver hög driftsäkerhet för att allt ska fungera. Bättre att satsa på vanlig gasdrift.
Om de skrivit fel och menade 25 meter, så finns ju den längden betydligt närmare än Paris.
Dvs i Göteborg.
Men journalister och även branschfolk är för roliga ibland. Som t.ex nu när SL 676 fick dubbeldäckare denna midsommar, och både branschfolk och media sa att dessa var
"de första dubbeldäckarna i linjetrafik i Sverige". Nja... Skåne har ju provat först, sen Norrlandskusten från 2002, och därefter Östergötland och Borås-Göteborg? ;)
Citat från: mushkot skrivet 20 september 2011, 21:00:11 PM
Malmö ska få gasdrivna 25-metersbussar. Verkar som om solaris blir leverantör.
Men om Solaris eller nån annan "kontinentaleuropeisk" leverantör ska begga och leverera, hur blir det då med motorplacering och drivaxel? Volvos B9S är ju mig veterligen den enda 25-meters dubbelleden som har drivning på andra axeln, vilket nog borde vara en förutsättning för att kunna köra i Norden. Jag har svårt att tänka mig att en 25-meter pusher med motor och drivning bak fungerar så bra vintertid.
Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 15:25:34 PM
Men om Solaris eller nån annan "kontinentaleuropeisk" leverantör ska begga och leverera, hur blir det då med motorplacering och drivaxel? Volvos B9S är ju mig veterligen den enda 25-meters dubbelleden som har drivning på andra axeln, vilket nog borde vara en förutsättning för att kunna köra i Norden. Jag har svårt att tänka mig att en 25-meter pusher med motor och drivning bak fungerar så bra vintertid.
Har inte Van Hool en dubbelledad variant med sidmotorplacering? Återstår "bara" att uppdatera motorn till en gasmotor och slänga på några tankar på taket... ;)
Det här är så löjligt att jag får lust att spy. Vadå SUPERBUSSAR?? Släng på en våning till så kan vi börja diskutera saken.
Citat från: Mrbuss skrivet 21 september 2011, 15:57:46 PM
Det här är så löjligt att jag får lust att spy. Vadå SUPERBUSSAR?? Släng på en våning till så kan vi börja diskutera saken.
Som sagts tidigare, begreppet är inte helt tydligt, men det är inte bussen som sådan som avses utan hela konceptet "kör buss - tänk spårvagn/tåg". Alltså egna filer, signalprioritering vid trafikljus, ingen biljettavisering av förare etc.
Så "superbussar" är samma som BRT? Och detta har existerat på flera ställen, bl.a. i Brasilien om jag minns rätt.
Ska bussarna köras till Helsingborg för att tankas!? ;D
http://hd.se/angelholm/2011/09/13/gussarna-far-rulla-langt-for-att/ (http://hd.se/angelholm/2011/09/13/gussarna-far-rulla-langt-for-att/)
Som sagts så har Van Hool bussar för BRT-trafik, i form av ExquiCity, 18 eller 24 meter, hybrid (diesel/el).
Eller varför inte en AG300 Hyb, 18,4 meter, diesel/el, 54 sittande och braskaminmotor.
Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 15:19:33 PM
Om de skrivit fel och menade 25 meter, så finns ju den längden betydligt närmare än Paris.
Dvs i Göteborg.
Bussarna här i Göteborg som Veolia kör på linje 16 är 24 meter om jag inte missminner mig.
Rikard
Citat från: Rikard skrivet 22 september 2011, 02:03:02 AM
Bussarna här i Göteborg som Veolia kör på linje 16 är 24 meter om jag inte missminner mig.
Så... 24 meter = Normal buss, men 25 meter = Superbuss? ;D
Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 15:25:34 PM
Men om Solaris eller nån annan "kontinentaleuropeisk" leverantör ska begga och leverera, hur blir det då med motorplacering och drivaxel? Volvos B9S är ju mig veterligen den enda 25-meters dubbelleden som har drivning på andra axeln, vilket nog borde vara en förutsättning för att kunna köra i Norden. Jag har svårt att tänka mig att en 25-meter pusher med motor och drivning bak fungerar så bra vintertid.
Nu ska vi nog inte ta för hårt på illustrationen, om trafikutövaren själv ska köpa bussarna så kan det bli vilken leverantör som helst, och om Skånetrafiken ska tillhandahålla dem (vilket man ju frångått i den senaste upphandlingen) så måste inköpet upphandlas enligt LOU, i det senare fallet lär det bli MAN som tar dem kontraktet som i de flesta fall genom aggresiv prissättning och betalningsvillkor.
F.ö kommer ju det planerade införandet av dubbelledbussar att beröra bägge trafikavtalen, detta var ju en av stötestenarna i den avbrutna upphandlingen då operatören inte hölls skadeslös vid införandet av ett nytt linjenät och dito bussar en kort tid efter att avtalet trätt i kraft.
Den vinnande operatören hade alltså först fått anskaffa normala gasbussar av vilka ett större antal efter några år blivit övertaliga med 7 år kvar på avskrivnings/avtalstiden.
Inte märkligt att anbuden blev få och priset högt för att täcka dessa extrema extrakostnader
Det som verkar menas med först i världen verkar vara långa el/gashybrider med "supercaps", dvs superkondensatorer för återvinning av bromsenergi. Så var det ÄNTLIGEN dags för det jag efterlyst i varenda hybridtråd verkar det som! :)
Citat från: Cyklisten skrivet 21 september 2011, 20:21:59 PM
Så "superbussar" är samma som BRT? Och detta har existerat på flera ställen, bl.a. i Brasilien om jag minns rätt.
Superbussar syftar i det här sammanhanget på att de är dubbelledade.
Bussfiler och signalprioritering är inget revolutionerande.
Citat från: Anders Noren skrivet 22 september 2011, 09:46:55 AM
Superbussar syftar i det här sammanhanget på att de är dubbelledade.
Bussfiler och signalprioritering är inget revolutionerande.
Inte dubelledade bussar heller... ;)
Citat från: Peter L skrivet 22 september 2011, 15:50:35 PM
Inte dubelledade bussar heller... ;)
En busstyp som de flesta svenskar inte ens känner till, än mindre har sett i verkligheten?
Citat från: Anders Noren skrivet 22 september 2011, 17:03:00 PM
En busstyp som de flesta svenskar inte ens känner till, än mindre har sett i verkligheten?
Att de flesta svenskar inte har sett busstypen gör den knappast revolutionerande i mina ögon, men tydligen i dina så det är inte lönt att diskutera det mer.
Citat från: Peter L skrivet 22 september 2011, 20:53:56 PM
Att de flesta svenskar inte har sett busstypen gör den knappast revolutionerande i mina ögon, men tydligen i dina så det är inte lönt att diskutera det mer.
Sydsvenska Dagbladet riktar sig till en målgrupp där endast en minoritet av läsarna kan betecknas som bussnördar.
Men det är inte ordet "superbussar" jag reagerade på, utan "världspremiär". Dvs först i hela världen.
Citat från: mushkot skrivet 20 september 2011, 21:00:11 PM
Malmö ska få gasdrivna 25-metersbussar. Verkar som om solaris blir leverantör.
Enligt uppgift var Solaris den enda tillverkare som ville erbjuda en 25 m-buss med gasdrift. Andra tillverkare var tillfrågade men kunde inte erbjuda produkten.
Citat från: Stefan K skrivet 23 september 2011, 18:51:10 PM
Enligt uppgift var Solaris den enda tillverkare som ville erbjuda en 25 m-buss med gasdrift. Andra tillverkare var tillfrågade men kunde inte erbjuda produkten.
Kan så vara att Solaris chansar. Långled går ju att få från Volvo eller Van Hool. men hybrid med superkondingar? jag är skeptisk. 25 Metersbuss som hybrid lär ju vara en seriehybrid, jag hoppas att dom har drivning på axel ett och två i det läget,ZF har ju hjulmotorer så det är ju möjligt. Motorn kan ju sitta var som helst i så fall. Sedan är jag något skeptisk mot superkondingar. Visst det går att lagra SPÄNNING i dylika men det blir inte speciellt mycke AMPERTIMMAR i dom. Aningen bättre med batterier i det läget.Sedan om det är hängande eller stående pedaler kan ju kvitta. :-)
/M
Njaä, tror (hoppas) snarare på en parallellhybrid, på så sett kan du nyttja all installerad effekt. Även att man valt kondingar tyder på det, då det som sagt inte går att lagra speciellt mycket effekt i dessa. Allt tyder på en charge sustaining hybrid, där endast återvinning av bromsenergi är aktuellt. Då behövs inte vidare mycket lagring...
Citat från: mushkot skrivet 24 september 2011, 15:49:51 PM
Njaä, tror (hoppas) snarare på en parallellhybrid, på så sett kan du nyttja all installerad effekt. Även att man valt kondingar tyder på det, då det som sagt inte går att lagra speciellt mycket effekt i dessa. Allt tyder på en charge sustaining hybrid, där endast återvinning av bromsenergi är aktuellt. Då behövs inte vidare mycket lagring...
Bara dom inte försöker arr driva på sista axeln.
Nej, där borde ju även förnuftet säga stopp. Men det är ju fullt möjligt med driv på alla axlar, även för en parallellhybrid.
Om man läser Sydsvenskans artikel, så ser man att Malmö stad tänker skapa gräddfiler för dessa bussar. Kanon! Men en fråga: Varför skapar man inte dessa gräddfiler idag? Problemen med linje 5 har väl funnits sedan den startade och den gamla, linje 11, borde väl dragits med samma problem, fast i glesare avgångar! Jag tror inte kapaciteten inte räcker till i dagens 18-meters vagnar, utan att fenomenet att de alltid kommer i grupp är problemet.
Citat från: bjornm skrivet 27 september 2011, 10:42:53 AM
Om man läser Sydsvenskans artikel, så ser man att Malmö stad tänker skapa gräddfiler för dessa bussar. Kanon! Men en fråga: Varför skapar man inte dessa gräddfiler idag? Problemen med linje 5 har väl funnits sedan den startade och den gamla, linje 11, borde väl dragits med samma problem, fast i glesare avgångar! Jag tror inte kapaciteten inte räcker till i dagens 18-meters vagnar, utan att fenomenet att de alltid kommer i grupp är problemet.
Ja, det är lite märkligt att det skulle krävas ett principbeslut att bygga spårväg för att kunna ordna sammanhängande bussfiler på en av Malmös bredaste gator för en av Malmös tyngsta busslinjer. Men bilen verkar vara helig i Malmö. Det sägs att tongivande tjänstemän inom Malmö kommun har en mycket bilframkomlighetsbefrämjande agenda vilket till exempel har resulterat i att huvudgatorna i Västra hamnen är 40 (fyrtio) meter breda! Som en jämförelse är det bredare än Kungsportsavenyn i Göteborg eller Sveavägen och Götgatan i Stockholm och brett nog för att gatan i sig ska fungera som en barriär i staden även vid väldigt låga (eller inga!) trafikmängder. ("Standardgatan" i den svenska 1800-talsstaden, med två körfält, två parkeringsfält och hyfsat breda trottoarer, är f.ö. 18 meter bred.)
Citat från: Anders Noren skrivet 27 september 2011, 11:35:44 AM
...vilket till exempel har resulterat i att huvudgatorna i Västra hamnen är 40 (fyrtio) meter breda!...
Men det är ju bra, där kan man ju med endast lite färg fixa till rena bussfält.