Den store store nyheten på Transport 2011 var selvfølgelig den nye Neoplan Skyliner. Chassibetegnelsen på den er ikke kjent ennå, men karosseribetegnelsen blir P05. Og siden den bare finnes i 14-meters utgave blir nok karosserinavnet Skyliner L, akkurat som forgjengeren. Akkurat denne bussen er en av seks busser i en prøveserie (byggenummer 3 til 8 ) og tilhører Uecker-Randow Bus GmbH i Ueckermünde i den tyske delstaten Mecklenburg-Vorpommern. Under følger noen data om bussen.
VIN: WAGP05ZZ3BC015896
Byggenummer: P05-0008 (bygget av Viseon Bus GmbH, Pilsting)
Lengde: 13990 mm
Høyde: 4000 mm
Bredde: 2550 mm
Akselavstand: 6700+1470 mm
Motor: D 2676 LOH 28
Effekt: 505 hk (EEV, uten AdBlue)
Plasser: 74 seter
Også denne bussen stod vanskelig til for fotografering, men det ble da noen greie vinkler. Jeg prøvesatt andreetasjen, og det viste seg at det blir lite plass til knærne til den som skal sitte bak meg. ;) Siste bildet ble tatt en halvtime før stengetid, så da fikk jeg dem også til å synliggjøre skiltet.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163862bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163865bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163869bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163873bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163876bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163891bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163893bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163903bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-163905bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-164068bem.jpg)
UER-B 640 på Transport 2011, Norges Varemesse, Lillestrøm, 10.09.2011.
Ruskigt läcker!! Inredningen är ju så man smälter :D vill ha vill ha!!!!
//Jacob
Gillas! Trevligt med korvkiosk därbak ;)
Mumma, den är urläcker.
Fina bilder.
//Niclas
Synd bara att man inte kör med Neoplans navkapslar, de är grymt snygga!!
//Jacob
Citat från: Jacob A skrivet 14 september 2011, 01:20:07 AM
Synd bara att man inte kör med Neoplans navkapslar, de är grymt snygga!!
//Jacob
Snyggare med högpolerade fälgar...
//Niclas
Det är synd att man har valt en linjeföring som totalt maskerar bort den bärande strukturen hos karossen. Det är ju på modet i dag att designen skall utstråla något, t.ex. styrka, kraftfullhet osv. Jag får dock känslan att designen på denna buss och andra Neoplan-skapelser i stället utstrålar bristande hållfasthet och att det råder total avsaknad av överrullningsskydd. Frågan är om jag någonsin skulle våga åka i en sådan buss om jag inte först får möjlighet att noggrant undersöka den bärande strukturens styrka, men jag är väl yrkesskadad. Jag tycker att Neoplan är helt fel ute med sin design, tyvärr.
En nyfiken fråga... Vad finns på nedervåningen?
Grymt läcker! Bland det snyggaste jag sett på länge av nya turistbussar!
//R
Jag har inte tyckt att Neoplan har varit jättesnygga annars men den här var supersnygg
En av de snyggaste bussarna jag har sett! Inredningen ser verkligen lyxig ut!
snygg
vill se i Sverige! :)
Intressant! Tycker att linjerna påminner lite om första generationens Skyliner kombinerat med de senaste årens moderna penndrag. Nu saknas bara nya modeller av Jetliner och Spaceliner. ;D
Snygg design, men hur ser det ut under skalet rent maskinellt? Som vanligt?
Citat från: Ersa skrivet 14 september 2011, 18:08:38 PM
Snygg design, men hur ser det ut under skalet rent maskinellt? Som vanligt?
Antagligen. Hade dom haft någon revolutionerande ny teknik hade dom säkert marknadsfört den hårt.
Ja ja fint kan det vara, men lika kul att lasta bagage å städa som förut... Men snygg är den!
Den stod lite för sig själv.. Störst Monter hade Volvo.. Sen Scania.. Setra var en av dem minsta. Setra,s Dubbeldäckare var 1,5 år gammal och inlånad ifån LaveprisEkpressen. 8)
Är det hel service lucka på vänstersida för toa eller?, sen är det förardörr på den med?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 september 2011, 08:07:02 AM
Det är synd att man har valt en linjeföring som totalt maskerar bort den bärande strukturen hos karossen. Det är ju på modet i dag att designen skall utstråla något, t.ex. styrka, kraftfullhet osv. Jag får dock känslan att designen på denna buss och andra Neoplan-skapelser i stället utstrålar bristande hållfasthet och att det råder total avsaknad av överrullningsskydd. Frågan är om jag någonsin skulle våga åka i en sådan buss om jag inte först får möjlighet att noggrant undersöka den bärande strukturens styrka, men jag är väl yrkesskadad. Jag tycker att Neoplan är helt fel ute med sin design, tyvärr.
Det er jo dette designet der man "trosser de fysiske lovene" som gjør Neoplan til det de er i dag og skiller dem fra andre. Det er jo også derfor nye Starliner blir kalt "rymdskepp". Det er dagens design på Starliner, Cityliner og nå nye Skyliner som interesserer meg ved Neoplan. De gamle modellene og de øvrige modellseriene er ikke så interessante.
Citat från: New_options skrivet 14 september 2011, 08:49:52 AM
En nyfiken fråga... Vad finns på nedervåningen?
En hel masse folk. Derfor ble det ingen bilder der. Hadde tenkt å gå tilbake senere og ta bilde, men det ble ikke noe av.
Citat från: bisquit skrivet 14 september 2011, 20:14:54 PM
Den stod lite för sig själv.. Störst Monter hade Volvo.. Sen Scania.. Setra var en av dem minsta. Setra,s Dubbeldäckare var 1,5 år gammal och inlånad ifån LaveprisEkpressen. 8)
RSA (Setra, Fiat, S91) var vel heller av de mellomstore. De hadde jo fire store busser, en midibuss og mange minibusser. Derimot var VDL med sine tre busser og Solaris med bare to busser mindre. Mercedes-Benz hadde også bare to busser og en minibuss, men der var det mer fokus på Actros og annet for godstrafikk.
Citat från: Fikman skrivet 14 september 2011, 21:14:23 PM
Är det hel service lucka på vänstersida för toa eller?, sen är det förardörr på den med?
Jeg vet dessverre lite om hva de forskjellige lukene og dørene er til. Vanskelig å se om det er noe førerdør, men jeg kan i hvert fall ikke uten videre se noe dørhåndtak.