Transport 2011 - den store store nyheten: Neoplan Skyliner

Startat av Bergenga, 13 september 2011, 22:46:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Raffe

Ja ja fint kan det vara, men lika kul att lasta bagage å städa som förut... Men snygg är den!

bisquit

Den stod lite för sig själv.. Störst Monter hade Volvo.. Sen Scania.. Setra var en av dem minsta. Setra,s Dubbeldäckare var 1,5 år gammal och inlånad ifån LaveprisEkpressen.  8)

Fikman


Är det hel service lucka på vänstersida för toa eller?, sen är det förardörr på den med?


Bergenga

Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 september 2011, 08:07:02 AM
Det är synd att man har valt en linjeföring som totalt maskerar bort den bärande strukturen hos karossen. Det är ju på modet i dag att designen skall utstråla något, t.ex. styrka, kraftfullhet osv. Jag får dock känslan att designen på denna buss och andra Neoplan-skapelser i stället utstrålar bristande hållfasthet och att det råder total avsaknad av överrullningsskydd. Frågan är om jag någonsin skulle våga åka i en sådan buss om jag inte först får möjlighet att noggrant undersöka den bärande strukturens styrka, men jag är väl yrkesskadad. Jag tycker att Neoplan är helt fel ute med sin design, tyvärr.

Det er jo dette designet der man "trosser de fysiske lovene" som gjør Neoplan til det de er i dag og skiller dem fra andre. Det er jo også derfor nye Starliner blir kalt "rymdskepp". Det er dagens design på Starliner, Cityliner og nå nye Skyliner som interesserer meg ved Neoplan. De gamle modellene og de øvrige modellseriene er ikke så interessante.


Citat från: New_options skrivet 14 september 2011, 08:49:52 AM
En nyfiken fråga... Vad finns på nedervåningen?

En hel masse folk. Derfor ble det ingen bilder der. Hadde tenkt å gå tilbake senere og ta bilde, men det ble ikke noe av.


Citat från: bisquit skrivet 14 september 2011, 20:14:54 PM
Den stod lite för sig själv.. Störst Monter hade Volvo.. Sen Scania.. Setra var en av dem minsta. Setra,s Dubbeldäckare var 1,5 år gammal och inlånad ifån LaveprisEkpressen.  8)

RSA (Setra, Fiat, S91) var vel heller av de mellomstore. De hadde jo fire store busser, en midibuss og mange minibusser. Derimot var VDL med sine tre busser og Solaris med bare to busser mindre. Mercedes-Benz hadde også bare to busser og en minibuss, men der var det mer fokus på Actros og annet for godstrafikk.


Citat från: Fikman skrivet 14 september 2011, 21:14:23 PM
Är det hel service lucka på vänstersida för toa eller?, sen är det förardörr på den med?

Jeg vet dessverre lite om hva de forskjellige lukene og dørene er til. Vanskelig å se om det er noe førerdør, men jeg kan i hvert fall ikke uten videre se noe dørhåndtak.
Mvh.
Øyvind Berg