Transport 2011 - den store store nyheten: Neoplan Skyliner

Startat av Bergenga, 13 september 2011, 22:46:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Den store store nyheten på Transport 2011 var selvfølgelig den nye Neoplan Skyliner. Chassibetegnelsen på den er ikke kjent ennå, men karosseribetegnelsen blir P05. Og siden den bare finnes i 14-meters utgave blir nok karosserinavnet Skyliner L, akkurat som forgjengeren. Akkurat denne bussen er en av seks busser i en prøveserie (byggenummer 3 til 8 ) og tilhører Uecker-Randow Bus GmbH i Ueckermünde i den tyske delstaten Mecklenburg-Vorpommern. Under følger noen data om bussen.

VIN: WAGP05ZZ3BC015896
Byggenummer: P05-0008 (bygget av Viseon Bus GmbH, Pilsting)
Lengde: 13990 mm
Høyde: 4000 mm
Bredde: 2550 mm
Akselavstand: 6700+1470 mm
Motor: D 2676 LOH 28
Effekt: 505 hk (EEV, uten AdBlue)
Plasser: 74 seter

Også denne bussen stod vanskelig til for fotografering, men det ble da noen greie vinkler. Jeg prøvesatt andreetasjen, og det viste seg at det blir lite plass til knærne til den som skal sitte bak meg. ;) Siste bildet ble tatt en halvtime før stengetid, så da fikk jeg dem også til å synliggjøre skiltet.





















UER-B 640 på Transport 2011, Norges Varemesse, Lillestrøm, 10.09.2011.
Mvh.
Øyvind Berg

Jacob

Ruskigt läcker!! Inredningen är ju så man smälter :D vill ha vill ha!!!!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Cyklisten


Niclas Rosenius


Jacob

Synd bara att man inte kör med Neoplans navkapslar, de är grymt snygga!!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob A skrivet 14 september 2011, 01:20:07 AM
Synd bara att man inte kör med Neoplans navkapslar, de är grymt snygga!!

//Jacob

  Snyggare med högpolerade fälgar...

  //Niclas

Mats Karlsson

Det är synd att man har valt en linjeföring som totalt maskerar bort den bärande strukturen hos karossen. Det är ju på modet i dag att designen skall utstråla något, t.ex. styrka, kraftfullhet osv. Jag får dock känslan att designen på denna buss och andra Neoplan-skapelser i stället utstrålar bristande hållfasthet och att det råder total avsaknad av överrullningsskydd. Frågan är om jag någonsin skulle våga åka i en sådan buss om jag inte först får möjlighet att noggrant undersöka den bärande strukturens styrka, men jag är väl yrkesskadad. Jag tycker att Neoplan är helt fel ute med sin design, tyvärr.

New_options


Robert Brink

Grymt läcker! Bland det snyggaste jag sett på länge av nya turistbussar!

//R

swedebear

Jag har inte tyckt att Neoplan har varit jättesnygga annars men den här var supersnygg

Daniel T

En av de snyggaste bussarna jag har sett! Inredningen ser verkligen lyxig ut!


Muk

Intressant! Tycker att linjerna påminner lite om första generationens Skyliner kombinerat med de senaste årens moderna penndrag. Nu saknas bara nya modeller av Jetliner och Spaceliner.  ;D

Ersa

Snygg design, men hur ser det ut under skalet rent maskinellt? Som vanligt?

Blue

Citat från: Ersa skrivet 14 september 2011, 18:08:38 PM
Snygg design, men hur ser det ut under skalet rent maskinellt? Som vanligt?

Antagligen. Hade dom haft någon revolutionerande ny teknik hade dom säkert marknadsfört den hårt. 
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)