...har ju som en av få kortvagnar hamnat i Norrtälje.
Här syns den vid Bussstationen 18 juli i år./Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1210862.jpg)
när den gick för nobina i Halland var den i laholm
Kul att se en "riktig" öppning av framdörren... :)
Mycket trevligt! Tack för denna bild.
Citat från: Raffe skrivet 09 augusti 2011, 17:05:12 PM
Kul att se en "riktig" öppning av framdörren... :)
Jag tänkte precis tvärtom. Sällan har det varit så många problem med otäta visslande framdörrar sedan 9 år gamla bussar med dessa dörrar kom till Roslagen.
Citat från: Raffe skrivet 09 augusti 2011, 17:05:12 PM
Kul att se en "riktig" öppning av framdörren... :)
Skojar du? Denna typ av dörröppning är rena skräpet! Ibland går dörren upp ett par centimeter när man åker på motorväg och under vintertid är det allt annat än skönt.
Som tur är har Volvo ändrat till innåtgående dörrar på de nya.
Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2011, 18:54:09 PM
Jag tänkte precis tvärtom. Sällan har det varit så många problem med otäta visslande framdörrar sedan 9 år gamla bussar med dessa dörrar kom till Roslagen.
dem var inte bättre när dem var 1 månad gamla, jag är fortfarande förvånad att dem lever än...
Det verkar som på er som att dörren inte lyfter när den stängs för då blir det tätt. På turistarna som jag kör gör dom det, trodde alla gjorde det med den typen av dörr...
Citat från: Raffe skrivet 09 augusti 2011, 21:19:18 PM
Det verkar som på er som att dörren inte lyfter när den stängs för då blir det tätt. På turistarna som jag kör gör dom det, trodde alla gjorde det med den typen av dörr...
Jodå det gör dem, eller gjorde som nya och en spärr hakar i
Men då krävs det att man står stilla medans dörren stängs och det är det nog inte många som gör
Citat från: Bussföraren skrivet 09 augusti 2011, 21:22:04 PM
Jodå det gör dem, eller gjorde som nya och en spärr hakar i
Men då krävs det att man står stilla medans dörren stängs och det är det nog inte många som gör
Nejdu. Vi hade ett gäng sådana i Örebro och vi hade dörrbroms med vänsterblinkers som inte gick att släppa innan dörren var helt stängd. Likväl visslade det rätt ordentligt. Vi fick spärrar isatta i efterhand eftersom dörren åkte ut några centimeter.
Citat från: buskörare skrivet 09 augusti 2011, 21:30:21 PM
Nejdu. Vi hade ett gäng sådana i Örebro och vi hade dörrbroms med vänsterblinkers som inte gick att släppa innan dörren var helt stängd. Likväl visslade det rätt ordentligt. Vi fick spärrar isatta i efterhand eftersom dörren åkte ut några centimeter.
Jasså? jag har bara sett dem med spärrar som skall hoppa i om allt fungerar och man står stilla, det hade även prototypvagnen till dåvarande Swebus men Busslink kanske inte beställde detta på sina.
Citat från: Bussföraren skrivet 09 augusti 2011, 21:40:17 PM
Jasså? jag har bara sett dem med spärrar som skall hoppa i om allt fungerar och man står stilla, det hade även prototypvagnen till dåvarande Swebus men Busslink kanske inte beställde detta på sina.
Spärrarna på våra (dom som sattes i i efterhand på äldre bussar, på nyare bussarna var spärrarna i från scratch) hoppade i om man gick över 60 km/h och hoppade ur när man stannade.
Citat från: Daniel S skrivet 09 augusti 2011, 20:24:14 PM
Skojar du? Denna typ av dörröppning är rena skräpet! Ibland går dörren upp ett par centimeter när man åker på motorväg och under vintertid är det allt annat än skönt.
Som tur är har Volvo ändrat till innåtgående dörrar på de nya.
Trycker härmed på Gilla-knappen..
Citat från: Daniel S skrivet 09 augusti 2011, 20:24:14 PM
Skojar du? Denna typ av dörröppning är rena skräpet! Ibland går dörren upp ett par centimeter när man åker på motorväg och under vintertid är det allt annat än skönt.
Som tur är har Volvo ändrat till innåtgående dörrar på de nya.
Intressant, min uppfattning är precis den motsatta. I alla fall på de nyare 8500 med spärren som går i vid 60 km/h upplever jag sällan att dörren låter något alls. Däremot har jag haft flera bara några månader gamla 8900 med inåtgående dörr som inte alls håller tätt, knarrar och knakar.
Citat från: Raffe skrivet 09 augusti 2011, 21:19:18 PM
Det verkar som på er som att dörren inte lyfter när den stängs för då blir det tätt. På turistarna som jag kör gör dom det, trodde alla gjorde det med den typen av dörr...
Framdörren på bussen på bilden ovan lyfts inte upp, utan har någon form av låsanordning upptill på insidan. Denna brukar ofta krångla, och kan ibland släppa taget om dörren under färd.
Citat från: CS skrivet 10 augusti 2011, 02:29:55 AM
Intressant, min uppfattning är precis den motsatta. I alla fall på de nyare 8500 med spärren som går i vid 60 km/h upplever jag sällan att dörren låter något alls.
Bussen på bilden ovan har troligtvis inte den 60 km/t-spärren du nämner, utan en äldre typ av låsanordning. Inga 55xx-vagnar har den spärren iaf. Däremot finns den där 60-spärren på alla B9S.
Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2011, 05:50:48 AM
Framdörren på bussen på bilden ovan lyfts inte upp, utan har någon form av låsanordning upptill på insidan. Denna brukar ofta krångla, och kan ibland släppa taget om dörren under färd.
Bussen på bilden ovan har troligtvis inte den 60 km/t-spärren du nämner, utan en äldre typ av låsanordning. Inga 55xx-vagnar har den spärren iaf. Däremot finns den där 60-spärren på alla B9S.
Eftersom att jag kört 55xx vet jag att den äldre anordningen kan vara besvärlig, men med den nyare anordningen upplever jag inte alls som den har problem. Men enligt kommentarerna här så verkar det tyckas den fungerar lika dåligt.
Tyvärr funkar inte dörrspärren till 100% på alla 8500 på vissa tjuter det en del när man får upp farten. Ingen lyckad dörr på linjetrafik med 90 sträckor
Denna typ av dörröppning passar inte på bussar i linje/stadstrafik ö.h.t.
Oj oj,så här många inlägg till min lilla bild hade det(nog)inte blivit
om jag inte hade tagit dörrsidan :D/Ulf
Igår em körde bussen 638,634,625
Då var det nog den som jag såg på 638:an för ett par dagar sedan.
Jag har tyckt mig uppleva en salig blandning mellan kortvagn och boggi däruppe, från 55xx till bl.a. 5624 och 4605, en B10BLE som inte såg ut att vara så kul att åka i på dom linjerna - den verkade ha fel på bakersta skyltskåpet, vid tillfället fel destination osv... (Det är nog inte lätt alla gånger för ny entreprenör osv, men det är inte att jag saknar normalgolvarna som ofta rullade där. :-\) Boggi är gissningsvis det bättre alternativet med möjlighet för fler passagerare, men det blir å andra sidan trångt vid möte vid de skarpa kurvorna på dom smala vägarna - i fredags mötte vi exempelvis en 55xx med heljus som dundrade på i en kurva på väg mot Håknäs på Vätö. Det var rätt nära att det hände något den gången... :o Igår var 5624 ute mot nordöst igen, då den gick som gårdagens enda 652:a.
Citat från: Andreas91 skrivet 15 augusti 2011, 01:23:36 AM
(Det är nog inte lätt alla gånger för ny entreprenör osv, men det är inte att jag saknar normalgolvarna som ofta rullade där. :-\)
Det handlar primärt om samma obefintliga fordonskrav som SL ställde vid denna upphandling. Exakt samma ålderskrav som under Keolistiden (16 max och 8 medel) vilket ännu en gång leder till nya blåbussar och gamla slitna röda bussar utan bälten och AC. Men sekundärt handlar det givetvis om att SL förbjudit 12-13-meters normalgolvare med rullstolslyft även på lokala skogslinjer, utan istället tvingar ut 15-meters LE-boggivagnar på vägar som dessa bussar inte designats för att gå på.
Märkligt att 12-13-meters normalgolvare med rullstolslyft kommer att bli tillåtna på alla lokala UL-skogslinjer på andra sidan länsgränsen mellan 2012 - c:a 2022.
Men vi får väl se hur det går i vinter. Hur många här tror på att Roslagsbusstrafiken inte kommer att ställas in en enda dag i vinter? Jag tror helt realistiskt att denna vinter blir den första vintern sedan 1970-talet som 646, 648 och 649 inte kan rulla obrutet.
Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2011, 01:52:45 AM
Det handlar primärt om samma obefintliga fordonskrav som SL ställde vid denna upphandling. Exakt samma ålderskrav som under Keolistiden (16 max och 8 medel) vilket ännu en gång leder till nya blåbussar och gamla slitna röda bussar utan bälten och AC. Men sekundärt handlar det givetvis om att SL förbjudit 12-13-meters normalgolvare med rullstolslyft även på lokala skogslinjer, utan istället tvingar ut 15-meters LE-boggivagnar på vägar som dessa bussar inte designats för att gå på.
Märkligt att 12-13-meters normalgolvare med rullstolslyft kommer att bli tillåtna på alla lokala UL-skogslinjer på andra sidan länsgränsen mellan 2012 - c:a 2022.
Men vi får väl se hur det går i vinter. Hur många här tror på att Roslagsbusstrafiken inte kommer att ställas in en enda dag i vinter? Jag tror helt realistiskt att denna vinter blir den första vintern sedan 1970-talet som 646, 648 och 649 inte kan rulla obrutet.
fjollorna är inte helt värdelösa på vintervägar, visst skrammlar de rejält och ibland tappar framvagnen fäste för dem är så lätta fram, men dem tar sig fram bra och upp för backar utan större problem