(http://www.magix-photos.com/mpfo02/10/7F/54/8B/10/458B11DCA738722251E58AA6/7F548B10458B11DC93917DFD51E58AA6.jpg)
/Janne
Nu blir en 16-årig Uppsalabo väldigt glad ;D
Citat från: Tonnie skrivet 24 mars 2011, 22:24:39 PM
Nu blir en 16-årig Uppsalabo väldigt glad ;D
JAAAAAAAAA!!! :D :D
Tack så jättemycket Janne, nu har du förgyllt min kväll :)
Vilket år är bilden tagen?
//Jacob
Kanske den sämsta individen ur den serien. I alla enligt min far. I vinterkörning behövde man lägga ur växeln för att stanna vid hållplatserna och backa loss från dem för att komma iväg. Sen var den dessutom seg och som en del av sina övriga syskon brukade ledvinkelbromsen slå till en stund efter kurvan just när man började få hopp om fart. Inte mycket att sakna Jacob. Du får lära dig att uppskatta riktiga bussar istället ;)
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 24 mars 2011, 23:00:31 PM
Kanske den sämsta individen ur den serien. I alla enligt min far. I vinterkörning behövde man lägga ur växeln för att stanna vid hållplatserna och backa loss från dem för att komma iväg. Sen var den dessutom seg och som en del av sina övriga syskon brukade ledvinkelbromsen slå till en stund efter kurvan just när man började få hopp om fart. Inte mycket att sakna Jacob. Du får lära dig att uppskatta riktiga bussar istället ;)
//Simon
Detta är i allra högsta grad en riktig buss! Denna var min favorit i serien :)
//Jacob
Av alla Neoplan N4xx-bussar som rullar i Uppsala tyckte jag nog bäst om dessa, bekväma att åka i och kändes rejäla.
Någon som vet varför 260 hade ett skyltskåp på sidan av släpet också? Jag såg inte att det satt någon skylt i det och ingen annan i denna serie hade skyltskåp på sidan av släpet.
Sen en fråga angående backspeglarna på förarsidan. I slutet hade samtliga sex vagnar backspegel av samma typ som satt på scanialedbussarna, Se bild här: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_262_Dragarbrunnsgatan_Uppsala_050520.html (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_262_Dragarbrunnsgatan_Uppsala_050520.html) utom 265 som hade likadan spegel som 260 har på bilden. Se bild här: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_265_FHZ325_Uppsala_071115.html (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_265_FHZ325_Uppsala_071115.html) Men på bilder på utryckninguppsala från en liten krock år 2005 har 260 en liten backspegel av samma typ som satt på 171-176, vilket man även ser på en bild av 261 från 2002 på Bussmickes sida. Se bild här: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_261_Sjukhusvaegen_Uppsala_020317.html (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_261_Sjukhusvaegen_Uppsala_020317.html)
Så frågan är: Levererades bussarna i det utförandet som visas på bilden? Och sedan bytte man till den lilla spegeln, och därefter satte man på "scaniaspeglar"? Eller berodde bytet på att speglarna gick sönder, och bara 265 fick leva med samma hela busslivet?
//Jacob
En grej jag undrar över är varför de hade dörrar som öppnades inåt längst bak?
Citat från: Jacob A skrivet 25 mars 2011, 02:55:58 AM
Så frågan är: Levererades bussarna i det utförandet som visas på bilden? Och sedan bytte man till den lilla spegeln, och därefter satte man på "scaniaspeglar"? Eller berodde bytet på att speglarna gick sönder, och bara 265 fick leva med samma hela busslivet?
//Jacob
Måste säga att jag tror de har annat att göra på verkstan än att byta backspeglar på bussarna på pin kiv. En avancerad gissning är därför att när någon kör sönder en backspegel så hämtar man en annan gammal backspegel i högen av reservdelar och skruvar dit den.
Konstigare än så är det inte! ;)
Citat från: Jacob A skrivet 24 mars 2011, 23:08:09 PM
Detta är i allra högsta grad en riktig buss! Denna var min favorit i serien :)
Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 23:09:42 PM
Av alla Neoplan N4xx-bussar som rullar i Uppsala tyckte jag nog bäst om dessa, bekväma att åka i och kändes rejäla.
Slipper man köra så kan man tydligen uppskatta även rent skräp. :-X
Citat från: Ersa skrivet 25 mars 2011, 20:36:45 PM
Slipper man köra så kan man tydligen uppskatta även rent skräp. :-X
:D ;D ;D :D
Dom få gånger jag åkt motsvarande Neoplan här i Stockholm, (som hade cirka 20 stycken) var mitt intryck att dessa var betydligt piggare i maskin, än till exempel Omnicityn, som i mitt tycke är rent ut sagt bedrövliga. Detta sagt som lekman på detta område. ;)
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 25 mars 2011, 21:06:27 PM
Dom få gånger jag åkt motsvarande Neoplan här i Stockholm, (som hade cirka 20 stycken) var mitt intryck att dessa var betydligt piggare i maskin, än till exempel Omnicityn, som i mitt tycke är rent ut sagt bedrövliga. Detta sagt som lekman på detta område. ;)
/Peter
Dom Neoplanledbussar som rullade i Stockholm hade väl en annan motor som var stående monterad?
Sen har jag också undrat vad den där "knölen" ovanför leden på dessa var till för...
De Omnicity som rullar här i Uppsala är ganska pigga tycker jag, men Neoplanbussarna av samma årsmodell är hur tröga som helst, bortsett från de korta 382-385 som har en annan motor också stående bak på vänster sida, de är också ganska pigga... tycker det är dumt att man inte satte dessa i ledbussarna istället och haft de liggande sävliga motorerna endast till kortvagnarna!
Citat från: Ratt-Råttan skrivet 25 mars 2011, 20:24:10 PM
Måste säga att jag tror de har annat att göra på verkstan än att byta backspeglar på bussarna på pin kiv. En avancerad gissning är därför att när någon kör sönder en backspegel så hämtar man en annan gammal backspegel i högen av reservdelar och skruvar dit den.
Konstigare än så är det inte! ;)
Jag hade teorin förut att förarna hade klagat på att bakspeglarna var för små att ha på ledbuss, därför bytte man till dem som bussarna hade vid sitt slut. Men på bilden i detta inlägg har ju bussen en sådan spegel som 265 hade, och den är inte liten.
Och vad är oddsen för att samtliga i denna serie skulle få sönderkörda backspeglar då och då?
//Jacob
Citat från: Rickbox skrivet 25 mars 2011, 21:17:56 PM
Dom Neoplanledbussar som rullade i Stockholm hade väl en annan motor som var stående monterad?
Sen har jag också undrat vad den där "knölen" ovanför leden på dessa var till för...
De Omnicity som rullar här i Uppsala är ganska pigga tycker jag, men Neoplanbussarna av samma årsmodell är hur tröga som helst, bortsett från de korta 382-385 som har en annan motor också stående bak på vänster sida, de är också ganska pigga... tycker det är dumt att man inte satte dessa i ledbussarna istället och haft de liggande sävliga motorerna endast till kortvagnarna!
Även om du sätter i dessa motor som sitter i 382-385 i en ledbuss kan dom bli slöa, du har ca 7-8 ton till att släpa på då.
Allt handlar om motorns körbarhet och vridmoment att kunna orka dra en tyngre buss.
Sedan har jag redan förklarat i en annan tråd att dessa motor som sitter i 270-276 kommer ifrån 140-159 som hade dessa motor innan man fick i ordning på gasanläggningen så man kunde köra dessa med gasmotorer som dom var beställda med från början.
Sedan "knölen" på dom fd Busslink-Neoplanerna från Jönköping som hamnade i Stockholm har med att göra att dom har en annan typ av ledkonstruktion
//Niclas
Citat från: Rickbox skrivet 25 mars 2011, 21:17:56 PM
Dom Neoplanledbussar som rullade i Stockholm hade väl en annan motor som var stående monterad?
Sen har jag också undrat vad den där "knölen" ovanför leden på dessa var till för...
De Omnicity som rullar här i Uppsala är ganska pigga tycker jag, men Neoplanbussarna av samma årsmodell är hur tröga som helst, bortsett från de korta 382-385 som har en annan motor också stående bak på vänster sida, de är också ganska pigga... tycker det är dumt att man inte satte dessa i ledbussarna istället och haft de liggande sävliga motorerna endast till kortvagnarna!
Stämmer att motorn var stående monterad, om det är 7730-7750 du menar.
"Knölen" kanske helt enkelt var/är till för att det skall bli högre i tak i leden? Eftersom att de när de var nya i Jönköping rullade på de två "tyngsta" linjerna blir det ju automatiskt mycket ståplatser, även i leden.
Scanialederna som rullar i Jönköping idag går inte att stå upprätt mitt i leden utan att man står med halva huvudet uppkört i inredningen(Är runt 1.9m lång), vill minnas att det var bättre plats i Neoplanerna. Däremot hade bussarna inte många centimeter till godo i Råslättsgaraget...
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 mars 2011, 23:47:50 PM
Sedan har jag redan förklarat i en annan tråd att dessa motor som sitter i 270-276 kommer ifrån 140-159 som hade dessa motor innan man fick i ordning på gasanläggningen så man kunde köra dessa med gasmotorer som dom var beställda med från början.
Börjar det inte bli lite väl ofta nu, som man behöver förklara samma svar till samma skribenter i flera olika trådar? Att all form av tacksamhet för svaren saknas är ju klart sedan länge, men nu verkar det inte ens som svaren ens läses. Och behövs det verkligen 7-8 st olika nystartade trådar som alla handlar om i stort sett samma GUB-bussar?
Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2011, 00:21:35 AM
Börjar det inte bli lite väl ofta nu, som man behöver förklara samma svar till samma skribenter i flera olika trådar? Att all form av tacksamhet för svaren saknas är ju klart sedan länge, men nu verkar det inte ens som svaren ens läses. Och behövs det verkligen 7-8 st olika nystartade trådar som alla handlar om i stort sett samma GUB-bussar?
Jag visste om det där med att vissa av 140-161 hade dieselmotorer i början, det är inte det att jag inte läser svaren eller är otacksam över dem.
Det jag hävdar är att jag hade tyckt att dessa motorer hade passat bättre i kortvagnar än i ledvagnar, det hade väl gått att fixa även om det fanns mer av den sävligare motortypen, hade blivit fler kortvagnar då i och för sig vilket man kanske inte ville ha vid den leveransen...
Att Niclas väljer att upprepa sig är inget som har med mig att göra, det är han själv som väljer det.
Nog om detta nu, jag ska inte nämna det här något mera...