Huvudmeny

GUB 260

Startat av Janne Rickman, 24 mars 2011, 22:10:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman


Tonniiie

Nu blir en 16-årig Uppsalabo väldigt glad ;D

Jacob

Citat från: Tonnie skrivet 24 mars 2011, 22:24:39 PM
Nu blir en 16-årig Uppsalabo väldigt glad ;D

JAAAAAAAAA!!! :D :D

Tack så jättemycket Janne, nu har du förgyllt min kväll :)

Vilket år är bilden tagen?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Simon A

Kanske den sämsta individen ur den serien. I alla enligt min far. I vinterkörning behövde man lägga ur växeln för att stanna vid hållplatserna och backa loss från dem för att komma iväg. Sen var den dessutom seg och som en del av sina övriga syskon brukade ledvinkelbromsen slå till en stund efter kurvan just när man började få hopp om fart. Inte mycket att sakna Jacob. Du får lära dig att uppskatta riktiga bussar istället ;)

//Simon

Jacob

Citat från: Simon A skrivet 24 mars 2011, 23:00:31 PM
Kanske den sämsta individen ur den serien. I alla enligt min far. I vinterkörning behövde man lägga ur växeln för att stanna vid hållplatserna och backa loss från dem för att komma iväg. Sen var den dessutom seg och som en del av sina övriga syskon brukade ledvinkelbromsen slå till en stund efter kurvan just när man började få hopp om fart. Inte mycket att sakna Jacob. Du får lära dig att uppskatta riktiga bussar istället ;)

//Simon

Detta är i allra högsta grad en riktig buss! Denna var min favorit i serien :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

Av alla Neoplan N4xx-bussar som rullar i Uppsala tyckte jag nog bäst om dessa, bekväma att åka i och kändes rejäla.

Jacob

Någon som vet varför 260 hade ett skyltskåp på sidan av släpet också? Jag såg inte att det satt någon skylt i det och ingen annan i denna serie hade skyltskåp på sidan av släpet.

Sen en fråga angående backspeglarna på förarsidan. I slutet hade samtliga sex vagnar backspegel av samma typ som satt på scanialedbussarna, Se bild här: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_262_Dragarbrunnsgatan_Uppsala_050520.html utom 265 som hade likadan spegel som 260 har på bilden. Se bild här: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_265_FHZ325_Uppsala_071115.html Men på bilder på utryckninguppsala från en liten krock år 2005 har 260 en liten backspegel av samma typ som satt på 171-176, vilket man även ser på en bild av 261 från 2002 på Bussmickes sida. Se bild här: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_261_Sjukhusvaegen_Uppsala_020317.html

Så frågan är: Levererades bussarna i det utförandet som visas på bilden? Och sedan bytte man till den lilla spegeln, och därefter satte man på "scaniaspeglar"? Eller berodde bytet på att speglarna gick sönder, och bara 265 fick leva med samma hela busslivet?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

En grej jag undrar över är varför de hade dörrar som öppnades inåt längst bak?

Ratt-Råttan

Citat från: Jacob A skrivet 25 mars 2011, 02:55:58 AM

Så frågan är: Levererades bussarna i det utförandet som visas på bilden? Och sedan bytte man till den lilla spegeln, och därefter satte man på "scaniaspeglar"? Eller berodde bytet på att speglarna gick sönder, och bara 265 fick leva med samma hela busslivet?

//Jacob

Måste säga att jag tror de har annat att göra på verkstan än att byta backspeglar på bussarna på pin kiv. En avancerad gissning är därför att när någon kör sönder en backspegel så hämtar man en annan gammal backspegel i högen av reservdelar och skruvar dit den.
Konstigare än så är det inte!  ;)

Ersa

Citat från: Jacob A skrivet 24 mars 2011, 23:08:09 PM
Detta är i allra högsta grad en riktig buss! Denna var min favorit i serien :)

Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 23:09:42 PM
Av alla Neoplan N4xx-bussar som rullar i Uppsala tyckte jag nog bäst om dessa, bekväma att åka i och kändes rejäla.

Slipper man köra så kan man tydligen uppskatta även rent skräp. :-X

kimpan

Citat från: Ersa skrivet 25 mars 2011, 20:36:45 PM
Slipper man köra så kan man tydligen uppskatta även rent skräp. :-X
:D ;D ;D :D

Peter Rost

Dom få gånger jag åkt motsvarande Neoplan här i Stockholm, (som hade cirka 20 stycken) var mitt intryck att dessa var betydligt piggare i maskin, än till exempel Omnicityn, som i mitt tycke är rent ut sagt bedrövliga. Detta sagt som lekman på detta område. ;)

/Peter

Rickbox

Citat från: Peter Rost skrivet 25 mars 2011, 21:06:27 PM
Dom få gånger jag åkt motsvarande Neoplan här i Stockholm, (som hade cirka 20 stycken) var mitt intryck att dessa var betydligt piggare i maskin, än till exempel Omnicityn, som i mitt tycke är rent ut sagt bedrövliga. Detta sagt som lekman på detta område. ;)

/Peter

Dom Neoplanledbussar som rullade i Stockholm hade väl en annan motor som var stående monterad?

Sen har jag också undrat vad den där "knölen" ovanför leden på dessa var till för...

De Omnicity som rullar här i Uppsala är ganska pigga tycker jag, men Neoplanbussarna av samma årsmodell är hur tröga som helst, bortsett från de korta 382-385 som har en annan motor också stående bak på vänster sida, de är också ganska pigga... tycker det är dumt att man inte satte dessa i ledbussarna istället och haft de liggande sävliga motorerna endast till kortvagnarna!

Jacob

Citat från: Ratt-Råttan skrivet 25 mars 2011, 20:24:10 PM
Måste säga att jag tror de har annat att göra på verkstan än att byta backspeglar på bussarna på pin kiv. En avancerad gissning är därför att när någon kör sönder en backspegel så hämtar man en annan gammal backspegel i högen av reservdelar och skruvar dit den.
Konstigare än så är det inte!  ;)

Jag hade teorin förut att förarna hade klagat på att bakspeglarna var för små att ha på ledbuss, därför bytte man till dem som bussarna hade vid sitt slut. Men på bilden i detta inlägg har ju bussen en sådan spegel som 265 hade, och den är inte liten.

Och vad är oddsen för att samtliga i denna serie skulle få sönderkörda backspeglar då och då?

//Jacob


Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 25 mars 2011, 21:17:56 PM
Dom Neoplanledbussar som rullade i Stockholm hade väl en annan motor som var stående monterad?

Sen har jag också undrat vad den där "knölen" ovanför leden på dessa var till för...

De Omnicity som rullar här i Uppsala är ganska pigga tycker jag, men Neoplanbussarna av samma årsmodell är hur tröga som helst, bortsett från de korta 382-385 som har en annan motor också stående bak på vänster sida, de är också ganska pigga... tycker det är dumt att man inte satte dessa i ledbussarna istället och haft de liggande sävliga motorerna endast till kortvagnarna!

        Även om du sätter i dessa motor som sitter i 382-385 i en ledbuss kan dom bli slöa, du har ca 7-8 ton till att släpa på då.

        Allt handlar om motorns körbarhet och vridmoment att kunna orka dra en tyngre buss.

        Sedan har jag redan förklarat i en annan tråd att dessa motor som sitter i 270-276 kommer ifrån 140-159 som hade dessa motor innan man fick i ordning på gasanläggningen så man kunde köra dessa med gasmotorer som dom var beställda med från början.

        Sedan "knölen" på dom fd Busslink-Neoplanerna från Jönköping som hamnade i Stockholm har med att göra att dom har en annan typ av ledkonstruktion

        //Niclas