Huvudmeny

GUB 260

Startat av Janne Rickman, 24 mars 2011, 22:10:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bingoberra

Citat från: Rickbox skrivet 25 mars 2011, 21:17:56 PM
Dom Neoplanledbussar som rullade i Stockholm hade väl en annan motor som var stående monterad?

Sen har jag också undrat vad den där "knölen" ovanför leden på dessa var till för...

De Omnicity som rullar här i Uppsala är ganska pigga tycker jag, men Neoplanbussarna av samma årsmodell är hur tröga som helst, bortsett från de korta 382-385 som har en annan motor också stående bak på vänster sida, de är också ganska pigga... tycker det är dumt att man inte satte dessa i ledbussarna istället och haft de liggande sävliga motorerna endast till kortvagnarna!

Stämmer att motorn var stående monterad, om det är 7730-7750 du menar.
"Knölen" kanske helt enkelt var/är till för att det skall bli högre i tak i leden? Eftersom att de när de var nya i Jönköping rullade på de två "tyngsta" linjerna blir det ju automatiskt mycket ståplatser, även i leden.
Scanialederna som rullar i Jönköping idag går inte att stå upprätt mitt i leden utan att man står med halva huvudet uppkört i inredningen(Är runt 1.9m lång), vill minnas att det var bättre plats i Neoplanerna. Däremot hade bussarna inte många centimeter till godo i Råslättsgaraget...

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 mars 2011, 23:47:50 PM
Sedan har jag redan förklarat i en annan tråd att dessa motor som sitter i 270-276 kommer ifrån 140-159 som hade dessa motor innan man fick i ordning på gasanläggningen så man kunde köra dessa med gasmotorer som dom var beställda med från början.

Börjar det inte bli lite väl ofta nu, som man behöver förklara samma svar till samma skribenter i flera olika trådar? Att all form av tacksamhet för svaren saknas är ju klart sedan länge, men nu verkar det inte ens som svaren ens läses. Och behövs det verkligen 7-8 st olika nystartade trådar som alla handlar om i stort sett samma GUB-bussar?

Rickbox

Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2011, 00:21:35 AM
Börjar det inte bli lite väl ofta nu, som man behöver förklara samma svar till samma skribenter i flera olika trådar? Att all form av tacksamhet för svaren saknas är ju klart sedan länge, men nu verkar det inte ens som svaren ens läses. Och behövs det verkligen 7-8 st olika nystartade trådar som alla handlar om i stort sett samma GUB-bussar?

Jag visste om det där med att vissa av 140-161 hade dieselmotorer i början, det är inte det att jag inte läser svaren eller är otacksam över dem.

Det jag hävdar är att jag hade tyckt att dessa motorer hade passat bättre i kortvagnar än i ledvagnar, det hade väl gått att fixa även om det fanns mer av den sävligare motortypen, hade blivit fler kortvagnar då i och för sig vilket man kanske inte ville ha vid den leveransen...

Att Niclas väljer att upprepa sig är inget som har med mig att göra, det är han själv som väljer det.

Nog om detta nu, jag ska inte nämna det här något mera...