Hej !
Vad är det för speciellt med denna buss ??
Vad för något är utbytt mot originalutförandet ?
(http://svenskbusshistoria.se/images/upload/A5941.jpg)
Mvh Peter Ö
Hej
Jag tyvärr inga svar på dina frågor, men jag undrar vilket bussbolag har den här färgsättning på bussarna?
mvh Stefan P
Citat från: Peter Öden skrivet 17 februari 2011, 17:43:08 PM
Hej !
Vad är det för speciellt med denna buss ??
Vad för något är utbytt mot originalutförandet ?
Mvh Peter Ö
Hej!
Det är väl prototypbussen för Scania CR110L.
Den är från 1967, så den benämndes Scania-Vabis CR76L från början.
Kan alltså ha haft ett Scania-Vabis-märke i fronten, som här är utbytt mot texten Scania.
Hamnade via Lundborgs Omnibustrafik i Katrineholm senare hos Katrineholms Omnibustrafik AB.
mvh K R
Hej !
Får se om det finns någon skarpsynt person på forumet som
kan lista ut vad som mer är utbytt på bussen ??
Kan tillägga att ursprungsfärgen på bussen var som dåvarande SJ Buss.
Bussen är fotograferad på den gamla busstationen i Katrineholm.
Notera husen i bakgrunden !
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 17 februari 2011, 18:43:47 PM
Hej !
Får se om det finns någon skarpsynt person på forumet som
kan lista ut vad som mer är utbytt på bussen ??
Kan tillägga att ursprungsfärgen på bussen var som dåvarande SJ Buss.
Mvh Peter Ö
Hej igen!
Just det ja! Kommer ihåg att den fotograferades i "SJ-lackering" i Vaxholm, troligen för reklamändamål.
Då kan det ju kanske vara så att den bara hade ett smalare linjenummerskyltskåp i fronten?
mvh K R
Hej igen !
Du har helt rätt K R att i ursprungsutförandet hade bussen
endast ett litet skyltskåp med linjenummer. Men fortfarande
finns ytterligare en detalj som är utbytt på den, vad ??
Mvh Peter Ö
Hej!
Det ser ut som att det sitter ett galler i motorluckan längst bak på vagnssidan på din bild.
Detta galler saknas på de tidiga bilder jag hittade på D364 i den SJ-liknande lackeringen.
Kan detta vara detaljen som efterfrågas?
Sedan ser jag att vagnen på dessa bilder bara har ett dimljus, på förarsidan.
mvh K R
Hej !
Denna gång har du inte rätt K R !!
Mvh Peter Ö
Hej!
Nytt försök!
Stolarna är bytta till linjestolar.
Som provvagn hade bussen turiststolar, eller i a f höga ryggstöd.
mvh K R
Längre axelavstånd - en sidoruta extra, smalare bakdörr och mindre överhäng fram!?? ???
Positionsljus längst fram på taket hade den säkerligen från fabrik, men inte var de orangea 1967-70?
Årtal för foto 1970-72?
Hej !
Äntligen rätt K R, glömde att skriva att bilden är tagen under 1970 !
Mvh Peter Ö
Trevlig bild . När jag körde ner till Tranemo i kväll så fundera jag på CR vilka växelådor fanns till dessa? Enbart helaut?? Volvo fanns ju med Wilson men CR?? Det jag vet är att den som rulla i Borås hade en 2stegsaut och det var väl det som fanns??
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 22:42:44 PM
CR 110 M fanns bara med 2 stegs automat, CR 110 L och T fanns även med manuell GR 500, en hemskt svårväxlad historia.
CR 111 M/MF fanns med 2 stegs aut HR501/ZF2HP/GAV764 resp Wilson GV 768-769, de senare även dem väldigt speciella att köra
CR86 och CR145 hade manuella lådor. Dock hade en CR145 (Stockholms Turistbussar 990) Allison automatlåda.
Överraskning med CR 145 med aut och även Wilson
Fast Wilson brukar ju vara lättkörda var det nått särskilt med Scania ??
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 februari 2011, 22:49:06 PM
CR86 och CR145 hade manuella lådor. Dock hade en CR145 (Stockholms Turistbussar 990) Allison automatlåda.
Fanns det inte någon CR145 som hade Wilsonlåda? Det fanns i varje fall BR145 som hade det.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 22:42:44 PM
CR 110 M fanns bara med 2 stegs automat, CR 110 L och T fanns även med manuell GR 500, en hemskt svårväxlad historia.
Svårväxlad var den väl inte? Den CR110L jag körde på sin tid med denna låda var hur lättväxlad som helst. Däremot gällde det att veta att man var tvungen att dra upp ett reglage på växelspaken för att kunna lägga i 1:an och backen som låg i samma lägen som 3:an resp 5:an. Att det var så här berodde på att motor och växellåda var tvärställda där bak.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 februari 2011, 07:31:10 AM
Fanns det inte någon CR145 som hade Wilsonlåda? Det fanns i varje fall BR145 som hade det.
Lars Ö skrev om Söråkerstrafik med Wilson
Citat från: yngrot skrivet 18 februari 2011, 10:00:13 AM
Lars Ö skrev om Söråkerstrafik med Wilson
Ursäkta! Jag såg inte att det fanns en sida 2 med denna uppgift.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 februari 2011, 10:44:55 AM
Jag tyckte att den kunde vara lika tvär som G760 i BR/CR 145 när det var kallt.
Fenomenet du beskriver förklaras ju av "R":et i beteckningen, dvs Range, ett inte så vanligt förfarande på bussar men desto vanligare på lastbilar
Jag körde både CR110L, BR145 och BR116 i stark kyla. CR110L var betydligt lättare att växla eftersom den hade wireöverföring.
Nej, det var ingen range-låda, utan en vanlig 5-växlad låda. R:et stod nog för bakmonterad låda på den tiden. Scanai hade då ännu inga rangelådor i sitt växellådsprogram. Problemet med tvärställd motor och växellåda gjorde att det inte gick att ha hur många wirar som helst. Alltså fanns en tryckluftscylinder på växellådan som skiftade växelarmar så att man kom åt 1:an och backen via wirarna för 3:an och 5:an.
De där 145:orna med Wilson- och automatlådor, var de provbussar som sedan sålts vidare? Eller var det kunder som propsat på att få detta?
Nu blev man överraskad! Denna buss kan jag en minnas från min barndoms Katrineholm. Någon som vet hur länge denna var kvar hos Lundborgs /KOT?
Angående husen i bakgrunden, kallade "Raggarbacken", revs dessa under 80-talets sista år, bl.a. efter att en eldsvåda härjat ett av dem. En viss hr. Persson omdanade hela Katrineholms centrum under dessa år, och idag står det s.k. Pionenhuset på den plats där busstationen och "Raggarbacken" tidigare låg.
Det sitter en list på fronten som inte är orginal :o
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 februari 2011, 13:07:24 PM
De där 145:orna med Wilson- och automatlådor, var de provbussar som sedan sålts vidare? Eller var det kunder som propsat på att få detta?
CR145-an 990 med Allison-låda vid Stockholms Turistbussar åkte jag själv ofta med när den gick på 810-an och blev också bekant med den som körde den. Egentligen var det bara han som skulle få köra den men det hände någon gång att någon annan dök upp med den bussen. Så vitt jag minns var det dock förutom han bara en kvinnlig förare som klarade av att köra med den utan problem. Varje växling skall ju inte precis få bussen att rista till.
Nåväl, enligt den föraren var det ett prov som var initierat av Scania. Wallenberg ägde ju inte bara Scania utan också Fastighets AB Stockholm-Saltsjön som ägde Stockholms Turistbussar.
En inte alltför lyckad bild på corpus delicti (ordinarie föraren vid ratten):
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/188_a.JPG)
Allisonlåda var det ju de första med aut i Borås och de ryckte nåt överjävligt vid växling värst när de gick ner på 1an runt ett gathörn. Blve ju bättre när bakaxelutväxling byttes till 90 km/h men snabba var de före bytet :D sorry lite Ot