Scania(Vabis) CR

Startat av Peter Öden, 17 februari 2011, 17:43:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Vad är det för speciellt med denna buss ??
Vad för något är utbytt mot originalutförandet ?



Mvh Peter Ö


Stefan P

#1
Hej

Jag tyvärr inga svar på dina frågor, men jag undrar vilket bussbolag har den här färgsättning på bussarna?

mvh Stefan P

K R

Citat från: Peter Öden skrivet 17 februari 2011, 17:43:08 PM
Hej !

Vad är det för speciellt med denna buss ??
Vad för något är utbytt mot originalutförandet ?

Mvh Peter Ö

Hej!

Det är väl prototypbussen för Scania CR110L.
Den är från 1967, så den benämndes Scania-Vabis CR76L från början.
Kan alltså ha haft ett Scania-Vabis-märke i fronten, som här är utbytt mot texten Scania.
Hamnade via Lundborgs Omnibustrafik i Katrineholm senare hos Katrineholms Omnibustrafik AB.

mvh K R


Peter Öden

Hej !

Får se om det finns någon skarpsynt person på forumet som
kan lista ut vad som mer är utbytt på bussen ??

Kan tillägga att ursprungsfärgen på bussen var som dåvarande SJ Buss.

Bussen är fotograferad på den gamla busstationen i Katrineholm.
Notera husen i bakgrunden !

Mvh Peter Ö

K R

Citat från: Peter Öden skrivet 17 februari 2011, 18:43:47 PM
Hej !

Får se om det finns någon skarpsynt person på forumet som
kan lista ut vad som mer är utbytt på bussen ??

Kan tillägga att ursprungsfärgen på bussen var som dåvarande SJ Buss.

Mvh Peter Ö

Hej igen!

Just det ja! Kommer ihåg att den fotograferades i "SJ-lackering" i Vaxholm, troligen för reklamändamål.
Då kan det ju kanske vara så att den bara hade ett smalare linjenummerskyltskåp i fronten?

mvh K R


Peter Öden

Hej igen !

Du har helt rätt K R att i ursprungsutförandet hade bussen
endast ett litet skyltskåp med linjenummer. Men fortfarande
finns ytterligare en detalj som är utbytt på den, vad ??

Mvh Peter Ö

K R

Hej!

Det ser ut som att det sitter ett galler i motorluckan längst bak på vagnssidan på din bild.
Detta galler saknas på de tidiga bilder jag hittade på D364 i den SJ-liknande lackeringen.
Kan detta vara detaljen som efterfrågas?

Sedan ser jag att vagnen på dessa bilder bara har ett dimljus, på förarsidan.

mvh K R

Peter Öden

Hej !

Denna gång har du inte rätt K R !!

Mvh Peter Ö

K R

Hej!

Nytt försök!
Stolarna är bytta till linjestolar.
Som provvagn hade bussen turiststolar, eller i a f höga ryggstöd.

mvh K R

Helge

Längre axelavstånd - en sidoruta extra, smalare bakdörr och mindre överhäng fram!??  ???

Ersa

Positionsljus längst fram på taket hade den säkerligen från fabrik, men inte var de orangea 1967-70?
Årtal för foto 1970-72?

Peter Öden

Hej !

Äntligen rätt K R, glömde att skriva att bilden är tagen under 1970 !

Mvh Peter Ö

yngrot

Trevlig bild . När jag körde ner till Tranemo i kväll så fundera jag på CR vilka växelådor fanns till dessa?  Enbart helaut??  Volvo fanns ju med Wilson men CR??  Det jag vet är att den som rulla i Borås hade en 2stegsaut och det var väl det som fanns??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 22:42:44 PM
CR 110 M fanns bara med 2 stegs automat, CR 110 L och T fanns även med manuell GR 500, en hemskt svårväxlad historia.
CR 111 M/MF fanns med 2 stegs aut HR501/ZF2HP/GAV764 resp Wilson GV 768-769, de senare även dem väldigt speciella att köra

CR86 och CR145 hade manuella lådor. Dock hade en CR145 (Stockholms Turistbussar 990) Allison automatlåda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Överraskning med CR 145 med aut och även Wilson
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina