Scania(Vabis) CR

Startat av Peter Öden, 17 februari 2011, 17:43:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 februari 2011, 07:31:10 AM
Fanns det inte någon CR145 som hade Wilsonlåda? Det fanns i varje fall BR145 som hade det.

Lars Ö skrev om Söråkerstrafik med Wilson
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Citat från: yngrot skrivet 18 februari 2011, 10:00:13 AM

Lars Ö skrev om Söråkerstrafik med Wilson
Ursäkta! Jag såg inte att det fanns en sida 2 med denna uppgift.

Mats Karlsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 februari 2011, 10:44:55 AM
Jag tyckte att den kunde vara lika tvär som G760 i BR/CR 145 när det var kallt.

Fenomenet du beskriver förklaras ju av "R":et i beteckningen, dvs Range, ett inte så vanligt förfarande på bussar men desto vanligare på lastbilar
Jag körde både CR110L, BR145 och BR116 i stark kyla. CR110L var betydligt lättare att växla eftersom den hade wireöverföring.

Nej, det var ingen range-låda, utan en vanlig 5-växlad låda. R:et stod nog för bakmonterad låda på den tiden. Scanai hade då ännu inga rangelådor i sitt växellådsprogram. Problemet med tvärställd motor och växellåda gjorde att det inte gick att ha hur många wirar som helst. Alltså fanns en tryckluftscylinder på växellådan som skiftade växelarmar så att man kom åt 1:an och backen via wirarna för 3:an och 5:an.

Björn Forslund

De där 145:orna med Wilson- och automatlådor, var de provbussar som sedan sålts vidare? Eller var det kunder som propsat på att få detta?

Silo

Nu blev man överraskad! Denna buss kan jag en minnas från min barndoms Katrineholm. Någon som vet hur länge denna var kvar hos Lundborgs /KOT?

Angående husen i bakgrunden, kallade "Raggarbacken", revs dessa under 80-talets sista år, bl.a. efter att en eldsvåda härjat ett av dem. En viss hr. Persson omdanade hela Katrineholms centrum under dessa år, och idag står det s.k. Pionenhuset på den plats där busstationen och "Raggarbacken" tidigare låg.
/TS

Tribben

Det sitter en list på fronten som inte är orginal :o

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 februari 2011, 13:07:24 PM
De där 145:orna med Wilson- och automatlådor, var de provbussar som sedan sålts vidare? Eller var det kunder som propsat på att få detta?

CR145-an 990 med Allison-låda vid Stockholms Turistbussar åkte jag själv ofta med när den gick på 810-an och blev också bekant med den som körde den. Egentligen var det bara han som skulle få köra den men det hände någon gång att någon annan dök upp med den bussen. Så vitt jag minns var det dock förutom han bara en kvinnlig förare som klarade av att köra med den utan problem. Varje växling skall ju inte precis få bussen att rista till.

Nåväl, enligt den föraren var det ett prov som var initierat av Scania. Wallenberg ägde ju inte bara Scania utan också Fastighets AB Stockholm-Saltsjön som ägde Stockholms Turistbussar.

En inte alltför lyckad bild på corpus delicti (ordinarie föraren vid ratten): 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Allisonlåda var det ju de första med aut i Borås och de ryckte nåt överjävligt vid växling värst när de gick ner på 1an runt ett gathörn. Blve ju bättre när bakaxelutväxling byttes till 90 km/h   men snabba var de före bytet  :D  sorry lite Ot
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina