(http://i682.photobucket.com/albums/vv188/LasseS_album/OKDenseln.jpg?t=1296503472)
Heter den verkligen C10m?
Jag är van B10m eller liknande men denna ser ut att vara lite mer turistklassad.
Inte nån jättevanlig modell i Sverige då heller kanske?
Citat från: Hagglunds skrivet 01 februari 2011, 09:34:30 AM
Heter den verkligen C10m?
Jag är van B10m eller liknande men denna ser ut att vara lite mer turistklassad.
Inte nån jättevanlig modell i Sverige då heller kanske?
Ja, det var bussar som Volvo betraktade som helbyggda och därför kallades C10M. Men precis som med t ex 9700 så var det ändå en extern karossör: schweiziska Ramseier and Jenzer. Vad C-et står för har diskuterats och en del hävdar att det står för Coach medan andra att det står för Complete (built up) à la Scania CF, CR etc.
Hej! Slog upp modellen C10M i Christer Olssons bok om Volvobussar. Tillverkades i endast 79 ex. 1984-85. Fick det internationella priset COACH OF THE YEAR 1985. Olsson skriver bl.a. att modellen var ålderdomlig i utseendet men hade mängder av nymodigheter och högsta standard i det mesta och att det var det höga försäljningspriset som var orsaken till det låga antalet tillverkade enheter. Den här bevarade bussen kan väl då anses som en verklig raritet! Hälsn. BengaB40
Cet skall stå för Coach. Chassiet var byggt av 40x40 och 40x80 rostfria profiler.
/M
Citat från: BengaB40 skrivet 01 februari 2011, 11:50:56 AM
Hej! Slog upp modellen C10M i Christer Olssons bok om Volvobussar. Tillverkades i endast 79 ex. 1984-85. Fick det internationella priset COACH OF THE YEAR 1985. Olsson skriver bl.a. att modellen var ålderdomlig i utseendet men hade mängder av nymodigheter och högsta standard i det mesta och att det var det höga försäljningspriset som var orsaken till det låga antalet tillverkade enheter. Den här bevarade bussen kan väl då anses som en verklig raritet! Hälsn. BengaB40
Det måste vara delserie 1 du skriver om. Själv var jag i schweiz 1986 och gjorde en del anpassningar på dom. Tror det blev drygt 100 ex tillslut.
/M
Vad det för hjulbas? Det ser långt ut mellan axlarna. Mer än 7 m?
Kort överhäng fram. Visst är det en fd Linjebuss??
Hej! Historieböcker är ju sällan helt felfria! I alla fall skriver Olsson att 79 chassier av typ C10M tillverkades varav de 13 sista karosserades av finska Wiima. Hälsn. BengaB40
Hej igen! C10M tillverkades med 2 olika hjulbaser: 6.33m och 7.0m, också enligt Christer Olsson. Hälsn. BengaB40
Lång hjulbas och dörrställning 1-0-1 får den att se väldigt finsk ut. Även lite norsk. :)
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 14:18:57 PM
Lång hjulbas och dörrställning 1-0-1 får den att se väldigt finsk ut. Även lite norsk. :)
Linjebuss i Partille hade en sån där i mitte på 80-talet, om jag inte har fel så var motorn flyttad bakåt mot bakhjulen på C10M
eller ???
Hej, enligt Bussnytt från 2002 så fanns denna vagn först hos Margaretetorpsbussarna. Karossen är R&J, ch.nr 1034 och regnr. MFN 982.
Mvh Lasse.
Hej! Det stämmer som Ulf nämner att motorn i C10M befann sig närmare bakaxeln, detta också enl. Christer Olsson i Volvo-historiken. Hälsn. BengaB40
Citat från: M skrivet 01 februari 2011, 12:03:24 PM
Cet skall stå för Coach. Chassiet var byggt av 40x40 och 40x80 rostfria profiler.
Det låter väldigt logiskt. "Coach" är ju det engelska ordet för en större beställningsbuss, medan "Bus" står för ett fordon för linje- och skoltrafik.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2011, 10:37:31 AM
En placering som senare också provades på ett antal B10M och som väl blev standard i o m B12M
Av vilken anledning? Viktfördelning eller större bagageutrymme?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2011, 10:55:57 AM
Ja du...
En av de första eller kanske t.om den första var i a f en Carrus Regal på B10M till Erlandssons, inv nr 138 avsedd för Linje 45 Mora-Östersund, även Swebus fick om jag minns rätt också ett par vagnar med denna motorplacering som gav ett fullstort bagagerum direkt bakom framaxeln på samma sätt som i en bakmotorbuss.
Dessa bussar hade heller ingen ram.
Diligensens 7811 var också byggd på liknande sätt men med normal motorplacering, den torde nog vara den första "ramlösa" B10M till kund
"Standard"B10M var ju något tunga på framaxeln så Carrus byggde ett par där dom sågade i ramen så motorn hamnade närmare bakaxeln. MK4 av B10M hade motorn längre bak som standard.
Citat från: BengaB40 skrivet 01 februari 2011, 13:57:05 PM
Hej! Historieböcker är ju sällan helt felfria! I alla fall skriver Olsson att 79 chassier av typ C10M tillverkades varav de 13 sista karosserades av finska Wiima. Hälsn. BengaB40
Den första Wiima karosserade var chassi X8. X8 var ett utställningschassi i polerat rostfritt, blank som en diskbänk.Den hade fronten monterad och alla ditskruvade komponenter var lackade i metallic blått.
Det var Renhållningsverkets verkstad (GSV) på Ringön i Gbg som valsade störtbågarna till den.
Kan det ha varit Finska posten som var kund?
Citat från: M skrivet 02 februari 2011, 11:22:36 AM
Den första Wiima karosserade var chassi X8. X8 var ett utställningschassi i polerat rostfritt, blank som en diskbänk.Den hade fronten monterad och alla ditskruvade komponenter var lackade i metallic blått.
Det var Renhållningsverkets verkstad (GSV) på Ringön i Gbg som valsade störtbågarna till den.
Kan det ha varit Finska posten som var kund?
Chassi nr 8 och 12 ytterligare chassier karosserades av Wiima och såldes till finska Someron Linja.
Citat från: M skrivet 01 februari 2011, 12:08:36 PM
Det måste vara delserie 1 du skriver om. Själv var jag i schweiz 1986 och gjorde en del anpassningar på dom. Tror det blev drygt 100 ex tillslut.
/M
Efter idogt sökande är chassinr 95 det högsta jag har hittat.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 februari 2011, 20:35:46 PM
Efter idogt sökande är chassinr 95 det högsta jag har hittat.
Kan så vara men 1986 byggdes dom fortfarande.Var i Schweitz på våren då och jobbade med dom.
/M
Hej! I ett sådant här läge inser man värdet av detta forum! Vi forskar, det skrivs historiker och framför allt finns de som varit på plats och till och med varit delaktiga i tillverkningen som kan berätta! Kan det bli bättre? Hälsn. BengaB40
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 01 februari 2011, 20:59:33 PM
Linjebuss i Partille hade en sån där i mitte på 80-talet, om jag inte har fel så var motorn flyttad bakåt mot bakhjulen på C10M
eller ???
Stämmer precis och inte nog med det, de var två C10M, en Volvo B10M tre axl Van Hool, samt en Volvo B10M Van Hool Astral med grupp en trappa ner. De fanns när jag jobbade för Linjebuss i Partille 1990 som trafikledare.
/ Christer K
(http://i682.photobucket.com/albums/vv188/LasseS_album/Denselnbak.jpg?t=1296918456) Bara en kompletteringsbild på Denselns C10.
Hälsn Lasse.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 februari 2011, 20:31:08 PM
Chassi nr 8 och 12 ytterligare chassier karosserades av Wiima och såldes till finska Someron Linja.
Jag fritidsforskade om just C10M för några år sedan, och började skriva ihop lite data och annat om den. Där fann jag att de sista tretton exemplaren fick Wiimas M400 Finlandia Superman kaross. Jag ska se om jag hittar mina papper om C10M:en senare
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 08 maj 2011, 23:00:16 PM
Jag fritidsforskade om just C10M för några år sedan, och började skriva ihop lite data och annat om den. Där fann jag att de sista tretton exemplaren fick Wiimas M400 Finlandia Superman kaross. Jag ska se om jag hittar mina papper om C10M:en senare
/Stellan
Finlandia Superman-karossen hette M500.
denna bussen ligger ute på blocket till försäljning
http://www.blocket.se/ostergotland/Turistbuss_Volvo_C10M_70_33734500.htm?ca=14&w=1