Orienteringsklubben Denselns Volvo C 10 m 1985

Startat av Lasse S, 31 januari 2011, 20:56:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Citat från: BengaB40 skrivet 01 februari 2011, 13:57:05 PM
Hej! Historieböcker är ju sällan helt felfria! I alla fall skriver Olsson att 79 chassier av typ C10M tillverkades varav de 13 sista karosserades av finska Wiima. Hälsn. BengaB40
Den första Wiima karosserade var chassi X8. X8 var ett utställningschassi i polerat rostfritt, blank som en diskbänk.Den hade fronten monterad och alla ditskruvade komponenter var lackade i metallic blått.
Det var Renhållningsverkets verkstad (GSV) på Ringön i Gbg som valsade störtbågarna till den.
Kan det ha varit Finska posten som var kund?

Mats Karlsson

Citat från: M skrivet 02 februari 2011, 11:22:36 AM
Den första Wiima karosserade var chassi X8. X8 var ett utställningschassi i polerat rostfritt, blank som en diskbänk.Den hade fronten monterad och alla ditskruvade komponenter var lackade i metallic blått.
Det var Renhållningsverkets verkstad (GSV) på Ringön i Gbg som valsade störtbågarna till den.
Kan det ha varit Finska posten som var kund?
Chassi nr 8 och 12 ytterligare chassier karosserades av Wiima och såldes till finska Someron Linja.

Mats Karlsson

Citat från: M skrivet 01 februari 2011, 12:08:36 PM
Det måste vara delserie 1 du skriver om. Själv var jag i schweiz 1986 och gjorde en del anpassningar på dom. Tror det blev drygt 100 ex tillslut.

/M
Efter idogt sökande är chassinr 95 det högsta jag har hittat.

M

Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 februari 2011, 20:35:46 PM
Efter idogt sökande är chassinr 95 det högsta jag har hittat.
Kan så vara men 1986 byggdes dom fortfarande.Var i Schweitz på våren då och jobbade med dom.

/M

BengaB40

Hej! I ett sådant här läge inser man värdet av detta forum! Vi forskar, det skrivs historiker och framför allt finns de som varit på plats och till och med varit delaktiga i tillverkningen som kan berätta! Kan det bli bättre? Hälsn. BengaB40

Christer K

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 01 februari 2011, 20:59:33 PM
Linjebuss i Partille hade en sån där i mitte på 80-talet, om jag inte har fel så var motorn flyttad bakåt mot bakhjulen på C10M
eller ???
Stämmer precis och inte nog med det, de var två C10M, en Volvo B10M tre axl Van Hool, samt en Volvo B10M Van Hool Astral med grupp en trappa ner. De fanns när jag jobbade för Linjebuss i Partille 1990 som trafikledare.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Lasse S

Bara en kompletteringsbild på Denselns C10.
Hälsn Lasse.

Autotransit

Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 februari 2011, 20:31:08 PM
Chassi nr 8 och 12 ytterligare chassier karosserades av Wiima och såldes till finska Someron Linja.

Jag fritidsforskade om just C10M för några år sedan, och började skriva ihop lite data och annat om den. Där fann jag att de sista tretton exemplaren fick Wiimas M400 Finlandia Superman kaross. Jag ska se om jag hittar mina papper om C10M:en senare

/Stellan

Mats Karlsson

Citat från: Autotransit skrivet 08 maj 2011, 23:00:16 PM
Jag fritidsforskade om just C10M för några år sedan, och började skriva ihop lite data och annat om den. Där fann jag att de sista tretton exemplaren fick Wiimas M400 Finlandia Superman kaross. Jag ska se om jag hittar mina papper om C10M:en senare

/Stellan
Finlandia Superman-karossen hette M500.