Orienteringsklubben Denselns Volvo C 10 m 1985

Startat av Lasse S, 31 januari 2011, 20:56:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagglunds

Heter den verkligen C10m?

Jag är van B10m eller liknande men denna ser ut att vara lite mer turistklassad.

Inte nån jättevanlig modell i Sverige då heller kanske?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagglunds skrivet 01 februari 2011, 09:34:30 AM
Heter den verkligen C10m?

Jag är van B10m eller liknande men denna ser ut att vara lite mer turistklassad.

Inte nån jättevanlig modell i Sverige då heller kanske?

Ja, det var bussar som Volvo betraktade som helbyggda och därför kallades C10M. Men precis som med t ex 9700 så var det ändå en extern karossör: schweiziska Ramseier and Jenzer. Vad C-et står för har diskuterats och en del hävdar att det står för Coach medan andra att det står för Complete (built up) à la Scania CF, CR etc.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Slog upp modellen C10M i Christer Olssons bok om Volvobussar. Tillverkades i endast 79 ex. 1984-85. Fick det internationella priset COACH OF THE YEAR 1985. Olsson skriver bl.a. att modellen var ålderdomlig i utseendet men hade mängder av nymodigheter och högsta standard i det mesta och att det var det höga försäljningspriset som var orsaken till det låga antalet tillverkade enheter. Den här bevarade bussen kan väl då anses som en verklig raritet! Hälsn. BengaB40

M

Cet skall stå för Coach. Chassiet var byggt av 40x40 och 40x80 rostfria profiler.

/M

M

Citat från: BengaB40 skrivet 01 februari 2011, 11:50:56 AM
Hej! Slog upp modellen C10M i Christer Olssons bok om Volvobussar. Tillverkades i endast 79 ex. 1984-85. Fick det internationella priset COACH OF THE YEAR 1985. Olsson skriver bl.a. att modellen var ålderdomlig i utseendet men hade mängder av nymodigheter och högsta standard i det mesta och att det var det höga försäljningspriset som var orsaken till det låga antalet tillverkade enheter. Den här bevarade bussen kan väl då anses som en verklig raritet! Hälsn. BengaB40
Det måste vara delserie 1 du skriver om. Själv var jag i schweiz 1986 och gjorde en del anpassningar på dom. Tror det blev drygt 100 ex tillslut.

/M

Björn Forslund

Vad det för hjulbas? Det ser långt ut mellan axlarna. Mer än 7 m?

yngrot

Kort överhäng fram. Visst är det en fd Linjebuss??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

BengaB40

Hej! Historieböcker är ju sällan helt felfria! I alla fall skriver Olsson att 79 chassier av typ C10M tillverkades varav de 13 sista karosserades av finska Wiima. Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej igen! C10M tillverkades med 2 olika hjulbaser: 6.33m och 7.0m, också enligt Christer Olsson. Hälsn. BengaB40

Ersa

Lång hjulbas och dörrställning 1-0-1 får den att se väldigt finsk ut. Även lite norsk. :)

Ulf Fernestad

Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 14:18:57 PM
Lång hjulbas och dörrställning 1-0-1 får den att se väldigt finsk ut. Även lite norsk. :)
Linjebuss i Partille hade en sån där i mitte på 80-talet, om jag inte har fel så var motorn flyttad bakåt mot bakhjulen på C10M
eller ???

Lasse S

Hej, enligt Bussnytt från 2002 så fanns denna vagn först hos Margaretetorpsbussarna. Karossen är R&J, ch.nr 1034 och regnr. MFN 982.
Mvh Lasse.

BengaB40

Hej! Det stämmer som Ulf nämner att motorn i C10M befann sig närmare bakaxeln, detta också enl. Christer Olsson i Volvo-historiken. Hälsn. BengaB40

Ersa

Citat från: M skrivet 01 februari 2011, 12:03:24 PM
Cet skall stå för Coach. Chassiet var byggt av 40x40 och 40x80 rostfria profiler.

Det låter väldigt logiskt. "Coach" är ju det engelska ordet för en större beställningsbuss, medan "Bus" står för ett fordon för linje- och skoltrafik.