I Huddinge/Botkyrka har Nobinas vagnar i serien 6072-6081 + 6095 utrustats med riktiga vinterdäck på prov (till drivaxeln).
Jag har åkt några av dessa vagnar och jag tycker att de tar sig fram mycket bättre än den nya vagnarna (0071-0079).
Här är en bild på däcken...
(http://farm6.static.flickr.com/5244/5280649477_4151c3a475_b.jpg)
Hoppas inte tråden spårar ur, ville bara visa en bild på fina däck. Så inga påhopp från besserwissrar tack. Jag är ingen expert!
305/70R22.5, nu snackar vi! Klassar mina 245/50R18 med hästlängder, kanske får uppgradera... ;D
Citat från: Peter L skrivet 21 december 2010, 21:35:05 PM
305/70R22.5, nu snackar vi! Klassar mina 245/50R18 med hästlängder, kanske får uppgradera... ;D
Mig veterligen är det bara B9S som har dessa däck. Har inte sett dem på andra bussar iaf.
Är det för att dom spinner så mycket?
Citat från: Gabi94 skrivet 21 december 2010, 22:08:38 PM
Är det för att dom spinner så mycket?
Antagligen, drivaxel har ju en ojämn viktfördelning. Upp till 2 ton skiljer det! (Enligt den förare som jag pratade med)
Samme som Swebus har på 9700???
Tror ikke disse er regummierte. Er da tydelig merket med Michelin på dem
Vad spelar det för roll om de är regumminerade? Huvudsaken är väl att bussarna spinner mindre.
Jag såg en B9S idag som spann så mycket att jag trodde att något skulle gå sönder. Det rök så att folk stannade och stirrade samt att luktade bränt gummi så in i h-vete, jag har aldrig sett något liknande. Det var bara det ena hjulet som spann (det som inte har motorn som tyngd).
Det hela utspelade sig vid Sergels torg.
Kul att även bussbolagen börjar inse viten av att använda vettiga däck på sina fordon. Bara att hoppas att alla bolag följer efter.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 december 2010, 22:44:03 PM
Bara det att liknande däck, såväl nya som regummerade har använts på bussar under alla år.
Happ, då har jag fått fel info då.
Citat från: Leo skrivet 21 december 2010, 22:34:40 PM
Vad spelar det för roll om de är regumminerade? Huvudsaken är väl att bussarna spinner mindre.
Jag såg en B9S idag som spann så mycket att jag trodde att något skulle gå sönder. Det rök så att folk stannade och stirrade samt att luktade bränt gummi så in i h-vete, jag har aldrig sett något liknande. Det var bara det ena hjulet som spann (det som inte har motorn som tyngd).
Det hela utspelade sig vid Sergels torg.
Ska det vara så svårt att tillverka ett antispinnsystem som verkligen fungerar, och fördelar drivkraften korrekt? Dvs mer kraft till drivhjulet på vänster sida, eller att båda snurrar i samma takt likt det jobb en diffspärr gör. Detta gärna i kombination med förare som fått utbildning i att framföra fordonen utan att köra sönder sakerna. Synd att det inte fanns någon form av förman/trafikledare på Sergels torg just då...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 december 2010, 23:45:14 PM
Problemet är att systemet inte verkar klara av att hantera de problem som den taskiga viktfördelningen skapar, en hederlig manuell diffspärr skulle klara jobbet men då krävs det utbildning i handhavandet ;)
Utbildning? Räcker väl med ett papper som säger, gör så här, men inte så här.
Dålig plats dom la motorn på B9S:orna, kan dom inte lägga den bak med bak styrd axel?
Citat från: KG skrivet 22 december 2010, 00:17:28 AM
Utbildning? Räcker väl med ett papper som säger, gör så här, men inte så här.
I teorin ja, i praktiken tyvärr nej.
Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 07:03:07 AM
I teorin ja, i praktiken tyvärr nej.
Ibland undrar man ju om bussutbildningen verkligen går rätt till. Hur kan det vara så stor skillnad mellan C och D utbildningen? Är det för att bussföretagen utbildar själva och vill hålla kostnaderna nere? För dom som pluggar C teori får då lära sig om diffspärrar och alla möjliga tekniska prylar. Det är ju faktiskt PINSAMT att vår förarkår är snudd på efterblivna i kunnandet om hur tunga fordon fungerar!!
Citat från: KG skrivet 22 december 2010, 12:00:56 PM
Ibland undrar man ju om bussutbildningen verkligen går rätt till. Hur kan det vara så stor skillnad mellan C och D utbildningen? Är det för att bussföretagen utbildar själva och vill hålla kostnaderna nere? För dom som pluggar C teori får då lära sig om diffspärrar och alla möjliga tekniska prylar. Det är ju faktiskt PINSAMT att vår förarkår är snudd på efterblivna i kunnandet om hur tunga fordon fungerar!!
Det är helt klart smått pinsamt och väldigt tråkigt, ja. Det verkar bara vara mindre bussföretag samt i vissa fall mindre depåer på stora bussföretag som klarar av att hålla sig på "lastbilsnivån". Kan det delvis bero på att lastbilsåkarna är mindre i storlek än bussföretagen, samt att det i regel är färre förare/lastbil än förare/linjetrafikbuss i snitt? Samt att man efter en kort bussförarutbildning förväntas kunna alla typer av bussar från olika tillverkare, medan lastbilsförare oftast har sin bil som de kan utan och innan.
Å andra sidan finns det ju även ett fåtal stora lastbilsåkerier där det inte är någon större ordning och reda på alla ställen, samt en hel del slit-och-släng-mentalitet. Delar av det stora statliga åkeriet som har gula bilar med blåa loggor t.ex. Men överlag fungerar lastbilsbranschen ju bättre.
Det verkar vara ett helhetsproblem där flera trafikområden kan vara lika eftersatta på alla delar av verksamheten. För vad spelar det för roll om man har 10 st jätteseriösa bussförare om dessa kommer till depån och hittar sin bussar med t.ex saknad främre kofångare samt hälften av lamporna trasiga? De har ju dessutom vid det tillfället c:a 10 minuter på sig att infinna sig på centralstationen för avgång. Ingen tid att laga, och knappt tid för bussbyte... om det ens finns en reservbuss. Till slut ger även de seriösa upp och blir som alla andra. Detta gäller på flera håll i landet oberoende av län, huvudman eller bussföretag.
Nåja men grundproblemet är ju kvar ändå i detta fall med helt fel viktfördelning lite samma som vi hade med Ontariovagnar de var inte heller lätta att köra i halka all tyngd på vänster sida + föraren..
När vi endå Pratar Antispinn, så kan jag bara tilläggga ( kanske ingen nyhet) men Omnilink har ju diffspärr som gör att båda hjulen driver, medans omnicity bara har ett hjul som driver och där med sämre vinter egenskaper. :)
Just vad gäller B9S så var vi ju flera som undrade lite över varför man inte vid konstruktionen försökte att kompensera den sneda viktfördelningen på något vis. T.ex. genom att förlägga kylpaket och övriga takaggregat i längsled på höger sida.
Citat från: Jim skrivet 22 december 2010, 15:12:43 PM
När vi endå Pratar Antispinn, så kan jag bara tilläggga ( kanske ingen nyhet) men Omnilink har ju diffspärr som gör att båda hjulen driver, medans omnicity bara har ett hjul som driver och där med sämre vinter egenskaper. :)
Det där får du allt utveckla lite vidare för det låter lite allmänt märkligt.
Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 15:14:39 PM
Det där får du allt utveckla lite vidare för det låter lite allmänt märkligt.
Har spunnit loss lite och tittat hur spåren blev. City har alltid bara haft ett hjul som spunnit, medans Link hade båda. Iaf det jag kom fram till.
Citat från: Jim skrivet 22 december 2010, 15:18:11 PM
Har spunnit loss lite och tittat hur spåren blev. City har alltid bara haft ett hjul som spunnit, medans Link hade båda. Iaf det jag kom fram till.
Då var det fel på dem båda då? Inget hjul ska väl spinna om antispinnfunktionen fungerar?
Citat från: Ersa skrivet 22 december 2010, 15:22:11 PM
Då var det fel på dem båda då? Inget hjul ska väl spinna om antispinnfunktionen fungerar?
För det första så var det urkopplat, sen så kan man endå slira trots att TC är aktiverad, det enda som händer är att hjulen inte snurrar 10000 varv i sekunden, utan hackar hackar sig fram istället
Citat från: Jim skrivet 22 december 2010, 15:18:11 PM
Har spunnit loss lite och tittat hur spåren blev. City har alltid bara haft ett hjul som spunnit, medans Link hade båda. Iaf det jag kom fram till.
Jo, men mig veterligt har ingen av modellerna diffspärr i den bemärkelsen utan istället olika former av elektroniska antispinnfunktioner. Sen har nog även OmniCity drivning på bägge hjulen på drivaxeln, men med tanke på hur elektroniken fungerar så behöver det inte alltid betyda att bägge hjulen spinner loss.
Sen beror det på vilken typ av TC som sitter. På de gamla 49-vagnarna så fungerade inget alls så fort ett hjul började spinna så ströps all kraft. Nyare modeller har däremot ofta en tillfälligt urkopplingsbar TC (i form av en återfjädrande vippbrytare) som medger att man kan hacka sig fram lite.
Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 15:31:36 PM
Sen beror det på vilken typ av TC som sitter. På de gamla 49-vagnarna så fungerade inget alls så fort ett hjul började spinna så ströps all kraft.
Jo tack. Försiktigt smög man sig uppför backarna i Umeå, men nästan uppe på krönet fick ett av hjulen lite spinn. Direkt ströps all kraft varvid bussen direkt stannade och därmed fastnade helt. Sen satt man där till sandbilen kom och hällde ut en halv cm sand på vägen. Under tiden susade kollegorna förbi full fart uppför backen i andra bussmodeller.
Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 15:31:36 PM
Jo, men mig veterligt har ingen av modellerna diffspärr i den bemärkelsen utan istället olika former av elektroniska antispinnfunktioner. Sen har nog även OmniCity drivning på bägge hjulen på drivaxeln, men med tanke på hur elektroniken fungerar så behöver det inte alltid betyda att bägge hjulen spinner loss.
Sen beror det på vilken typ av TC som sitter. På de gamla 49-vagnarna så fungerade inget alls så fort ett hjul började spinna så ströps all kraft. Nyare modeller har däremot ofta en tillfälligt urkopplingsbar TC (i form av en återfjädrande vippbrytare) som medger att man kan hacka sig fram lite.
Är TC aktiverad då hackar ju sig bussen fram. Kopplar du ur den så kan man spinna i 1000 varv i sekunden. Vill du aktivera TC igen så måste du trycka på knappen en gång till. ( du skrev tvärtom) När jag pratade med meckarna i Söderort sa dom att Omnicity har ingen diffspärr pga det får inte plats då det är låggolv bak och mkt trångt.
Inte heller OmniLink har diffspärr mig veterligt. Sen beror det hela på vilken typ av Omni det rör sig om. I de allra flesta falls så kan du inte koppla ur antispinnfunktionen utan den är ständigt aktiverad. Om den sedan tillåter ett visst hackande eller bryter all kraft är oxå beroende av modell och utförande.
Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 15:49:39 PM
Inte heller OmniLink har diffspärr mig veterligt. Sen beror det hela på vilken typ av Omni det rör sig om. I de allra flesta falls så kan du inte koppla ur antispinnfunktionen utan den är ständigt aktiverad. Om den sedan tillåter ett visst hackande eller bryter all kraft är oxå beroende av modell och utförande.
Busslinks 47xx och 36xx har en urkopplings-knapp som stänger av TC helt. även 53xx har det på ett annat ställe. Den måste ha diffspärr då båda hjulen driver och snurrar i exakt samma tempo. Det är diffspärrens jobb =).
Citat från: Leo skrivet 21 december 2010, 22:34:40 PM
Vad spelar det för roll om de är regumminerade? Huvudsaken är väl att bussarna spinner mindre.
Jag såg en B9S idag som spann så mycket att jag trodde att något skulle gå sönder. Det rök så att folk stannade och stirrade samt att luktade bränt gummi så in i h-vete, jag har aldrig sett något liknande. Det var bara det ena hjulet som spann (det som inte har motorn som tyngd).
Det hela utspelade sig vid Sergels torg.
Jag har förstått att linjebussar på de större bolagen ofta saknar diffspärr, vilket ligger utanför mitt förstånd. Men just på B9S verkar det ju totalt hjärndött. Med den viktfördelningen de har på drivaxeln så är det ju som gjort för att spinna med det ena hjulet!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 december 2010, 14:22:48 PM
Liknande som att man bara utbildar på automat, eftersom det inte finns bussar med vare sig diffspärr eller andra speciella finesser att tillgå då så får personerna ingen utbildning på detta, så blir det ju med automatik och det finns ju heller inga krav att man ska kunna eller har tillämpat användning av t.ex diffspärr i utbildningen.
Bara en sådan sak är ju riktigt skum. Det är en sak att man kan utbilda B-körkort med automatbegränsning, men jag tycker inte det är för mycket begärt att ett proffs ska kunna hantera en manuell växellåda på ett tungt fordon. Det är tämligen enkelt att lära sig om man integrerar det redan från första körlektionen, och man har så mycket igen sen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 december 2010, 17:23:16 PM
Ja det räcker med lite fuktig asfalt för hjulspinn, att man sedan länge har avvecklat den manuella diffspärren på de allra flesta bussarna är sannolikt av kostnadsskäl, frågan är faktiskt om det överhuvudtaget går att speca en buss med mekanisk diffspärr idag.
Brister i ubildningen, mindre bra yrkeskunnande och stress ledde till kostsamma hverier då föraren inte kunde hantera den mekaniska spärren, det var liknande trubbel med Norrlandsväxeln i SL området på -80 talet vilket ledde till att flertalet bussar med Norrlänning fick denna urkopplad eller innanmätet utbytt
Det räckte med att en enda stressad förare gjorde ett misstag och tryckte i diffspärrknappen på fel sätt, för att slutväxeln skulle haverera och bussen försvann till verkstad i en vecka. Jag minns inte vad fakturan på ett sådant haveri, men det blev många tusenlappar. Så att bussföretagen låg på tillverkarna för att ersätta diffspärren med elektroniska lösningar förstår man ju. Kan ju tänkas att bussförare har mer tidspress på sig än lastbilsförare och därför oftare gör små misstag. Dessutom behöver ju en buss med fel viktfördelning använda diffspärren mest hela tiden, till skillnad från en bra konstruerad lastbil som behöver den några få ggr/dag.
Jag har tidigare berättat att på Volvo försvann troligtvis diffspärren i och med modellåret 2001. Jag har kört flera Carrus Vega och Star av 2001 års modell med diffspärr, men aldrig sett en diffspärr finnas på Volvo 8700 och 9700 som introducerades året efter, dvs -02.
Citat från: Jim skrivet 22 december 2010, 15:54:33 PMBusslinks 47xx och 36xx har en urkopplings-knapp som stänger av TC helt. även 53xx har det på ett annat ställe.
Då har vi nog kört olika versioner av 36- respektive 47-vagnar mm. men jag antar att det kan förekomma. De jag har sett har i alla fall inte haft annat än tillfälligt urkopplingsbar TC medelst just återfjädrande vippbrytare. På många nyare ledvagnar, både Volvo och Scania, så har denna vippbrytare dessutom fått ersätta vikbromsknappen vilket ibland lett till en del extra huvudbry. Sen kan man visserligen koppla ur antispinn helt genom att ge sig in och rota på vissa platser, men det är dock helst inget som förarna bör göra på eget bevåg.
Citat från: Jim skrivet 22 december 2010, 15:54:33 PMDen måste ha diffspärr då båda hjulen driver och snurrar i exakt samma tempo. Det är diffspärrens jobb =).
Sen blir som sagt olika former av antispinnsystem en sämre elektronisk motsvarighet till mekanisk diffspärr osv. Nu är jag sedan långt ifrån någon expert på detta, men jag får lite av en känsla (om man ser till det ovan) av att du delvis blandar ihop mekanisk diffspärr med differentialväxeln? Diffen är till för att kompensera förhållandet mellan att ytter- och innerhjulen kommer rulla olika lång sträcka vid körning i kurvor/svängar, dvs. att hjulen kan rulla inbördes olika. Är det halt etc. så kan dock diffen ge vissa problem genom att hjul som inte greppar istället spinner loss medan hjul med fäste då istället inte kan överföra någon kraft. Diffspärr/ differentialbroms kan då i dessa fall användas för att tillfälligt sätta diffen ur spel och tvingar därmed just bägge hjulen att hålla samma hastighet/ge samma kraft.
Jo. Fick för mig att det hette diffspärr. 36-vagnarna har ju en vikbroms knapp, vet ej om den fungerar då jag aldrig behövt använda den, men den är iaf urkopplad på 53xx då folk backade med den närtryckt och pajade leden.
Tillfälligt urkopplingsbar vet jag inte om man kan kalla det. Du trycker ner den återfjädrande knappen så är TC urkopplat enda tills du trycker på knappen igen. Det kallar jag mer åt det permanenta hållet.
Citat från: SimonB skrivet 22 december 2010, 17:22:42 PM
Bara en sådan sak är ju riktigt skum. Det är en sak att man kan utbilda B-körkort med automatbegränsning, men jag tycker inte det är för mycket begärt att ett proffs ska kunna hantera en manuell växellåda på ett tungt fordon. Det är tämligen enkelt att lära sig om man integrerar det redan från första körlektionen, och man har så mycket igen sen.
Om man spenderar hela sitt yrkesliv i stadstrafik har man ingen som helst nytta av att kunna växla med spak. Eller andra finesser som finns.
De som vill göra annat brukar se till att fixa utbildningen för det också.
Citat från: Ersa skrivet 22 december 2010, 17:33:28 PM
Det räckte med att en enda stressad förare gjorde ett misstag och tryckte i diffspärrknappen på fel sätt, för att slutväxeln skulle haverera och bussen försvann till verkstad i en vecka. Jag minns inte vad fakturan på ett sådant haveri, men det blev många tusenlappar. Så att bussföretagen låg på tillverkarna för att ersätta diffspärren med elektroniska lösningar förstår man ju. Kan ju tänkas att bussförare har mer tidspress på sig än lastbilsförare och därför oftare gör små misstag. Dessutom behöver ju en buss med fel viktfördelning använda diffspärren mest hela tiden, till skillnad från en bra konstruerad lastbil som behöver den några få ggr/dag.
Jag har tidigare berättat att på Volvo försvann troligtvis diffspärren i och med modellåret 2001. Jag har kört flera Carrus Vega och Star av 2001 års modell med diffspärr, men aldrig sett en diffspärr finnas på Volvo 8700 och 9700 som introducerades året efter, dvs -02.
nån 8700 eller om det var 8500 som jag körde i Nyköping hade en knapp för Diffspärren, då tändes en lampa att den var aktiverad, sen stängdes den automatiskt av när man kom upp i 20km/h. Den bussen var väll från 06 eller något.
Citat från: Jim skrivet 22 december 2010, 19:10:02 PM
nån 8700 eller om det var 8500 som jag körde i Nyköping hade en knapp för Diffspärren, då tändes en lampa att den var aktiverad, sen stängdes den automatiskt av när man kom upp i 20km/h. Den bussen var väll från 06 eller något.
Är rätt säker på att det ska finnas diffspärr som tillval på Volvo (iaf på B12) fortfarande.