Riktiga vinterdäck till B9SALE...

Startat av Leo, 21 december 2010, 21:30:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 15:31:36 PM
Sen beror det på vilken typ av TC som sitter. På de gamla 49-vagnarna så fungerade inget alls så fort ett hjul började spinna så ströps all kraft.

Jo tack. Försiktigt smög man sig uppför backarna i Umeå, men nästan uppe på krönet fick ett av hjulen lite spinn. Direkt ströps all kraft varvid bussen direkt stannade och därmed fastnade helt. Sen satt man där till sandbilen kom och hällde ut en halv cm sand på vägen. Under tiden susade kollegorna förbi full fart uppför backen i andra bussmodeller.

Optimal

Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 15:31:36 PM
Jo, men mig veterligt har ingen av modellerna diffspärr i den bemärkelsen utan istället olika former av elektroniska antispinnfunktioner. Sen har nog även OmniCity drivning på bägge hjulen på drivaxeln, men med tanke på hur elektroniken fungerar så behöver det inte alltid betyda att bägge hjulen spinner loss.

Sen beror det på vilken typ av TC som sitter. På de gamla 49-vagnarna så fungerade inget alls så fort ett hjul började spinna så ströps all kraft. Nyare modeller har däremot ofta en tillfälligt urkopplingsbar TC (i form av en återfjädrande vippbrytare) som medger att man kan hacka sig fram lite.

Är TC aktiverad då hackar ju sig bussen fram. Kopplar du ur den så kan man spinna i 1000 varv i sekunden. Vill du aktivera TC igen så måste du trycka på knappen en gång till. ( du skrev tvärtom) När jag pratade med meckarna i Söderort sa dom att Omnicity har ingen diffspärr pga det får inte plats då det är låggolv bak och mkt trångt.

Nico


Inte heller OmniLink har diffspärr mig veterligt. Sen beror det hela på vilken typ av Omni det rör sig om. I de allra flesta falls så kan du inte koppla ur antispinnfunktionen utan den är ständigt aktiverad. Om den sedan tillåter ett visst hackande eller bryter all kraft är oxå beroende av modell och utförande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 15:49:39 PM
Inte heller OmniLink har diffspärr mig veterligt. Sen beror det hela på vilken typ av Omni det rör sig om. I de allra flesta falls så kan du inte koppla ur antispinnfunktionen utan den är ständigt aktiverad. Om den sedan tillåter ett visst hackande eller bryter all kraft är oxå beroende av modell och utförande.

Busslinks 47xx och 36xx har en urkopplings-knapp som stänger av TC helt. även 53xx har det på ett annat ställe. Den måste ha diffspärr då båda hjulen driver och snurrar i exakt samma tempo. Det är diffspärrens jobb =).

SimonB

#19
Citat från: Leo skrivet 21 december 2010, 22:34:40 PM
Vad spelar det för roll om de är regumminerade? Huvudsaken är väl att bussarna spinner mindre.

Jag såg en B9S idag som spann så mycket att jag trodde att något skulle gå sönder. Det rök så att folk stannade och stirrade samt att luktade bränt gummi så in i h-vete, jag har aldrig sett något liknande. Det var bara det ena hjulet som spann (det som inte har motorn som tyngd).

Det hela utspelade sig vid Sergels torg.

Jag har förstått att linjebussar på de större bolagen ofta saknar diffspärr, vilket ligger utanför mitt förstånd. Men just på B9S verkar det ju totalt hjärndött. Med den viktfördelningen de har på drivaxeln så är det ju som gjort för att spinna med det ena hjulet!

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 december 2010, 14:22:48 PM
Liknande som att man bara utbildar på automat, eftersom det inte finns bussar med vare sig diffspärr eller andra speciella finesser att tillgå då så får personerna ingen utbildning på detta, så blir det ju med automatik och det finns ju heller inga krav att man ska kunna eller har tillämpat användning av t.ex diffspärr i utbildningen.



Bara en sådan sak är ju riktigt skum. Det är en sak att man kan utbilda B-körkort med automatbegränsning, men jag tycker inte det är för mycket begärt att ett proffs ska kunna hantera en manuell växellåda på ett tungt fordon. Det är tämligen enkelt att lära sig om man integrerar det redan från första körlektionen, och man har så mycket igen sen.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 december 2010, 17:23:16 PM
Ja det räcker med lite fuktig asfalt för hjulspinn, att man sedan länge har avvecklat den manuella diffspärren på de allra flesta bussarna är sannolikt av kostnadsskäl, frågan är faktiskt om det överhuvudtaget går att speca en buss med mekanisk diffspärr idag.
Brister i ubildningen, mindre bra yrkeskunnande och stress ledde till kostsamma hverier då föraren inte kunde hantera den mekaniska spärren, det var liknande trubbel med Norrlandsväxeln i SL området på -80 talet vilket ledde till att flertalet bussar med Norrlänning fick denna urkopplad eller innanmätet utbytt

Det räckte med att en enda stressad förare gjorde ett misstag och tryckte i diffspärrknappen på fel sätt, för att slutväxeln skulle haverera och bussen försvann till verkstad i en vecka. Jag minns inte vad fakturan på ett sådant haveri, men det blev många tusenlappar. Så att bussföretagen låg på tillverkarna för att ersätta diffspärren med elektroniska lösningar förstår man ju. Kan ju tänkas att bussförare har mer tidspress på sig än lastbilsförare och därför oftare gör små misstag. Dessutom behöver ju en buss med fel viktfördelning använda diffspärren mest hela tiden, till skillnad från en bra konstruerad lastbil som behöver den några få ggr/dag.

Jag har tidigare berättat att på Volvo försvann troligtvis diffspärren i och med modellåret 2001. Jag har kört flera Carrus Vega och Star av 2001 års modell med diffspärr, men aldrig sett en diffspärr finnas på Volvo 8700 och 9700 som introducerades året efter, dvs -02.

Nico


Citat från: Jim skrivet 22 december 2010, 15:54:33 PMBusslinks 47xx och 36xx har en urkopplings-knapp som stänger av TC helt. även 53xx har det på ett annat ställe.

Då har vi nog kört olika versioner av 36- respektive 47-vagnar mm. men jag antar att det kan förekomma. De jag har sett har i alla fall inte haft annat än tillfälligt urkopplingsbar TC medelst just återfjädrande vippbrytare. På många nyare ledvagnar, både Volvo och Scania, så har denna vippbrytare dessutom fått ersätta vikbromsknappen vilket ibland lett till en del extra huvudbry. Sen kan man visserligen koppla ur antispinn helt genom att ge sig in och rota på vissa platser, men det är dock helst inget som förarna bör göra på eget bevåg.

Citat från: Jim skrivet 22 december 2010, 15:54:33 PMDen måste ha diffspärr då båda hjulen driver och snurrar i exakt samma tempo. Det är diffspärrens jobb =).

Sen blir som sagt olika former av antispinnsystem en sämre elektronisk motsvarighet till mekanisk diffspärr osv. Nu är jag sedan långt ifrån någon expert på detta, men jag får lite av en känsla (om man ser till det ovan) av att du delvis blandar ihop mekanisk diffspärr med differentialväxeln? Diffen är till för att kompensera förhållandet mellan att ytter- och innerhjulen kommer rulla olika lång sträcka vid körning i kurvor/svängar, dvs. att hjulen kan rulla inbördes olika. Är det halt etc. så kan dock diffen ge vissa problem genom att hjul som inte greppar istället spinner loss medan hjul med fäste då istället inte kan överföra någon kraft. Diffspärr/ differentialbroms kan då i dessa fall användas för att tillfälligt sätta diffen ur spel och tvingar därmed just bägge hjulen att hålla samma hastighet/ge samma kraft.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Jo. Fick för mig att det hette diffspärr. 36-vagnarna har ju en vikbroms knapp, vet ej om den fungerar då jag aldrig behövt använda den, men den är iaf urkopplad på 53xx då folk backade med den närtryckt och pajade leden.

Tillfälligt urkopplingsbar vet jag inte om man kan kalla det. Du trycker ner den återfjädrande knappen så är TC urkopplat enda tills du trycker på knappen igen. Det kallar jag mer åt det permanenta hållet.

lil-sis

Citat från: SimonB skrivet 22 december 2010, 17:22:42 PM
Bara en sådan sak är ju riktigt skum. Det är en sak att man kan utbilda B-körkort med automatbegränsning, men jag tycker inte det är för mycket begärt att ett proffs ska kunna hantera en manuell växellåda på ett tungt fordon. Det är tämligen enkelt att lära sig om man integrerar det redan från första körlektionen, och man har så mycket igen sen.

Om man spenderar hela sitt yrkesliv i stadstrafik har man ingen som helst nytta av att kunna växla med spak. Eller andra finesser som finns.

De som vill göra annat brukar se till att fixa utbildningen för det också.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2010, 17:33:28 PM
Det räckte med att en enda stressad förare gjorde ett misstag och tryckte i diffspärrknappen på fel sätt, för att slutväxeln skulle haverera och bussen försvann till verkstad i en vecka. Jag minns inte vad fakturan på ett sådant haveri, men det blev många tusenlappar. Så att bussföretagen låg på tillverkarna för att ersätta diffspärren med elektroniska lösningar förstår man ju. Kan ju tänkas att bussförare har mer tidspress på sig än lastbilsförare och därför oftare gör små misstag. Dessutom behöver ju en buss med fel viktfördelning använda diffspärren mest hela tiden, till skillnad från en bra konstruerad lastbil som behöver den några få ggr/dag.

Jag har tidigare berättat att på Volvo försvann troligtvis diffspärren i och med modellåret 2001. Jag har kört flera Carrus Vega och Star av 2001 års modell med diffspärr, men aldrig sett en diffspärr finnas på Volvo 8700 och 9700 som introducerades året efter, dvs -02.

nån 8700 eller om det var 8500 som jag körde i Nyköping hade en knapp för Diffspärren, då tändes en lampa att den var aktiverad, sen stängdes den automatiskt av när man kom upp i 20km/h. Den bussen var väll från 06 eller något.

Johan B

Citat från: Jim skrivet 22 december 2010, 19:10:02 PM
nån 8700 eller om det var 8500 som jag körde i Nyköping hade en knapp för Diffspärren, då tändes en lampa att den var aktiverad, sen stängdes den automatiskt av när man kom upp i 20km/h. Den bussen var väll från 06 eller något.

Är rätt säker på att det ska finnas diffspärr som tillval på Volvo (iaf på B12) fortfarande.