Riktiga vinterdäck till B9SALE...

Startat av Leo, 21 december 2010, 21:30:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leo

I Huddinge/Botkyrka har Nobinas vagnar i serien 6072-6081 + 6095 utrustats med riktiga vinterdäck på prov (till drivaxeln).
Jag har åkt några av dessa vagnar och jag tycker att de tar sig fram mycket bättre än den nya vagnarna (0071-0079).

Här är en bild på däcken...



Hoppas inte tråden spårar ur, ville bara visa en bild på fina däck. Så inga påhopp från besserwissrar tack. Jag är ingen expert!

Peter L

305/70R22.5, nu snackar vi! Klassar mina 245/50R18 med hästlängder, kanske får uppgradera...  ;D

Leo

Citat från: Peter L skrivet 21 december 2010, 21:35:05 PM
305/70R22.5, nu snackar vi! Klassar mina 245/50R18 med hästlängder, kanske får uppgradera...  ;D

Mig veterligen är det bara B9S som har dessa däck. Har inte sett dem på andra bussar iaf.

Gabi94

Är det för att dom spinner så mycket?

Carl Eric

Citat från: Gabi94 skrivet 21 december 2010, 22:08:38 PM
Är det för att dom spinner så mycket?

Antagligen, drivaxel har ju en ojämn viktfördelning. Upp till 2 ton skiljer det! (Enligt den förare som jag pratade med)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Knut

Samme som Swebus har på 9700???
Tror ikke disse er regummierte. Er da tydelig merket med Michelin på dem

Leo

Vad spelar det för roll om de är regumminerade? Huvudsaken är väl att bussarna spinner mindre.

Jag såg en B9S idag som spann så mycket att jag trodde att något skulle gå sönder. Det rök så att folk stannade och stirrade samt att luktade bränt gummi så in i h-vete, jag har aldrig sett något liknande. Det var bara det ena hjulet som spann (det som inte har motorn som tyngd).

Det hela utspelade sig vid Sergels torg.

Uffe D

Kul att även bussbolagen börjar inse viten av att använda vettiga däck på sina fordon. Bara att hoppas att alla bolag följer efter.

Leo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 december 2010, 22:44:03 PM
Bara det att liknande däck, såväl nya som regummerade har använts på bussar under alla år.


Happ, då har jag fått fel info då.

Ersa

Citat från: Leo skrivet 21 december 2010, 22:34:40 PM
Vad spelar det för roll om de är regumminerade? Huvudsaken är väl att bussarna spinner mindre.

Jag såg en B9S idag som spann så mycket att jag trodde att något skulle gå sönder. Det rök så att folk stannade och stirrade samt att luktade bränt gummi så in i h-vete, jag har aldrig sett något liknande. Det var bara det ena hjulet som spann (det som inte har motorn som tyngd).

Det hela utspelade sig vid Sergels torg.

Ska det vara så svårt att tillverka ett antispinnsystem som verkligen fungerar, och fördelar drivkraften korrekt? Dvs mer kraft till drivhjulet på vänster sida, eller att båda snurrar i samma takt likt det jobb en diffspärr gör. Detta gärna i kombination med förare som fått utbildning i att framföra fordonen utan att köra sönder sakerna. Synd att det inte fanns någon form av förman/trafikledare på Sergels torg just då...

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 december 2010, 23:45:14 PM
Problemet är att systemet inte verkar klara av att hantera de problem som den taskiga viktfördelningen skapar, en hederlig manuell diffspärr skulle klara jobbet men då krävs det utbildning i handhavandet ;)

Utbildning? Räcker väl med ett papper som säger, gör så här, men inte så här.

Gabi94

Dålig plats dom la motorn på B9S:orna, kan dom inte lägga den bak med bak styrd axel?

Nico


Citat från: KG skrivet 22 december 2010, 00:17:28 AM
Utbildning? Räcker väl med ett papper som säger, gör så här, men inte så här.

I teorin ja, i praktiken tyvärr nej.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KG

Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 07:03:07 AM
I teorin ja, i praktiken tyvärr nej.

Ibland undrar man ju om bussutbildningen verkligen går rätt till. Hur kan det vara så stor skillnad mellan C och D utbildningen? Är det för att bussföretagen utbildar själva och vill hålla kostnaderna nere? För dom som pluggar C teori får då lära sig om diffspärrar och alla möjliga tekniska prylar. Det är ju faktiskt PINSAMT att vår förarkår är snudd på efterblivna i kunnandet om hur tunga fordon fungerar!!

Ersa

Citat från: KG skrivet 22 december 2010, 12:00:56 PM
Ibland undrar man ju om bussutbildningen verkligen går rätt till. Hur kan det vara så stor skillnad mellan C och D utbildningen? Är det för att bussföretagen utbildar själva och vill hålla kostnaderna nere? För dom som pluggar C teori får då lära sig om diffspärrar och alla möjliga tekniska prylar. Det är ju faktiskt PINSAMT att vår förarkår är snudd på efterblivna i kunnandet om hur tunga fordon fungerar!!

Det är helt klart smått pinsamt och väldigt tråkigt, ja. Det verkar bara vara mindre bussföretag samt i vissa fall mindre depåer på stora bussföretag som klarar av att hålla sig på "lastbilsnivån". Kan det delvis bero på att lastbilsåkarna är mindre i storlek än bussföretagen, samt att det i regel är färre förare/lastbil än förare/linjetrafikbuss i snitt? Samt att man efter en kort bussförarutbildning förväntas kunna alla typer av bussar från olika tillverkare, medan lastbilsförare oftast har sin bil som de kan utan och innan.

Å andra sidan finns det ju även ett fåtal stora lastbilsåkerier där det inte är någon större ordning och reda på alla ställen, samt en hel del slit-och-släng-mentalitet. Delar av det stora statliga åkeriet som har gula bilar med blåa loggor t.ex. Men överlag fungerar lastbilsbranschen ju bättre.

Det verkar vara ett helhetsproblem där flera trafikområden kan vara lika eftersatta på alla delar av verksamheten. För vad spelar det för roll om man har 10 st jätteseriösa bussförare om dessa kommer till depån och hittar sin bussar med t.ex saknad främre kofångare samt hälften av lamporna trasiga? De har ju dessutom vid det tillfället c:a 10 minuter på sig att infinna sig på centralstationen för avgång. Ingen tid att laga, och knappt tid för bussbyte... om det ens finns en reservbuss. Till slut ger även de seriösa upp och blir som alla andra. Detta gäller på flera håll i landet oberoende av län, huvudman eller bussföretag.