(http://img254.imageshack.us/img254/6531/img8765.jpg)
Tydligen var pendeltågstrafiken inställd, och kom lite tidigt ner till Södertälje C, tog en tur till Hamnen och tillbaka, mmmmm vad skönt det var att sitta i bussen! :)
(http://img43.imageshack.us/img43/1403/img8718e.jpg)
Sen tar vi en till ersättare... Inte lika bekväm, så ville inte åka. Skulle väl ändå mest skramla om hela bussen. Hur många blir sura nu tro? ;)
//Jocke :)
Citat från: Joakim W skrivet 21 december 2010, 00:22:01 AM
Sen tar vi en till ersättare... Inte lika bekväm, så ville inte åka. Skulle väl ändå mest skramla om hela bussen. Hur många blir sura nu tro? ;)
//Jocke :)
Mycket väl skrivet, jag ger dig betyget 5 eller MVG om du så vill..
Om man hellre vill vänta in en OmniCity-ledvagn eller nåt annat låggolv för att få "åka bekvämt" är det naturligtvis fritt val! ;D
Tja, med tanke på att det är en av Söderhallsflexarna som kör 2:an på bilden så kanske det var den och inget alls vid det tillfället... ;D
Det är ersättning idag också Södertälje, det är nåt med järnvägs bron.
Citat från: Joakim W skrivet 21 december 2010, 00:22:01 AM
(http://img254.imageshack.us/img254/6531/img8765.jpg)
Tydligen var pendeltågstrafiken inställd, och kom lite tidigt ner till Södertälje C, tog en tur till Hamnen och tillbaka, mmmmm vad skönt det var att sitta i bussen! :)
//Jocke :)
Oj,vilken dag var detta?
Vem kör denna gamla flygbuss nu?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 december 2010, 16:10:10 PM
Oj,vilken dag var detta?
Vem kör denna gamla flygbuss nu?/Ulf
Det bör ha varit igår och det är väl Nobina som sköter pendelersättning?
Det kanske inte är en Nobina vagn, men det finns en blå liknande fast den är från Connex.
Nobina är den huvudentreprenör som har kontraktet med Stockholmståg, men i många fall har man inte alltid egna bussar/förare så det räcker till. I synnerhet inte ifall det är en större sak. Man brukar då leja in från olika håll och då oavsett bolag.
Är inte alls säker i detta fall, men misstänker att det f.d. flygbussen väl tillhör Bussakuten, Veolia eller något ditåt då de har en del bussar, utmönstrade ur normal trafik, som tillgång för fall som detta. De är då alltså i så fall inne som underentreprenör då väl något ringt runt och hyrt in förstärkning.
Den bussen silvriga bussen har större dörrar.
Är det ingen som orkar göra en snabb sökning på LNO805 i CBR?
Ägare: Nordisk Processteknik AB
Ekvägen 27
147 33 Tumba
Förvärvsdatum: 2009-09-10
Tja, jag är inte så mycket till kalenderbitare så personligen har jag ingen aning om vad det är för firma och vilka kopplingar de har till något bussbolag!? ;)
Processteknik låter annars som en eufemism för skrot så... :P
Ja, det stämmer att bilden togs igår :)
Citat från: Ersa skrivet 21 december 2010, 17:33:08 PM
Är det ingen som orkar göra en snabb sökning på LNO805 i CBR?
Ägare: Nordisk Processteknik AB
Ekvägen 27
147 33 Tumba
Förvärvsdatum: 2009-09-10
Och tidigare Veolia Transport AB 5607 står det på SBH.
Bussmicke; tur att någon kan hålla med om MaxCi! ;)
Denna och en kort Nobinavagn (vit 8700, med blåa och röda streck - minns ej inv. nr. nu) var ute idag o jobbade, också mellan Södertälje C och Södertälje Hamn. Resan till Södertälje o tillbaka till Stockholm med pendeln blev dock en väldigt fin historia.
Tåget dit fick stopp på Södertäljebron pga snöröjning vid Södertälje Hamn. Förseningen blev rätt stor och vårt tåg fick dessutom inte åka vidare ner till Centrum, utan blev tvunget att vända vid Södertälje Hamn och åka tillbaka mot Stockholm o Märsta.
Hemresan gick långsamt hela vägen från Södertälje Centrum t.o.m. Flemingsberg, då vi hade ett X60-tåg framför oss som hade fått stora problem med bromsarna och som orsakade stora problem och långa väntetider. I detta fall hade det o göra med att bromsarna hade fryst och att inspektioner och kontroller utanför tåget behövde göras för att kunna få tåget att åka vidare. Vi kom som sagt till Flemingsberg, innan nästa X60-tåg, dvs. det som bl.a. jag åkte i, också fick stora problem med bromsarna, men hos oss hade det att göra med att bromsarna hade blivit överhettade. Efter kanske 15 - 20 min vid Flemingsberg, så kunde vi äntligen rulla iväg igen. Väl framme vid Centralen, så hade vi lyckats bli 57 minuter sena. Jag är dock inte ute efter att klandra någon, för tågpersonalen var mycket noggranna med att berätta om vad som stod på, både till och från Södertälje. På väg mot Stockholm, så tipsade även personalen om SLs resegaranti, att resenärer hade möjlighet att ta en cigg vid varje station vi stod stilla vid osv., dörrarna var stängda vid stationerna, men de var stängda i manuellt läge, så det var fritt fram att gå på o av. Hem kom jag i alla fall och det fick jag se som huvudsaken. :)
Funderar dock i slutändan på, om inte ersättningsbuss nästan hade gått snabbare. :P
Citat från: Nico skrivet 21 december 2010, 17:56:19 PM
Tja, jag är inte så mycket till kalenderbitare så personligen har jag ingen aning om vad det är för firma och vilka kopplingar de har till något bussbolag!? ;)
Processteknik låter annars som en eufemism för skrot så... :P
Nordisk Processteknik är ett av dessa många företag som satsar på ersättningstrafik för järnvägen. För en del har det varit ett framgångsrikt koncept. Jag vet dock inte om NP är med bland dessa.
Andreas den vita bussen som du såg, har vagn nummer 6388.
PS: Kör du buss i Södertälje?
Citat från: Joakim W skrivet 21 december 2010, 17:59:40 PM
Bussmicke; tur att någon kan hålla med om MaxCi! ;)
Jag ställer mig också på er sida!
(http://img43.imageshack.us/img43/1403/img8718e.jpg)
Sen tar vi en till ersättare... Inte lika bekväm, så ville inte åka. Skulle väl ändå mest skramla om hela bussen. Hur många blir sura nu tro? ;)
//Jocke :)
[/quote]
Jag blir sur .. snart finns inga slitvargar kvar tyvärr .. sen kan ni stå och vänta på bussar om inte kommer för de är fulla med datorer som ser till att bussen inte kör alls ...
Citat från: yngrot skrivet 22 december 2010, 14:51:08 PM
Jag blir sur .. snart finns inga slitvargar kvar tyvärr .. sen kan ni stå och vänta på bussar om inte kommer för de är fulla med datorer som ser till att bussen inte kör alls ...
Verkligen. Hoppas det negativa gnällfolket får frysa rejält när plastbussen lagt av eller inte får igen dörrarna pga något datorfel. 8)
Nog har dessa bussar varit slitvargar och de är avsevärt mycket pålitligare än mera moderna plastbaljor... MEN, nog håller jag personligen med Bussmicke & Co om att de är ruskigt fula till utseendet. H59 t.ex. hade charm, medan dessa som sagt påminner om just skokartonger och liknande! :P ;D
Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 15:10:09 PM
Nog har dessa bussar varit slitvargar och de är avsevärt mycket pålitligare än mera moderna plastbaljor... MEN, nog håller jag personligen med Bussmicke & Co om att de är ruskigt fula till utseendet. H59 t.ex. hade charm, medan dessa som sagt påminner om just skokartonger och liknande! :P ;D
Jovisst. Den är bussvärldens Volvo 245 av första modellen 75-80. Då både till utseende, dvs brist på snygg design, men även till enkelhet och pålitighet. Fast det robusta (fula?) stridsvagnsutseendet ger den ju bara rättvisa när den plöjer sig fram utan att låta sig hindras av småsaker som gör att nya bussar stannar direkt. Och jag håller med att de numera är slitna, men det gör bara att man önskar att de tillverkats i 10 år till, vid sidan av den vid jämförelse hemska OmniCityn.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 december 2010, 19:07:39 PM
Nordisk Processteknik är ett av dessa många företag som satsar på ersättningstrafik för järnvägen...
Tack för det,Staffan.
Då fick jag svar på min grundfråga./Ulf
Jag håller med er alla att MaxCi, men även flera av de andra busstyper som snart lämnar oss, både återtillverkas och är det lågentrékrav som krävs, så får det lov o bli det. Pratar vi dock om skrammelbussar, så är MaxCins efterträdare Omnicityn en mycket god kandidat till nomineringen. Ber om ursäkt till er som tycker mycket gott om Omnicityn, men en del av Sthlms innerstads etanolleder... Tyvärr, men risigare bussar har jag nog aldrig sett. En MaxCiled eller en ny tillverkad Säffle 2000-led i lågentréformat vore dock mycket intressant. :P
Citat från: Gabi94 skrivet 21 december 2010, 21:12:27 PM
Andreas den vita bussen som du såg, har vagn nummer 6388.
PS: Kör du buss i Södertälje?
Hej! Tack för info om bussen. :) Nej, jag kör inte buss i Södertälje - jag har inte ens körkort. Jag bor i innerstan o är körkortslös student i nuläget. :P