Bekväm ersättning [Bilder]

Startat av Joakim Wahlberg, 21 december 2010, 00:22:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gabi94

Andreas den vita bussen som du såg, har vagn nummer  6388.

PS: Kör du buss i Södertälje?

Carl Eric

Citat från: Joakim W skrivet 21 december 2010, 17:59:40 PM
Bussmicke; tur att någon kan hålla med om MaxCi! ;)

Jag ställer mig också på er sida!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Sen tar vi en till ersättare... Inte lika bekväm, så ville inte åka. Skulle väl ändå mest skramla om hela bussen. Hur många blir sura nu tro? ;)

//Jocke :)
[/quote]   

Jag blir sur .. snart finns inga slitvargar kvar tyvärr .. sen kan ni stå och vänta på bussar om inte kommer för de är fulla med datorer som ser till att bussen inte kör alls ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 22 december 2010, 14:51:08 PM
Jag blir sur .. snart finns inga slitvargar kvar tyvärr .. sen kan ni stå och vänta på bussar om inte kommer för de är fulla med datorer som ser till att bussen inte kör alls ...

Verkligen. Hoppas det negativa gnällfolket får frysa rejält när plastbussen lagt av eller inte får igen dörrarna pga något datorfel. 8)

Nico

Nog har dessa bussar varit slitvargar och de är avsevärt mycket pålitligare än mera moderna plastbaljor... MEN, nog håller jag personligen med Bussmicke & Co om att de är ruskigt fula till utseendet. H59 t.ex. hade charm, medan dessa som sagt påminner om just skokartonger och liknande!  :P  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 22 december 2010, 15:10:09 PM
Nog har dessa bussar varit slitvargar och de är avsevärt mycket pålitligare än mera moderna plastbaljor... MEN, nog håller jag personligen med Bussmicke & Co om att de är ruskigt fula till utseendet. H59 t.ex. hade charm, medan dessa som sagt påminner om just skokartonger och liknande!  :P  ;D

Jovisst. Den är bussvärldens Volvo 245 av första modellen 75-80. Då både till utseende, dvs brist på snygg design, men även till enkelhet och pålitighet. Fast det robusta (fula?) stridsvagnsutseendet ger den ju bara rättvisa när den plöjer sig fram utan att låta sig hindras av småsaker som gör att nya bussar stannar direkt. Och jag håller med att de numera är slitna, men det gör bara att man önskar att de tillverkats i 10 år till, vid sidan av den vid jämförelse hemska OmniCityn.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 december 2010, 19:07:39 PM
Nordisk Processteknik är ett av dessa många företag som satsar på ersättningstrafik för järnvägen...

Tack för det,Staffan.
Då fick jag svar på min grundfråga./Ulf

Andreas91

Jag håller med er alla att MaxCi, men även flera av de andra busstyper som snart lämnar oss, både återtillverkas och är det lågentrékrav som krävs, så får det lov o bli det. Pratar vi dock om skrammelbussar, så är MaxCins efterträdare Omnicityn en mycket god kandidat till nomineringen. Ber om ursäkt till er som tycker mycket gott om Omnicityn, men en del av Sthlms innerstads etanolleder... Tyvärr, men risigare bussar har jag nog aldrig sett. En MaxCiled eller en ny tillverkad Säffle 2000-led i lågentréformat vore dock mycket intressant.  :P

Andreas91

Citat från: Gabi94 skrivet 21 december 2010, 21:12:27 PM
Andreas den vita bussen som du såg, har vagn nummer  6388.

PS: Kör du buss i Södertälje?

Hej! Tack för info om bussen. :) Nej, jag kör inte buss i Södertälje - jag har inte ens körkort. Jag bor i innerstan o är körkortslös student i nuläget.  :P